גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הבורסה קטנה בשביל כל קרנות הגידור, חלק לא ישרדו"

ליאור שגב, מפלטפורמת הגידור ליקסור, חושב שישראל תהיה "מעצמת קרנות אלטרנטיביות", ומספר מדוע אחרי משבר 2008 אפשר לחזור להשקיע בענף

ליאור שגב / צילום: איל יצהר
ליאור שגב / צילום: איל יצהר

כמעט 6 שנים מלאו למשבר הפיננסי של 2008, שבין שלל השפעותיו הביא גם לפגיעה אנושה בתעשיית קרנות הגידור. בעוד שברחבי העולם ממשיכים ללקק את הפצעים, קרנות הגידור - שספגו פדיונות עתק לאחר שלא הצליחו "לגדר" סיכונים - נהנות היום מעדנה מחודשת.

למרבה האירוניה, המנוע לצמיחה הזו היא סביבת הריבית האפסית, שמאלצת את הגופים המוסדיים בארץ ובעולם לחזור ולהשקיע באפיקים אלטרנטיביים, שמהם כאמור מיהרו לברוח בעבר.

"המוסדיים מחפשים איך להגדיל חשיפה להשקעות אלטרנטיביות כצעד הגנתי", אומר ליאור שגב, שותף-מנהל בליקסור, פלטפורמת קרנות הגידור הגדולה בעולם, בריאיון ל"גלובס", "מי שחושב שקרנות גידור יתנו תשואה מתמשכת של 20% בשנה שלא ייכנס לתחום הזה. מנהלי ההשקעות צריכים אותן בפורטפוליו בשביל הגידור".

ליקסור, שבבעלות הבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל ומיוצגת בארץ על ידי בית ההשקעות מיטב דש, אינה מנהלת קרנות גידור אלא משתפת פעולה עם מנהלים בולטים, ומתווה את מדיניות ניהול הסיכונים בהתאם לאסטרטגיה של המנהל. כיום היא מנהלת כ-130 מיליארד דולר, מהם שליש בקרנות גידור.

"אי-אפשר להשקיע רק בנכסי הבית, זה לא בריא לכלכלת השוק", מסביר שגב, "מוסדי ישראלי חייב לגוון את התיק ולהגדיל חשיפה לחו"ל, בין היתר דרך השקעות אלטרנטיביות כמו בקרנות גידור".

- מה לגבי רמת הסיכון, היא לא גבוהה יותר בהשקעות אלטרנטיביות?

"הסברה שהשקעות אלטרנטיביות הן מסוכנות אינה נכונה, בהנחה שמדובר בגורמים שמבינים במה הם משקיעים. אם אתה ספקולנט ולא עושה שיעורי בית ובדיקות נאותות, אז יש סיכון. עשו כאן כסף מהמדדים המקומיים, אבל השנתיים הקרובות ייראו אחרת והמוסדיים מבינים את זה. צריך שיהיו קרנות גידור שיתנו לתיקי ההשקעות זווית אחרת".

- במשבר של 2008 זה לא עבד. רוב המוסדיים שהשקיעו בקרנות גידור נכוו.

"מכל קרב אמורים ללמוד, ואין ספק שמהמשבר ההוא למדנו הרבה. קרנות הגידור היו יותר מדי קורלטיביות לשוק, והכספים היו 'תקועים' בנכסים לא נזילים, כמו אג"ח למיניהן. מאחר שבעולם קרנות הגידור יש הרבה אסטרטגיות, שחלקן פחות נזילות, אנחנו בודקים מול כל מנהל את רמת הנזילות שלו ודואגים לכך שהאסטרטגיה כוללת ברובה פוזיציות שבמצבי קיצון יתמכו בנזילות".

- זה בתיאוריה, איך זה עובד במבחן התוצאה?

"זה כבר עבד. בשנת 2008 משכו מאיתנו 6 מיליארד דולר תוך שבועיים, וכולם קיבלו את הכסף. הכסף מופרד מהמנהל ונמצא אצל ברוקר עצמאי, כך שיש לנו את האפשרות להנזיל אותו בהתראה של 7 ימים. באופן כללי, משקיע בקרן גידול צריך להיות מוכן לכך שלאורך הדרך יהיו הפסדים, אבל לאורך זמן - שנתיים-שלוש לפחות - הן יניבו תשואה גבוהה יותר מהשוק".

הישראלים שמרנים מהאמריקאים

תעשיית קרנות הגידור, נזכיר, הגיעה לשיאה בשלהי 2007, כשניהלה קרוב ל-2.7 טריליון דולר. אלא שאז הגיע המשבר, שחשף כי הקרנות שמתיימרות לספק תשואות גבוהות בסיכון נמוך יחסית וללא קשר לתנודתיות בשווקים - אכזבו בענק, והתעשייה החלה להצטמק.

"בארבע השנים האחרונות תעשיית קרנות הגידור צומחת בעקביות, וכיום היא כבר מנהלת כ-3 טריליון דולר", מרגיע שגב, שהצטרף לליקסור לפני 8 שנים לאחר שעזב את סידלי אוסטין, ממשרדי עורכי הדין המובילים בענף קרנות הגידור וניהול נכסים.

- מה לגבי המוסדיים הישראליים? נראה שבניגוד לאמריקאים, הם עדיין שומרים על זהירות.

"זה נכון. לטוב ולרע, המוסדיים הישראליים שמרנים יותר מהאמריקאים. היקף החשיפה להשקעות אלטרנטיביות בארה"ב הוא כ-10% מהתיק, בעוד שבארץ מדובר על 2.5%. מאחורי כל מוסדי יש ועדות השקעה שעוד לא הבינו את התחום. עכשיו, על רקע חיפוש אפשרויות להגדיל את התשואה, זה משתנה".

- איך המוסדיים אמורים ללמוד העולם של קרנות הגידור, כשמאוד קשה לעקוב אחרי מצבן הפיננסי?

"כשקרן גידור מתרסקת לרוב זה בגלל ניהול סיכונים או הונאה. אנחנו שואפים לניהול סיכונים שהוא מעבר להתחייבות בסיסית, משום שהשקעה באמצעות פלטפורמת קרנות מנטרלת את הסיכונים התפעוליים - נזילות, שקיפות, נגישות למנהלי הקרן ומעקב שוטף אחרי הקנייה".

- ועדיין, אין שום הבטחה שמקרה כמו מיידוף לא יחזור על עצמו.

"אנחנו לא נותנים ביטוח, אבל יש לנו בקרה. בסוף כל יום אנחנו סוגרים את הספרים, ויש לנו מערכות בקרה שמתריעות אם מנהל מסוים עבר את הגבול. את הסיכוי להונאה אנחנו מנטרלים בכך שאנחנו משכפלים את האסטרטגיה של מנהל הקרן, אבל מנהלים את הכסף בעצמנו. בכל זאת, אני מאמין שהעולם עובר מהפכה, ושהיום יש יותר נכונות מצד המנהלים לחשוף מידע. אלה שלא יעשו את זה פשוט יפסידו - ובצדק".

- מנהלי הקרנות דורשים לרוב דמי ניהול גבוהים - כ-2% מנכסי הקרן ודמי הצלחה של עד 30%. זה לא מוגזם?

"המהפכה נכונה גם לגבי דמי הניהול, כי יש לחץ ותחרות. עם זאת, צריך להבין שבקרנות גידור יש שנים שאין הצלחה, ולכן כדי לא להתרסק צריך לשלם למנהל".

- ואיך אתה מסביר את התשלום שאתם גובים ומתווסף לדמי הניהול?

"בדומה לשכפול אסטרטגיית הקרן, אנחנו גם גובים את אותם דמי הניהול בקרן בתוספת 0.5% בגין ניהול הסיכונים. ממשקיעים מוסדיים אנחנו משתדלים שלא לקחת דמי ניהול, אלא לחלוק עם מנהל הקרן. נכון שרבדים רבים של דמי ניהול זה לא בריא, אבל בשביל ניהול השקעות צריך לפעמים לשלם יותר".

"הענף הוא סוג של סטארט-אפ"

הפריחה של תעשיית קרנות הגידור לא פסחה על השוק המקומי - אם אחרי המשבר פעלו בישראל קרנות בודדות, כיום כבר פועלות בשוק כ-70 קרנות גידור, שעל פי הערכות מנהלות כ-8 מיליארד שקל.

למעשה, בישראל תעשיית קרנות הגידור צומחת בקצב מהיר במיוחד, תוך שהיא מושכת אליה מנהלים בכירים כמו רועי ורמוס, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, שהקים קרן גידור יחד עם מנהל ההשקעות שלומי ברכה; ויקטור שימריך ועידו נויברגר, המנכ"לים לשעבר של בית ההשקעות דש; וגיל דויטש ורוני בירם, לשעבר מבעלי אקסלנס.

"בעתיד אני רואה את ישראל כמעצמה בתחום הקרנות האלטרנטיביות. האמת היא שהשוק המקומי מזכיר לי השוק בארה"ב כשרק התחלתי להתעסק בו - שוק בתולי עם אנשים שהאש בוערת להם בעיניים. עם זאת, בשוק הישראלי אין מקום להרבה קרנות גידור, ואני מעריך שחלק גדול מהמנהלים לא ישרדו", מתריע שגב, "ובאותה נשימה, אני חושב שכמו שישראל יודעת לייצא ידע בתחומים שונים, אני מאמין שנייצא גם חדשנות בתחום ההשקעות האלטרנטיביות. אין סיבה שיוצאי 8200 לא יפתחו אפליקציות פיננסיות. קרנות הגידור המקומיות הן סוג של סטארט-אפ".

עוד כתבות

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי