גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה"דיל" של אורי אריאל בקק"ל: כסף וכיבודים או אפליית ערבים?

שר השיכון מצא את הפטנט איך משלבים השתלטות על מיליארדים, עם המשך שיווק קרקעות ליהודים בלבד ■ היועמ"ש, מצדו, פסל את הרעיון

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

שר השיכון, אורי אריאל, שרת המשפטים, ציפי לבני, ושר האוצר, יאיר לפיד, ממשיכים במלחמה על הקרן הקיימת לישראל - כל אחד והאג'נדה שלו.

הירייה האחרונה בנושא הייתה של המשנה ליועמ"ש, אבי ליכט, שחוות דעתו אתמול (ג') פסלה את מה שתואר כ"דיל" של אריאל לשים יד על המיליארדים שבקופת קק"ל, וחייבה להשתמש בהם רק לפי קריטריונים ענייניים ושקופים של הממשלה כולה.

זו גם תמצית הוויכוח בין העיתונאי רביב דרוקר לבין הח"מ: האם קק"ל היא מקור לכיבודים של עסקנים פוליטיים החומדים קופת מזומנים של 4 מיליארד שקל, או שמדובר ברצון לשמר את היכולת של קק"ל להפלות את האוכלוסייה הערבית בהקצאת קרקעות, בנימוק שהמנדט ההיסטורי של קק"ל אוסר "מכירת קרקע לזרים".

דרוקר בטוח שמדובר בכסף וכיבודים, וזהו הסבר שאין לבטלו. דירקטוריון קק"ל מונה 32 נציגי מפלגות פוליטיות והשליחים יוצאים לכל העולם. קק"ל מממנת פרויקטים לטובת יישובים ואזורים מסוימים, למשל כבישים עוקפים ביו"ש, מאגרי מים, ועל הדרך זכור גם מימון ביקורו של ביל קלינטון אצל הנשיא היוצא שמעון פרס.

חילופי קרקע בחשאי

לקק"ל 2.35 מיליון דונם משובחים, בעיקר במרכז הארץ ובעיקר קרקע חקלאית, ו-200 אלף דונם בתוך הערים. מתוך זה, 1.35 מיליון דונם שהופקעו מערבים אחרי הקמת המדינה. קרקעות קק"ל הן 13% מאדמות המדינה, הן מנוהלות ומשווקות על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומכניסות לקק"ל מדי שנה כ-800 מיליון שקל.

קחו, למשל, פרויקט בנייה בכרמיאל שבו שני בניינים שבונה אותו קבלן שזכה במכרז הקרקע. בניין אחד על אדמת רמ"י, השני על אדמת קק"ל. אחמד אגבריה רכש דירה בבניין על אדמת קק"ל, ואילו ישראל ישראלי קנה דירה זהה בבניין שהוקם על אדמת רמ"י.

עשרות שנים התנהל תהליך חשאי לפיו את הדירה של אגבריה רושמים בטאבו בדיעבד כאילו הייתה במקור על אדמת רמ"י, ולאחר מכן רושמים גם בדיעבד את הדירה של ישראלי כאילו במקור הייתה על אדמת קק"ל. שני רוכשי הדירות, הערבי והיהודי, כלל לא מודעים לכך שביצעו ביניהם ומאחורי גבם את ההחלפה. זהו הסדר "חילופי קרקע" שמטרתו אחת: למנוע תוצאה לפיה אגבריה יירשם בטאבו כבעלים של דירה שנבנתה על אדמת קק"ל.

המצב המשפטי-תאגידי בעייתי. קק"ל היא גוף דו-מהותי: זו חברה פרטית בשליטת "מוסדות העם היהודי", שהתקנון שלה מדבר על החכרת אדמותיה להתיישבות היהודית בארץ ישראל. אחרי הקמת המדינה, נוספו לקק"ל גם מטרות ציבוריות-לאומיות בתחום פיתוח קרקעות. כמו כן, נחקקו מספר חוקים המעניקים לקק"ל פטור ממסים, פטור מחוק חובת מכרזים והיא פטורה מביקורת מבקר המדינה.

חוות דעת לקק"ל של שופט ביהמ"ש העליון בעבר, יצחק זמיר, קבעה שמכיוון שקרקעותיה משווקות על ידי רמ"י, קק"ל אינה יכולה להפלות ערבים מלרכוש דירות על אדמותיה. זהו שורש ההסדרים החשאיים ל"חילופי בעלות".

לקראת הרפורמה להקמת רמ"י של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נחתם בין קק"ל לבין המדינה הסכם לפיו קק"ל תעביר את קרקעותיה העירוניות לבעלות המדינה, ובמקומן יוקצו לה 80 אלף דונמים פנויים בנגב והיא תקבל עוד פיצוי כספי. ההסכם אמור היה להיחתם עם סיום החקיקה ב-2009, אך החתימה מתעכבת. קק"ל אמורה הייתה לקבל 6 מקומות מתוך 13 חברי מועצת מקרקעי ישראל, ועד החתימה מכהנים במועצה רק 2 נציגי קק"ל.

חוגי הימין הזדעקו. את המערכה הוביל השר אורי אריאל עם הבית היהודי. אריאל התבטא בכנסת בחריפות נגד ההסכם, שאותו כינה "הלאמת קק"ל", ונגד שיווק אדמותיה ללא יהודים. מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן אליהו, מסר להנהלת קק"ל דוח ובו המלצה להפריד לחלוטין את אדמות קק"ל משיווקי רמ"י, ובכך להימנע ממכירת קרקעותיה לערבים.

בן אליהו המליץ לקק"ל להכין תוכנית מגירה ליישום ההמלצה. הנימוק: "קניינה של הקרן הקיימת בקרקע הוא קניינו של העם היהודי אשר מכספי תרומותיו גאלה קק"ל את הקרקע והניחה את הבסיס הקרקעי להתיישבות והקמת הבית הלאומי. על הקרן הקיימת לישראל לעשות ככל שעולה על ידה על מנת לשמור את קניין העם היהודי באדמתו עדי עד".

אריאל ובן אליהו הוסיפו את הטיעון לפיו אם קק"ל תיפרד מרמ"י היא תוכל להקים מערך נפרד לשיווק קרקעותיה, ובכך יוכנס לשוק המקרקעין אלמנט חדש של תחרותיות. הנימוק נשמע מעניין, אבל המציאות היא שקק"ל לא מסוגלת להקים מערך שיווק משלה, גם לא תוך 10 שנים. להפרדת קרקעות קק"ל משיווקי רמ"י יש משמעות אחת: תקיעה רבתי של שיווקי הקרקע בישראל.

אריאל הראה מי הבוס

אחרי הקמת הממשלה החדשה דרש לפיד מאפי שטנצלר, יו"ר קק"ל, להעביר לאוצר 1.5 מיליארד שקל בתוך 3 שנים, לשחרור חסמי תשתיות לקידום פרויקטים של בנייה. לפיד צירף איום: 'אם לא תסכימו נשלול מכם את הטבות המיסוי, נכפיף אתכם למבקר המדינה ולחוק חובת מכרזים'.

שטנצלר הגיב בהקמת צוות חירום, כשברקע קק"ל מנופפת ב"איום" של היפרדות מרצון מרמ"י, למען שמירת עצמאותה.

אריאל, יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, היה בעצמו דירקטור בקק"ל במשך שנים רבות. הוא התחיל מהלך משלו. ראשית, הוא הדיח שטנצלר ואת היו"ר העמית אלי אפללו מראשות ועדות המשנה של המועצה, והראה להם מי הבוס האמיתי. שטנצלר ואפללו נעלבו והפסיקו להופיע במועצה. בהמשך, רקם אריאל "דיל" משלו לפיו קק"ל תיתן לו 2.5 מיליארד שקל לחלוקה לפרויקטים שהוא ימליץ עליהם, והוא ישמור עליה מפני "סכנת הלאמה".

שרת המשפטים, ציפי לבני, בהמשך ליוזמה של הח"כ לשעבר, מיקי איתן, פועלת להכפיף את קק"ל לביקורת מבקר המדינה. המבקר יוסף שפירא תומך במגמה.

לפחות, אומרת לבני, יש להפוך את קק"ל ל"חברה לתועלת הציבור", המחויבת בשקיפות יחסית ובמסירת דוחות למשרד המשפטים. בשאלת ההגדרה של "מדינה יהודית ודמוקרטית" - המגמה של לבני בקק"ל מחזקת את ה"דמוקרטית" ומצמצמת את אפליית הערבים בהקצאות קרקע.

ב-4 במאי נערך דיון בממשלה על הצעת לבני להכפפת קק"ל למבקר המדינה. אריאל הוביל את ההתנגדות וטרפד את ההצעה, בסיוע האגף הימני בממשלה.

כמה ימים לאחר מכן, ב-8 במאי, החליט דירקטוריון קק"ל לתת לאריאל במשך 4 שנים 2.5 מיליארד שקלים לפרויקטים אליהם ינותב הכסף.

לבני הזדעקה. היועמ"ש, כאמור, פסל את ה"דיל".

המלחמה עדיין לא הסתיימה, ואין מנצח בוויכוח בין הח"מ לבין רביב דרוקר - כיבודים וכסף או אפליית ערבים. דבר אחד ברור: השר אורי אריאל מצא פטנט משלו לשלב בין השניים.

מקק"ל נמסר בתגובה כי: "קק"ל היא זרוע הגשמה של העם היהודי ומבצעת פרויקטים התיישבותיים חינוכיים וקרקעיים בהתאם למטרותיה.

קק"ל משתפת פעולה עם ממשלת ישראל בתחומים המשותפים. הממשלה זכאית לקבוע את הכללים שלה לשיתוף הפעולה, בדיוק כשם שקק"ל פועלת בהתאם להחלטות מוסדותיה. את השקעות קק"ל ניתן לראות בכל חלקי המדינה ובשנים האחרונות בדגש על הפריפריה".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה