גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים מידע על חובות מס ישנים שלא נגבו? שלמו 100 אלף שקל

בפנייה לרשות המסים בבקשה לחשוף את סכום החובות הישנים של נישומים שלא נגבו, לפי חוק חופש המידע, דרשה הרשות ממבקש המידע 103.6 אלף שקל ■ רשות המסים: "מדובר בהפקה של עיבודי מחשב מורכבים"

מה קורה כאשר רשות המסים מתבקשת לספק נתונים על סכום החובות הישנים של נישומים ברשות ומספר התיקים הישנים ברשות? ראשית משיבים נציגי הרשות כי המידע אינו זמין; ובשלב השני דורשת הרשות תשלום בסך 103.6 אלף שקל ממבקש המידע, ולמעשה בכך חוסמת את יכולתו לקבל את המידע - כך עולה מתשובתה של רשות המסים לפנייה שנעשתה אליה לאחרונה בבקשה לגילוי מידע לפי חוק חופש המידע.

בפנייה מצד גוף שביקש להיוותר אנונימי, התבקשה רשות המסים לגלות את סכום החובות הישנים של נישומים אצלה וכן את מספר התיקים הישנים ברשות. לעניין חובות ישנים, צוין כי מתבקש מידע על חוב שהפך לחוב סופי, הניתן לגבייה לפי פקודת המסים-גבייה לפני אוקטובר 2006 (7 שנים לפני הגשת הבקשה).

עוד צוין בבקשה כי על מנת להימנע מפגיעה בפרטיותם של בעלי החוב, לא מתבקשת חשיפת שמות החייבים. לפנייה אף צורפה קבלה על תשלום האגרה על הגשת בקשה לפי חוק חופש המידע, בסך 101 שקל.

בתגובה, בשלב ראשון הבהירו נציגי רשות המסים ממחלקת שירות לקוחות כי לא קיים ברשות פלט מחשב מוכן למסירה במענה לבקשה - הנתונים, הובהר, אינם נמצאים בהישג יד, ויש לאסוף אותם במיוחד לצורך מתן מענה. מסיבה זו, הובהר, בוצע תיאום מסודר מול הגורמים הרלבנטיים ברשות, והוגדרו עיבודי המחשב הנדרשים להפקת המידע. עד כאן הכול טוב ויפה. דרוש איסוף של המידע, והרשות ערכה את הבדיקה כיצד ניתן לרכז אותו ולספק אותו לפונה.

ואולם, בכך לא הסתיימה תשובת הרשות: החלק המפתיע בתשובתה היה מצוי במסמכים שצורפו אליה - שתי הצעות מחיר המוכתרות בכותרת "הצעת מחיר ודרישה לתשלום לביצוע עיבוד בנושא נתונים מחובות מס ישנים", ובהן דרישה לתשלום כולל של 103.6 אלף שקל לצורך הפקת המידע המבוקש.

מדרישות התשלום - הצעת מחיר אחת על סך 37,700 שקל; והשנייה על סך 65,800 שקל - עולה כי אנשי המחשוב של רשות המסים יידרשו להפיק את המידע משתי מערכות מחישוב שונות, ארכיונים ממוחשבים שונים, ולכן הוצאו שתי דרישות תשלום.

עוד נמסר לפונה כי עד שלא ישולם הסכום הנקוב בדרישות התשלום, לא יופק ולא יימסר המידע המבוקש.

"עיבודים מורכבים"

הפונה ההמום הרים מיד טלפון לנציגי רשות המסים, ובו מסר להם כי המחיר גבוה מאוד, מפתיע ולמעשה חוסם את היכולת של הציבור הרחב לקבל מידע מהרשות, לפי חוק חופש המידע.

אולם הרשות נותרה איתנה בעמדתה והבהירה כי מדובר בהפקה של עיבודים מורכבים, ומכלול המשאבים הנדרשים להפקת עיבודים אלה נלקחו בחשבון בהצעת המחיר שהועברה לשיקולו.

במערכת המחשוב של רשות המסים הבהירו לפונה כי הם אינם גוף למטרות רווח אלא גוף המספק שירות לרשות המסים, אך בכל זאת הם "נרתמו", כלשונם, על מנת לנסות לתת מענה לפנייה, והעלות הכרוכה בהפקת העיבודים באה להחזיר את מכלול ההשקעה הנדרשת להפקתם.

הפונה המופתע הרים ידיים. הסכום נראה לו לא סביר בעליל עבור הפקת שני פלטי מחשב, ונותרו בפיו טעם מר ותחושת חוסר צדק. ל"גלובס" הוא אמר כי לדעתו, בתגובה של רשות המסים יש מעין הצבת סטנדרט כפול בכל הנוגע לדרישה לחשיפת וגילוי מידע.

"מצד אחד המדינה עושה כל שביכולתה על מנת לבדוק בציציותיהם של אזרחי המדינה על מנת להגיע ל'שומת אמת'; ומצד שני, הכלל 'נאה דורש נאה מקיים' אינו חל עליה, כאשר היא מבקשת לספק נתונים על שיעורי גבייה או סך חובות ישנים במערכותיה השונות.

"כמו שהמדינה יודעת לדרוש מאנשים באמצעות רגולציה מכבידה לגלות כל שקל שלהם בכל מקום בעולם - כך היא צריכה לקיים את חובת הגילוי שלה כלפי עצמה, בבחינת 'נאה דורש נאה מקיים', ובמיוחד בשעה שמדובר בכספי ציבור, שיכלו לשמש למטרות ציבוריות טובות".

מעבר לעובדה שתשובת רשות המסים כי המידע אינו זמין תמוהה, כיוון שהמידע שהתבקש אמור להיות חלק ממערך הגבייה של הרשות, האם הרשות יכולה להציב חסם כלכלי בדמות דרישה של למעלה מ-100 אלף שקל לבקשת מידע? האם לא מדובר בפגיעה מוגזמת ביישום חוק חופש המידע? ואם יש לרשות את המידע במחשביה, מדוע צריך אזרח לשלם סכום כה גבוה בעדו, או לשלם בכלל?

חובות אבודים

לדברי עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה, "חובות ישנים בהיקפי מיליארדי שקלים רשומים במערכות רשות המסים, בהמתנה לפקיד השומה שיבוא וינסה לגבותם, אף שבעבר נהוג היה לחשוב שחובות מס לפי פקודת מס הכנסה אינם מתיישנים. בשנים האחרונות, לאור פסיקת בתי המשפט, נראה כי קיימת פרקטיקה נוהגת לפיה, אם לא נעשו בוצעו פעולות להליכי גבייה, הרי שלא ניתן יהיה להמשיך ולגבות את החוב".

עו"ד ירון-אלדר, כיום שותפה מייסדת במשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות', מוסיפה כי "אף שמדובר בסכומים אדירים שיכלו לסייע לקופת המדינה, חשוב לזכור כי במקרים רבים מדובר בחובות שאינם ברי-גבייה, בין אם בשל היעדר יכולת פירעון ובין אם בשל העובדה כי מחולל החוב אינו עוד בין החיים, נעדר וכיוצא באלה".

באשר לגילוי המידע אודות חובות אלה, אומרת ירון-אלדר כי "החובות כפי שהם נמצאים במערכות המס משמשים בסיס להליכי גבייה. מן הראוי היה לאפשר לציבור גישה למידע הזה".

רשות המסים: "התשלום משקף את העלויות הנדרשות להפקתו"

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בהתאם להנחיות החוק, הדרישה לתשלום בעבור המידע המבוקש משקפת את העלויות הנדרשות להפקתו.

"כפי שצוין, המידע אינו מצוי בתצורה המבוקשת על-ידי הפונה, ויש להכינו במיוחד, קרי לבנות מספר תוכנות שיילקטו את הנתונים ממאגרי מידע שונים. לפעילות זו נדרשים משאבי מחשב ומשאבי כוח-אדם, שעלותם מתבטאת בדרישת התשלום שהוגשה.

"עם קבלת הפנייה נענה הפונה כי מדובר בבקשה לקבלת מידע שאינו חוסה תחת חובת סודיות, אולם הוא אינו זמין ונדרש עיבוד למסירתו, עיבוד הכרוך בעלות כספית".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה