גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרגי בשירות משקיעי המניות: מי ירוויח מהמהלכים שלו?

אם יסתמן איום על הצמיחה באירופה, מתכנן הבנק המרכזי הורדת ריבית ואולי אף תכנית רכישות ■ מיהן החברות שצפויות ליהנות מכך

אירופה לאן? את השאלה הזו מעלים משקיעים רבים בימים אלה, לאחר עלייה של כ-50% במדד יורוסטוקס 50 בשנתיים האחרונות. על פניו נראה כי המצב משתפר: מדדי נהלי הרכש טובים יותר, הצמיחה מאיצה, רווחי החברות גדלים, תשואות אג"ח ספרד ואיטליה בשפל של כל הזמנים ואין לחצים אינפלציוניים. אך למרות כל אלה ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי, שבראשות מריו דרגי) מוטרד ושוקל את צעדיו, בעיקר בניסיון למתן את השפעת המשבר באוקראינה, האינפלציה הנמוכה והאירו החזק.

המסחר בין רוסיה לאירופה מהווה פחות מ-1.5% מתוצר מרבית המדינות. המקום היחיד שבו למשבר השפעה דרמטית על הפעילות באירופה, הוא יבוא האנרגיה, העומד בממוצע על כשליש מסך צריכת האנרגיה. חשיפה נוספת היא דרך המערכת הבנקאית, אשר לה כ-190 מיליארד אירו חשיפה פיננסית, וכבר הביאה לפגיעה בדוחות של בנקים כמו סוסייטה ז'נרל.

חברות אחרות שציינו פגיעה הן חברות רב-לאומיות כקרלסברג והנקל. החשש המרכזי הוא, כי גם אם החשיפה הכלכלית נמוכה, הרי פגיעה בביטחון הצרכנים והעסקים, הנובעת מחוסר הוודאות, יכולה להביא לצמצום הוצאות והשקעות שיפגעו בהתאוששות הכלכלית.

ל-ECB דאגות נוספות. האינפלציה הנמוכה, שעמדה באפריל על 0.7% בלבד, לאחר שכבר נגעה ב-0.5% במארס, מהווה אף היא איום על התאוששות הכלכלה. אינפלציה נמוכה גוררת דחיית הוצאות צרכנים וחברות, הממתינים למחירים זולים יותר - תהליך שבו נלחמים גם הבנקים המרכזיים ביפן ובארה"ב.

מאחר שהריבית באירופה עומדת על 0.25%, ריבית ההלוואות הרשמית מהבנק על 0.75% והריבית על הפקדות בבנק על 0% - נראה כי כלי הריבית קרוב למיצוי.

הפקדות הבנקים ב-ECB נופלות בקצב מהיר, כך שגם לריבית שלילית על הפקדות השפעה מועטה. אם באפריל הפקידו הבנקים בבנק המרכזי 132 מיליארד אירו, הר השבוע הסכום צנח ל-80 מיליארד אירו. להערכתנו, במפגש הבנק ב-5 ביוני תורד הריבית ל-0.1% והריבית על פיקדונות תרד לרמה שלילית בגובה של 0.15%.

לאינפלציה ולצמיחה, שידווחו מחר, תהיה חשיבות לגבי אופן ועיתוי פעולת הבנק. להערכתנו, שעשויה להתברר כשמרנית, צפויה באיחוד צמיחה של 0.2% ברבעון הראשון של השנה ושל 0.9% שנה אחורה, וכן אינפלציה שתעלה לרמה של 1.2%-1.3% בסוף השנה.

"משקל יתר"

ה-ECB צפוי לנסות להשפיע על ריבית ההלוואות, שאותן מעמידים הבנקים לחברות, וכן לשפר את עלויות המימון לבנקים עצמם. הבנק עשוי (להערכתנו בהסתברות של 40% ובתרחיש של המשך ירידה באינפלציה או חזרת החולשה בצמיחה) להכריז על תכנית רכישת נכסים, שתתמקד באג"ח בנקים, נכסים מגובי הלוואות (ABS) או משכנתאות (MBS), פרטיות או מסחריות, ובכך לדחוף מטה את שעורי הריבית.

סך נכסי ה-ABS באירופה עומד על כ-160 מיליארד אירו, רובם באיטליה, גרמניה וצרפת; ושוק ה-MBS עומד על כ-600 מיליארד אירו. במפתיע, כ-43% משוק זה מרוכז בהולנד, כ-14% באיטליה ורק 2.5% בגרמניה וצרפת כל אחת.

גורם נוסף שבו שואף ה-ECB לטפל, הוא האירו החזק, הפוגע בכלכלת האיחוד ומאט את האינפלציה. להערכתנו, השקת תכנית רכישות תחליש את המטבע.

מתכנית כזו צפויים ליהנות הבנקים באירופה וענף הנדל"ן, שעליהם הרחבנו בטורים נפרדים, וכן מגזרים ממונפים כמו התשתיות. עם המגזרים הצפויים ליהנות מחולשת האירו נמנים הפארמה, הטכנולוגיה, המזון והרכב.

באירופה, המומלצת על ידינו "משקל יתר" כמו ארה"ב, מומלצים "משקל יתר" מגזרי התשתיות, הפיננסים והצריכה המחזורית. עונת הדוחות המאכזבת בינתיים נמצאת בעיצומה. היא צפויה לתת למשקיעים אינדיקציה טובה יותר האם ההערכות, שכבר הונמכו לגבי צמיחה של כ-10% ברווחי החברות השנה, רלוונטית או אופטימית - כפי שהיה עם צמיחת הרווח בשנים האחרונות.

תמיכה סלקטיבית

מיהן אם כך, החברות, שייהנו ממהלך של הורדת ריבית או תכנית רכישות שתחליש את המטבע אירו. הנה כמה דוגמאות.

את המלצתנו לחברת GDF Suez (GSZ:PA) העלינו באחרונה ל"קנייה". זאת לאחר פרסום הדוחות האחרונים, שחיזקו את הערכתנו כי תוצאות החברה מתאוששות תוך עלייה בייצור המזומנים ודיבידנד נאה. החברה היא גלובלית - 63% מהכנסותיה מאירופה ו-24% משווקים מתעוררים. היא עוסקת בעיקר בתשתיות גז וייצור חשמל, שעשוי ליהנות משינוי אם יתרחש במדיניות זאת באירופה. החברה צפויה להרוויח השנה 3.3 מיליארד אירו על הכנסות של כ-69 מיליארד אירו - גידול של כ-7% לעומת השנה שעברה.

יצרנית מרצדס, חברת Daimler (DAI:DE), הציגה בדוחותיה גידול נאה של 13% בהכנסות (18% בנטרול השפעת המטבע). החברה מכרה 389 אלף כלי רכב ברבעון, והסתייעה בזינוק של 52% במכירות בסין ודגמים חדשים. גם בחודש אפריל נמשך המומנטום החיובי במכירות. רווחי החברה צפויים לזנק להערכתנו בכ-28% השנה ובכ-20% נוספים בשנה הבאה.

בנק Credit Agricole (ACA:PA) פרסם תוצאותיו, ובו הכה זה הרבעון השני ברציפות את הערכותינו לקצב צבירת וייצוב ההון, ובכך הוא מוביל בין כל הבנקים בצרפת. הבנק צפוי להגדיל רווחיו בכ-15% השנה ובקצב כפול ב-2015. יחס הון הליבה הראשוני צפוי לעמוד, להערכתנו, ב-2016 על 11.4% - מעל הערכת ההנהלה ל-10.5%. ברבעון הראשון עמד נתון זה על 9%, וכך היעד השנתי הושג כבר ברבעון זה. הבנק נסחר ב-0.65 על הונו, שצפוי כאמור לגדול משנה לשנה, אולם תשואתו על ההון עומדת על 6.6% בלבד.

Electrolux (ELUXB:ST) היא חברת מוצרי חשמל שבדית רב-לאומית, המוכרת 31% לאירופה, 28% לצפון אמריקה ו-20% לאמריקה הלטינית. החברה הציגה דוחות חזקים לרבעון, למרות חולשת הדולר והמטבעות באמריקה הלטינית. החברה דיווחה על צמיחה באירופה, בפעם הראשונה אחרי 15 רבעונים, ועל צמיחה דו-ספרתית בצפון אמריקה. התאוששות צרכנית איטית, הצפויה באירופה, אמורה לתמוך במכירות המאיצות בקצב גבוה מחוץ ליבשת.

לסיכום, לקראת הבחירות באוקראינה ב-25 במאי והחלטת הריבית בתחילת יוני, נראה כי המומנטום הכלכלי המשתפר באירופה ימשיך לתמוך במניות באופן סלקטיבי. במקרה שאחד מהאירועים האלו יאיים על הצמיחה, יפעיל ה-ECB תכנית רכישות; זו תתמוך בנכסים הפיננסיים ובצמיחה, ועשויה להחליש את האירו שממנו ייהנו חברות רבות ברחבי האיחוד.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המניות האירופיות המומלצות של UBS - 14-5-14

עוד כתבות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.6%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמים לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"