גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיצד יתמודדו עם האתגרים שבבניית הרכבת הקלה בת"א?

לאן יפנו את הררי החול שיצטברו מכריית מנהרות הרכבת הקלה בתל אביב, איך ייכנסו לעיר כל משאיות הבטון וכיצד יישמרו מפני קריסת הבתים שמעל המנהרות?

לצדי כביש מספר אחת בין תל אביב לירושלים, באזור שער הגיא, הולך ומתרומם בשבועות האחרונים רכס של הררי עפר.

מקורם של שפכי הקרקע הללו בשני פרויקטים עצומים שנמצאים בעיצומה של בנייה - קו הרכבת המהיר לירושלים והסלילה מחדש של כביש מס' 1 בקטע שמשער הגיא לבירה.

לנוסעים בכביש המהיר אין סיבה להתעכב על המראה החדש והלא-משובב של אחד האזורים היפים בדרך לירושלים. אבל מעבר לכיעור החולף, מעוררים הררי העפר סיבה אמיתית לדאגה דווקא עבור תושבי גוש דן ותל אביב. הסיבה: פרויקט הקו המהיר של הרכבת לירושלים איננו אלא חזרה גנרלית לקראת הדבר הגדול באמת של העשור הקרוב, חפירת תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. ואם לשפוט לפי מסע התלאות שעברו תושבי ירושלים עד לנסיעת הבכורה של הרכבת בעירם, יש יסוד סביר להניח שהררי העפר של באב אל-ואד אינם אלא מבוא לבלגן שצפוי להתחולל בשנים הקרובות בשטח שבין חוף הדולפינריום לפתח תקווה.

במרכז הבלגן הזה עומדת מכונה: Tunnel Boring Machine או בקיצור TBM, מכונת כרייה באורך 150 מטר המצוידת בראש קידוח שקוטרו 7 עד 14 מטרים ומשקלו יכול להגיע ל-4,000 טון. בדומה לחפרפרת ענקית מתקדם ה-TBM בקצב של 15 מטר ליום בממוצע. בד בבד עם התקדמותו מצפה ה-TBM את דפנות המנהרה וקירותיה בלוחיות בטון מזוין. מצד אחד הוא זולל אלמנטים מבטון, טונות מים והרבה מאוד חשמל (בכמות השווה לצריכת החשמל של שלושה קניונים גדולים - ע"ב) ומהצד השני הוא פולט החוצה שפכי עפר וסלע גרוס.

שמונה מכונות במלוא העוצמה

שני TBM כאלה מופעלים כיום על ידי שפיר הנדסה בכריית מנהרת הרכבת העיקרית בקו לירושלים שאורכה כ-11 קילומטרים.

מנהרה באורך כמעט זהה תוקם בתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה - מחניון הרצל בגבול יפו ועד למחלף גהה בגבול פתח תקווה-רמת גן. אלא שאת המנהרה שתעבור מתחת לגוש דן יחפרו לא פחות משמונה מכונות TBM שיעבדו במקביל ובמלוא העוצמה. "החלטנו להפעיל מספר מרבי של מכונות כרייה כדי לקצר למינימום את משך החפירה", מסביר מיכאל רצון, לשעבר יו"ר נת"ע, חברת ההקמה של הרכבת הקלה.

קיצור זמן החפירה מגדיל מאוד את האתגר הלוגיסטי שעומד בפני נת"ע: כל TBM זקוק למפעל בטון שייצר עבורו את האלמנטים לציפוי המנהרות, בקצב של 20 ליום. לשם ייצור האלמנטים זקוק כל מפעל לשני מערבלי מלט, 12 משאיות חול ו-10 משאיות אגרגטים ביום. שמונה מפעלי בטון לא יפעלו כנראה בלב תל אביב ובמקומם יסופקו האלמנטים למכונות ה-TBM ממפעלים קיימים מחוץ לכרך: מה שיצריך כניסה ויציאה של 160 משאיות ביממה.

אבל זה החלק הקטן יחסית של הבעיה. "הבעיה הגדולה היא פינוי החפורת", אומר מנהל עבודות באחד הפרויקטים הגדולים במדינה. כמות החול והחומר שתפונה מהמנהרות שייחפרו מתחת לגוש דן עשויה להגיע ל-5 מיליון טון. מחזה כמו הר העפר של שער הגיא לא יעלה כמובן על הדעת בעיר הלבנה והמשמעות: עשרות משאיות שיעבדו מסביב לשעון בכל שעות היממה לפינוי שפכי העפר, לצד מערכת שאיבה וצנרת שתנקז את עודפי המים העצומים. את האתגר התחבורתי שצפוי להיות מנת חלקם של תושבי תל אביב והבאים אליה בשנים 2015-2018 אפשר רק לשער.

ומה ייעשה בכל החומר שייצא מתחת לבתי תל אביב? העפר המוצא מהרי ירושלים משמש בעיקר כשכבת מילוי תחתונה בכבישים, כמו הקטע הדרומי החדש שנסלל בכביש 6 וכביש גדרה-אשדוד. אם במקרה של העפר יש לחומר ערך כלכלי, גם אם לא רב, הרי שבמקרה של גוש דן מדובר בעונש של ממש. השאלה מי יממן את פינוי המים, בכמות שעשויה להגיע ל-100 מיליארד ליטר, הייתה אחת הסיבות המרכזיות לפיצוץ ההסכם שנחתם בין המדינה לבין הזכיין הפרטי שהיה אמור להקים את הקו.

בשלוש השנים האחרונות עסקו בנת"ע בחפירת שלושה פירי שילוח עבור מכונות ה-TBM, בחניון הרצל, באם המושבות ובחניון גלי גיל ליד הבורסה ברמת גן. המכונות שיחפרו בתל אביב יהיו שונות מאלה שפועלות בקו לירושלים ומותאמות לעבודה בחול ובמי תהום. הן יהיו קטנות וקלות יחסית ומצוידות בתאי לחץ מיוחדים אטומים למים.

במכרז לבחירת הקבלן שיבצע את עבודות הכרייה של המנהרות ושל 10 התחנות התת-קרקעיות שייבנו לאורכן משתתפות כעת שבע חברות ישראליות ובינלאומיות. הקבלן הזוכה, שיצטרך להתמודד עם האתגר המורכב, צפוי להיבחר בתחילת 2015.

צוללנים לרמפה

חפירת הפירים הייתה פרויקט הנדסי מורכב כשלעצמו, שהצריך בין היתר שימוש בצוללנים כדי לייצב את רמפת הבטון שאמורה להחזיק את משקלן של מכונות הכרייה.

החפירה תסתיים בשבועות הקרובים, אבל המכרז לבחירת הקבלן שיבצע את הכרייה נמצא רק בחיתוליו. בנת"ע טוענים כי הזמן לא בוזבז. "במקביל לקידום בחירת קבלן ה-TBM נערכת חברת נת"ע לביצוע המנהרות ומתחמי התחנות התת-קרקעיות", נמסר מהחברה. "על פי תוכנית העבודה, תבנה נת"ע בשלב הראשון את מתחמי התחנות התת קרקעיות (הקופסאות), שדרכן יעברו מכונות ה-TBM, בעת שיחפרו את מנהרות תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה. שיטת עבודה זאת הינה הכרחית, מכיוון שהחפירה נעשית בתוך מי תהום. מדובר בתשעה מתחמי תחנות תת קרקעיות בציר אלנבי-מנחם בגין וכן 8.5 ק"מ של מנהרה כפולה (בסה"כ 17 ק"מ).

ומתי כל זה יקרה? "תכנון התחנות מצוי לקראת סיום", משיבים בנת"ע, "ונוכל להתחיל את בנייתן מיד כשייחתם חוזה עם הקבלן. בניית מתחמי התחנות התת-קרקעיות תארך בין שנתיים לשלוש ושיגור מכונות החפירה TBM מתוכנן רק למחצית השנייה של 2017. דבר זה משאיר לקבלן זמן סביר כדי לתכנן ולייצר את מכונות הכרייה, הנבנות במיוחד לכל פרויקט, וכן לבצע את כל ההכנות בפירי השיגור" - ועל כך כבר נאמר כל עכבה לטובה.

לשאלה הגדולה, להיכן יילקחו שפכי העפר והחומר, מסתמנת כבר תשובה: "נת"ע נמצאת בתהליך התקשרות עם פארק אריאל שרון, כדי שיקלוט את כל האדמה שתיחפר, למעט חומר שיוחלט להשתמש בו שימוש חוזר", אומרים בחברה.

מנהל הקו האדום בנת"ע, טוני ברצ'ל, צופה כי עיקר בעיות התנועה יהיו בקרבת אתרי התחנות התת קרקעיות. בנוגע להסדרי התנועה בתקופת הכרייה אומר ברצ'ל כי "אנחנו במשא ומתן עם הרשויות המקומיות על מנת לגבש הסדרי תנועה ונתיבים מיוחדים עבור המשאיות שיפנו את שפכי העפר והמשאיות שיביאו את חומרי הבנייה לתחנות. נצטרך שהמשאיות יעבדו לאורך כל שעות היממה, אבל נשתדל להעביר כמה שיותר תנועה לשעות שמחוץ לשעות העומס".

החשש העיקרי בתל אביב: קריסת מבנים

זה קרה ב-3 במארס 2009, בשעה 1:58 בצהריים בדיוק: בניין הארכיון העירוני של העיר קלן בגרמניה קרס כמגדל קלפים, וקבר תחתיו את אחד האוספים החשובים ביותר באירופה, בהם אלפי מסמכים ותעודות המתעדים את תולדות העיר משנת 922 לספירה. סיבת הקריסה הייתה עבודות להקמת מנהרה עבור קו רכבת תחתית, שבוצעו מתחת ליסודות הבניין.

כמה דקות לפני הקריסה הבחינו פועלי הבנייה כי מים חודרים לתוך חור שנפער מתחת לבניין ומיהרו להזהיר את סביבתם. השוהים בבניין הספיקו לפנות אותו בזמן, אולם שני תושבים נהרגו בקריסת מבנים סמוכים.

קווי הדמיון בין קלן לתל אביב ברורים: חפירת מנהרה מתחת ליסודות בתים ישנים, בתוך קרקע לא יציבה וספוגת מים. בנת"ע לא מרבים לדבר על כך, אך האפשרות לקריסת מבנים כתוצאה מהעבודות להקמת הרכבת היא תרחיש סביר בהחלט. ההיערכות של נת"ע לתרחיש האימים הזה מתבססת על חיישנים שיוטמנו בקרבת יסודות הבתים, שתפקידם יהיה להתריע בזמן על התערערות היסודות. בסך הכול מתוכננת התקנת חיישנים במאות מבנים לאורך תוואי מנהרת הרכבת הכפולה. תיקוני חקיקה אמורים לסייע לפקחי נת"ע להיכנס לחצרות בתים גם ללא הסכמת הבעלים. אבל האתגר הגדול לא יהיה כנראה הנדסי או משפטי אלא פסיכולוגי - כיצד להבטיח לתושבי תל אביב שיוכלו להמשיך ולישון בשקט במהלך עבודות ההקמה.

עבודות החפירה של הקו האדום

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל