גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצצה ל-3 חברות ישראליות שרוצות לשנות את שוק האנרגיה

טור אנג'ן מאתגרים את חוקי התרמודינמיקה ■ דור כימיקלים עושים ניסוי מהפכני במכוניות המשפחתיות ■ ו-NCF לוקחים את הגזים המזהמים והופכים אותם בחזרה לאנרגיה ■ הצצה ל-3 חברות שרוצות לשנות את שוק האנרגיה

בינואר 2008, בשיא ההייפ שהיה סביב המכונית החשמלית של בטר פלייס, היה שי אגסי אדם עסוק מאוד, ולכן יש להניח שלא קרא את התגובות הארוכות שהשתרשרו מתחת לאחד הפוסטים שפרסם בבלוג שלו. אחד הגולשים, בחור בשם עמית, כתב אז לאגסי שאת העתיד קשה לצפות: "אין תשובה נכונה אחת לשאלה מה תהיה המכונית 'הנכונה' לנסיעות ארוכות... דינמיקת השוק תייצר את הפתרון המועדף, שבטח יהיה שילוב של כמה סוגי רכב".

שש שנים מאוחר יותר, התגובה של אותו גולש מייצגת את הגישה השלטת בקרב כל העוסקים באנרגיות מתחדשות. נראה שכיום כל הגורמים - ממדענים, דרך פוליטיקאים ועד משקיעים - לא רק אוהבים לפזר סיכונים, אלא גם מאמינים בפתרונות יותר "הוליסטיים" לבעיות מורכבות.

זוהי גם הגישה של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, בתמיכה שהוא מעניק לחברות ישראליות, המציעות פתרונות שונים מאוד זה מזה לצריכה יעילה יותר של אנרגיה.

אנשי צוותו של המדען הראשי במשרד, ד"ר שלמה ולד, בחרו לתמוך בחברות האלה משתי סיבות עיקריות: ראשית, מהסיבה הפשוטה שהפתרונות שהחברות האלה מציעות עשויים לחולל שינוי משמעותי בשוק האנרגיה הישראלי; שנית, וזה פחות מובן מאליו, כדי להשאיר בישראל את הפטנטים. החברות הקטנות יותר צריכות לפתח, לייצר ולבחון מוצרים יקרים רק כדי להוכיח היתכנות כלכלית, והמטרה של משרד התשתיות היא לסייע להן להגיע לשלב פיתוח משמעותי, בלי שהגרעין המנייתי הישראלי שבהן ידולל כך שהנכסים הרוחניים שפותחו פה יעברו אל מעבר לים.

האם יעמדו בציפיות? את זה נדע רק בעתיד. בינתיים, הנה מבט על הפיתוחים שינסו לשנות את שוק האנרגיה הישראלי והעולמי.

אלכימיה, גרסת המאה ה-21

המיזם: "מגדל שמש", שהופך את גזי החממה בחזרה לדלק

היוזמים: חברת NFC הישראלית, שמעסיקה כיום 14 עובדים, בשיתוף מכון ויצמן

המימון: החברה גייסה כ-11 מיליון שקלים ממשקיעים וכן זכתה למענק ממשרד התשתיות

בפאתי מכון ויצמן ברחובות, מול אחד הפרדסים האחרונים בעיר, משתרע מטע מסוג אחר. במקום עצים, מאדמתו מיתמרים כמה עשרות עמודי פלדה גדולים, שאל כל אחד מהם מחוברת מראה עצומת ממדים. לחיצה על כפתור בחדר הפיקוד ב"מגדל השמש" - מבנה בן 14 קומות המתנשא מעל שדה המראות - גורמת להן להסתובב אל השמיים. לחיצה על כפתור אחר גורמת למראות להסתדר בזווית האופטימלית ליצירת אלומת אור ממוקדת, שמגיעה לחלון בקומה ה-12 של המגדל, פוגעת במניפת מראות אחרת ואז מופנית לתוך מכשיר מיוחד.

בתוך המכשיר הזה נמצאים תאים ייחודיים שפיתחה חברת NCF הישראלית (ראשי תיבות של New Co2 Fuels), שבתוכם, בחום של מעל אלף מעלות צלזיוס, מתקיים תהליך שלוקח פחמן דו-חמצני ומים, הנפלטים בייצור תעשייתי, ומפיק ממנו חומר גלם למגוון סוגי דלקים.

"אנחנו בעצם מציעים מעין בית זיקוק קטן, שלוקח ממקורות תעשייתיים את הפחמן הדו- חמצני ואת המים שהם פולטים, ובאמצעות חום ותהליך כימי מוציאים מהם בחזרה את הדלק", מסביר מנכ"ל NCF, דוד בנית. "תחשוב על זה: כיום רמת הפליטה של הפחמן הדו-חמצני מתקרבת ל-35 מיליארד טונות בשנה. זה בלתי נתפס".

העיקרון שלפיו עובד המתקן של NCF, שפותח על-ידי קבוצה בראשותו של פרופ' יעקב קרני ממכון ויצמן, הוא שיעור מזורז בכימיה: הגזים שנפלטים בתעשייה הם תוצאה של בעירה של דלק שמתחבר עם חמצן. בתהליך הזה נפלטים פחמן דו-חמצני ומים. מה שעושה NCF הוא למצוא אנרגיה - מהשמש, למשל (אבל לא רק, כפי שנראה בהמשך) - ובעזרתה לעשות שתי פעולות פירוק: את הפחמן הדו-חמצני מפרקים למולקולות של פחמן חד-חמצני וחמצן; ואת המים מפרקים למימן ולחמצן. מהמימן ומהפחמן החד-חמצני מייצרים תערובת הקרויה סינגז (Syngas), חומר גלם המשמש לייצור כמה וכמה סוגי דלקים.

NCF, שמעסיקה כיום 14 עובדים, גייסה עד כה 11 מיליון דולרים שהתקבלו ממשקיעים פרטיים ובאמצעות המענקים שהחברה קיבלה ממשרד התשתיות. עם זאת, כדי למלא אזורים שלמים בסהרה במראות שייצרו את החום הדרוש - יש להשקיע סכומי כסף אדירים.

אבל גם לכך יש פתרון: לא באמת צריך "יער מראות" על מנת להפיק את החום הדרוש לתהליך; אותן תעשיות מפיקות את החום הזה בעצמן, במקביל לפליטת הפחמן הדו-חמצני והמים. "תעשיות עתירות אנרגיה יוצרות חום בטמפרטורה של מעל אלף מעלות, שהיום פשוט לא משתמשים בה", מסביר בנית. "לכן, הדרך המהירה להכניס כסף זה לעבוד מול התעשייה. חברות משקיעות הון כדי לייעל את התהליכים שלהן. זה אמנם מייעל רק אחוזים בודדים, אבל זה כלכלי מאוד עבורן".

לפני שבועיים חתמה החברה על הסכם הבנות עם חברת פלדה בלגית: "אם הכול ילך לפי התוכנית", אומר בנית, "בעוד עשרים חודשים נתקין פיילוט בבלגיה. אני מעריך ששנתיים לאחר מכן יהיו לנו מערכות מסחריות שנוכל להתחיל למכור".

עוזי אהרוני / צילום: דן מילר

עניין של תמהיל

המיזם: דלק עם 15% מתנול, הזול יותר ומזהם פחות

היוזמים: חברת דור כימיקלים הוותיקה

המימון: השקעה של החברה לצד מענק ממשרד התשתיות

מלבד הכיתוב הצבעוני הבולט על דלתותיה השחורות של הסקודה אוקטביה של דור כימיקלים, שום דבר במראה החיצוני של המכונית או בחוויית הנהיגה שהיא מספקת אינו מסגיר את העובדה שהדלק שהיא לוגמת מכיל 15% מתנול. בעוד קצת פחות מעשרים אלף קילומטרים, כשהקילומטרז' של האוקטביה יגיע למאה אלף, ייפתח המנוע שלה וייבדק בקפדנות. אם לא יירשם שום נזק למנוע - יוכתר הניסוי כהצלחה.

13 מכוניות מסוגים שונים נוסעות זה כשנתיים בכבישי המדינה כחלק מניסוי שעורכת דור כימיקלים על מנת לבחון את השפעות התערובת. בעולם, יש לציין, כבר יש תקינות מוגדרות לשימוש במתנול בדלקים, אולם לישראל יש תקינה משלה, וכדי להוכיח שהמתנול אינו מזהם או משמיד מנועים, ועל-ידי כך לקבל את האישור ואז לשנות את ההגדרה של *דלק* - נדרש הפיילוט הנוכחי. עד כה, מדווח מוביל הניסוי יוסי אנטוורג (בתמונה), לא נרשמו בשום שלב תוצאות פחות טובות מאלה שמפיקים מנועים שאליהם מוזרם רק בנזין. במדדים מסוימים, כמו ביצועים ורמת זיהום אוויר - נרשמות עד כה תוצאות טובות מעט יותר מאלה שמפיקות מכוניות שנוסעות על בנזין.

שימוש בדלקים שבהם 15% מתנול אמור לא רק לשפר מעט את ביצועי הרכב ולצמצם מעט את זיהום האוויר, אלא גם להיות זול יותר בכמה אחוזים. אם הניסוי אכן יצליח, ותחנות דלק יתחילו למכור את הדלק המהול ששמו M15, יחסוך השימוש בו סכומי כסף אדירים לקופת המדינה. על גלגול העלויות המופחתות אל הצרכן, בדמות תעריפים נמוכים יותר, אנטוורג ממליץ לא לבנות. "המדינה בטח תעשה תיקון מס", הוא אומר.

יוסי אנטוורג / צילום: דן מילר

ספר הבעירה הפנימית

המיזם: מבנה חדש למנוע המכפיל את הניצולת שלו

היוזמים: חברת טור אנג'ן, המורכבת מארבעה עובדים (אב ושני בניו, ומהנדס מומחה)

המימון: ממשקיעים פרטיים, מרשות האנרגיה של קליפורניה וממשרד התשתיות

במשך עשרות שנים ניסו מדענים וממציאים להתגבר על החיסרון המרכזי של מנוע הבעירה הפנימית - ניצולת נמוכה שנעה סביב ה-25% בלבד. על קצה המזלג, הסיבה לכך נובעת בין היתר מהפרשי טמפרטורות משמעותיים בתוך המנוע עצמו, כאשר הבוכנה יונקת אויר קר ופולטת גזים חמים. מאחר שגם הפעולה הקרה וגם הפעולה החמה מתבצעות באותה בוכנה, ומאחר שמנוע הבעירה הפנימית עובד על עיקרון של הפיכת אנרגיית חום (אנרגיה תרמית) לאנרגיית עבודה (אנרגיה מכאנית), החום שאובד בתהליך (וגם החיכוך) הופך את כל העסק ליעיל באופן חלקי מאוד.

"25 אגורות מכל שקל שאתה משקיע בדלק מתורגמות לאנרגיה, כל השאר מתבזבז בתהליך", אומר הוגו טור, ממייסדי חברת טור אנג'ין. "נוהגים לומר שאם יבוא יצור מכוכב אחר ויראו לו מנוע בעירה פנימית וישאלו אותו מה לדעתו זה עושה, הוא יאמר שזו מכונה להסריח, להרעיש ולזהם. הרבה אנשים חלמו במשך השנים איך להפוך את המכונה הזו ליותר יעילה, אבל איש מהם לא הצליח באמת".

המפתח, לגישתו, הוא בפיצול הבוכנה לשתיים - לחלק קר ולחלק חם - וטור טוען שיש בידיו את הפתרון.

הוא אינו יכול לפרט כיצד בדיוק זה יעבוד, אבל הוא מדבר על ניצולות של יותר מ-50% - כאמור פחות או יותר כפול בהשוואה למנוע סטנדרטי כיום.

בעולם שבו המכוניות החשמליות הן עדיין חזון רחוק, הפיתוח של טור הוא לא פחות מעשיית היסטוריה.

לבנות את המנוע הטוב בעולם

"לפני שש שנים עלינו על רעיון ראשוני, ואז התחלנו להתייעץ ואמרו לנו שניסו את זה בעבר", אומר טור, לשעבר איש המערך הטכני של חיל האוויר, שהיה בין היתר אחראי על המכונאים בחיל. "בפעם הראשונה שנפגשנו עם ראש קבוצת ריקרדו (חברה המספקת שירותי בחינת ביצועי מנועים לענקיות תעשיית הרכב, ש' ס'), הוא אמר שאילו היה יודע מראש מה נושא הפגישה, היה מספר לנו על ההיסטוריה הכושלת של הניסיונות לפצח את הבעיה. אבל מה שקרה זה שאחרי שעתיים וחצי של שיחה נפתחו לו העיניים, והאנשים שלו אמרו שזה אפשרי, ושהרעיון שלנו לא באמת נוסה".

לאחר שקיבלו גושפנקה מאנשי מקצוע והשיגו מימון ראשוני (ממשקיעים פרטיים, מרשות האנרגיה של קליפורניה וממשרד התשתיות, שהזרים אליהם עד כה כ-1.8 מיליון שקלים), עבדו טור ואנשיו על יצירת שלושה אבות-טיפוס שונים למנוע בעירה פנימית שחלקיו מופרדים. כיום עובדים בחברה ארבעה עובדים - הוגו טור, הממציא והמנכ"ל; בנו, ד"ר גלעד טור שפועל בארצות הברית; בנו השני, עודד, הנדסאי מכונות; וד"ר אהוד סיון, מהנדס מחשבים שכתב את התוכנה הייעודית לשליטה בביצועי המנוע ולתיעוד נתוניו. מהנדסים אמריקאים שעובדים כפרילנסרים סייעו לארבעה.

לאורך השנים הללו רשמה טור אנג'ין פטנטים שונים והתקדמה בהדרגה למימוש החזון, אולם הוגו טור אומר שפריצת הדרך הגיעה רק לפני כשמונה חודשים, כאשר צץ במוחו רעיון חדש לחלוטין להפרדת שני חלקי המנוע.

"אנחנו משוכנעים היום שאנחנו יודעים לבנות את המנוע הטוב בעולם", אומר טור בביטחון. "אנשי ג'נרל אלקטריק שמכירים את הרעיון אמרו לנו שאם נצליח לבנות אותו, המנוע שלנו יהיה יעיל יותר ב-50%-60% מכל מנוע אחר בעולם".

לאחר שלב התכנון, השרטוט והסימולציות הממוחשבות, הגיע שלב הייצור. כמו בשני האבטיפוסים הקודמים שייצרו אנשי טור אנג'ן, גם הפעם שימש מנוע של מכסחת דשא שנוסר לשניים כבסיס למנוע החדש. אלא שהפעם הורכב בין שני חלקיו הרכיב החדש (והסודי) של טור ואנשיו. עבור מי שאינו מבין במכונות, נראה האבטיפוס סתמי למדי. הוא קטן, מוברג לתוך שולחן גדול, ומקרביו - שאליהם הוחדרו חיישנים רבים - יוצאים חוטים שמתחברים למחשב. תוכנה ייעודית שנכתבה רק בשבילו בודקת את ביצועי המנוע בכל רגע נתון.

הגודל לא קובע

טור ואנשיו היו אמורים להתניע בפעם הראשונה את המנוע החדש לפני כתיבת שורות אלה, אך ברגע האחרון, לאחר "הפעלה קרה", כלומר סיבוב המנוע ללא התנעתו, הבינו שהם צריכים להחליף חלק פלסטיק מסוים בחלק שיהיה עשוי ממתכת. "אני מקווה שהוא לא יתפוצץ", אומר טור בחיוך.

גם אם המנוע לא יתפוצץ בהתנעת הבכורה, טור מתכוון להפעיל אותו לפרק של פחות מ-30 שניות. הרעיון בשלב הזה הוא לראות שהמנגנון פועל ולנתח את המידע שייאסף מכל החיישנים ששתל ניסן במנוע. אם הכול יעבוד כראוי, ניתן יהיה לבנות אבטיפוס שני ולשכלל את הדגם הקיים. כשיגיעו כולם למסקנה שהושגה הנוסחה האופטימלית, ניתן יהיה להתחיל למכור את הרעיון לתעשיות המנועים.

בתשובה לשאלה אם הקונספט יכול לעבוד בגדלים שונים - למשל באופנוע ובמשאית - סיון מחייך: "זה יעבוד גם במנועים של אוניות ושל תחנות להפקת חשמל. מה שמשנה זה העיקרון", הוא אומר. טור מוסיף: "תעשיית הרכב היא תעשייה שמרנית למדי, ולא נוטה לאמץ במהירות טכנולוגיות חדשות. ברור שאם נוכל ליצור מנועים שמספקים 15 קילומטרים לליטר במקום, נניח, עשרה קילומטרים לליטר, הם ירצו את זה, אבל זה ייקח זמן. מה שחשוב זה שהרעיון שלנו עובד בכל תחום. תעשיית הגנרטורים, למשל מגלגלת בכל שנה 10 מיליארד דולר. זה הרבה כסף.

הוגו טור, ד

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר