גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נציג הקיבוצים בתנובה: "הצרכן הישראלי צריך להיות רגוע"

איציק בדר מתכונן להעברת השליטה בתנובה לברייט פוד הסינית: "הצרכן הישראלי צריך להיות רגוע. תנובה תנהג בהגינות עם כולם" ■ "אנחנו רואים עין בעין עם הסינים - הרחבת הפעילות של תנובה בחו"ל"

"הצרכן הישראלי צריך להיות רגוע. האמון של הצרכן הישראלי הוא אבן-יסוד להמשך דרכה של תנובה, ולכן הוא יכול להיות רגוע. תנובה תנהג בהגינות עם כולם" - כך אומר היום (ה') ל"גלובס" איציק בדר, נציג הקיבוצים המחזיקים ב-23% ממניות תנובה ויו"ר משקי גרנות.

- זה לא קרה עם אייפקס. אייפקס בחרה להצמיח את תנובה דרך עליות מחירים לצרכן.

"אייפקס באה לעשות סיבוב בתנובה, והיא עשתה סיבוב יפה על חשבון הצרכנים ועל חשבון כל מי שהיא יכלה. היא פעלה בכללים שטובים ונכונים לאייפקס. כשותף, נהניתי מהצעת הערך, אבל אנחנו היום מסתכלים על השותפות במבט ארוך-טווח".

- כשאייפקס נקטה במדיניות הזו הסכמתם לזה?

"היינו מיעוט בתנובה, ולא שאלו אותנו".

- אבל ישבתם בדירקטוריון והייתם עדים למצב. מה חשבתם כשזה קרה?

"מה זה רלוונטי? אין ספק שאם אנחנו היינו מנהלים את תנובה, היינו מנהלים אותה באופן שונה".

- וממחר, אתה חושב שהסינים ישאלו אתכם?

"ממחר אנחנו שותפים אסטרטגיים".

- גם הסינים ירצו החזר השקעה?

"גם אנחנו רוצים החזר השקעה. פעילות עסקית צריכה להרוויח כסף. תנובה תרוויח כסף ותביא תשואה הולמת ולמשקיעים ולשותפים בה".

- איך אנחנו כצרכנים יכולים להיות בטוחים שהרווח הזה לא יגיע שוב מהכיס שלנו?

"יש הגזמה בשיח הצרכני, אבל תנובה תהיה מחויבת ותנהג בהגינות".

"רווחיות סבירה"

בדר טוען כי הסכם ההבנות שנחתם עם ברייטפוד הסינית מבטיח להם שותפות בניהול תנובה ודואג לשמור על האינטרסים הישראלים בחברה וכן על אי-דילול אחזקות הקיבוצים בתנובה בעתיד.

- ברייטפוד תפתח את תנובה בחו"ל, וזה יחייב השקעות.

"נהיה שותפים בפיתוח תנובה. אנחנו מדברים על שותפות אסטרטגית ארוכת-טווח. כל השקעה גדולה שברייטפוד תרצה לעשות בתנובה ושהיא מעבר לפחת צריכה להיות בהסכמתנו, כי היא עלולה להביא לדילול או לסיטואציה של פגיעה בחוסן הפיננסי. לא שאנחנו נגד, אם זאת השקעה טובה - אנחנו בעד".

- ממחר, ברייטפוד בעלת השליטה. מה יקרה אם היא תפר את ההבנות אתכם?

"אם לא נגיע להסכמות, הפרת ההסכם תידון ברשויות המשפטיות בישראל. יש לי יסוד להניח שיהיה בינינו שיתוף-פעולה מצוין ולאורך שנים, כי שני הצדדים רואים עין בעין את הכיוון הנכון להתפתחות תנובה בעתיד - שזה חיזוק הפעילות בארץ והרחבת הפעילות בחו"ל. סין היא שותפה מצוינת, כי היא מייצגת ארץ גדולה עם כלכלה צומחת וציבור צרכנים ענק, וזה אתגר לכולנו".

- אם הרגולטור בישראל ירצה מחר להטיל מגבלות על תנובה או להכניס מוצרים נוספים לפיקוח מחירים, יהיה לו את ממשלת סין על הראש.

"גם כשיש השקעות של ארה"ב אז יש את ממשלת ארה"ב על הראש. למשקיעים במדינת ישראל יש מדינות, ממשלות, וכפי שממשלת ישראל דואגת לאינטרסים שלה, ממשלות אחרות דואגות לאינטרסים שלהן.

"אבל יש פחות פוליטיקה ועניין בנושא כמו תנובה. ישראל רצתה לייצא מטוסי בלקון, וארה"ב עצרה אותנו. תנובה לא ברמה הזאת. תנובה זה עסקים, ושיתוף-הפעולה יניב גם דיבידנד פוליטי למדינת ישראל. הם משקיעים כאן וירצו שהמדינה תהיה יציבה ובטוחה, כדי להבטיח את השקעתם להרבה שנים".

- העובדה שממשלת סין תשב לרגולטור על הראש מגינה גם על האינטרסים הכלכליים שלכם בתנובה.

"הרגולטור יכול לעשות מה שהוא רוצה, ולפעמים הוא עושה מה שהוא רוצה גם ללא אחריות. בפעילות נכונה ומאוזנת לא תהיה בעיה לרגולציה לא עם תנובה ולא עם הסינים".

- "נכונה ומאוזנת" אלה מושגים יחסיים. הרגולטור יכול להגדיר אחרת פעילות נכונה כמו הגברת פיקוח המחירים.

"זה נכון. בישראל לא פעם הרגולציה חורגת מגבולות הגזרה המתאימים לה בשוק כלכלי חופשי. צריך לעשות בדק-בית במשק הישראלי. נכון להיום, עודף הרגולציה עוצר את התפתחות המשק וגורם נזק. אחד הדברים הכי חשובים לכל משק כלכלי הוא לא המחירים אלא המשך צמיחה, כי בצמיחה מרוויחים כולם. הרגולציה הישראלית מדכאת היום את הצמיחה".

- הצמיחה של אייפקס היא מעליות מחירים. זאת לא צמיחה אמיתית.

"אני לא מדבר על אייפקס, זו אמירה פופוליסטית. הרווחיות בתנובה סבירה לחברת מזון בהשוואה לקטגוריות דומות ומה שמקובל בעולם, כך שיש הגזמה פראית".

- החלטת הממשלה להרחיב את פיקוח המחירים אמנם רק לשמנת ולגבינה הלבנה בגלל רווחים מופרזים של תנובה, לא מעידה על מה שאתה אומר.

"את שוב נכנסת לפינות. אני לא רוצה להיכנס למחירים, אבל בואי נסכים על זה שזה יהיה רע מאוד אם הממשלה תיכנס ותקבע את המחירים של כל המוצרים. זה היה בעבר, והמדינה השתחררה מזה כי הבינה שזה מביא לעיוותים ועוצר את הכלכלה".

- הבסיס להתנהלות שוק חופשי אמיתי הוא לא תחרות והיעדר מונופולים?

"תחרות מטבעה מביאה לכך שיש גורמים חזקים שמנצחים בתחרות. המשק הישראלי קטן, ולכן בהחלט צריכה להיות התערבות רגולטורית אך מידתית ומאוזנת, ולאחרונה היא חרגה מהאיזון המתאים. כשהממונה על ההגבלים העסקיים מתערב בסידור המדף ברשתות השיווק, זאת התערבות מיותרת ומזיקה".

- מה אתה אומר על החקירה שמנהלת רשות ההגבלים נגד תנובה?

"לכל רשות רגולטורית יש את הזכויות שלה, ואם היא חושבת שהיא צריכה לנהל חקירה - שתנהל חקירה".

- עד כמה הסינים רוצים להנפיק את תנובה?

"ימים יגידו".

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות קלות בוול סטריט; דיסני צוללת בכ-9% לאחר הדוחות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● מדד פוטסי הבריטי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

אזעקות בצפון ובעוטף עזה; דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות • סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח