בעת המשבר הפיננסי הגדול כשבכל העולם החלו בתהליך הפחתת ריבית על מנת לעודד צריכה ולהחזיר את הכלכלה לפסי צמיחה, החליט נגיד הבנק המרכזי הקודם של גוש האירו להעלות דווקא את הריבית. הנגיד שסבל קשות מאינפלציופוביה, מחלה ידועה של כלכלנים , לא קרא את המפה ולקח לו זמן רב להבין כמה נזק גורמת טעותו.

לעיתים נראה היה כי מחליפו בתפקיד מריו דראגי יהיה הרבה יותר דינמי אולם גם דראגי מוכיח לכולנו שקבלת החלטות באירופה הינה תהליך איטי ומסורבל ומה שהאמריקאים הבינו כבר לפני שלוש שנים, האירופאים רק מתחילים להבין עכשיו. ארה"ב כבר נמצאת בשלב של נסיגה מתכנית ההקלה הכמותית, כלכלתה מגלה יותר ויותר סימנים של יציאה מהמשבר וחזרה לפסי צמיחה והחברים באירופה רק עכשיו מבינים שהתאוששות זו באה בין היתר על חשבונם.

הפחתת ריבית לכשעצמה אינה צעד מספיק להתאוששות הכלכלה- תשאלו את פישר ואת קרנית פלוג. אז האמריקאים יצרו את ההקלה הכמותית והוסיפו לכך צעדים מעודדי ייצור מקומי וחזרה הביתה של חברות רב לאומיות. היום הם מתחילים לקצור את הפירות. באיחור אופנתי הבינו גם קברניטי גוש האירו שעל מנת לעודד את הכלכלה יש לתמוך בה בדרכים נוספות, כאלה שלא תמיד ימצאו חן בעיני אחרים.

השוק כמובן ציפה למשהו הרבה יותר מהותי. הפחתת הריבית לשפל היסטורי לא הפתיעה אף אחד, אולם ההיקף המגוחך של תכנית ההקלה הכמותית - 400 מיליארד אירו בשלב ראשון, זאת לעומת טריליונים ששפכה ארה"ב, התקבל בשוק בבוז ותוך שעה התפוגג אפקט ההודעה והאירו חזר להיסחר סביב הרמות בהן נסחר לפני הפחתת הריבית ותכנית ההקלה.

כמובן שבשוק הישראלי הדברים עובדים אחרת וזאת עד שבנק ישראל ובעיקר האוצר יחליטו לעצור את התופעות השליליות המתרחשות במסחר. כשהדולר התחזק פסחה התחזקותו על המסחר המקומי ,אולם כשהוא נחלש, הגיעה היחלשות זו גם אלינו. בסופן של 24 השעות האחרונות למסחר סוף השבוע נסחר הדולר כמעט ללא שינוי מול רוב המטבעות. השקל לעומת זאת המשיך להתחזק. מופתעים ? ממש לא. זה קורה כל יום, כל סוף שבוע ובבנק ישראל ובאוצר מעדיפים לעצום עיניים ולא לעשות כמעט כלום.

לבנק ישראל לא תהיה ברירה והוא ייאלץ להפחית את הריבית מהר מאוד. כשאתה שומע כלכלנים כד"ר מיכאל שראל שהיה עד לאחרונה היועץ הכלכלי במשרד האוצר ממשיך לטעון כי יש לחכות להתפתחויות ולא לעשות כלום אתה נחרד מצד אחד אולם מצד שני מבין מדוע עד כה לא הצטרף האוצר למאמצי בנק ישראל לבלום את התחזקות השקל. כלכלני הדור הישן כשראל אינם מסוגלים להשלים עם העובדה שהעולם השתנה.

משמעות הפחתת הריבית בגוש האירו ותכנית ההקלה הכמותית הינה מעבר להאטה בביקושים משוק זה. עוד הון פיננסי יחפש את דרכו לאותן מדינות בהן ניתן לחזק את המטבע המקומי וליהנות גם מקצת ריבית. בנק ישראל לא יוכל להמשיך להיות אדיש לכך.

תחזיות הצמיחה לשנת 2014 אמנם הופחתו לעבר 3%, אולם אם שער החליפין יישאר ברמות הנוכחיות הצמיחה הצפויה תהיה בקושי 2%, מה שאומר שבמונחי צמיחה לנפש(הדרך המדויקת יותר לקבוע צמיחה בהתחשב בגידול האוכלוסיה)- הצמיחה תהיה 0%! אם חלילה יניחו בנק ישראל והאוצר לשקל להמשיך להתחזק, המצב יהיה הרבה יותר קשה.

ומילה אחת לגבי הבורסות. עדיין אין ממה לחשוש. כלכלת ארה"ב מתאוששת ובגוש האירו יבינו די מהר (כך אני מקווה הפעם) שצריך לשפוך הרבה יותר מ-400 מיליון על מנת לעלות על רכבת הצמיחה. הבנה זו תסייע להמשך הגאות בבורסות עד להודעה חדשה.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
  • yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.