גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו הסיבה שבגללה תמשיכו לשלם הרבה מאוד על הדלק

הכנסות המדינה ממיסוי דלק שילשו עצמן בתוך עשור והציבור משלם בתחנות יותר מפי 2 מהעלות האמיתית של הדלק ■ התיאבון של המדינה להכנסות מדלק גובל בהתמכרות, ובמצב כזה לאף אחד אין מוטיבציה לפיתוח חלופות לנפט ■ כתבה שלישית בסדרה

בספטמבר 2010, בפתח ישיבת הממשלה שהוצגה בה "תוכנית לאומית של הוועדה הבין-משרדית לפיתוח טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט לתחבורה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ההתמכרות לנפט מביאה לתלות של העולם המערבי במדינות הנפט, פוגעת במעמדה ובביטחונה של מדינת ישראל וגם גורמת לפגיעה משמעותית בסביבה... אנחנו מדינה קטנה שסובלת מהתלות העולמית בנפט יותר מכל מדינה אחרת".

אין ספק, היחס של ישראל לנפט נושא את כל הסממנים הקלאסיים של התמכרות קשה, כולל הצורך במינונים גדלים והולכים, קשיי גמילה, מציאת נימוקים רציונליים לתלות ועוד. אבל ה"נרקומנים" של אותה התמכרות קשה אינם הנהגים ובעלי הרכב אלא הממשלה ומשרד האוצר, שפיתחו תלות במיסוי הדלקים מבוססי הנפט. ההכנסות מהמיסוי הזה הן כה עשירות וכה ממכרות, עד שהסיכוי שהממשלה תעשה אי פעם צעדים ממשיים בדרך לגמילה שואפים לאפס.

קרן שפע של דלק

הנה כמה נתונים מעניינים לפתיחה: בשנת 2000 עמדו הכנסות המדינה נטו ממיסוי דלקים בישראל על 5.66 מיליארד שקל. שש שנים מאוחר יותר כבר חצו הכנסות המדינה ממיסוי דלק את רף ה-10 מיליארד שקל ובשנה שעברה הסתכמו ההכנסות נטו בכ-17 מיליארד שקל. זוהי תשואה פנטסטית, שכל משקיע ספקולנט בשוק ההון היה שמח לחתום עליה.

"אין מה לעשות", תגידו, "הכלכלה המקומית התפתחה, יש הרבה יותר כלי רכב על הכביש, צריכת הדלק במשק עלתה ובהתאם גם ההכנסות ממיסוי". אלא שכאן צריך להציג עוד נתון חיוני: בשנת 2000, משקל הכנסות מיסוי הדלק נטו מכלל התמ"ג בישראל עמד על כ-1.2%, נתון מתקבל על הדעת בהשוואה בינלאומית. אבל בחמש השנים האחרונות כבר עמד משקל ההכנסות ממיסוי הדלק על 1.9% מהתמ"ג. כלומר, ההכנסות ממיסוי דלק הקדימו באופן בולט את התפתחות המשק.

מאחורי הנתונים הללו ניצבת אחת ההצלחות הגדולות ביותר של מערכת המס הישראלית. בתחילת העשור הקודם הבין מישהו באוצר שהביקוש לדלק בישראל הוא קשיח. כלומר, שהתחבורה הציבורית בעייתית ולא מספקת אלטרנטיבה מלאה, שמנגנון "שווי השימוש" מעודד נסיעת יתר בציים ושהנושא של מקורות אנרגיה חלופיים פשוט לא קיים בישראל. לפיכך, כל תוספת מס שתוטל על הדלק "תיספג" בכיס הציבורי בלי לצמצם באופן משמעותי את היקף הנסועה ואת היקף צריכת הדלק.

כיוון שמבחינה פוליטית אי אפשר להפיל על הציבור הישראלי גזירות דלק דרסטיות "במכה אחת", בוצעה העלאת מס הדלק ב"שיטת הסלאמי" המוכרת של האוצר: הוגים רפורמות מורכבות, מדורגות וקשות להבנה, שנפרסות על פני כמה שנים, מוצאים תירוצים יצירתיים למחירי הדלק הגבוהים - כמו "זינוק במחירי הדלק העולמיים", "מס סביבתי" וכדומה - וסומכים על חוסר הברירה והעדר ההבנה של הציבור הרחב.

כאשר מבודדים את השינויים החיצוניים במחירי הנפט העולמיים מגלים שהאוצר והמחוקק היו פעילים מאוד בכל הנוגע ליישום אותה "שיטת סלאמי". על פי נתוני רשות המסים, בין ינואר 2005 ליולי 2012 בוצעו לא פחות מ-14 שינויי חקיקה בנושא שינוי הבלו על דלק. מיעוטם כללו הורדה רגעית של הבלו, כדי לנטרל קפיצה חדה במחירי הדלק בעולם (ולמנוע בכך זעזועים פוליטיים) אבל רובם רשמו מגמה אחידה ובולטת של העלאת הבלו.

בתחילת 2005, למשל, עמד הבלו הקצוב על בנזין 95 אוקטן - כלומר, המס קבוע בשקלים ללא קשר למחיר הבנזין - על כ-2 שקלים. במאי 2013 הוא כבר עמד על שלושה שקלים. שוב, תשואה מרשימה ביותר שנובעת משינויי חקיקה. אנחנו לא רוצים לזרות מלח על הפצעים של צרכני הסולר הפרטיים ולפיכך נזהיר אותם מראש שלא לעיין בנתון הבא: בין 2005 ל-2013 הבלו על ליטר סולר לתחבורה עלה ב-364%. אם אתם כבר לא רואים בסביבתכם כלי רכב פרטיים המונעים בדיזל, זו אחת הסיבות.

כאמור, גם הבורות והאדישות היא נכס שלא יסולא בפז. כמה נהגים שמילאו בחודש שעבר דלק בתחנות ב-7.5 שקלים לליטר היו מודעים בכלל לעובדה שבשער החליפין הנוכחי של השקל החזק המחיר האמיתי של ליטר בנזין בישראל - אחרי הוצאות השיווק - הוא 3.3 שקלים בלבד, והשאר מסים? האם הידיעה הזאת תגרום למישהו לתדלק פחות? הפרס למוצא התשובה הנכונה הוא 17 מיליארד שקל.

צרת רבים?

כאשר מעמידים את הנתונים הללו בפני מעצבי המדיניות, מקבלים כמעט מיד את התשובה "זו הנורמה בעולם": מיסוי הדלק בישראל נמוך מהממוצע באירופה ואינו חורג משמעותית מהממוצע של מדינות OECD. הנה, למשל, מה שכתב מנהל הכנסות המדינה באוצר בדוח האחרון שלו על מיסוי הדלק: "שיעורי הבלו בישראל במונחים דולריים, הן על בנזין והן על סולר, גבוהים מהממוצע ב-OECD. עם זאת יש לסייג נתון זה בכמה דברים: שיעור הבלו הממוצע במדינות OECD כולל גם מדינות חריגות כגון מקסיקו אשר שיעור המס בהם הוא אפס... המיסוי על בנזין בישראל קרוב מאוד לממוצע האירופי, אך גבוה יותר מממוצע המדינות מחוץ לאירופה".

ואכן הטבלאות מראות שמחיר ליטר בנזין בתחנות במדינות לא מעטות במערב אירופה גבוה מזה שמשלם הנהג הישראלי, ויש מדינות שגובות יותר בלו. אלא שכמקובל בהשוואות בינלאומיות של האוצר, לעתים קרובות "שוכח" מישהו לשקלל בנתונים את כוח הקנייה המופחת באופן משמעותי של הנהג הישראלי ביחס לעמיתיו במערב אירופה.

ב-2011 טרח מישהו במרכז המחקר של הכנסת לבדוק את הנטל האמיתי של מיסוי הדלק על כיסו של הנהג הישראלי, והנה, הפלא ופלא, הנתונים קיבלו תפנית דרמטית: "מחיר הבנזין לצרכן במחירים שוטפים גבוה בשיעור של 3% בהשוואה לממוצע באירופה. אבל במונחי כוח קנייה (בשקלול המשכורת הממוצעת במשק), מחיר הבנזין גבוה בישראל בשיעור של כ-27.4% לעומת הממוצע במערב אירופה".

נחזור ונדגיש, מיסוי הדלק הוא כשלעצמו הרבה יותר הגיוני ו"סביבתי" מאשר מס הקנייה הקבוע על רכב כיוון שהוא משולם ביחס ישיר להיקף הנסועה בפועל. אלא שהנימוק הסביבתי לבדו אינו יכול להצדיק את החמדנות של המדינה ואת השימוש התכוף בהעלאת מס הדלק כאמצעי לסגור גירעונות בלתי צפויים, שכלל אינם קשורים לזיהום האוויר או לתחלואה.

נצטט בהקשר זה את הדוח האחרון של OECD על המיסוי בישראל, שפורסם בתחילת השנה: "דחיפה מעלה של המס על דלקים הוא אמצעי בהחלט בר-יישום להגדלת ההכנסות הפיסקליות, אבל הנימוק הסביבתי לעשות זאת בישראל אינו חזק במיוחד". ב-OECD, אגב, מציעים לשקול כחלופה משמעותית גם להעלאת מס הדלק וגם למס הקנייה על הרכב את הטלת "מס הנסועה" - מס יחסי שייגבה, בסיוע "קופסה שחורה" ברכב, בהתאם למספר הקילומטרים שהרכב נוסע בפועל, בהתאם לנסיעה בשעות העומס, במרכזי הערים וכדומה.

אין מוטיבציה לאלטרנטיבות נפט

כמו במקרה של מס הקנייה על רכב, כאשר מנפחים באמצעות מס את המחיר של מוצר חיוני מעבר לכל פרופורציה, נפתחת תיבת פנדורה שדרכה מגיחים לאוויר העולם שלל עיוותים ונזקים למשק. שיעורי המס הכבדים העניקו בעשור האחרון תמריץ לפריחתו של "שוק דלק שחור" בהיקף של מיליארדים רבים, שרשויות המס מנסות להתמודד איתו - בהצלחה חלקית בלבד.

כשהפער המלאכותי בין המחיר האמיתי למחיר לצרכן הוא כה גדול, נפתח גם פתח פוטנציאלי לגריפת מרווחי שיווק עשירים במיוחד. בשנים האחרונות נושא המרווחים נמצא במחלוקת רגישה בין הממשלה לחברות הדלק רבות העוצמה ושני הצדדים מציגים נתונים סותרים. אנחנו יכולים רק לצטט את מחקר הכנסת מ-2011, שקבע כי "מרווח השיווק של הדלק בישראל במונחי כוח קנייה הוא הגבוה ביותר באירופה".

כפי שהראינו בפרק שעסק בליסינג, כאשר מחיר הדלק הופך לחלק כה נכבד בעלויות הרכב, הטבת המס על צריכתו, שמעניקים המעסיקים בגיבוי האוצר, הופכת להיות תמריץ רציני לשימוש יתר ברכב. בהיבט הלאומי ארוך הטווח, העיוות הגדול ביותר שנגזר מאותה "התמכרות" של הממשלה להכנסות ממס על בנזין וסולר הוא ירידת המוטיבציה לפתח ולקדם ברצינות מקורות הנעה חליפיים לנפט. הדירקטיבה העליונה של הממשלה לכל משרד שבוחן פיתוח מקורות אנרגיה חלופיים היא "לא מוותרים על ההכנסות ממיסוי דלק בשום מחיר", וככה זה גם נראה בשטח.

מודל הרכב החשמלי של בטר פלייס, למשל, סיפק הזדמנות ייחודית להתקדמות ממשית. אמנם במודל העסקי שלה היו חורים רבים והיא לקתה בחטא היוהרה והבזבוז, ובכל זאת, זו הייתה חברה פרטית חלוצית, שהצליחה להביא לישראל מימון פרטי בהיקף שמתקרב למיליארד דולר - עם התחייבויות לסכומים הרבה יותר גדולים בהמשך - במטרה ליישם בקנה מידה ארצי מודל מעשי להתנתקות מה"התמכרות לדלק". אלא שכאשר החברה נתקלה במחסומי השמרנות והעלויות של השוק המוסדי והאוצר נדרש להכניס את היד לכיס כדי לסייע באופן פעיל בשלב ההחדרה הראשוני - למשל בהקלות ב"שווי השימוש" - היד נשארה בכיס. ההזדמנות חסרת התקדים הוחמצה.

ההווה אינו שונה בהרבה. בחודשים האחרונים יושבת ועדה בין-משרדית בהובלת האוצר כדי לגבש מדיניות-על ממשלתית חדשה בנושא מיסוי הדלקים, שתלווה את ישראל בשנים הבאות. בין השאר צריכה הוועדה להכריע עד כמה תסייע הממשלה להחדיר לישראל תחבורה המונעת בגז טבעי - משאב מקומי שיכול ליצור מהפכה של ממש - ולקדם את השימוש והפיתוח של דלקים אלטרנטיביים נוספים ושל תשתיות התדלוק שלהם.

סביב הוועדה יש הרבה "רעש ירוק" אבל מקורות פנימיים אומרים לנו שהדירקטיבה העליונה המוכרת לא השתנה: ירוק זה טוב, נקי זה חיובי, ואלטרנטיבי זה טוב ליחסי ציבור. אבל בשום מחיר לא מוותרים על היקף ההכנסות הכולל של המדינה ממסי דלק". כלומר, גם אם יוחלט על עידוד לפיתוח מקורות אנרגיה חלופיים של הנעת רכב, הם ימוסו כך שהשורה התחתונה של ההכנסות מבנזין והנפט לא תיפגע ביותר מסכום המסגרת הסמלי, שיוקצה לעניין.

אין לנו אלא לסיים בעוד ציטוט מדברי נתניהו באותה ישיבת ממשלה ב-2010: "הדלק בכלי רכב מהווה חלק עצום מצריכת אנרגיית הנפט בעולם, אך בגלל האופי המשתנה של שוקי הנפט והמחיר לחבית שעולה ויורד - עד היום לא רוכז מאמץ למצוא חלופות לנפט. אם מתחילים למצוא או לפתח חלופות כאלה כשמחיר הנפט גבוה מאוד - בו ברגע שמחירי הנפט מתחילים לרדת מאמצים אלה נעצרים. ועל כן קשה להסתמך על חברות פרטיות או גופי מחקר רגילים שיניעו ובוודאי שישלימו מחקר כזה. לכן יש צורך בממשלה".

אז הצ'ק כבר נכתב ונחתם (לפני ארבע שנים!). עכשיו רק צריך לראות אם מישהו בממשלה ייתן לו כיסוי, וכמה זה יעלה לנו.

נטל הדלק

הרכב מחיר ליטר בנזין

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר