גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוכים ונוסעים: הלקוח הקטן מסבסד את הגדול, ולאף אחד אין אינטרס לשנות את המצב

15 שנים לאחר שהליסינג התפעולי כבש את ישראל, מתמודד שוק הרכב עם המחיר: "דריסת" מחירי הלקוחות הפרטיים לטובת ההנחות המוסדיות, שיטת מיסוי שמעודדת נסיעת יתר ורגולטור שאין לו שום אינטרס לטלטל את הספינה

פחות משליש מכלי הרכב החדשים שנרכשו בישראל בשנת 1996 נמכרו לציי רכב. עשר שנים מאוחר יותר כבר תפסו המכירות ללקוחות מוסדיים כמעט 70% מכלל שוק הרכב הישראלי, וכיום נע השיעור הזה סביב 60% "בלבד". השיעורים היחסיים הללו הם ייחודיים לישראל והם נובעים ישירות מכניסתו של הליסינג התפעולי לשוק הרכב בשלהי שנות ה-90'.

כאשר מכניסים כלי כה רב עוצמה, עם כוח קנייה של כמעט 12 מיליארד שקל בשנה, לשוק רכב קטן ומתפתח כמו שלנו, בליווי רגולציה שנועדה לסגור דליפות בשיטת "טלאי על טלאי", מקבלים בתוך שנים ספורות עיוותים כלכליים אדירים.

העיוות המרכזי הוא יצירת שני מחירונים שונים ונפרדים לרכישת רכב, שהפער ביניהם הוא משמעותי מאוד. מחירון אחד, "רשמי", מיועד לצרכן הפרטי, ואילו המחירון השני, לשוק המוסדי, הוא סמוי מהעין והמחירים בו נמוכים באופן משמעותי. פער המחירים אמנם לא קיים בכל קטגוריות הרכב ובכל הדגמים שנמכרים בשוק הרכב הישראלי, אבל הוא קיים ומוחשי בקטגוריות המבוקשות ביותר של שוק הרכב, שנעות בטווח המחיר של כ-60 עד 160 אלף שקל.

הנחות מוסדיות קיימות בכל מקום בעולם ויצרני הרכב בעצמם מפעילים בחו"ל חטיבות ציים ענקיות, שמתמחות בשיווק המוני וישיר של כלי רכב לציים מוסדיים במחירים נמוכים באופן משמעותי ממחירי השוק הפרטי. אבל מה שקרה בעשור הקודם בישראל, ונמשך עד היום, הוא שהלקוח הפרטי "נאנס" לטובת ההנחות ללקוחות המוסדיים. במילים אחרות, הצרכן הפרטי משלם יותר כדי שהמוסדיים המועדפים ישלמו פחות. זה מה שמכנים הרגולטורים "סבסוד צולב".

פערים של עשרות אחוזים

עיוות "הסבסוד הצולב" אינו דרמטי כמו עיוות מס הקנייה, שכתבנו עליו אתמול, אבל הוא עדיין משמעותי. גובהו משתנה בהתאם ליחס שערי המטבע: בשנים "נורמטיביות" פערי המחיר מתונים יחסית. בשנה שעברה, למשל, פרסמה רשות ההגבלים העסקיים מחקר מפורט על התחרותיות בענף הרכב שבדק נתוני אמת ב-2011 ועלה ממנו שהפער הטיפוסי בין המחירים בפועל ללקוחות הפרטיים לבין המחירים לציי הרכב נע בין 5% ל-19% בפלח המשפחתיות (הפער הוא לרעת הלקוח הפרטי), ומעט פחות מכך במכוניות קטנות יותר.

מנגד, בשנים שבהן השקל מפגין עוצמה ביחס למטבעות ייבוא הרכב, כמו השנתיים האחרונות, ומחירי המחירון ה"רשמיים" לצרכנים הפרטיים נותרים יציבים, הסבסוד הצולב נוסק לשמים - עד כדי 25% וכנראה יותר על חלק מהדגמים. כדי להיווכח בכך לא צריך לחפור עמוק מדי: די לבדוק את המחירים שבהם מוכרות כיום חברות הליסינג כלי רכב חדשים "עם אפס קילומטרים", שאותם רכשו מהיבואנים. ההנחות על כלי רכב חדשים כאלה נעות כיום בממוצע סביב 15%, וזה אחרי הקופון הלא מבוטל שגוזרת חברת הליסינג "המתווכת".

צריך לזכור שגם במכירה המקורית של הרכב לציי רכב, היבואנים עדיין לא מפסידים. כלומר, אם הלקוח הפרטי הקטן היה מקבל את המחיר הנמוך של הלקוח המוסדי, או לפחות מחיר שקרוב אליו באחוזים בודדים, הרווחיות הכוללת של היבואן לא הייתה נעלמת. נדגיש שוב כי לא מדובר בכל דגמי הרכב וגובה הפערים משתנה בין מותג למותג, אבל זו הנורמה בדגמים פופולריים רבים.

רשות ההגבלים, שבדקה את הסוגיה הזו לעומק, לא כל כך "קנתה" את ההסברים של המשווקים ולפיהם העלות של מכירת הרכב ללקוח המוסדי הרבה יותר נמוכה מהעלות לפרטי ומצדיקה מחירים נמוכים יותר. כך כתבו חוקרי הרשות:

"מן הראוי להתייחס גם להסברים שניתנו על ידי יבואני הרכב, ותחילה לטענה שלפיה פערי המחירים נובעים מהחיסכון בעלויות הכרוכות בהתקשרות של היבואן עם לקוח מוסדי הרוכש ממנו כלי רכב רבים בעסקה אחת, לעומת העלויות הכרוכות במכירת כלי הרכב ללקוחות פרטיים. מנתונים שאספה הרשות עולה כי אמנם קיים חיסכון כאמור, אלא שאין בו כדי להסביר את הפערים במחיר. אחד ההסברים לתופעה שעלה בשיחות שקוימו עם יבואני רכב ונושאי משרה בחברות החכרת רכב הוא כוח המיקוח שנתון לחברות החכרת הרכב, מעצם היותן "שחקנים חוזרים" הרוכשים כמויות גדולות של כלי רכב בתדירות גבוהה יחסית".

"מילא", תגידו, "ללקוחות גדולים מגיעה הנחה". אלא שבמקרה של השוק הישראלי מדובר בלקוחות שהשפעתם על היבואנים היא כה גדולה, עד שביכולתם - תיאורטית - ללחוץ על היבואן להשאיר את המחירים לצרכן הפרטי גבוהים כדי לשמר את ההנחות ואת ערך המכוניות בשוק המשומשות.

רשות ההגבלים העסקיים לא מצאה במחקר שלה הוכחות חותכות לפעילות כזאת אבל היא רומזת שזה בהחלט עשוי להיות המצב:

"במענה לשאלות שהוצגו להם, מסרו חלק מיבואני הרכב כי הדאגה לשמירה על ערך כלי הרכב לאורך שנים אינה נחלתם של חברות ההחכרה בלבד, אלא מאפיינת גם לקוחות פרטיים רבים. על פי דבריהם של אותם יבואני רכב, נטייתם לשמור על יציבות מחיר המחירון ולהימנע מהורדתו נובעת ממחויבות ארוכת טווח של היבואן לכלל לקוחותיו, לרבות הלקוחות הפרטיים, ואינה תוצאה של לחץ דווקא של חברות החכרת הרכב. עם זאת, לחץ מסוג זה, אם קיים, צפוי להיות אפקטיבי וסיסטמתי יותר כאשר מדובר בקבוצה קטנה של לקוחות מוסדיים גדולים מאשר בקבוצה גדולה מאוד של לקוחות פרטיים קטנים".

כלומר, למשווק, שמכירותיו תלויות בחברות הליסינג, יש אינטרס ברור שלא "להפיל" את המחירון הרשמי - שאם לא כך ישלם מחיר גבוה.

תולדות הישראבלוף

איך הגענו למצב שבו האינטרס של הלקוח הפרטי הקטן בשוק הרכב "נדרס" על ידי האינטרס של הלקוח המוסדי? הסיבה לעוצמה יוצאת הדופן של הליסינג בישראל היא שילוב בין שני מרכיבים שייחודיים לנו: "ישראבלוף" ו"טאבו".

המרכיב הראשון מתייחס לשיטת המיסוי על רכב צמוד, שמאז לידתה מספקת מקלט נוח למקבלי הרכב מהעבודה. היינו שמחים לקחת את הקרדיט על הצמדת הביטוי "ישראבלוף" למיסוי הרכב הצמוד אך הוא מגיע לרשות המסים עצמה. בדיון בוועדת הכלכלה ביוני 2007, שבו ניסתה רשות המסים - לא בפעם הראשונה וגם לא האחרונה - לקדם רפורמה במס שווי השימוש על רכב צמוד, אמרו בכירי הרשות דאז:

"מדובר בישראבלוף. היום כמעט לא כדאי לעובד לוותר על קבלת רכב חכור מהמעביד במקום לקבל שכר... הביקוש לרכב צמוד הוגבר בגלל הטבת המס ולא בגלל שום דבר אחר. חברות הליסינג לא הוסיפו ולא גרעו מהיקף הרכישות של רכב פרטי. הן פשוט שינו את התמהיל".

מאז, חובה לציין, השתנו כמה דברים במיסוי רכב צמוד. שווי השימוש למקבלי הרכב הצמוד, למשל, הועלה בכמה פעימות ולבסוף נקבע על שיעור של כ-2.5% ממחירו של הרכב החדש במחירון היבואן. ברכב משפחתי שמחירו הרשמי כ-129 אלף שקל, זה אומר תשלום בסביבות 3,000 שקל בחודש.

את התיקון הזה השיג סמנכ"ל רשות המסים אז בועז סופר אחרי מלחמת גוג ומגוג ממושכת בכל ענקי המשק (ע"ע "טאבו"). הרעיון היה להפעיל באמצעות השיטה לחץ עקיף על היבואנים להוריד את מחירי המחירון ה"רשמיים" ללקוחות הפרטיים. זה נשמע הגיוני: ככל שהמחיר לצרכן הפרטי יהיה נמוך יותר, כך ישלם העובד שווי שימוש נמוך יותר על הרכב הצמוד והביקוש לרכב יהיה גדול יותר.

אלא שכיום, ארבע שנים לאחר "שיטת האחוזים", אנחנו יודעים שזה לא קרה. תמהיל הרכישות של חברות הליסינג נותר ברובו ללא שינוי, מחירוני "דגמי הליסינג" העיקריים שמרו על יציבות מופתית והלקוח הפרטי לא הרוויח מאום מהשינוי. מי שהרוויח משינוי השיטה הייתה המדינה. האוצר לא מפרסם את הכנסות המדינה משווי שימוש (שנכללות בתוך ההכנסות ממס הכנסה) אבל על פי הערכות, הכנסות המדינה ממס שווי השימוש זינקו והתייצבו על כ-5 מיליארד שקל בשנה ברוטו. סכום נאה, לכל הדעות, שבא כתוספת להכנסות ממיסי הרכב. אגב, חברות הליסינג ממשיכות לטעון בתוקף, ששווי השימוש נכון להיום הוא גבוה מדי, ושאילו היה משקף את ערכו האמיתי של הרכב לאורך התקופה - כלומר גם את ערכו כמשומש בשנה השנייה והשלישית לליסינג - שווי השימוש היה הרבה יותר נמוך.

אבל, הפלא ופלא: אף שהמס על הרכב הצמוד שילש את עצמו בתוך שבע שנים, ולמרות הטענות לקיפוח, היקף שוק הליסינג בישראל שמר על יציבות מופתית, פלוס מינוס, ולא נתקלנו בתופעות של המוני עובדים שצובאים על משרדי ההנהלה ומבקשים להמיר את הרכב הצמוד שלהם בתוספת שכר.

דלק חופשי, נסיעה חופשית

הסיבה היא שגם היום אותו "ישראבלוף" של מיסוי עדיין קיים אלא שכובד משקלו עבר להטבת הדלק החופשית. נגיד את זה במילים פשוטות: בעל רכב פרטי רואה לפניו הוצאות דלק כבדות, שהולכות ועולות ככל שהוא נוסע יותר. לפיכך הוא ישאף לנסוע בהתאם לצורך האמיתי. מקבל רכב צמוד ישלם אותו שווי שימוש חודשי אם ייסע עשרת אלפים קילומטרים בשנה או 50 אלף קילומטרים בשנה. אז נחשו במה ייבחר העובד?

בדוח האחרון של המיסוי בישראל, שפרסם ארגון OECD בשנה שעברה, יש התייחסות ישירה לעיוות הזה:

"אמנם נרשמה הפחתה מבורכת בנדיבות האוצר ביחס למיסוי רכבי חברה צמודים (הכוונה להעלאת שווי השימוש), אבל התאמות נוספות נדרשות. לדוגמה, על כל ההוצאות של המעבידים על הרכב - עלויות הליסינג, התחזוקה והדלק - ניתן כיום לקזז מס ללא תקרה. הבעיה המרכזית היא שהעלות השולית של נסיעה ברכב חברה למטרות פרטיות נשארה כמעט אפס, כיוון שהעלויות הכרוכות בכך מכוסות על ידי המעביד".

אמנם אנשי ה-OECD מזכירים בדוח את טענת רשות המסים, שמחירי הדלק הגבוהים מעודדים בפני עצמם את המעסיקים להגביל את הנסועה של העובדים למספר נתון של קילומטרים, אבל, הם טוענים, "זה אינו תחליף ממשי לשיפור הטיפול במס ברכבי חברה". ההמלצה שלהם ברורה: "להטיל תקרה על קיזוז המס של הוצאות הדלק של המועסקים, בתוך התחשבות באופי השימוש ברכב - רכבי טכנאים וכדומה".

אגב, הצעה דומה למסות את השימוש "הפרטי" היחסי בדלק ברכב צמוד עלתה לפני שנתיים גם באגף התקציבים באוצר, אלא שהיא נגנזה במגירה עמוקה ומי שיזם אותה נדחף חיש קל אל מחוץ למערכת. וכאן אנחנו מגיעים למרכיב השני בנוסחת ההצלחה של הליסינג הישראלי והוא ה"טאבו".

הטאבו של הליסינג

אף שכל הגורמים במערכת מודעים לעיוותים הכלכליים והסביבתיים הנובעים משיטת המיסוי הקיימת של הליסינג התפעולי ומהשפעת כוחו על התחרותיות של הענף, שווי השימוש הוא בחזקת "טאבו": לא נוגעים בו, לא מדברים עליו, לא מתייחסים באופן רשמי לביקורת החיצונית. נהפוך הוא: אותה רשות המסים, שטענה במשך שנים רבות ששיטת הליסינג התפעולי מעוותת את השוק ומקפחת את הלקוח הפרטי, אותה רשות שהיו"ר שלה אמר בכנסת ב-2007 כי "כללי המיסוי בהענקת רכב צמוד מהווים הטבה, שמוענקת לקבוצה מסוימת של אנשים", גורסת כיום רשמית כי "שווי השימוש משקף בממוצע את גובה הטבת המס ואין מקום לבצע שינויים נוספים".

הסיבה שהענף זוכה להגנה כה סולידית היא פוליטית ומעמדית: הטבות הליסינג מוענקות אמנם לקבוצה קטנה יחסית של נהגים (כ-300 אלף מתוך 2.5 מיליון) אבל היא מוענקת לקבוצה ה"נכונה". כלומר, לקבוצה שהשפעתה על המערכת גדולה הרבה יותר משל "הלקוחות הקטנים". גובה שווי השימוש על רכב צמוד - שהוא המפתח האפקטיבי ביותר לרציונליזציה בשוק הרכב הישראלי - משפיע ישירות על כיסם הפרטי של רוב קברניטי המשק, של "המושכים בחוטים" ושל כל מקבלי ההחלטות הבכירים במגזר הציבורי והממשלתי - מבכירי האוצר, עבור דרך 120 חברי כנסת, הבכירים במערכת הביטחון וכמובן שרי הממשלה.

עם כזה גב ובתוך שימוש פעיל בנימוק של "פגיעה במעמד הביניים" הצליח לובי הפרו-ליסינג לחסום ביעילות רבה כל ניסיון לפגוע בטאבו של שווי השימוש, כל ניסיון להטיל "מס גודש" שיבצע רציונליזציה בהיקף הנסועה של ציי הרכב, או כל מיסוי דלק חריג.

זו כמובן זווית מחשבה צרה מאוד, כיוון ששיטת המיסוי הקיימת מסייעת להנציח את מחירי הרכב הגבוהים, שמתגלגלים בעקיפין לתשלומים החודשיים של בעלי רכבי הליסינג עצמם. ומה עם הלקוחות הפרטיים, שנושאים על גבם את נטל סבסוד הליסינג ואת העיוותים הנלווים? הם, כנראה, לא שייכים ל"מעמד הביניים המקופח". אין להם פה, אין להם נציגות וקולם לא נשמע. או כמו שאומר הפתגם: "אם אתה לא 'מישהו', אתה אף אחד".

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"