גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התוכנית 'תדליקו' היא גירסה טלוויזיונית לטוויטר"

תוכנית על אנשים שצופים בטלוויזיה? עד כמה שהפורמט הזה נשמע פשטני, הוא הצליח להיות אחד הנצפים ביותר בבריטניה בשנתיים האחרונות ■ עכשיו הוא עושה עלייה לזכיינית ערוץ 2 קשת, תחת השם "תדליקו"

בפרק הסוגר את חצי העונה של "מד מן" שהסתיימה באחרונה מנסה פירמת "סטרלינג-קופר ושות'" לזכות בתקציב הפרסום של רשת המזון המהיר "בורגר שף".

בפיץ' המכירה שלה מספרת פגי אולסן ללקוח הפוטנציאלי על שולחן האוכל הביתי ועל מה שאבד בו בשנים האחרונות, כשכל אחד מבני הבית החל לעסוק בשלו וזנח את ה"ביחד". היא ניסתה לפרוט על נימי הנוסטלגיה, לצייר את "בורגר שף" כמקום שבו חוזרים לעסוק במה שחשוב בארוחה המשפחתית - האחד בשני.

במידה רבה, ולהבדיל, נראה שזה בדיוק מה שביקשו לעשות בסטודיו למברט הבריטי, שם פיתחו בעבור רשת צ'אנל 4 את מה שהפכה להיות הסדרה המצליחה ביותר ברשת בשנתיים האחרונות, "גוגל בוקס", או בשמה העברי "תדליקו". הדוקו-ריאליטי, כפי שאוהבים לכנות זאת עכשיו, מציג קבוצה של אנשים - משפחות או חברים - פשוט צופים יחד בטלוויזיה. זה נראה מעשה טבעי ומוכר, אך במידה רבה כזה שהולך ונעלם. זה לא שלא צופים בטלוויזיה יותר מבעבר, אלא שהצפייה המשותפת הולכת ונעלמת - כל איש ומסכו. את זה בדיוק "תדליקו" רוצה להזכיר לנו.

סטיבן למברט, מי שעומד מאחורי פיתוח הסדרה ונחשב לאחד מאנשי הטלוויזיה המובילים בעולם, מתקשה להודות בפה מלא שלפורמט יש גם אג'נדה נסתרת. ועם זאת הוא מסכים, כי "הטלוויזיה צריכה להיות קולקטיבית. אנחנו מעוניינים בדיאלוג עם הצופים שלנו".

בראיון ל"גלובס" לקראת עליית התוכנית בקשת הערב, הוא מודה כי "נכון שיותר אנשים צופים היום מבעבר בטלוויזיה לבדם, אבל עדיין הרבה מאוד אנשים צורכים גם הרבה טלוויזיה עם בני המשפחה ועם חברים. העובדה שאנחנו לא יכולים לשים מישהו שצופה לבד, נותנת את התחושה שאנחנו מעודדים לצפות יחד, אבל זה בעיקר צורך של התוכנית ועם זאת, אין ספק שיש משהו בתוכנית שמעלה נוסטלגיה".

גם סמנכ"ל קשת, רן תלם, לא היה אומר כי זו מטרתה העיקרית של התוכנית, אולם הוא לא מתנגד לה. "יש עדיין מדי ערב מעל למיליון ישראלים שזה מה שהם עושים. בתשע בערב הכי הרבה אנשים צופים בטלוויזיה. אפרופו זה, אתה יודע שקורה משהו בטלוויזיה כשהרשת החברתית סוערת סביב זה. זה לא חלק ממסע שלנו לעודד אנשים לצפות בטלוויזיה, למרות שאנחנו נורא בעד שזה מה שהם יעשו".

למרבה האירוניה, על-פי למברט, דווקא התוכנית שכה מעודדת צפיית סלונית משותפת בטלוויזיה, חווה פריחה יוצאת דופן במדיה החברתית. "במידה רבה", הוא אומר, "מה שקורה זה שהתוכנית היא גרסה טלוויזיונית לטוויטר. האמירות החדות והקצרות, חילופי הדברים. מצאנו שהדברים שאנשים מצייצים עליהם הכי הרבה, הם תוכניות הטלוויזיה וגילינו שהסדרה הזו שוברת שיאים בטוויטר".

צמודים לזמן אמת

למברט הוא האיש שעומד מאחורי להיטים בינלאומיים כמו "אמא מחליפה", "בוס בהסוואה" ו"המיליונר הסודי". "פיתחנו את הפורמט הזה במשרדי החברה שלנו בלונדון", הוא מספר, "לאנשים היו תוכניות בעבר בהן אנשים צפו באנשים צופים בטלוויזיה, אבל לא באופן הפשוט הזה. הבנו שלמעשה זו דרך להביט על חתך של החברה שלנו, שהאנשים יאהבו את האנשים בתוכנית, כי הם ירגישו שהם מייצגים אותם. למעשה, זאת תוכנית על אוסף של דמויות מצוינות שמשקפות את ההבדלים הדמוגרפיים, והמעמדיים במדינה שלנו. תוכניות הטלוויזיה הן רק הגירוי לדבר אחד עם השני - הן עצמן לא מעניינות אותנו. מה שמעניין אותנו זה רק מה שהמשתתפים חושבים עליהן וכך הם חושפים את האישיות שלהם ואת חוש ההומור השונה שלהם. במהירות ראינו מה הם חושבים על התוכניות והחדשות בשבוע החולף, ואתה מרגיש שאתה תופס את מצב האומה בנקודת זמן מסוימת".

- עד כמה הם באמת אותנטיים, כשאתה מחליט עבורם באילו תוכניות לצפות ומעמיד בסלון ביתם מצלמה שמופנית אליהם?

"זו שאלה שאפשר לשאול בנוגע לכל תוכנית טלוויזיה. היא בוודאי יותר אותנטית מהרבה סדרות אחרות, כי המשתתפים עושים משהו מאוד נורמלי ואין איתם איש בחדר - רק שתי מצלמות. המשימה האמתית היא העריכה. כבר בהתחלה החלטנו שההומור הוא העדיפות הראשונה שלנו בעריכה, ושהתוכנית אמורה להיות מצחיקה".

הרעיון בתוכנית הוא להיצמד כמעט לחלוטין לזמן האמת ובהפקה של שנהר הפקות ואריק הניג וקשת מקפידים לתת ל-10 המשפחות שנבחרו לצפות באירועים טלוויזיוניים מהשבוע החולף. "זה חייב להיות מצולם שבוע לפני השידור, כדי שזה יהיה אקטואלי", אומר למברט. "אין לנו הרבה זמן להכין את התוכנית ולכן יש הרבה עורכים שעובדים בו זמנית. חשוב שיהיו לפחות 9-10 משפחות כדי שיהיה מגוון אנושי מעניין. אנחנו מחליטים בעבור המשתתפים במה יצפו ואיך זה יאורגן כך שלכל תוכנית יהיו לפחות 4 משפחות שיצפו בה. האקט של הצפייה בטלוויזיה הוא לא ספונטני. אנחנו אומרים להם לצפות והם לא יכולים לעשות שום דבר תוך כדי - באופן שבו הם וודאי עושים בדרך כלל בבית - הם בטח לא היו צופים בזה אם לא היינו מבקשים. יהיה מעניין לראות איך זה יצחיק במדינות אחרות".

- באילו מדינות נוספות הסדרה משודרת?

"אנחנו עושים את זה בארה"ב כיום וזה בדרך להפקה במדינות אירופאיות רבות, ובאוסטרליה ובקנדה. הגרסה האמריקאית שונה, כי הרשת שאנחנו עושים את זה עבורה, לא אישרה לעשות את זה לאורך כל המדינה וכל המשתתפים קליפורנים. כך שזה יותר פאנצ'ים של חכמולוגים, פחות דוקומנטרי. האמריקאים נוטים להבהיר תמיד מה הם רוצים שיקרה - להאכיל את הצופה ברגש שהוא צריך לחוש - הבריטים הרבה יותר מעודנים".

מה שמוביל לסוגיה הישראלית. "תדליקו" שואבת את מקורות ההשראה שלה מסדרות אנדר סטייטמנט כמו "משפחת רויאל" שהתנהלה כולה בספת הסלון מצד אחד וסבוניות אותנטיות שנצמדות לאקטואליה כמו "איסטאנדרס". האם מדינה שהפריים טיים שלה ניזון מתוכניות ריאליטי גדולות ואימתניות, יכול לספוג פורמט עם פריים קטן וקבוע?

תלם מבטיח תוכנית מאוד "ישראלית". לדבריו, "התוכנית מצטלמת תוך כדי השבוע והיא מנסה להיות כמה שיותר קרובה למה שקרה בשבוע, למרות שזה לא קל בארץ. אצלנו משתדלים לתת כמה שיותר חומרים אקטואליים, ומעוררי דיון, מעניינים, עם היבט אקטואלי".

- זו די סיכון מבחינת מה שהצופה המקומי מורגל אליו.

"אם לא היינו מאמינים בזה, לא היינו עושים. בחרנו ישראלים, מן הסתם ולא בריטים, והתגובות שלהם הן ישראליות. יש מנעד גדול של האנשים - יש אנשים מסוגים שונים. אגב, גם הבריטים הם כבר לא חד גוניים ומאופקים כפי שנהוג לחשוב עליהם".

- האם תציגו לאנשים גם נושאים חדשותיים קשים?

"זה נושא טריקי, בטח שלא בהתחלה. אבל נושאים מעניינים, בהחלט. החל משקיעת הקרחונים, דרך ביונסה ואחותה במעלית, ועד משפחה שמתאחדת במרוקו - הכל בפנים".

לא בכדי תלם מציינת דווקא תוכנית של הזכיינית המתחרה רשת. אחד מחוקי הפורמט הוא לא להציג לצופים המשתתפים רק תכנים של הרשת המשדרת. "מצאנו שהקאסט יותר ביקורתי כלפי התוכניות שלנו", מודה למברט ומיד מבהיר, "אבל כולם חלוקים. אם היו מרגישים שהתוכנית היא מטעם ובאה לקדם תוכניות של צ'אנל 4 בלבד, אז הקהל היה מאבד עניין. התוכנית לא שלילית או עוינת, הם יכולים להיות גסים ובוטים. בכל אופן גם אם זה חיובי, זה לא באופן המשעמם. זה הומור כן וטבעי, מסוג הדברים שאמא שלי הייתה אומרת. זה לא הומור מאולץ".

לדבריו, "אנחנו רואים את הקהל שלנו מגיב לכמה מהתוכניות הגדולות של הערוצים האחרים, יש לנו את הדרמה הטובה, והריאליטי הגדולים ביותר - הם חוזרים על עצמם בתוכנית שלנו. אנחנו יכולים גם מבחינה חוקית להראות קליפים מכל הערוצים, והערוצים האחרים אוהבים את זה, כי זה מצחיק ויוצר באזז, גם אם לא אוהבים אותם".

- אנשים יאמרו שזה עוד צעד אחד של הטלוויזיה בחדירה אל הפרטיות של הציבור. הרי זה כמעט הכי אינטימי שיכול להיות - הישיבה בסלון עם בני המשפחה.

"זה מקום מאוד אינטימי כשאתה צופה בטלוויזיה בביתך, שנראה לא מיוחד, אבל למעשה זה מאוד מיוחד. אנשים צופים 4.5 שעות טלוויזיה ביום, ושם הם חיים את חייהם, מול הטלוויזיה, זה כמו מדורת השבט. יש לזה איכויות אינטימיות".

- אך האם הריאליטי לא מקשה על היצירה הכתובה והמתוסרטת ומחליף אותה?

"טלוויזיה היא מכונה ליצירת רגשות ואם תבוא עם רעיון לייצר את הרגשות האלה, אנשים יצפו, ואין סיבה שאנשים אמתיים לא יעוררו את אותם רגשות כמו שחקנים. כרגע יש עדיין קהל גדול לריאליטי, כי אנשים מושקעים בתוכניות האלה ובדמויות האלה, אכפת להם אם הם מודחים או ינצחו - אם לא אכפת לך, אין רגש. מנעד הרגשות יכול לצוץ גם בדרמה וגרם בריאליטי".

- יש תחושה בשנים האחרונות בכל מה שקשור לטלוויזיה, שאין באמת בשורה חדשנית. כל פורמט שמפותח הוא צעד קטן קדימה של דבר שנעשה.

"זה נכון, אבל מתי מישהו המציא משהו חדש בקולנוע או בתיאטרון? כל האמנויות נאבקות למצוא משהו חדש. אנחנו משקיעים הרבה זמן בלהמציא מחדש משהו שמישהו כבר המציא. בהרבה מהאומניות האלה, יצירות שכבר אנשים נהנו מהן בעבר, זוכות לתחיה מחודשת עם קהל חדש".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר