גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר בינ"ל: באיזו עיר בעולם תחכו הכי הרבה זמן לאוטובוס

סקר תחבורה ציבורית ב-17 מטרופולינים בעולם שמפורסם לראשונה ב"גלובס", בדק את משך הזמן הנסיעה הממוצע של נוסע ואת הזמן "המבוזבז" בהמתנה בתחנות ■ בכל הערים מחכים הרבה מדי זמן, גם בתל-אביב, גם ברומא ובניו-יורק, ואפילו בלונדון המצב רחוק מלהיות משביע-רצון

תלונות על טיב התחבורה הציבורית בישראל, הן דבר שבשגרה. ואמנם, מסקר שנערך באפריל בקרב מדגם מייצג של משתמשי אפליקציית הסלולר Moovit בעולם ובהם תל-אביב, מצבנו רע, אבל אפשר להתנחם בכך שיש בעולם ערים גדולות ומתוכננות, שמצבן במובנים מסוימים, אפילו גרוע מאשר אצלנו. תוצאות הסקר נמסרו ל"גלובס", והן מתפרסמות לראשונה כאן.

הסקר נערך בחודש אפריל השנה בקרב 3,000 נוסעים ב-17 מטרופולינים באירופה, בדרום אמריקה ובארצות-הברית, בתחבורה ציבורית המונית לסוגיה: אוטובוסים, רכבות קלות ו"כבדות". הסקר בחן את משך זמן הנסיעה וההמתנה של הנוסעים, חישב את שיעור ההמתנה מתוך זמן הנסיעה, ודירג את מידת שביעות הרצון הכללית של המשתמשים מהשירות, ואת תחושת השיפור או ההתדרדרות של איכותו, בעיני הנוסעים, בהשוואה לעבר.

אפליקציית Moovit (מוביט), הושקה ב-2012 לשוק הישראלי ובשנת 2013 החלה את פריסת השירות בעולם. באפליקציה משתמשים כיום 5 מיליון אנשים, מתוכם מיליון משתמשים בישראל. מוביט ערכה במועד סמוך לסקר הבינלאומי, סקר נוסף בקרב המשתמשים הישראלים בלבד, והפנתה אליהם שאלות ספציפיות יותר.

הסקר נערך רק בקרב משתמשי האפליקציה, תנאי שמגדיר את מהימנות התוצאות שכן הן נלמדו מקבוצת משתמשים מסוימת. כלומר, המשיבים הם בעלי מכשיר סלולרי חכם, דבר המציב רף סוציו אקונומי מסוים, הם בקיאים בשימוש באפליקציות, דבר המציב רף שבדרך כלל יש לו זיקה מובהקת לגיל. כמו כן סביר כי מי שמשתמש באפליקציה, אינו נוסע מזדמן שנקלע במקרה לנסיעה, כי אם אדם שמשתמש בקביעות בתחבורה ציבורית. ניתן להניח שמשתמשים באפליקציה הם נוסעים במסלולים מגוונים, שכן מי שנוסע בכלי תחבורה אחד, במסלול קבוע יחיד (למשל קו רכבת המסיע אותו מהבית למקום העבודה), מכיר את הזמנים והמיקומים, ולא יזדקק לסיוע מאפליקציה עבור משימה שגורה כזו.

סקר "מוביט" בדק את זמני הנסיעה היומיים של נוסעים. משך הזמן היומי הממושך ביותר בנסיעה נמצא בערים בדרום אמריקה: סנטיאגו בצ'ילה, בוגוטה בקולומביה וריו דה ז'נירו בברזיל, שבהן הנוסעים מבלים קרוב לשעתיים בכל יום בתוך כלי תחבורה ציבורי. משך זמן הנסיעה, אינו בהכרח נתון "שלילי", שכן הוא יכול להעיד גם על מידת הפופולאריות של השירות ושהשימוש בו נעשה ליותר יעדים וצרכים.

כך למשל, בניו-יורק משך זמן הנסיעה שעולה מהסקר אינו רחוק מזה של סאו פאולו - בשני המטרופולינים האלו משך זמן הנסיעה הממוצע נע סביב שעה ו-40 דקות ביום, ואינו רחוק מאוד ממשך זמן הנסיעה בלונדון שנמשך בממוצע 88 דקות (תל-אביב נמצאת במקום טוב בין השתיים האחרונות - 93 דקות). שירות התחבורה הציבורית בניו-יורק ובלונדון, טוב בהרבה מזה של סאו פאולו, ולמרות זאת תוצאות הסקר מצא זמן דומה של נסיעה בממוצע יומי לנוסע. משכי הזמן הקצרים ביותר של נסיעה נרשמו בברצלונה - 67 דקות, ובמילאנו - 74 דקות נסיעה בכל יום.

איכות השירות של תחבורה ציבורית נמדדת באופן מובהק יותר בזמן הנסיעה כולו, הכולל גם את משך ההמתנה בתחנה. כדי לסבר את האוזן לנהגים במכוניות נדגים זאת באמצעות "נסיעה" שבה רכב גומא מרחק, לעומת "פקק" שבו הרכב אינו ממלא את מטרתו המקורית - לקדם את נהגו. "נסיעה" תהיה איכותית יותר, ככל שזמן העמידה בפקק (או ברמזורים), מצומצמת יותר.

על מנת לבחון את התחבורה הציבורית בהיבט הזה, חישב סקר מוביט את זמן ההמתנה היומי הממוצע, כשיעור מזמן הנסיעה כולו. במדד הזה, יצאו ערי איטליה כמי שנותנות את השירות הגרוע ביותר לנוסעים בהן. נאפולי ורומא תופסות יחד את ראש הטבלה במדד בלתי מחמיא זה: מחצית מזמן הנסיעה הכולל בתחבורה ציבורית בנאפולי, "מבוזבז" בהמתנה לכלי התחבורה שיגיע. ברומא המצב טוב בהרבה, רק 30% מזמן הנסיעה מחכה הנוסע בתחנה. אולם בהתחשב בכך שה-30% האלה הם יותר מחצי שעה, הנתון אינו מעודד במיוחד.

הנה משהו אופטימי עלינו: בתל-אביב, זמן ההמתנה הממוצע הוא 24 דקות, המהוות קצת יותר מרבע מזמן הנסיעה כולו. אנחנו לא פריז - שבה זמן ההמתנה הוא רק 18 דקות, המהוות 21% ממשך זמן הנסיעה, ולא ברצלונה שבאוקטובר השיקה מערכת אוטובוסים חדשה ובה הנוסעים מבזבזים קצת יותר משעה בנסיעה, ו-18 דקות בהמתנה; אבל אנחנו רחוקים אך מעט ממדריד ומסן פרנסיסקו שבהן משך זמן ההמתנה הוא 20 דקות, אך מהווה רבע ממשך הנסיעה כולו.

מנכ"ל מוביט, ניר ארז, הדגיש כי נתוני ההמתנה (אותם סיכמנו וייצגנו בגרף גם כמספר ימים במשך שנה), הם העדות המובהקת ביותר להיעדר תיאום בין הגורמים המסיעים, שכן לדבריו, ככל שאדם נאלץ להמתין יותר זמן ב'הצטלבות' שבה הוא עובר מקו אוטובוס אחד לקו אחר או לרכבת, הדבר מלמד על אי התאמה של המערכות המסיעות לצרכי הנוסעים". ארז מסכם כי"שירות טוב הוא כזה שהנוסע צריך להמתין בו כמה שפחות זמן".

נתון אופטימי נוסף הוא בתחום שביעות הרצון מהשירות. הסקר בדק אצל הנוסעים: האם השירות משתפר, מתדרדר או נשאר באותה רמה. ברוב הערים דיווחו רוב המשיבים על הרגשה של שיפור באיכות השירות, או לכל הפחות על כך שהוא נשאר כשהיה. בלונדון ובברצלונה, שבשתיהן הושקעו באחרונה משאבים גדולים במערכות תחבורה חדשות, ציינו 58% ו-48% מהמשיבים (בהתאמה) כי הם מרגישים כי השירות משתפר. את הצד הפסימי של היבט זה נועלות בנתונים עצובים הערים הברזילאיות ריו וסאו-פאולו שבהן 78% ו-90% מהמשיבים אמרו שהתחבורה הציבורית מתדרדרדת.

מוביט היא אפליקציה ישראלית, שנועדה לסייע לנוסעים בתכנון מסלולים באמצעות מגוון שירותים, ובהם איתור קווים לנסיעה לפי מועד היציאה וההגעה, התראה על הגעתו של קו מסוים בזמן אמת, לוח זמני נסיעה מתוכנן, חלופות מסלולים לפי העדפה לצמצום מספר החלפות בין קווים וצמצום מרחקי הליכה ועוד.

כסף ואידיאולוגיה: הסיבות לוויתור על נסיעה ברכב פרטי

בסקר שנערך בקרב 3,000 משתמשים ישראלים ב"מוביט", נמצא כי ל-70% מהם אין מכונית פרטית. הרוב המכריע של הנוסעים דיווחו כי הם משתמשים בתחבורה ציבורית 5 ו-6 ימים בשבוע (34% ו-18% בהתאמה).

למרות ההיקף הזעום של שירות תחבורה ציבורית בישראל בשבת, קרוב ל-8% דיווחו כי הם משתמשים בה גם בשבת (7 ימים בשבוע). הסקר נעשה בתל-אביב, שבה יש פעילות תחבורה ציבורית דלילה באמצעות מוניות שירות. אפשר שהמשיבים התייחסו אליהן ואפשר שמדובר בקווים שפעילים במוצאי השבת. כך או כך השיעור הלא מבוטל של המשתמשים, יכול לרמוז על היקף הביקוש שיכול היה להיות, לו היתה בישראל תחבורה ציבורית מגוונת יותר בשבתות ובחגים.

המשתמשים נשאלו מדוע הם משתמשים בתחבורה ציבורית, ו-30% ענו כי היא אמצעי יותר זול להגיע ליעד מאשר ברכב הפרטי. הנימוק השני שמסרו המשיבים כמניע לוויתור על מכוניתם הפרטית היה נימוק אידיאולוגי - שמירה על איכות הסביבה. שיעור זעום (פחות מ-5%) אמרו כי המניע לכך הוא הקושי למצוא חניה ביעד שאליו הם נוסעים, שיעור זהה אמרו כי מהר יותר להגיע ליעד בתחבורה ציבורית, ורק 3% אמרו כי הסיבה לכך היא שניתן לנצל את הזמן טוב יותר בתחבורה ציבורית, מאשר בנהיגה עצמאית.

אם יש לקח חשוב שיש ללמוד מהסקר, הוא צריך להילמד מהתשובות בנוגע לגורמים לבחירה בתחבורה ציבורית. ככל שנקל על נהגים במכוניות פרטיות, כלומר, נספק להם חניה בזול ונרחיב נתיבי תנועה שמאפשרים להם להגיע במהירות יותר ליעד, יהיה קשה להניע אנשים לוותר עליה. כדי שאנשים ייבחרו בתחבורה ציבורית הם צריכים להרגיש שה"ויתור" משתלם. שהיא מהירה יותר, נוחה יותר, ומאפשרת ניצול מועיל יותר של זמן הדרך.

את זאת עושים באמצעות נתיבי תחבורה ציבורית שמאיצים את נסיעת הקווים, שיפור תנאי הישיבה בתוך כלי הרכב הציבוריים ובתחנות ההמתנה, ושכלולים כגון שולחנות להצבת מחשבים ניידים וכדומה, שיהפכו "שעה אבודה לשעת עבודה", כמאמר המפרסם בשנות ה-90 במאה שעברה. בלי כל אלה, תתקשה התחבורה הציבורית להפוך לאמצעי מועדף "ולנצח" את הרכב הפרטי.

תחבורה ציבורית בישראל

תחבורה ציבורית

עוד כתבות

הציוץ הגזעני של כתב גל"צ / צילום: צילום מסך

כתב גל"צ יובל שגב גרם לסערה בטוויטר ומחק את הציוץ

וגם: האסיפה השנתית של בעלי המניות בטבע תהיה השנה וירטואלית ● השיחה

מירי רגב צילום תמר מצפי

רגב תוקפת את גנץ בראיון: "לא בשל, צריך לעבור אפייה ולגלות לנו אם הוא סחיט"

את הדברים הקשים אמרה השרה רגב בראיון שצפוי להתפרסם מחר ב"ידיעות אחרונות" ● ממפלגת הליכוד נמסר "הקמפיין הסתיים וזו העת לאחדות. הגיע הזמן להפסיק את המתקפות האישיות מכל צד שהוא. הבחירות מאחורינו והמשימות המשותפות לפנינו ועלינו לשלב ידיים למען אזרחי ישראל"

עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מגפת הקורונה לא חיסנה את חקלאי העולם מתחרות

אם היה נדמה שהמצוקה הכלכלית בימי המגפה תגרום לעולם להסתגר מאחורי חומות מכס, נתוני ארגון הסחר העולמי מראים אחרת ● מחצית המדינות התאימו את תנאי הסחר לקורונה, אבל רובן המוחלט בחרו דווקא להפחית תעריפים ● החשש ממחסור לא נגע לאוכל אלא לציוד רפואי

ד"ר אבשלום קור / צילום: איל יצהר

אבשלום קור נלחם על השפה העברית בכל החזיתות. וזה עוד לפני אלפי המסרונים שהוא מקבל מאיתנו

ד"ר אבשלום קור בשיחה אישית ומקצועית על השורשים שמהם צמח, על הסיבה שלא הצטרף לאקדמיה ללשון עברית, ועל 1,825 מסרונים שהוא מקבל בשנה בנושא השפה העברית ● אוצר מילים, פרויקט מיוחד 

רן עוז / צילום: רמי זרנגר

הפסדי ההשקעה בשל משבר הקורונה העבירו את מגדל מרווח רבעוני של 543 מיליון ש' להפסד של 564 מיליון ש'

מדובר בהרעה צפויה בתוצאותיה של החברה שבניהולו של רן עוז, ושנובעת בעיקרה מנסיבות חיצוניות שיפגעו בענף כולו ● השינוי של עקום הריבית הביא לגידול בעתודות ביטוח החיים בסך של כ-134 מיליון שקל

כנס לרוכשים פוטנציאליים ביישוב מיתר / צילום: יח"צ

הנחה לחברי מועדון: המודל העסקי של קבוצות רוכשים לדירות

מועדוני לקוחות כמו חבר, הייטקזון ובהצדעה, מציעים ללקוחות שלהם דירות בהנחה או הטבות שוות כסף כמו מעצב צמוד או מוצרי חשמל לבית ● מה מרוויח היזם ממכירה לקבוצות רוכשים, והאם זה באמת משתלם לקונים?

סמי מיכאל  / צילום: רפי דלויה

אוצר מלים: סמי מיכאל על רוגע שמצא בקולות אנוש עדינים ובלחשושי הטבע

הסופר סמי מיכאל מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "צליל" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

מטוס איזי ג'ט / צילום: יח"צ

"רוצים לשמר משרות לטווח ארוך": איזי ג'ט תקצץ עד 30% מכוח האדם

בחברת טיסות הלואו קוסט ישנם 15 אלף עובדים נכון לתחילת 2020 ומטוסיה היו מקורקעים בשל התפרצות הקורונה מאז חודש מרץ השנה ● המנכ"ל יוהאן לונדגרן: "אנחנו רוצים לוודא שאנחנו קמים מהמגפה הזאת עסק תחרותי יותר אפילו ממה שהיינו בעבר, כך שאיזי ג'ט תוכל לשגשג בעתיד"

מנכ"ל תנובה, אייל מליס

תנובה תובעת את ויליפוד על העתקת אריזה של גבינת עמק

תנובה טוענת הן להפרת זכויות הקניין הרוחני שלה, בשל זהות האריזות, והן להטעיית הצרכן, כשהמוצר המשווק על ידי ויליפוד אינו גבינה מגורדת, אלא מוצר על בסיס חלב ושומן צמחי ● חברת המזון הגדולה בישראל מבקשת בתביעה צו מניעה ופיצוי כספי של 2.6 מיליון שקל

זירת המסחר בוול סטריט, ה־20 במרץ / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

צפי לפתיחת מעורבת בוול סטריט על נתונים המעידים על צמצום בצריכה בארה"ב

שיעור החסכונות הפרטיים של האמריקאים באפריל הרקיע שחקים כאשר הוא עמד על 33% ● הקרב בין הרשת החברתית טוויטר לנשיא ארה"ב הגיע אמש והבוקר לשיאו: טראמפ חתם על צו נשיאותי שמטרתו פגיעה בהגנות מהן נהנות רשתות חברתיות ● טוויטר חסמה הבוקר ציוץ נוסף של טראמפ בטענה כי "מאדיר אלימות"

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

הלקח שנלמד וזה שעדיין לא: כך זרמו (שוב) מיליארדים מהפנסיה שלנו אל יצחק תשובה

כעשור לאחר הקריסה של דלק נדל"ן ולמרות תמרורי האזהרה בצל עסקת נפט ענקית בים הצפוני, מחזיקי האג"ח שוב נקלעים למתיחות עם יצחק תשובה ביחס לאשראי שהעמידו לו ● גם לאחר שהמוסדיים הגיעו להבנות, הם עדיין נקלעו, שוב, למשבר ללא בטוחות וכמעט ללא אפשרויות

מכונות כריית ביטקוין  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

גולדמן זאקס מרגיז את שוק הקריפטו: "ביטקוין אינו אפיק השקעה"

דוח חדש של כלכלני בנק ההשקעות מציג עמדה הפוכה לזו שהציגו באחרונה מנהלי קרנות גידור בארה"ב, שמהמרים על ביטקוין כגידור נגד אינפלציה ● לפי הדוח, "תנודתיות הביטקוין עשויה להתאים לסוחרים מוטי מומנטום"

דגים קפואים / צילום: שאטרסטוק

נחתם הצו והופחת המכס על יבוא דגים קפואים לישראל

במסגרת המהלך צפוי המכס על פילה אמנון קפוא לרדת מ-7.5 שקל לק״ג, ל-1.8 שקל בשתי פעימות עד שנת 2022. כמו כן, עד לשנת 2021, ירדו בהדרגה המכסים על פילה קרפיון ובורי מ-5.5 שקל לק"ג לשקל אחד לק"ג

מוריס קאהן במצפה התת ימי באילת. "זה לא היה מפעל או 'עסק' רגיל"  
צילום: פרטי

"יצחק תשובה סיבן את הגופים המוסדיים": המיליארדר מוריס קאהן כפי שלא שמעתם

בשיחה מיוחדת לפודקאסט "חצי שעה של השראה" עם ערן גפן מספר קאהן על פרויקט “בראשית” להנחתת חללית ישראלית על הירח, על החלומות בגיל 90, על הדרך שבה התעשר; וגם על ראש הממשלה

רון פאינרו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אירועים חד פעמיים השנה ואשתקד סייעו למקס לעבור מהפסד לרווח רבעוני למרות הקורונה

חברת כרטיסי האשראי הרוויחה 47 מיליון שקל ברבעון הראשון ● 5.2% ממניות מקס הוקצו ליו"ר, למנכ"ל ולחברי הנהלה נוספים ● בשל משבר הקורונה שב"א רשמה הפסד נוסטרו שחתך את רווחיה

בנימין נתניהו ובני גנץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הגבלת תנועה והפגנות: בממשלה לא בטוחים שהקורונה מאחורינו ודורשים סמכויות מרחיקות לכת

רגע לפני כניסת החג הופץ להערות תזכיר חוק שיקנה לממשלה לקבל סמכויות מרחיקות לכת, בהכרזה פשוטה אחת: מצב חירום קורונה

אבו מאזן / צילום: רנין סוואפטה, רויטרס

בכירים פלסטינים: ההודעה על ביטול ההסכמים עם ישראל - לא ניתוק מלא של הקשר

למרות הודעת אבו מאזן על ביטול ההסכמים עם ישראל, ברור לשני הצדדים שהפסקה מוחלטת של הקשרים היא פשוט לא אפשרית ● גורם ישראלי אומר כי בימים הקרובים יוחלט בישראל כיצד לנהוג, ולא מן הנמנע כי ייעשה שימוש בכלי הכלכלי להשבתו של התיאום הביטחוני

מרגרטה וסטאייר / צילום: רויטרס - Eric Vidal

תום תקופת הקורונה ותחילת עונת החילוצים באיחוד האירופי

החילוצים מעלים שאלות מהותיות מבחינת התחרות באיחוד האירופי ● "יש סכנה לעיוות התחרות ההוגנת, והאטת ההתאוששות הכלכלית ביבשת" אמרה נציבת התחרות באיחוד

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר, גלובס

אוצר מלים: יאיר לפיד מסביר לילדים שלו שלהיות מאושר זו לא מטרה

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "אהבה" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

חיים כצמן / צילום: יח"צ

חיים כצמן: "היא מעלה בי ערגה לתקופה העברית הראשונה"

חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ"ל גזית גלוב, מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "אשמורת" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית