גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה מנכ"לים משתכרים כל-כך הרבה? כי הם גדולים מהחיים

ההיסטוריונית ננסי קוהן מהארווארד: חבילות התגמולים הענקיות של מנהיגים עסקיים נשענות על תיאוריית 'האנשים הדגולים בהיסטוריה', שמייחסת את ההתפתחויות החשובות בתולדות האנושות לאנשים שהם משכמם ומעלה

מרק צוקרברג / צילום: רויטרס
מרק צוקרברג / צילום: רויטרס

מה הסיבות לפער בין שכרם של ראשי חברות גדולות לבין זה של עובדיהם? האם מנהיגי העסקים באמת טובים יותר מהכפופים להם? האם תרומתם לארגון כה קולוסלית עד שהיא מצדיקה פערים שלא נרשמו דוגמתם בהיסטוריה?

ההיסטוריונית ננסי קוהן, מבית-הספר למינהל עסקים בהארווארד, גורסת כי הסיבה לפערים האלה נעוצה בתפיסה שמנכ"לים של חברות גדולות נראים כיחידי סגולה, כאנשים שהם משכמם ומעלה, או, במילים אחרות: מגיע להם כי הם נתפסים גדולים מהחיים, לפחות בעיני קבוצות צרות שקובעות את תגמולי הבכירים ביקום העסקי.

על-פי נתונים שפירסמה החודש חברת אקילאר (Equilar), שמנטרת ומנתחת חבילות תגמולים של ראשי חברות, 200 המנהלים האמריקאים בראש טבלת התגמולים קיבלו ב-2013 כ-20.7 מיליון דולר בשנה בממוצע, בחבילות שכוללות משכורת, בונוסים במזומנים, אופציות של מניות והטבות אחרות.

בצמרת נמצאים שאריף סוקי, מנכ"ל חברת האנרגיה שנייר (Cheniere), שחבילת התגמולים שלו אשתקד הסתכמה ב-142 מיליון דולר; מאריו גאבלי, מנכ"ל GAMCO, עם 85 מיליון דולר; ולארי אליאסון, ראש אורקל, שקיבל 78 מיליון דולר. בשנות ה-50, חבילתה התקבולים של מנכ"ל היתה גבוהה פי 20 מזו של עובד טיפוסי. כיום, מנכ"ל של חברה ברשימת 500 החברות של "פורבס" משתכר פי 200 מהעובד הממוצע.

במאמר ב"וושינגטון פוסט" מציינת קוהן, כי את האשם לאי-השוויון הזה מטילים בדרך כלל על דירקטוריונים, ובמיוחד על ועדות התגמולים בגופים אלה, שאחריות על קביעת גובה תקבוליו של המנכ"ל. ואכן, על-פי רוב, חברי דירקטוריונים הם עצמם מנהלים עם חבילות שכר מכובדות, ויש להם אפוא תמריץ לאשר חבילות מכובדות גם למנכ"לים שהם למעשה עמיתיהם.

גם יועצים מקצועיים לקביעת שכר אשמים במצב. הם מנתחים את רמות השכר של בכירים בחברות דומות לאלה ששכרו אותם ומוסרים את נתוניהם לוועדות התגמולים כסיס לקבלת החלטות. בכך הם מנציחים את המצב הקיים.

כותבת קוהן: "קיים פיתוי גדול להטיל את האחריות לפערי השכר הגדולים על הדרגים הבכירים בתאגידים, אבל רוב המנהלים שאותם חקרתי וראיינתי, כחלק ממחקריי ב-20 השנים שחלפו, הם אנשים הגונים, שצופים אל העתיד, ועם תחושה של פרופורציה ואחריות לחברות שמעסיקות אותם ולתפקיד שהם ממלאים בהן. רובם אינם מנסים 'לגרוף את הזהב מעל השולחן לעצמם' ולשלול שכר הוגן מעובדיהם.

מכל מקום, כל המנהלים הבכירים האלה פועלים בתוך שיטה שמניחה שתרומתו של מנהל בכיר טוב לארגון חשובה מאוד מאוד, מציינת החוקרת. זו מערכת שנשענת על תיאוריית 'האדם הדגול' לניתוחים היסטוריוניים: אסכולה שמייחסת את ההתפתחויות החשובות בתולדות האנושות לאנשים שהם משכמם ומעלה.

איך מיישמת קוהן תיאוריה זו לעולם העסקים? קחו את 20 שנות כהונתו של ג'ק וולץ' כמנכ"ל ג'נרל אלקטריק, היא אומרת. היללו אותו כמנהיג תאגידי וכגורו ניהולי, שבמו ידיו ובכוחות עצמו בלבד הגדיל את הכנסות החברה ואת ערכה פי כמה וכמה מכפי שהיו לפני כהונתו. בתוך זמן קצר, ג'נרל אלקטריק נהפכה לשם נרדף לג'ק וולץ' (ואולי גם להיפך?). אין פלא, אפוא, שכאשר פרש וולץ', ב-2001, העניקה לו החברה חבילת פרישה בגובה 417 מיליון דולר, החבילה הגבוהה ביותר בהיסטוריה.

האדרה כזו היא שגויה, מדגישה קוהן. כפי שיודע היטב כל מנכ"ל, מנהל או עובד, ניהול של חברה הוא פעילות קבוצתית, כמו משחק כדורגל, למשל. בכל חברה עסקית, בכל המגזרים, בכל הרמות האירגוניות, תפעולה של יזמה עסקית בת-קיום תלוי בפעילות מתואמת של אנשים רבים. המשמעות של תלות הדדית כזו היא, שקשה לשרטט במדויק, ועוד יותר קשה לכמת את התרומה הספציפית של אדם אחד לביצועי הארגון, גם אם מדובר במנהל הבכיר ביותר.

זה לא תמיד היה כך. קוהן מצטטת את הכלכלן הצרפתי תומאס פיקטי, שכתב בספרו החדש, "הון במאה ה-21", כי רק במועד כלשהו אחרי שנות ה-70 החלה החברה (במובן הסוציולגי) לגלות סובלנות רבה יותר לרמות גבוהות של שכר מנהלים, רמות שבעבר בכלל לא נחשבו קבילות.

הסובלנות הזו נולדה בגלל השפעתה של התרבות האמריקאית, ומנהלים בכירים, ובמיוחד דירקטוריונים, אימצו אל ליבם את הרעיון של "כוכבות-על", או "הנהגת-על", או "איכויות-על" והאצילו אותו על מספר מצוצמם של מנהיגים רבי-עוצמה, לרבות ספורטאים, סלבריטאים ומנכ"לים.

וכך, בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, מנהיגים עסקיים כוולץ', לו גרסטנר מ-IBM, ואפילו הפיננסיר מייקל מילקן, שלימים הסתבך בפלילים, נעשו סלבריטאים מסוג חדש, עם השפעה שחרגה מהתחום הצר יחסית של עיסוקיהם. כך, למשל, טד טרנר, מייסד CNN, היה איש השנה של "טיים" ב-1992, המנהל הראשון שזכה בכבוד הזה מאז 1995. ג'ף בזוס, מייסד אמאזון , היה איש השנה של "טיים" ב-1999 ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, זכה בכבוד ב-2010.

סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל והרוח החיה בה, הוא אולי הדוגמה המובהקת ביותר של תיאוריית 'האנשים הדגולים בהיסטוריה'. משכורתו היתה דולר אחד בשנה, אבל חבילות התגמולים שלו בשש השנים שהסתיימו במארס 2006 הסתכמו 646 מיליון דולר בשנה. למנהלי-על מגיעות חבילות-על, מציינת קוהן.

אין ספק שג'ובס היה מנכ"ל עם יד על הדופק של חברתו. הוא דרש וקיבל זכוןת להיות מעורב בכל מיני החלטות, טקטיות ואסטרטגיות. הוא היה הוגה גדול שחזה מוצרים ואפשרויות לפני שאחרים חזו אותם.

אבל, מדגישה החוקרת, ג'ובס מעולם לא טס סולו. אנשים רבים, ובכללם ג'ונתן אייב וטים קוק (המנכ"ל הנוכחי), שעבדו בדרך כלל בצוותים, קבעו לא רק כיצד ייוצרו וישווקו האיי- פוד, האיי-פון והאיי-מק, אלא גם השתתפו בגיבוש החזון שקדם ללידתם.

אם אנו רוצים להאט, או לבלום כליל, את תאוצת אי-השוויון בהכנסות, האמצעי העוצמתי ביותר להשגת המטרה הוא לקפד את חבילות התגמולים השערורייתיות של המנהלים, אומרת קוהן. יתר על כן, ברמה הבסיסית אך המשמעותית ביותר, אנו צריכים להכיר קולקטיבית בכך, שתיאוריית 'האנשים הדגולים בהיסטוריה' היא פשטנית ויקרה מדי כדי לישמה בעולם של תחילת המאה ה-21, עולם שמושתת על תלות הדדית.

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה