גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירי הדלק בשמיים ושום דבר לא קורה בשוק הרכבים הירוקים

7 שנים אחרי ההצהרות על "התנתקות ישראל מהתלות בנפט לתחבורה", שום דבר לא זז בשוק הרכב ה"ירוק" ■ אולי בגלל שהתרומה הממשלתית לקידום העסק היא, בעיקר, מילים

בשנת 2009, באחד הפרסומים של המשרד לאיכות הסביבה, כתב השר הממונה על המשרד דאז, גלעד ארדן: "אם לא יחול שינוי משמעותי בהיקף ובאופן השימוש ברכב הפרטי, צריכת האנרגיה העולמית צפויה לעלות בשני אחוזים מדי שנה, ובמקביל יורע מצב איכות האוויר: פליטת גזי החממה המושפעת משמעותית מערכות התחבורה, תוכפל עד שנת 2030 ביחס לשנת 2000, במידה ונמשיך לנהוג כאילו 'עסקים כרגיל'... אי אפשר להמשיך ולהתעלם מהמחיר הסביבתי של השימוש ברכב הפרטי... יש לפעול בדחיפות להפניית משאבים כלכליים שמקורם בהשקעות ובמיסוי לכיוון של כלכלה ירוקה ותחבורה בת קיימא. יש לנתק את הקשר שבין שכר והטבת הרכב, בעיקר רכבי הליסינג, ולהביא לעלויות ריאליות של השימוש ברכב הפרטי".

חמש שנים ארוכות חלפו מאז, אבל בדיקה עדכנית של מצב "התחבורה בת הקיימא" בישראל לקראת תום המחצית הראשונה של 2014 מגלה ש"עסקים כרגיל" זו הגדרה מדויקת למצב. לא זו בלבד שהשוק דורך במקום, במובנים מסוימים הוא גם נסוג ובשנתיים-שלוש הקרובות לא מסתמנת פריצת דרך אמיתית (להבדיל מיח"צנית).

הרכב החשמלי: זיכרונות מהעבר

שבע שנים מלאו השנה להשקת פרויקט בטר פלייס, שלווה בהצהרות על "התנתקות ישראל מתלות בנפט לתחבורה". בשנים הללו גייסה בטר פלייס כמעט מיליארד דולר, התוותה תוכנית לכיבוש השוק הישראלי והשוק העולמי - והתרסקה בקול רעש.

אבל שוק הרכב החשמלי העולמי לא נעלם יחד עם בטר פלייס. בשנתיים האחרונות בלבד הושקו בעולם כמעט עשרה דגמים חשמליים שימושיים שזוכים לגיבוי, לתמיכה ולאחריות של יצרני רכב ממוסדים.

תיאורטית, ישראל בשלה לקלוט דגמים כאלה יותר ממדינות רבות במערב. בטר פלייס הותירה מאחוריה "מסלול נחיתה" סלול היטב לרכב חשמלי, שכולל תשתית מוכנה של עמדות טעינה ונכונות של רשויות מקומיות וגופים מסחריים לפרוש עמדות נוספות. היא הותירה תקני טעינה ובטיחות ממשלתיים לרכב חשמלי, שגובשו בעמל רב, הטבה במס הקנייה וגם - ואולי בעיקר - גרעין לא קטן של לקוחות פרטיים ומוסדיים שהשתכנע בכדאיות הרכב החשמלי, אידאולוגית וכלכלית.

אבל נכון להיום, פרט לרכב חשמלי אחד המשווק כאן על אש קטנה, כמעט בהיחבא - ניסן LEAF - ישראל נמצאת לגמרי מחוץ לסצנת הרכב החשמלי. ליבואנים הרלוונטיים אין אפילו תוכניות קונקרטיות לייבא רכב חשמלי בעתיד הנראה לעין, ולטענתם "לשוק אין בהם עניין".

אמנם לאחרונה התבשרנו על "פיילוט" לבחינת ישימות כלי רכב חשמליים עירוניים זעירים ("קווארדסייקל") אבל ברור, שזה לא הרבה יותר מ"פרויקט מחמד" ממשלתי, שנועד ליצור יחסי ציבור ירוקים - משהו שאפשר להראות לחוקרי ה-OECD כדי לשכנע אותם שישראל משקיעה בתחבורה ירוקה. את ההוכחה הטובה ביותר לכך אפשר למצוא בעובדה שאפילו רנו - המובילה העולמית בתחום והשותפה לשעבר של "בטר פלייס - מפנה כתף קרה ומסרבת לתמחר את המכונית החשמלית הזעירה שלה טוויזי במחיר שרלוונטי לישראל.

איך קרה שישראל עברה מ"הובלה עולמית בחזית הרכב החשמלי" לפיגור משמעותי אחר העולם? אין ספק שלהתפוצצות הבלון של בטר פלייס הייתה השפעה פסיכולוגית, אבל חזון לאומי לא אמור לקום וליפול על חברה מסחרית אחת. המציאות היא שלמדינה אין שום עניין להכניס את היד לכיס כדי לעודד כלי רכב כאלה. הטבת מס הקנייה ה"נדיבה" אמנם מסייעת להביא את מחירי הרכב החשמלי (היקר יותר מטבעו) קרוב למחיר של רכב בנזין/דיזל מקובל, אך אין בה עידוד של ממש שיכול להסיט לקוחות מהבחירה ה"בטוחה" ברכב רגיל. לשם כך יש צורך בצעדים נוספים כמו הטבה משמעותית בשווי השימוש של רכב חשמלי לעובדים. אבל הטבה כזו לא ניתנה אפילו לבטר פלייס ערב קריסתה ובוודאי שהיא לא נבחנת כיום. אחרי הכול, שווי השימוש מכניס למדינה כ-5 מיליארד שקל בשנה, שלא לדבר על מיסוי הבנזין. אז למה להרוג את האווזה?

רכב היברידי והיברידי נטען: עלה תאנה

בשנה שעברה נמכרו בישראל כ-5,600 כלי רכב היברידיים בישראל. זוהי עלייה מכובדת לעומת 2012, אבל במספרים מוחלטים מדובר באחוז זעיר מהשוק - קצת יותר מ-2% מכלל המכירות ופחות מ-1% ממכירות הרכב בקטגוריות הרלוונטיות (משפחתיות, מיניוואנים וסופר-מיני). בקיצור, אחרי כמעט עשור של ניסיון צרכני חיובי עם רכב היברידי בכל הנוגע לאמינות ולסחירות, נמכרים בישראל כלי רכב היברידיים בשנה פחות מכפי שמשפחתיות הבנזין מוכרות בחודש.

יתר על כן, בניגוד לארה"ב ולאירופה, רוב הלקוחות בפלח ההיברידי בישראל הם לקוחות מוסדיים, שעבורם רכב כזה הוא בבחינת "עלה תאנה ירוק" - מעין רכב "ייצוגי", שיכול לשקף בפני הציבור ובפני בעלי המניות את "האחריות התאגידית" של הארגון בארץ או של החברה האם בחו"ל בלי לקפח את נוחות הנסיעה ואת תנאי העבודה של העובדים. כלי רכב כאלה מקבלים הטבה של כמה מאות שקלים בשווי השימוש החודשי, והפליטה וצריכת הדלק המופחתות שלהם מספקות לארגונים בישראל "תירוץ" להסרת מגבלת צריכת הדלק של העובדים (אם הייתה קיימת כזו) בהשוואה לרכבי בנזין ודיזל.

התוצאה? כלי רכב היברידיים בציי רכב בישראל נוטים לעבור הרבה יותר קילומטרים בשנה מכלי רכב רגילים (שגם הם נוסעים כמעט כפול מהממוצע בשוק הפרטי), מה שכמובן מקזז בשורה התחתונה כל יתרון בחיסכון בדלק ובזיהום סביבתי.

נתוני המכירות המזעריים של ההיברידיות בשוק הפרטי מלמדים על העדר תמריץ ממשלתי ראוי. הטבת שווי השימוש אינה רלוונטית ללקוח הפרטי, הטבת מס הקנייה מסייעת להשוות (בקושי) את מחירי כלי הרכב לאלו של רכב בנזין/דיזל מקובל, וישראל לא מאמצת תמריצים חיצוניים כמו "זכות נסיעה בנת"צים" או הפחתה במסי הדרך המוענקת לרכב היברידי בארה"ב.

המקרה הספציפי של ההיברידיות הנטענות - מכוניות שיכולות לנוע לטווח ארוך על כוח חשמלי בלבד לאחר טעינת הסוללה מרשת החשמל בגיבוי של מנוע בנזין קטן - הוא בבחינת "עוד מאותו דבר". כלומר, מדובר במכוניות יקרות ומתוחכמות, שמס הקנייה המופחת שלהם (כ-20% מס קנייה) לא מהווה תמריץ מספק לרכישתן. נכון להיום רק מכונית אחת כזו נמכרת בישראל וכל שאר היבואנים הרלוונטיים (שברולט, אופל, פורד, ב.מ.וו, מרצדס ואחרים) נמנעים בגלל חוסר כדאיות כלכלית והעדר ביקוש רציני.

רכבי גז: כלום לא זז

הממשלה התעקשה להשאיר חלק נכבד מהגז הטבעי בישראל, אבל נכון לעכשיו נראה שהיא לא טורחת במיוחד למצוא שימושים ראויים לעודפי הגז שצפויים להצטבר כאן. כך, למשל, סוגיית כלי הרכב הפרטיים ה"ירוקים" המונעים בגז טבעי מתקדמת בעצלתיים, אם בכלל.

מבדיקה שערכנו החודש בענף עולה שאף יבואן אינו מתכוון להשקיע בייבוא כלי רכב כאלה - אפילו לא במסגרת תוכנית עבודה לשנתיים-שלוש הבאות - עד שלא תתברר בצורה יסודית סוגיית המיסוי העתידי של הגז הטבעי לתחבורה.

אלא שבאוצר לא ממהרים לשום מקום וכרגע מתעקשים לא לשחרר אפילו רמזים ברמת ההצהרה לגבי אותו מיסוי עתידי. אם אין מחיר אין השקעות. אז עד שלא ימציאו רכב המונע בהבל פה ממשלתי - אחד ממשאבי הטבע הנפוצים בישראל - נראה שהתחבורה הירוקה לא נוסעת לשום מקום.

מסירות כלי רכב

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?