גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות מ-2% מהחברות הגדולות במשק מעסיקות בעלי מוגבלות

כל החברות יודעות לספר כמה חשוב להעסיק בעלי מוגבלויות, אך בפועל פחות מ-2% מהחברות הגדולות במשק מוכנות גם לשלם להם משכורת מדי חודש ■ המצב בשירות המדינה, שם חלה חובת העדפה מתקנת, גרוע לא פחות

כסא גלגלים / צילום: shutterstock
כסא גלגלים / צילום: shutterstock

דוח מבקר המדינה האחרון קבע באותיות של קידוש לבנה את מה שכולנו יודעים: תמונת המצב בכל הנוגע לשילובם של בעלי מוגבלויות בתעסוקה - שחורה.

אדם עם מוגבלות מוגדר כאדם עם לקות פיזית, נפשית או שכלית, לרבות קוגניטיבית - קבועה או זמנית - שבגינה תפקודו מוגבל באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים.

בישראל חיים כ-750 אלף בעלי מוגבלות בינונית או חמורה, ולכ-460 אלף מהם קבעו הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי אחוזי נכות.

מתוכם, כ-250 אלף זכאים לקצבת נכות כללית או קצבת נכות מעבודה. כ-82% ממקבלי קצבת נכות כללית - אינם מועסקים.

לא לאירופה דמינו

בישראל כמו בישראל, הביורוקרטיה היא אם כל הצרות. "אדם עם מוגבלות המנסה להשתלב בתעסוקה ניצב מול סבך ביורוקרטי: משרדי ממשלה ומוסדות רבים, ובעיקר משרד הרווחה, משרד הכלכלה והמוסד לביטוח לאומי - אחראים למתן שירותי שילוב תעסוקתי", כותב המבקר.

"גופים אלה פועלים באופן עצמאי, ללא תיאום מוקדם וללא הסדרת העבודה ביניהם; בנקודות ההשקה ביניהם מתגלעות מחלוקות בין-ארגוניות רבות; וחסר תכנון כולל המקצה את המשאבים הניכרים בהתאם לסדרי עדיפויות".

עוד כותב המבקר: "אי-הקמתה של תחנת שירות אחת לאנשים עם מוגבלות - שיכולה לשמש כלי מרכזי לצמצום הסבך הביורוקרטי העומד בפני אדם עם מוגבלות - ממחיש ביתר שאת את הליקויים בתפקוד הממשלתי המקשים על שילובם בתעסוקה".

פרופ' אריק רימרמן, ראש הקתדרה למדיניות רווחה ותכנון חברתי ומרצה בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה, מחדד עוד יותר את הבעיה: "ישראל נחשבת לאחת המדינות הפחות מתקדמות בתעסוקת בעלי מוגבלויות בהשוואה למדינות ה-OECD, ונדרש כאן שינוי תפיסתי מעמיק על מנת שדברים יזוזו באמת".

לדבריו, גם אם הממשלה תקים בסופו של יום תחנת שירות אחת לטיפול בבעלי מוגבלויות, כפי שהתחייבה ולא עשתה עד כה, "אין בפתרונות מנהליים אלה כדי לחולל שינוי משמעותי בשיעור העסקתם של אנשים עם מוגבלות, שכן יש שני חסמים מרכזיים שאינם מטופלים.

"האחד - הימנעות הממשלה מלהשקיע בשוק העבודה כדי לעודד הצעת הזדמנויות תעסוקה לאנשים עם מוגבלות, כמו מתן תמריצים למעסיקים, סבסוד תעסוקה, עדיפות במכרזים למעסיקים המתחייבים לקלוט בעלי מוגבלויות וכיו"ב. הגורם השני - השקעה בהכשרה מקצועית-טכנולוגית שתאפשר לבעלי מוגבלות להיות בעלי כישורים, ובעיקר טכנולוגיים, המתאימים לשוק העבודה המודרני".

המגזר הציבורי: לא חלוץ לפני המחנה

מתברר כי גם בחברות הגדולות במשק - אלה המטיפות לאחריות חברתית - מועסקים מעט מדי אנשים בעלי מוגבלויות: על-פי נתוני ארגון "מעלה", העוסק בקידום אחריות תאגידית בעסקים, המספר המדויק הוא רק 1.9%. נתון כמעט בלתי נתפס.

"מצד אחד, המודעות - או ליתר דיוק, הנכונות המוצהרת - של החברות הגדולות במשק לקלוט אנשים עם מוגבלויות בעבודה, עולה.

"מצד שני, הנתונים בפועל מצביעים על שיעורי קליטה נמוכים", אומר מומו מהדב, מנכ"ל מעלה. עוד לדבריו, "קיימת תפיסה שגויה שיכולתו של אדם בעל מוגבלות לעבוד נמוכה מזו של אדם ללא מוגבלות, וזה לא נכון בהכרח. יש היום הרבה יותר עשייה בהכשרה ובהשמה של חרדים וערבים ופחות בהכשרה ובהשמה של אנשים עם מוגבלות. אולי בגלל שחלקם באוכלוסייה נמוך מזה של החרדים והערבים".

אך מהדב לא מטיל את האחריות רק על כתפי המגזר העסקי: "שיעור התעסוקה הנמוך נובע גם ממחסור בזמינות כוח אדם ובגופים מתווכים, דוגמת חברות השמת כוח אדם, המסייעים בהשמת אנשים עם מוגבלות בשוק הפרטי.

אבל עוד לפני הביקורת שמופנית כלפי חברות פרטיות על כך שהן מעדיפות לשכור לעבודה עובדים שאינם בעלי מוגבלויות, יש להביט גם על המגזר הציבורי, שאמור להיות החלוץ לפני המחנה. לא תופתעו לשמוע שלא כך הדבר.

מבקר המדינה לא חסך את שבטו מהמגזר: "בשירות המדינה, שעליו חלה חובה להעדפה מתקנת, שיעורם של האנשים עם מוגבלות מקרב עובדי המדינה נמוך כשהיה, ללא שיפור משמעותי, ונציבות שירות המדינה אינה עומדת בדרישות חוק המינויים. נוסף על כך, אין חובת דיווח בכל הנוגע להעסקת אנשים עם מוגבלות בתאגידים הציבוריים, בחברות הממשלתיות וברשויות המקומיות - ומנגנוני דיווח דוגמת אלה החלים על שירות המדינה והקיימים בנוגע לאוכלוסיות חלשות אחרות - אינם בנמצא", נכתב.

דוגמה מוחשית לאוזלת ידה של המדינה בסוגיה, סיפק באחרונה בג"ץ בפסק דין שנתן באחרונה בעניינו של רמי מחמלי - עובד מוערך בשירות בתי הסוהר, שחרף הערכת מפקדיו, כל בקשותיו להתקדם בסולם הדרגות נדחו על הסף בטענה שמוגבלותו הפיזית - מחלת לב שממנה הוא סובל ובגינה ירד לחלקיות משרה - לא מאפשרת לו להתקדם.

מחמלי, שעובד בשב"ס משנת 1995 ובחלקיות משרה משנת 2003 - לא ויתר. הוא עתר לבית המשפט וזה קבע כי המדינה לא עמדה בדרישות החוק לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ולא ביצעה את ההתאמה הנדרשת לקידומו של מחמלי.

עו"ד ברק כלב, שותף במשרד עוה"ד אורנה לין ושות', ומומחה לדיני עבודה, רואה בפסק דין האמור תקדימי, חשוב ודרך אבן בכל הנוגע לשילובם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה.

"לבג"ץ זה יש פוטנציאל להיות קו פרשת מים במציאות המשפטית בקידום זכויותיהם של בעלי מוגבלות, כי הוא מפרש בצורה ברורה ורחבה מאוד את החוק לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. בג"ץ יצק תוכן קונקרטי לסעיפי החוק ותרגם אמירות כלליות לתכל'ס. כך, למשל, פסק שמעסיק צריך להוכיח שאכן עשה מאמץ אמיתי ונמרץ על-מנת להתאים משרה לעובד בעל מוגבלות".

פרופ' רימרמן סבור אחרת. "למרות שמדובר בפסק דין בעל חשיבות רבה, הוא שולי לאור העובדה שחלק גדול מהאנשים עם מוגבלות נמצאים מחוץ לשוק העבודה, ושינוי מהותי, לדאבון הלב, לא נראה באופק. על הממשלה לראות בכך נושא לאומי רב-חשיבות, משום שעלות קצבאות הנכות שהמדינה משלמת גבוהה, ואף הולכת וגדלה.

"המטרה היא ליצור תמריצים מספיקים ומסלולי השתלבות בשוק העבודה ולהחליף קצבאות בשכר עבודה. שילובם של בעלי מוגבלות בתעסוקה יועיל לכל הצדדים - ירוויחו ממנה גם המועסקים, גם המשק וכמובן, החברה הישראלית בכללה. זה Win-Win קלאסי".

רק מעט חברות נושאות את הדגל

דפנה מאור, ראש המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה במשרד הכלכלה, אחד הגופים שספגו ביקורת בדוח המבקר ושאמון בין היתר על הפעלת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מודה שהתמריצים שהמדינה מציעה כיום לא מפתים מספיק מעסיקים.

לראיה - רק 5.4% מכלל המעסיקים במגזר העסקי מעסיקים אנשים עם מוגבלות ו-5% נוספים העסיקו בעבר אנשים עם מוגבלות ואינם נוהגים כך עוד.

"אנחנו רואים מגמה אצל מעסיקים, אם כי עדיין לא נרחבת, של תובנה בקליטת עובדים עם מוגבלות, למשל, במרכזי קול-סנטר למיניהם, לאור הקושי של אלה בגיוס עובדים ללא מוגבלות ולאור הנאמנות הידועה של בעלי מוגבלות למקום עבודה. גם ברשתות בתי קפה דוגמת ארומה, יש הנושאים את הדגל הזה בגאון".

עוד לדבריה, המטה שאמון על סוגיית השתתפות המדינה במימון עלות ההתאמות שעל המעסיק לבצע כדי לאפשר לעובד עם מוגבלות לתפקד כאחד העובדים - "מנסה למצוא את הנוסחה לתמרץ מעסיקים". המטה מופקד גם על הפעלת תקנות שכר מינימום (שכר מותאם לעובד עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת), שבמסגרתן מבצע המטה אבחון תעסוקתי במקום עבודתו של אדם עם מוגבלות המבקש זאת, וקובע שכר עבודה המותאם ליכולת עבודתו בפועל, גם אם הוא נמוך משכר המינימום הקבוע בחוק.

מטרת התקנות היא, בין היתר, למסד יחסי עובד-מעביד בין עובדים עם מוגבלות לבין מעסיקיהם, במקום שבו יחסים כאלה לא היו קיימים קודם לכן, ולתמרץ מעסיקים להעסיק אנשים עם מוגבלות.

אלא שמדוח המבקר עולה ששיעור האנשים עם מוגבלות הנהנים מאחד ממסלולי הפעולה העיקריים של המטה בשנים האחרונות, אינו גבוה: בשנים 2012-2010, רק כמה מאות עובדים נהנו בשנה מאבחוני שכר מינימום מותאם ומהשתתפות במימון התאמות.

מאור, בדומה לרימרמן, מסכימה שנכונות של מעסיקים לקלוט עובדים עם מוגבלות תתרום הן למעסיק והן לחברה ותשפר את תמונת המצב.

"קשה לאפיין את סוג העסקים שקולטים עובדים עם מוגבלות. מה שכן מאפיין את אלה שקולטים אותם שזה בנפשם או שיש להם ניסיון טוב עם זה או שהם חשופים לזה מהבית ויש להם רגישות לנושא", היא אומרת ומוסיפה ש"אנשים עם מוגבלות מתאפיינים, בהכללה, כבעלי מוטיבציה גבוהה להשתלבות בתעסוקה וכאשר הם משולבים בעבודה הם נוטים להפגין רמת נאמנות גבוהה למעסיק. בדרך-כלל, רמת התחלופה של עובדים עם מוגבלות נמוכה יותר בהשוואה לעובדים שאינם לוקים במוגבלות והתוצאה - לאחר תקופת הלמידה וההיקלטות במקום עבודה, המעסיק נהנה מעובדים טובים, מקצועיים ומסורים הפועלים במסגרת התעסוקתית משך תקופה ארוכה וממושכת".

עוד לדבריה, "התרומה למשק ולכלכלה הישראלית באה לידי ביטוי, בין השאר, בהגדלת כוח הקנייה המצוי בידי המועסקים עם המוגבלות והעלאת התוצר המקומי הגולמי במשק".

המספרים מאחורי האנשים

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים