גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר בינ"ל: באיזו עיר בעולם תחכו הכי הרבה זמן לאוטובוס

סקר תחבורה ציבורית ב-17 מטרופולינים בעולם שמפורסם לראשונה ב"גלובס", בדק את משך הזמן הנסיעה הממוצע של נוסע ואת הזמן "המבוזבז" בהמתנה בתחנות ■ בכל הערים מחכים הרבה מדי זמן, גם בתל-אביב, גם ברומא ובניו-יורק, ואפילו בלונדון המצב רחוק מלהיות משביע-רצון

תלונות על טיב התחבורה הציבורית בישראל, הן דבר שבשגרה. ואמנם, מסקר שנערך באפריל בקרב מדגם מייצג של משתמשי אפליקציית הסלולר Moovit בעולם ובהם תל-אביב, מצבנו רע, אבל אפשר להתנחם בכך שיש בעולם ערים גדולות ומתוכננות, שמצבן במובנים מסוימים, אפילו גרוע מאשר אצלנו. תוצאות הסקר נמסרו ל"גלובס", והן מתפרסמות לראשונה כאן.

הסקר נערך בחודש אפריל השנה בקרב 3,000 נוסעים ב-17 מטרופולינים באירופה, בדרום אמריקה ובארצות-הברית, בתחבורה ציבורית המונית לסוגיה: אוטובוסים, רכבות קלות ו"כבדות". הסקר בחן את משך זמן הנסיעה וההמתנה של הנוסעים, חישב את שיעור ההמתנה מתוך זמן הנסיעה, ודירג את מידת שביעות הרצון הכללית של המשתמשים מהשירות, ואת תחושת השיפור או ההתדרדרות של איכותו, בעיני הנוסעים, בהשוואה לעבר.

אפליקציית Moovit (מוביט), הושקה ב-2012 לשוק הישראלי ובשנת 2013 החלה את פריסת השירות בעולם. באפליקציה משתמשים כיום 5 מיליון אנשים, מתוכם מיליון משתמשים בישראל. מוביט ערכה במועד סמוך לסקר הבינלאומי, סקר נוסף בקרב המשתמשים הישראלים בלבד, והפנתה אליהם שאלות ספציפיות יותר.

הסקר נערך רק בקרב משתמשי האפליקציה, תנאי שמגדיר את מהימנות התוצאות שכן הן נלמדו מקבוצת משתמשים מסוימת. כלומר, המשיבים הם בעלי מכשיר סלולרי חכם, דבר המציב רף סוציו אקונומי מסוים, הם בקיאים בשימוש באפליקציות, דבר המציב רף שבדרך כלל יש לו זיקה מובהקת לגיל. כמו כן סביר כי מי שמשתמש באפליקציה, אינו נוסע מזדמן שנקלע במקרה לנסיעה, כי אם אדם שמשתמש בקביעות בתחבורה ציבורית. ניתן להניח שמשתמשים באפליקציה הם נוסעים במסלולים מגוונים, שכן מי שנוסע בכלי תחבורה אחד, במסלול קבוע יחיד (למשל קו רכבת המסיע אותו מהבית למקום העבודה), מכיר את הזמנים והמיקומים, ולא יזדקק לסיוע מאפליקציה עבור משימה שגורה כזו.

סקר "מוביט" בדק את זמני הנסיעה היומיים של נוסעים. משך הזמן היומי הממושך ביותר בנסיעה נמצא בערים בדרום אמריקה: סנטיאגו בצ'ילה, בוגוטה בקולומביה וריו דה ז'נירו בברזיל, שבהן הנוסעים מבלים קרוב לשעתיים בכל יום בתוך כלי תחבורה ציבורי. משך זמן הנסיעה, אינו בהכרח נתון "שלילי", שכן הוא יכול להעיד גם על מידת הפופולאריות של השירות ושהשימוש בו נעשה ליותר יעדים וצרכים.

כך למשל, בניו-יורק משך זמן הנסיעה שעולה מהסקר אינו רחוק מזה של סאו פאולו - בשני המטרופולינים האלו משך זמן הנסיעה הממוצע נע סביב שעה ו-40 דקות ביום, ואינו רחוק מאוד ממשך זמן הנסיעה בלונדון שנמשך בממוצע 88 דקות (תל-אביב נמצאת במקום טוב בין השתיים האחרונות - 93 דקות). שירות התחבורה הציבורית בניו-יורק ובלונדון, טוב בהרבה מזה של סאו פאולו, ולמרות זאת תוצאות הסקר מצא זמן דומה של נסיעה בממוצע יומי לנוסע. משכי הזמן הקצרים ביותר של נסיעה נרשמו בברצלונה - 67 דקות, ובמילאנו - 74 דקות נסיעה בכל יום.

איכות השירות של תחבורה ציבורית נמדדת באופן מובהק יותר בזמן הנסיעה כולו, הכולל גם את משך ההמתנה בתחנה. כדי לסבר את האוזן לנהגים במכוניות נדגים זאת באמצעות "נסיעה" שבה רכב גומא מרחק, לעומת "פקק" שבו הרכב אינו ממלא את מטרתו המקורית - לקדם את נהגו. "נסיעה" תהיה איכותית יותר, ככל שזמן העמידה בפקק (או ברמזורים), מצומצמת יותר.

על מנת לבחון את התחבורה הציבורית בהיבט הזה, חישב סקר מוביט את זמן ההמתנה היומי הממוצע, כשיעור מזמן הנסיעה כולו. במדד הזה, יצאו ערי איטליה כמי שנותנות את השירות הגרוע ביותר לנוסעים בהן. נאפולי ורומא תופסות יחד את ראש הטבלה במדד בלתי מחמיא זה: מחצית מזמן הנסיעה הכולל בתחבורה ציבורית בנאפולי, "מבוזבז" בהמתנה לכלי התחבורה שיגיע. ברומא המצב טוב בהרבה, רק 30% מזמן הנסיעה מחכה הנוסע בתחנה. אולם בהתחשב בכך שה-30% האלה הם יותר מחצי שעה, הנתון אינו מעודד במיוחד.

הנה משהו אופטימי עלינו: בתל-אביב, זמן ההמתנה הממוצע הוא 24 דקות, המהוות קצת יותר מרבע מזמן הנסיעה כולו. אנחנו לא פריז - שבה זמן ההמתנה הוא רק 18 דקות, המהוות 21% ממשך זמן הנסיעה, ולא ברצלונה שבאוקטובר השיקה מערכת אוטובוסים חדשה ובה הנוסעים מבזבזים קצת יותר משעה בנסיעה, ו-18 דקות בהמתנה; אבל אנחנו רחוקים אך מעט ממדריד ומסן פרנסיסקו שבהן משך זמן ההמתנה הוא 20 דקות, אך מהווה רבע ממשך הנסיעה כולו.

מנכ"ל מוביט, ניר ארז, הדגיש כי נתוני ההמתנה (אותם סיכמנו וייצגנו בגרף גם כמספר ימים במשך שנה), הם העדות המובהקת ביותר להיעדר תיאום בין הגורמים המסיעים, שכן לדבריו, ככל שאדם נאלץ להמתין יותר זמן ב'הצטלבות' שבה הוא עובר מקו אוטובוס אחד לקו אחר או לרכבת, הדבר מלמד על אי התאמה של המערכות המסיעות לצרכי הנוסעים". ארז מסכם כי"שירות טוב הוא כזה שהנוסע צריך להמתין בו כמה שפחות זמן".

נתון אופטימי נוסף הוא בתחום שביעות הרצון מהשירות. הסקר בדק אצל הנוסעים: האם השירות משתפר, מתדרדר או נשאר באותה רמה. ברוב הערים דיווחו רוב המשיבים על הרגשה של שיפור באיכות השירות, או לכל הפחות על כך שהוא נשאר כשהיה. בלונדון ובברצלונה, שבשתיהן הושקעו באחרונה משאבים גדולים במערכות תחבורה חדשות, ציינו 58% ו-48% מהמשיבים (בהתאמה) כי הם מרגישים כי השירות משתפר. את הצד הפסימי של היבט זה נועלות בנתונים עצובים הערים הברזילאיות ריו וסאו-פאולו שבהן 78% ו-90% מהמשיבים אמרו שהתחבורה הציבורית מתדרדרדת.

מוביט היא אפליקציה ישראלית, שנועדה לסייע לנוסעים בתכנון מסלולים באמצעות מגוון שירותים, ובהם איתור קווים לנסיעה לפי מועד היציאה וההגעה, התראה על הגעתו של קו מסוים בזמן אמת, לוח זמני נסיעה מתוכנן, חלופות מסלולים לפי העדפה לצמצום מספר החלפות בין קווים וצמצום מרחקי הליכה ועוד.

כסף ואידיאולוגיה: הסיבות לוויתור על נסיעה ברכב פרטי

בסקר שנערך בקרב 3,000 משתמשים ישראלים ב"מוביט", נמצא כי ל-70% מהם אין מכונית פרטית. הרוב המכריע של הנוסעים דיווחו כי הם משתמשים בתחבורה ציבורית 5 ו-6 ימים בשבוע (34% ו-18% בהתאמה).

למרות ההיקף הזעום של שירות תחבורה ציבורית בישראל בשבת, קרוב ל-8% דיווחו כי הם משתמשים בה גם בשבת (7 ימים בשבוע). הסקר נעשה בתל-אביב, שבה יש פעילות תחבורה ציבורית דלילה באמצעות מוניות שירות. אפשר שהמשיבים התייחסו אליהן ואפשר שמדובר בקווים שפעילים במוצאי השבת. כך או כך השיעור הלא מבוטל של המשתמשים, יכול לרמוז על היקף הביקוש שיכול היה להיות, לו היתה בישראל תחבורה ציבורית מגוונת יותר בשבתות ובחגים.

המשתמשים נשאלו מדוע הם משתמשים בתחבורה ציבורית, ו-30% ענו כי היא אמצעי יותר זול להגיע ליעד מאשר ברכב הפרטי. הנימוק השני שמסרו המשיבים כמניע לוויתור על מכוניתם הפרטית היה נימוק אידיאולוגי - שמירה על איכות הסביבה. שיעור זעום (פחות מ-5%) אמרו כי המניע לכך הוא הקושי למצוא חניה ביעד שאליו הם נוסעים, שיעור זהה אמרו כי מהר יותר להגיע ליעד בתחבורה ציבורית, ורק 3% אמרו כי הסיבה לכך היא שניתן לנצל את הזמן טוב יותר בתחבורה ציבורית, מאשר בנהיגה עצמאית.

אם יש לקח חשוב שיש ללמוד מהסקר, הוא צריך להילמד מהתשובות בנוגע לגורמים לבחירה בתחבורה ציבורית. ככל שנקל על נהגים במכוניות פרטיות, כלומר, נספק להם חניה בזול ונרחיב נתיבי תנועה שמאפשרים להם להגיע במהירות יותר ליעד, יהיה קשה להניע אנשים לוותר עליה. כדי שאנשים ייבחרו בתחבורה ציבורית הם צריכים להרגיש שה"ויתור" משתלם. שהיא מהירה יותר, נוחה יותר, ומאפשרת ניצול מועיל יותר של זמן הדרך.

את זאת עושים באמצעות נתיבי תחבורה ציבורית שמאיצים את נסיעת הקווים, שיפור תנאי הישיבה בתוך כלי הרכב הציבוריים ובתחנות ההמתנה, ושכלולים כגון שולחנות להצבת מחשבים ניידים וכדומה, שיהפכו "שעה אבודה לשעת עבודה", כמאמר המפרסם בשנות ה-90 במאה שעברה. בלי כל אלה, תתקשה התחבורה הציבורית להפוך לאמצעי מועדף "ולנצח" את הרכב הפרטי.

תחבורה ציבורית בישראל

תחבורה ציבורית

עוד כתבות

הילה מיכוביץ'-סיטון  / צילום: גבע רונן

די כבר, קרצייה! בעידן של הפרעות קשב הכירו את האישה שתשלמו לה כדי שתנג'ס לכם

בעידן של מולטי-טסקינג ואינסוף הפרעות קשב, מסתבר שיש צורך בעבודה כזאת, ויש גם מי שעושה אותה בכישרון רב ● הכירו את הילה מיכוביץ'-סיטון, הקרצייה שמנדנדת לכם בתשלום ● פרק ראשון בסדרה "העבודה שלי"

7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: גיא ליברמן

דירות מוזלות בת"א ומהפכת קוד הבנייה הישראלי. כותרות הנדל"ן

הביזנס החדש של חברות כרטיסי האשראי אצל בעלי הבתים ● 6,600 איש רודפים אחרי דיור מוזל במתחם השוק הסיטונאי בתל אביב, קוד הבנייה הישראלי יוצא לדרך באיחור של 13 שנה, ומה יש ללימור אדלר לספר לכם על השקעות נדל"ן בפולין ● כותרות הנדל"ן של השבוע

מלי ביצור פרנס, עו''ד דנה הירשברג, אורי פדרמן, ד"ר מסעד ברהום / צילום:  קובי בן משה, מורג ביטן, איל יצהר,

ירח דבש באתונה: מנהלים מספרים על החופשה הראשונה בחו"ל

ד"ר מסעד ברהום מספר על החופשה באתונה, ואיך דבר לא השתנה בה בביקור השני ● עו''ד דנה הירשברג נזכרת במשלחת תלמידים למינכן שבה השתתפה ● מלי ביצור פרנס מספרת על החופשה באיטליה - החופשה הכי מדהימה שהייתה לה ● אורי פדרמן מתאר את הפעם הראשונה שזכה לפגוש ילדים מכל העולם

ג'נרל אלקטריק/ צילום: רויטרס / Stephane Mahe

האנליסט שהפיל את ברני מיידוף חושף: ג'נרל אלקטריק תיאלץ להעלות משמעותית את יתרות הביטוח שלה

האנליסט שהפיל את המיליארדר ברני מיידוף לפני כעשר שנים, הארי מרקופולוס, חשף בדוח חדש את היקף בעיותיה הפיננסיות של התשלובת, וכתב שהיא תצטרך להעלות משמעותית את יתרות הביטוח שלה ● GE אישרה לערוץ CNBC את דבר קיומו של דוח של הארי מרקופולוס, וטענה שהיא לא ראתה אותו

איור של ג'פרי אפשטיין בבית המשפט / צילום: רויטרס

דוח הנתיחה קבע: ג'פרי אפשטיין תלה עצמו בתאו

חוקרת מקרי המוות הראשית בניו יורק ברברה סמפסון קבעה כי אפשטיין התאבד בתלייה ● עורכי דינו של אפשטיין כבר הודיעו כי אינם מסתפקים בכך, וכי בכוונתם להוסיף ולחקור

סוניה סודרי / צילום: כפיר זיו

סוניה סודרי, שהקימה תיאטרון פרינג' נשי-חרדי: "רכזות התרבות החרדיות מפחדות להזמין אותנו להופיע"

גם אחרי שחזרה בתשובה והפכה לחרדית, סוניה סודרי המשיכה לחלום על תיאטרון ● אז היא הקימה בית ספר למשחק שבו לומדות נשים מהמגזר, ושממנו צמח תיאטרון פרינג'

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

דאגה נוספת לבנק ישראל: מדד המחירים ליולי הפתיע לרעה; מחירי הדירות עלו ב-1.4% ב-12 חודשים

ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי הלבשה והנעלה, ירקות ופירות, ריהוט וציוד לבית, ותחבורה ● מתחילת שנת 2019 עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.6% וב-12 החודשים האחרונים הוא עלה ב-0.5%

פיצוץ במפעל זיקוקים במושב פורת בשרון / צילום: זק"א

"'אז מישהו איבד אצבע'": למה לא שומעים על התאונות הקשות במקומות העבודה

שי גבאי שנהרג בשבוע שעבר בתאונת עבודה בתל השומר, מצטרף לשני מקרים נוספים בתוך כחודש, וללא פחות מ–20 הרוגים בתאונות מן הסוג הזה במחצית הראשונה של 2019 ● "על ההרוגים באתרי הבנייה כולם כבר מדברים, וזה חשוב, אבל בתאונות בתעשייה כמעט שלא עוסקים, למרות שמספר ההרוגים בהן עולה כל הזמן", מתריעה הפעילה החברתית, עו"ד הדס תגרי ● ומה עושה המדינה בנידון?

וול סטריט / צילום: רויטרס

שבוע מסחר סוער בוול סטריט ננעל בעליות; הנאסד"ק עלה 1.7%

בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות, בהובלת בורסת איטליה שננעלה בעליות של 1.5% ● מדד הפוטסי נפתח למסחר לאחר עיכוב של כשעתיים בגלל תקלות טכניות ● שוקי אסיה ננעלו במגמה חיובית ● דובר משרד החוץ הסיני מסר כי שנחאי מצפה מארה"ב לפגוש אותה ב"אמצע הדרך" בכל הנוגע לשיחות הסחר

אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

פרקליט המדינה ליועמ"ש: ממליץ להעמיד את אריה דרעי לדין

כך דיווח הערב כתב "חדשות 13" אביעד גליקמן ● ניצן ממליץ להעמיד את דרעי לדין בעבירות של מרמה והפרת אמונים, עבירות מסים, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט

רשידה טליב / צילום: רויטרס

טלאיב שוב מהתלת בישראל: בלי טובות, לא מגיעה בתנאים שלכם

לאחר ששר הפנים דרעי אישר כניסתה בעקבות בקשתה "לבקר את סבתא שלי", צייצה טלאיב: "ישראל מנצלת את אהבתי לסבתי כדי לסתום לי את הפה"

נבחרות ארה”ב בכדורגל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ההצלחה של מונדיאל הנשים מעניקה רוח גבית למאבק נגד האפליה התקציבית

גביע העולם בכדורגל נשים רק הסתיים, וכבר מיהרה פיפ"א להכריז כי תכפיל את הפרסים בטורניר הבא בעוד ארבע שנים • אלא שהפער מהגברים עדיין עצום, ובארה"ב, אלופת העולם, המאבק לשוויון מגיע לביהמ"ש • וגם: מי מבקש להחזיר את הגלגל לאחור בענף השוויוני היחיד - הטניס

בקבוקי אלכוהול מזוייפים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

13 אנשים מתו מתחילת 2018 מאלכוהול מזויף. מי ישמור על הצרכנים?

במשרד הבריאות מדווחים היום שמכירת אלכוהול מזויף נפוצה מאוד במרכולים ובקיוסקים בישראל ● רשות המסים אמורה לפרסם בקרוב תקנות שיאסרו על השימוש במתנול ● בינתיים כדאי להימנע מאלכוהול זול מאוד או כזה שמעורר חשד

מכונית האסטון מרטין של ג’יימס בונד נמכרה ב-6.4 מיליון דולר. / צילום: REUTERS/Bobby Yip

מכונית האסטון מרטין של ג’יימס בונד נמכרה ב-6.4 מיליון דולר

זה לקח 4.5 דקות: המכונית שקידמה את הסרט "כדור הרעם" משנת 1965 נמכרה בסוף השבוע במכירה פומבית לזוכה המאושר, אשר העדיף להישאר אנונימי ● המכונית מגיעה עם האביזרים הנלווים שהופיעו במקור כמו לוחיות רישוי מסתובבות וחותכן צמיגים

אהוד ברק/  צילום: כדיה לוי

ראשי הרשימה המשותפת תוקפים את ברק: "היה ונשאר גזען"

פוסט שפרסם ראש הממשלה לשעבר בפייסבוק לאחר מעצר אזרחים שהפגינו נגד היועמ"ש בפתח תקווה, ביניהם העוזרת שלו, העלה את חמתם של ראשי הרשימה ● בפוסט כתב ברק "פתח תקווה זה לא אום חיראן" ● איימן עודה פרסם בתגובה "תשע עשרה שנים עברו מאז שהיית אחראי להרג של שלושה עשר אזרחים ערבים בגלל שיצאו לרחובות"

אילהן עומאר / צילום: רויטרס

ביקורת חריפה בארה"ב בשל החלטת ישראל לאסור כניסת מחוקקות

איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית, ובכירים במפלגה הדמוקרטית, מוחים על החלטת נתניהו לאסור ביקור שתי צירות דמוקרטיות, שתיהן מוסלמיות, שתומכות ב-BDS ● "כל מחוקק בקונגרס חייב להיות מסוגל לבקר בישראל"

הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria

נתניהו נגד המפלגה הדמוקרטית: ראש הממשלה הכפיף את סל האינטרסים הישראלי לגחמותיו של טראמפ

החלטתו של ראש הממשלה נתניהו לכרוע ברך ולהרכין ראש בפני לחצו הישיר של הנשיא דונלד טראמפ , ולחזור בו מן ההיתר לשתי חברות הקונגרס ראשידה טאליב ואילהן עומר להיכנס לישראל - נתפסת כעת בוושינגטון כצעד פוליטי ציני שנועד לספק לנשיא האמריקאי עוד ציוץ פוליטי בקמפיין בחירות אמריקאי ● פרשנות

זמן אמיתי / צילום: ליאת פדרמן

30 שנה לבית הספר לברמנים "זמן אמיתי": "עד שנות ה-90 האלכוהול נתפס בישראל כחוסר תרבות"

בית הספר לברמנים "זמן אמיתי" חוגג 30, וזה לא עניין של מה בכך במדינה שלפני 30 שנה עוד התייחסה לאלכוהול כאל דבר מגונה ● מי בכלל חשב אז על ברי קוקטיילים ייעודיים ועל ברמן כבעל מקצוע מכובד

אנתוני דה–לנואה / צילום: שלומי יוסף

מסר מקרן המטבע הבינלאומית: "הבעיה של ישראל היא לא הגירעון אלא הדמוגרפיה"

הכלכלן אנתוני דה-לנואה מקרן המטבע הבינלאומית מודאג פחות מהגירעון בישראל אבל חושש מאוד מאי השתלבותם של החרדים בשוק העבודה • מחמיא למוכנות הסייבר של ישראל אך מזהיר מפני האיומים הגלומים באפליקציות תשלום • ומעלה שאלות לגבי אמינותו של הליברה • ראיון מיוחד

אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי

שעון החול של חוק הריכוזיות כמעט התרוקן והפניקס תחלק את מניותיה במהדרין כדיבידנד בעין

חודשים ספורים לפני המועד האחרון לעמידה בהוראות חוק הריכוזיות, דירקטוריון הפניקס החליט היום על החלוקה של המניות לפי שווי מהדרין הערב