גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מעמד הביניים צריך להכיר בזה שיש לו אפס השפעה"

פרופ' מרטין גילנס חקר את הליכי קבלת ההחלטות בארה"ב, ומה שגילה הפחיד אפילו אותו: כבר כמה עשורים מי שמכתיב את המדיניות היא האליטה הכלכלית שמממנת את הקמפיינים הפוליטיים

"אאין לנו שום כוח על מקבלי ההחלטות, כמעט כלום. פעם אחר פעם אנחנו רואים שהאליטה הכלכלית היא זו שמכתיבה את הטון ושאנשיה הם אלה שאותם מבקשים נבחרי הציבור שלנו לרצות - הם אלה שעומדים מול עיניהם כשהם שוקלים החלטות כבדות משקל, לא האזרח הפשוט ולא בעלי הכנסה נמוכה או אנשי מעמד הביניים. האחרונים צריכים להכיר בזה שיש להם פחות או יותר אפס השפעה". ההצהרה הזאת אולי אינה נשמעת חדשנית או ייחודית מדי כשהיא מגיעה מכיוונם של המפגינים נגד יוקר המחיה, יושבי האוהלים ברוטשילד או המפגינים של "אוקיופיי וול סטריט" (תנועת המחאה המקבילה האמריקאית שפעלה לפני כשלוש שנים לאחר המשבר הכלכלי הגדול), אלא שהיא לא מגיעה מאף אחד מאלה.

ההצהרה החדה והמאיימת הזאת מגיעה דווקא מכיוון אחד החוקרים הפוליטיים המדוברים ביותר בארצות הברית בעת האחרונה. מרטין גילנס מאוניברסיטת פרינסטון שבניו ג'רזי השלים ופרסם באחרונה מחקר רחב-יריעה שערך עם שותפו בנג'מין פייג' מאוניברסיטת נורת'ווסטרן באילינוי. השניים, לצד צוות שלם של חוקרים, ניתחו וסקרו את הליך קבלת ההחלטות במערכת הפוליטית בארצות הברית במשך עשרים שנה, מתחילת שנות השמונים ועד שנות האלפיים. בכל החלטה שהתקבלה בשנים האלה (וכן בכמה מקרים נוספים שביקשו לבחון לפני שנות השמונים ובשנים האחרונות) הם בדקו מה הצהירו המנהיגים בעבר, מה חשבה האליטה הכלכלית, מה טענו אזרחים בעלי השפעה בוושינגטון, אילו עמדות קידמו קבוצות אינטרס שונות הפעילות בבירה האמריקאית, מה חשו האזרחים הפשוטים ומה ההחלטה שהתקבלה לבסוף. המסקנות, מתברר, הפתיעו גם אותם.

"לא הייתי מופתע מכך שיש לקבוצות אינטרס ממומנות היטב השפעה, או שיש כסף שזורם בוושינגטון, אבל לא חשבתי שהעוצמה של הממצאים תהיה כל כך חד-משמעית. לא חשבתי שאגלה שלאזרחים פשוטים פשוט אין שום השפעה משמעותית על נבחרי הציבור", אומר גילנס בחצי-חיוך ממורמר. "יותר מזה, אחרי שסיימנו לסקור את כל האירועים בין 1981 ל-2002, החלטתי לחזור לאירועים משמעותיים בשנות השישים ולבחון אותם. הייתה לי תחושה כמעט רומנטית ביחס לתקופה הזאת וזיכרונות על אנשים שהציפו את הרחובות והביעו את קולם, ומדהים היה לגלות עד כמה הטרנד הזה עיקש ויציב. גם אז, גם בשנות ה-60, מתברר שלא התחשבו יותר מדי בעמדותיהם של בני מעמד הביניים והשכבות הנמוכות".

- זה די מדכא. יש בכלל טעם להיות מעורבים פוליטית כאזרחים מהשורה אם בסופו של דבר בעלי המאה הם בעלי הדעה בכל תחום ובכל מצב?

"זה אכן מדכא. אני חושב שהמסקנה העיקרית היא שבמקום למחות על צעדים ספציפיים ועל החלטות נקודתיותצריך לרכז מאמץ ולמחות על השיטה עצמה, לשנות את מוקדי הכוח ולקדם רפורמות שישנו את הדרך שבה האליטה הכלכלית 'קונה' השפעה ישירה על קבלת החלטות.

"אנשים לא צריכים למחות נגד מנהיג כזה או אחר, אלא למחות נגד כל מה שקשור למשל למימון קמפיינים פוליטיים - אמנם הקונגרס הנוכחי לא יאשר רפורמה כזו כאן בארה"ב, אבל ברגע שהדבר יעלה על סדר היום, ותהיה קריאה ציבורית לשנות את הדרך שבה המשחק הפוליטי ממומן, תהיה אולי אפשרות לאזן את המצב הקיים ולאפשר לקול של שכבות נוספות להישמע ולהילקח בחשבון בהליך קבלת ההחלטות".

- אז בעצם "כל הפוליטיקאים אותו דבר"? כולם מעוניינים רק לרצות את התורמים שלהם ולא את ציבור הבוחרים? יש בכלל טעם להצביע בבחירות במצב כזה?

"קודם כול, כן. יש טעם להצביע כי הדרך להתמודד עם המצב הבעייתי הזה היא לא לוותר על כל זכות להשתתף במשחק הפוליטי. עם זאת, חשוב להבין עד כמה מוגבלת יכולת ההשפעה של האדם מן השורה באמצעות האקט הזה של ההצבעה. לא הייתי מרחיק לכת ואומר ש'כל הפוליטיקאים אותו דבר' או שאין כל הבדל בין מפלגות, כי גם יש הבדל בין העמדות של מי שמממנים את הקמפיינים במפלגות השונות. אין הבדלים מהותיים למשל בתחום של כלכלה - אם מדובר בהעלאת שכר המינימום או בשינויים משמעותיים במדיניות המיסוי, שזה אכן ממצא די מפתיע, אבל יש הבדלים בתחומים חברתיים כמו נישואים חד-מיניים או מדיניות ממשלתית בנושא של הפסקת הריון, נושאים שהם פחות באג'נדה של שכבת האליטה הכלכלית. שם באמת מצוי הבדל בין הפלגים הפוליטיים.

"בתחומים שיש להם נגיעה או השלכה כלכלית רחבה - גם אם יש הבדל מוכרז בין המפלגות, הדפוס עצמו של ניווט ההחלטה על פי עמדת האליטה הוא די זהה בסך הכול בין שתי המפלגות הגדולות, בעיקר משום שבסופו של דבר המבנה של המערכת הפוליטית כופה על פוליטיקאים משני עברי המתרס הפוליטי להתיישר לפי הקו שקובעים התורמים הגדולים שלהם כדי שיוכלו להמשיך ולקבל את המימון שחיוני להם כדי להמשיך ולהיבחר".

הסיקור הבעייתי של המחאה

לא במקרה, כנראה, התיאור של המערכת הפוליטית ושל ההתנהלות במרכז הכוח הפוליטי הגדול בעולם בוושינגטון שמתאר גילנס מזכיר מאוד את התסריט של הסדרה המדוברת "בית הקלפים" בכיכובו של קווין ספייסי - הסדרה אולי המדוברת ביותר בארצות הברית בעת האחרונה, שמציגה גרסה קודרת ופסימית למדי של הפוליטיקה האמריקאית, בניגוד לסדרות שקדמו לה כמו "הבית הלבן" שתיארה בעיקר פוליטיקאים חדורי מוטיבציה ואידיאולוגיה. על רקע ההתעניינות ההולכת וגוברת בקשר שבין הון ושלטון שעוררה הסדרה הזאת, התעניינות שבמידה מסוימת אחראית גם לתהודה הגדולה שקיבל המחקר האחרון, אני מבקש לברר עם גילנס מה מקומה של התקשורת בניסיון לשבור את המעגל הזדוני הזה.

"התקשורת היא מראה מצוינת לתהליכים ולמה שקורה, ויש לה תפקיד חשוב בשיקוף סדר העדיפויות הציבורי והמצב הקיים, ובהעלאת סוגיות לסדר היום, אבל יש גם הרבה סימני שאלה בקשר ליכולת של התקשורת עצמה להיות עצמאית ולשקף באופן מהימן את העמדות, הצרכים והאינטרסים של האדם הפשוט ובעיקר של מקבלי השכר הנמוך. גם המדיה, בסופו של דבר, נסמכת על האליטה השלטונית בתור המקור העיקרי של האינפורמציה, וגם היא נסמכת על האליטה הכלכלית לצורך מימון הפעילות שלה", הוא מסביר. "לכן, לא ברור כמה אנחנו יכולים להסתמך על התקשורת בטיפול בסוגיה הזאת או כמה אנחנו יכולים להאשים אותה בזה. גם היא נתונה לאותם כוחות".

ובכל זאת, יש לגילנס כמה תלונות נגד המדיה: "אני חושב שהטון שבו מסוקרות יוזמות לשינוי השיטה הוא גורם משמעותי שצריך לדון בו. אם לוקחים לדוגמה את תנועת "'occupy wall street" (תנועת מפגינים נגד יוקר המחיה והפערים החברתיים, שהקימה מאהל מחאה מול משרדי הבנקים הגדולים והבורסה האמריקנית בניו יורק בקיץ 2011 וגררה גל עולמי של הפגנות, בדומה לאלה שהתרחשו בישראל באותה התקופה - ע.ר.), מעניין לראות איך התקשורת התייחסה לזה. הסיקור של הפעילות שלהם לא היה מאוד מחמיא ולא ניסה להראות אותם כמי שמעלים סוגיה קריטית שחשובה לדמוקרטית האמריקאית או לדון באופן רציני בתביעות שלהם - עסקו הרבה יותר בשאלה איך הם נראים ואיך הם לבושים. הציגו אותם בהרבה מקרים כהומלסים תמהוניים - יש לזה אפקט על הרצינות שבה התייחסו לדרישות שלהם ולנושאים שהם ביקשו לקדם", מסביר גילנס.

לדבריו, "העצוב הוא שזו לא רק תופעה אמריקאית באמת, ואי אפשר להאשים רק את ערוצי התקשורת שלנו - בכל העולם התייחסו למחאה הזאת באופן דומה ושמו פוקוס על כמעט כל דבר חוץ מהנושא העיקרי שאותו ביקשו המפגינים להעלות לסדר היום. לתקשורת יש כוח להעלות את הנושאים האלה לסדר היום ולדון בהם בכובד הראש שלו הם רא ויים - ואני מקווה שזה אכן משהו שיקרה בעת הקרובה".

*** הראיון המלא - במהדורה המודפסת

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס