גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אתה רואה כל הזמן חברות ענק שנהרסות ע"י אנשים מרושעים"

הסופר ג'פרי ארצ'ר, ששימש כבכיר בממשלת מרגרט תאצ'ר, מספר ל"גלובס" על הרקע לספרו החדש שעוסק בשחיתות כלכלית, ושופך אור מפתיע על אשת הברזל: "החביבות והנעימות של תאצ'ר הן תמיד דבר שאנשים לא מודעים אליו"

קו ברור ונקי נמתח בדרך-כלל בין מושאי הכתיבה של סופרים שונים, הכרוכים בעלילות נפתלות ומסעירות, לבין חייהם האישיים הפרוזאיים משהו. את זה בהחלט לא ניתן לומר על חייו של ג'פרי ארצ'ר הבריטי, שלצד קריירת הכתיבה המצליחה מאוד שלו, הוא שימש בתפקיד בכיר בפוליטיקה הבריטית בתקופת מרגרט תאצ'ר ואף ישב בכלא שנתיים לאחר שהורשע בשבועת שקר בתום שערורייה שבה היה הכול מהכול.

עתה, יוצא בארץ ספרו החדש - "היזהר במשאלותיך" (הוצאת מודן, כמו 10 ספרים אחרים שלו שתורגמו לעברית), הרביעי בסדרת "דברי ימי קליפטון", שזכתה לאהדה רבה בעולם וגם בישראל.

במרכז העלילה מתואר ניסיון השתלטות על חברת ספנות מצליחה בידי איש העסקים הדרום אמריקני המפוקפק דון פדרו. זאת על מנת להביא לנפילתה ועל-ידי כך לפגוע במשפחת קליפטון, שנואת נפשו. פדרו עושה זאת בשלל תרגילים מלוכלכים, פיננסיים ואחרים.

- נדמה שדי קל לפגוע בחברה גדולה בעזרת תכסיסים מסוגים שונים. האם אתה פוגש את זה גם במציאות שמחוץ לספר?

"כן, אתה רואה כל הזמן חברות ענק שנהרסות על-ידי אנשים מרושעים ועל-ידי אנשים שמנסים להפיל אותן. אני לא אגיד שזה מצב שכיח, אבל בוודאי לא מצב שאינו ידוע".

- נושא כלכלי כתמה מרכזית לספר הוא יותר מאתגר מלמשל - רצח או בגידה?

"זה תלוי. כל זמן שאנשים נהנים להפוך דף ונהנים מהעלילה, אתה יכול לכתוב על כל דבר. בכל שנה אנו רואים ספרים יוצאי דופן מהבחינה הזו. וכל זמן שאנשים ירצו לגלות מה קורה, זה באמת לא משנה מה נושא העלילה".

ארצ'ר לא נדרש ללימוד ספציפי בתחום הכלכלי, כדי לכתוב את העלילה. אחרי הכול, הוא מעיד ש"אני מתעניין בעסקים ובפוליטיקה כבר הרבה שנים והייתה לי הפריבילגיה לפגוש אנשי עסקים בולטים ולהקשיב לסיפורים שלהם. אני משער שמה שהם סיפרו לי, זה גם ניסיון טוב בשביל לכתוב בנושא".

- למדת מהם גם על מקרים אמיתיים, שסיפקו השראה לדברים המתוארים בספר?

"בהחלט. אתה פוגש אנשים מעניינים ומרשימים, כאלה שמנהלים חברות ענק ומספרים לך על ניסיונם האישי. זה תמיד מעניין, ולמזלי, בגלל שאני סופר, הרבה אנשים נפתחים ומספרים לי על חייהם כמו גם על התובנות שלהם".

בספרו החדש גם ניתן תפקיד קטן למדינת ישראל ולצייד הנאצים שמעון ויזנטל. זו לא הפעם הראשונה שבה ישראל מוצאת מקום בין דפיו של ארצ'ר. בעלילת ספרו "כבוד בין גנבים" (מודן, 1994), אחת הדמויות הבולטות היא ישראלית ששירתה בעבר במוסד ומנסה להתנקש בסדאם חוסיין, זמן מועט לאחר תוכנית אמיתית של ישראל להתנקש ברודן בעיראקי, שהסתיימה באסון צאלים ב'.

- שילבת את ישראל בחלק קטן של העלילה. מה הביא אותך לחשוב על זה?

"זו שאלה שקשה לענות עליה, לספר סיפור זה לספר סיפור. אני כותב והסיפור בא. אני לא יכול לחזות מה יקרה או מאיפה אקח את זה. מה שכן, אני מקבל הרבה מכתבים מישראל, ואני מאוד נהנה לקבל כל-כך הרבה תגובות כאלה".

- מה כותבים לך?

"בעיקר על התפתחויות - שהיו מאוד רוצים לדעת מה יקרה בספר הבא, אבל כמובן שאני לא מגלה להם, אף פעם".

רצתה לקבל ערך עבור הכסף

לצד הכתיבה הספרותית, לארצ'ר הייתה גם קריירה פוליטית מרשימה. הוא היה חבר פרלמנט ואף כיהן כיו"ר המפלגה השמרנית בתקופת מרגרט תאצ'ר. "באופן טבעי, ישראל מעניינת בבריטניה, בוודאי בהקשר של תהליך השלום", אומר ארצ'ר, "אבל פוליטיקאים הם אותו דבר בכל מקום בעולם, ואין הבדל גדול. ההבדל מתחיל להיות מהותי לך כפוליטיקאי, אם אתה חי בדמוקרטיה או בדיקטטורה".

- היית פוליטיקאי פעמיים בתקופת תאצ'ר ואחרי פרישתה כפי שאתה מעיד, נהייתם חברים.

"עבדתי תחתיה 11 שנה. זו הייתה פריבילגיה מאוד גדולה ואני רואה בה כאחת מהגדולים שבמנהיגי העולם המערבי".

- יש מנהיג מערבי היום שאתה מעריך?

"אני מאוד מתרשם מאנגלה מרקל. היא דרגה אחת מעל רוב מנהיגי אירופה. היא הוכיחה עצמה כמוצלחת באופן יוצא דופן, ואני לא יכול להעמיד פנים שיש רבים מהם שהייתי מצביע עבורם מחר בבוקר".

- כמי שהכיר את תאצ'ר מקרוב, אתה יכול לספר על זיכרון אישי ממנה?

"יש כמובן הרבה לאורך תקופה של 11 שנה, אבל החביבות והנעימות שלה הן תמיד דבר שאנשים לא מודעים אליו. כחבר שלה, הרגשתי שהיא הייתה מאוד נאמנה ונחמדה כלפיי וכלפי מארי אשתי".

- מה חשבת על הסרט עליה, "אשת הברזל"? הוא מייצג אותה נאמנה?

"לא צפיתי בו. אני לא רוצה לראות אותו".

- זה לא מעניין אותך?

"היא הייתה חברה קרובה, ואני לא רוצה לראות איך מישהו החליט לתאר חבר אישי קרוב שלי".

- מורשתה של תאצ'ר תיזכר בדרכה הכלכלית - המאבקים בארגוני העובדים והמדיניות הנאו-ליברלית שקידמה בנחישות, יש שיאמרו, באגרסיביות רבה. הסכמת עם מדיניותה הכלכלית, שדומיננטית היום גם בישראל?

"תאצ'ר הייתה מנהיגה שרצתה לאזן את הספרים. היא הייתה אחת שרצתה לקבל ערך עבור הכסף. היא האמינה בצליל של הכסף. בכל הדברים האלה אני גם מאמין, כך שזה היה קל מאוד להיות חסיד של דרך זו".

נאשם גם בתיאטרון

לצד הקריירות המרשימות בפוליטיקה ובספרות, ארצ'ר היה מעורב גם בשערורייה לא קטנה שהסתיימה בכך שריצה תקופת מאסר בת שנתיים. הכול החל כאשר ב-1987, ה"דיילי סטאר" פרסם שלצד היותו אדם נשוי, ארצ'ר קיים יחסי מין עם פרוצה אירית. תביעת דיבה שלו כנגד העיתון הסתיימה בזכייתו ובתשלום נזיקין גבוה מצד העיתון. אלא שמספר שנים לאחר מכן טענו שניים מהעדים לטובתו שהוא בדה את האליבי וארצ'ר עמד לדין על שבועת שקר וסילוף מהלכי משפט.

ימים אחדים לפני תחילת המשפט החל ארצ'ר להופיע בתפקיד ראשי במחזה בשם "הנאשם" בתיאטרון רויאל היימרקט בלונדון, שעסק במשפט של רוצח לכאורה. בהצגה היה חידוש - את תפקיד חבר המושבעים קיבלו הצופים בה. וכך, מדי יום היה ארצ'ר נאשם אמיתי בבית המשפט ומדי ערב נאשם מדומה בתיאטרון. לבסוף, בבית המשפט שמחוץ לתיאטרון, הוא הורשע ונשלח לכלא.

שלא במפתיע, ארצ'ר לא נהנה להיזכר בפרשה זו ומגיב במעין נימוס בריטי מעורפל, מתובל באופטימיות מוגזמת. "זו הייתה חוויה מעניינת באופן מדהים", הוא אומר.

- ובראייה לאחור, יש דבר בכל הפרשה הזו שאתה מצטער עליו?

"לאדם לא כדאי לעסוק בלהתחרט על העבר אלא לחיות את חייו. חבל לבזבז את הזמן בלהביט לאחור, אלא תמיד להביט קדימה, אל העתיד".

סופרי המתח והפרוזה הנמכרים ביותר

עוד כתבות

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל