גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לי זה לא יקרה

הענישה הפלילית של אישי ציבור לא מרתיעה את הפוליטיקאים

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

יום בחירתו הסוער של נשיא המדינה החדש, ראובן (רובי) ריבלין, דחק הצידה את ההתעסקות הציבורית בחקירתו ובפרישתו של המועמד לנשיאות ח"כ בנימין (פואד) בן-אליעזר.

וזה חבל. בעיקר מפני שפרשת בן-אליעזר, ויהיה סופה המשפטי אשר יהיה, היא הזדמנות לכפות על מערכת אכיפת החוק ושוחריה התמודדות עם העובדה המערערת העולה מפרטי החקירה הזו, כמו מרשימה ארוכה של תיקים ציבוריים קודמים. עובדה מערערת כל-כך עד שכולנו מדחיקים אותה חזור והדחק: הענישה הפלילית במדינת ישראל בכל מה שקשור לעבירות של אישי ציבור במסגרת תפקידם היא כישלון חרוץ. אפס תועלת.

הענישה הפלילית המקובלת והשכיחה במדינות המערביות כיום מתבססת על 3 צידוקים מרכזיים בשקלול משתנה: גמול מידתי לעבריין על מעשיו, שישרת את תחושת הצדק הקולקטיבית (לכן ככל שהמעשה חמור יותר - גם העונש חמור יותר); במקרים של עבירות חמורות - הרחקת העבריין מהציבור כדי להגן עליו ושליחתו למאסר וכן למנוע הישנות העבירות. זאת, בהנחה שבמהלך מאסרו העבריין יפנים את גבולות המותר והאסור, ישתקם ולא יחזור על מעשיו עם שחרורו; מה שמחבר אותנו אל הצידוק השלישי (קונספט ההרתעה): הכוונת ההתנהגות של העבריין והציבור כולו, באופן שאנשים יירתעו מביצוע עבירות מתוך חשש מהענישה הצפויה.

לא תמיד מסיקים את המסקנה המתבקשת

כשמדובר בעבירות של שימוש לרעה בכוח השלטוני על-ידי נבחרי ציבור - הכוונת ההתנהגות היא הצידוק הבלעדי כמעט לשליחתו של העבריין לכלא. את מניעת הישנות העבירות ניתן להשיג בדרכים אחרות. למשל, על-ידי הרחקתו של איש הציבור שסרח מהמערכת הציבורית, מה שישלול ממנו כל כוח שבו יוכל להשתמש כדי להוסיף ולעבור עבירות מסוג זה.

גם את הגמול המידתי לאדם שנטל כספים אסורים אפשר להשיג באמצעות קנס כספי חריף, שיותיר אותו דל אמצעים וישרת את תחושת הצדק הקולקטיבית.

הסיבה המרכזית לכך שהחוק הפלילי בישראל ובמדינות אחרות קובע עונש מאסר על שוחד, הוא כדי לכוון את התנהגותם של כלל אנשי הציבור ולקבוע גבולות ברורים ומכאיבים בין המותר לאסור: הביאו בחשבון שאם תשתמשו לרעה בכוח שנתן לכם הציבור מתוקף תפקידכם הציבורי - אתם תאבדו את מעמדכם הרם, תלכו לכלא ותשבו שם בתא קטן שנים רבות. עכשיו, עשו את החשבון אם שווה לכם לקחת את הסיכון.

אלא שבמציאות הישראלית נבחרי הציבור לא תמיד מסיקים את המסקנה המתבקשת. והתוצאה היא שההרתעה פשוט לא עובדת במלוא עוצמתה: זה שאריה דרעי הלך לכלא, לא מנע משלמה בניזרי ללכת בדרכו, לא גרם לאברהם הירשזון לשמור על ניקיון-כפיים, לא הוביל את אהוד אולמרט לדרך הישר, לא גרם לבן-אליעזר להתרחק מהלוואות נטולות ריבית מוצהרת (לכאורה) וגם לא להימנע מלרוץ לנשיאות.

הרי אי-אפשר להגיד על פסק הדין במשפט הולילנד שהמסר שלו לא ברור, שהוא לא אומר באופן חד וחלק שכסף שמקבל איש ציבור או בן משפחתו מאנשי עסקים הוא כסף חשוד? אז איך זה שהמסר לא מופנם? מה צריך לעשות כדי שאימת החוק תיפול על הזירה הציבורית שלנו?

התסכול הזה, ההולך ומצטבר, מתסיס את הציבוריות הישראלית כבר עשרות שנים. את מי לא האשמנו? את המשטרה שלא חוקרת, את הפרקליטות שלא תובעת, את בתי המשפט שלא מענישים בחומרה מספיקה, את התקשורת המחוברת למוקדי הכוח.

כל זה, או לפחות בחלקו, היה נכון בעשור הקודם, אבל כבר כמה שנים טובות שהמערכת כולה הפנימה את הצורך בניקוי אורוות ויישרה קו. אז התחקירנים חושפים, והחוקרים חוקרים, והתובעים תובעים, והשופטים שופטים בחומרה הולכת וגוברת, והעיתונאים שותים את דמם של המורשעים. כל המנגנון עובד טיפ-טופ, ורק נבחרי הציבור הורסים הכול ומסרבים להפנים את המסר.

איך מסבירים את זה? לצורך כך נחזור להנחת היסוד של קונספט ההרתעה.

ההנחה שלפיה אנשים - לרבות אישי ציבור - הם יצורים רציונליים, תבוניים, השולטים בדחפיהם, ולכן אם איש ציבור רואה שחברו שנטל שוחד מגולגל בזפת ונוצות בחוצות העיר, אם הוא שומע את השר לשעבר בניזרי מספר על המשבר הנפשי שחווה בכלא, אם הוא רואה את פרצופו האפור של אולמרט בבואו ובצאתו מבית המשפט - הוא יבין ויפנים שמוטב לו לא לעשות שטויות; או לחלופין, אם כבר הסתבך באופן בלתי ניתן לתיקון, יבין שמוטב לו להתרחק מהזירה הציבורית כדי שלא יעלו עליו ולהתפוגג מחיינו הציבוריים כדי שלא "יחפשו" אותו.

אבל מה אם הרציונל הוא לא מה ששולט בסיטואציות הללו? מה אם איש ציבור מועד לפורענות הרואה שחברו נשלח לכלא בשל שוחד, לא אומר לעצמו דיר-באלאק, אלא 'לי זה לא יקרה'? מה אם הוא לא נבהל ומתיישר, אלא משוכנע שהוא בטוח מכל רע: כי הוא מתוחכם יותר, או בוטה פחות, או מוגן יותר? אם זה המצב, אז החוק הפלילי לא יצליח לכוון התנהגות גם אם מורשע השוחד הבא יישלח למאסר עולם עם עבודות-פרך.

ניסוי שנעשה באוניברסיטת סטנפורד לפני כ-30 שנה הראה ממצא מעניין: כאשר הושארה בקמפוס מכונית עם מכסה פתוח, איש לא נגע בה לרעה. אבל מרגע שנופצה שמשתה, תוך פחות משבוע המכונית הושחתה כליל והופשטה מכל מה שהיה בה או מחובר אליה. כאן פעל "אפקט החלון השבור". זהו מונח בקרימינולוגיה שטוען כי אווירת הפקרות ואי-ציות לחוק הם עניין מדבק שסוחף אחריו גם אנשים שהיו נמנעים ממעשים פליליים באווירה אחרת, ומוביל להסלמת העבריינות.

הגורם החשוב בהרתעה: העלאת הסיכוי להיתפס

האם זה מה שקורה בזירה הציבורית שלנו? הפתרון המוצע, כפי שיושם בניו-יורק של רודולף ג'וליאני, הוא אכיפה קשוחה ודקדקנית של כל סעיף חוק, שולי ככל שיהיה, עד להשלטת אווירה של ציות לחוק.

האם זה ישים אצלנו? האם יש לנו ברירה אחרת? אולי צריך קמפיין חינוכי מיוחד - אחרי שלימדנו את הילדים לא לקטוף פרחים מוגנים - אולי צריך ללמד אותם עכשיו ברצינות שאת החוק צריך לכבד.

אפשר גם לבחון לעומק גישות אלטרנטיביות לענישה הפלילית המקובלת. יש גישות כאלה בעולם, לא כולן מושלמות, לא כולן מתאימות לזירה הציבורית, אבל יש בחלקן היבטים מעוררי מחשבה.

למשל, יש מחקרים שרומזים לנו שהעלאת רף הענישה היא הרבה פחות אפקטיבית להרתעה מהעלאת הסיכוי להיתפס. כלומר, בני אדם מונעים פחות על-ידי העובדה שהמחיר על העבירה שולש (משנת מאסר ל-3 שנים) - ויותר על-ידי השאלה אם הסיכוי שלהם להיתפס עלה לפי שלושה.

כלומר, הגורם החשוב בהרתעה הוא העלאת הסיכוי להיתפס באמצעות העלאת שיעור המורשעים ולא העלאת שיעור הענישה. אם ככה, ייתכן שצריך לרכז שם את המאמץ הציבורי שלנו: בתגמול משמעותי של חושפי שחיתויות, בבדיקות רנדומליות ברשויות המקומיות ובמוקדים הבעייתיים במשרדי הממשלה, בהגברת חובות הדיווח של אנשי הציבור ובפיקוח עליהם.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין