גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיחה: יאיר לפיד למען העיוורים

מי השתתף בצעדת "בשביל העיוורים" ביער בן שמן? ■ מי חגג בהשקת קרן Social Angels Ventures? ■ ומה עשתה עפרה שטראוס באוניברסיטת בן-גוריון?

יאיר לפיד, אפי שטנצלר ושאר הצועדים / צילום: יוסי זמיר
יאיר לפיד, אפי שטנצלר ושאר הצועדים / צילום: יוסי זמיר

לחוש בצל של עץ

ביום חמישי האחרון צעדו שר האוצר יאיר לפיד, שר הרווחה מאיר כהן, יו"ר קק"ל אפי שטנצלר ומאות אחרים ביער בן שמן. צעדת "בשביל העיוורים" התקיימה זו השנה הרביעית במסגרת הבליינד דיי - יום ההזדהות עם האנשים בעלי עיוורון ולקויות ראייה, בשיתוף המרכז לעיוור בישראל וקק"ל.

"אני נפגש כל יום עם אנשים שרואים, אבל הרבה דברים הם לא רואים", אמר לפיד, "הראייה המשמעותית ביותר בעיניי היא לראות את הצרכים של האחר".

"אני שמח שגם אתם, ציבור לקויי הראייה והעיוורים, יכולים לחוש בצל של עץ, ליהנות מרשרוש עלים ברוח, לשמוע ציוץ של ציפור בטבע, לגעת באדמה", אמר שטנצלר.

יאיר לפיד, אפי שטנצלר ושאר הצועדים / צילום: יוסי זמיר

מלאכים בנמל תל-אביב

קרן ההון סיכון 2B Angels ערכה בשבוע שעבר בהאנגר 1 בתל-אביב אירוע להשקת קרן Social Angels Ventures - קרן חברתית ראשונה מסוגה, שתקים עסקים ותקצה את כל הרווחים למטרות חברתיות.

באירוע הונחה גם אבן-הפינה לעסק הראשון: מרכז לספורט אתגרי, שרווחיו יוקצו לחיזוק אוכלוסיות מוחלשות באמצעות ספורט, וסיוע לעמותת אתגרים הפועלת בתחום הספורט האתגרי.

יואל חשין, יו"ר ומייסד הקרן; דן רולס, שותף-מייסד ומנכ"ל; וארל'ה כהן, שותף-מייסד; אירחו באירוע אנשי עסקים ורוח, ובהם ד"ר מישאל חשין, שופט בית המשפט העליון בדימוס ורעייתו רות חשין; ד"ר צביה ולדן מאוניברסיטת בן-גוריון; היזם דב מורן; בועז דותן, יו"ר עמותת אתגרים; יהודית יובל רקנאטי; ירון נוידרפר, מנכ"ל Social Finance Israel; ערן וינטראוב, מנכ"ל ארגון לתת; מרדכי בר-אור, נשיא ומייסד קולות; ניר ברוידא, מנכ"ל בינה; יוסי מולדבסקי, יו"ר פלאס ונצ'רס; גיל קופטש ועוד.

דן רולס, מישאל חשין, יואל חשין ובועז דותן / צילום: ענת כהן

חגיגה בנגב

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב אירחה בסוף השבוע האחרון את כנס החדשנות החמישי, בשיתוף מרכז בנג'יס ליזמות וניהול היי-טק והפקולטות להנדסה וניהול. באירוע הוצגו מאות פרויקטים ופיתוחים חדשניים של בוגרי הפקולטות למדעי ההנדסה והניהול באוניברסיטה.

"באר-שבע הוכרזה על-ידי ראש הממשלה כמרכז הסייבר הלאומי, והעוגן של המרכז הוא אוניברסיטת בן- גוריון בנגב", אמרה רבקה כרמי, נשיאת האוניברסיטה.

עפרה שטראוס, יו"רית קבוצת שטראוס, סיפרה על הקשר האיתן של החברה עם הדרום ופרגנה לראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', על העשייה המבורכת.

עוד השתתפו: ח"כ אראל מרגלית, מייסד ויושב קרן הון סיכון בינלאומית JVP, שהקים לפני כשנתיים את חממת הסייבר הראשונה בישראל; ריק קפלן, מנכ"ל IBM ישראל, ודיויד לנדר, מנכ"ל HP ישראל, שהתארחו יחד בפאנל המרכזי; יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים; נחמה רונן, דירקטורית בנק הפועלים; ורד סויד, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה; ארנולד בנג'יס, מייסד מרכז בנג'יס ליזמות וניהול היי-טק; פרופ' צבי הכהן, רקטור האוניברסיטה; אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים; דפנה שוורץ, מנהלת מרכז בנג'יס ליזמות וניהול היי-טק; יזהר שי, שותף-מנהל בקניין פרטנרס בישראל; ואחרים.

נחמה רונן, דוד ברקת וריק קפלן / צילום: שי שמואלי

לילה במוזיאון

במוזיאון תל-אביב לאמנות התקיים בסוף השבוע אירוע ההשקה היוקרתי של מועדון החברות המחודש, שבראשותו של גדעון המבורגר, נשיא הראל ביטוח ופיננסים שמונה לתפקיד במקום יגאל בריטמן ז"ל.

המועדון, שבניהולה של עו"ד דינה פפו, ראש אגף קשרי ציבור ופיתוח משאבים במוזיאון תל-אביב לאמנות, מאגד את הגופים העסקיים התומכים במוזיאון תל-אביב לאמנות, וחברים בו בכירים ממגוון תחומים.

ההשקה התקיימה בשיתוף לאומי בנקאות פרטית, ונערך לאחר שעות הפעילות של המוזיאון. האורחים נהנו מסיור בתערוכה "תמונות מכל דבר" של האמן הברזילאי המצליח ויק מוניס, ומהקרנת סרט דוקומנטרי שמתאר את תהליך היצירה הייחודי של האמן.

בין האורחים היו גליה מאור; בני וחנה פריזן; דוד ומיכל פורר; אפרים קונדה; גדעון רוזנשטיין; ענת לוין; אלכס ודיתי לנדסברג; אהוד שפירא; רות ואוריאל ארנון; חיים קרופסקי; יהודית רקאנטי; זיוה להט; דני גילרמן; טובה סגול; שמשון הראל; נעמה ויגאל שפר; ליאור דושניצקי; מוניק גורביץ; עדית אלקו; ואחרים.

גדעון המבורגר וגליה מאור / צילום: יוסי כהן

נפרדים מגמזו

יו"ר קופת-חולים לאומית, יעקב (קוקי) אדרי, ומנכ"ל הקופה, ניסים אלון, נפרדו ממנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, במשרדי הנהלת לאומית לאחר 4 שנות כהונה.

השניים סקרו את השינויים והרפורמות שביצעה קופת-החולים בשנים האחרונות, הודו לפרופ' גמזו על הסיוע שנתן ביישום הרפורמות, ואיחלו לו הצלחה בהמשך דרכו המקצועית.

בנוסף, העניקה לאומית לפרופ' גמזו שי - תעודת הייסוד של לאומית שירותי בריאות, שהופקה לפני 80 שנה, וכן את אות החסידה - הסמל של לאומית.

אלוני, גמזו אדרי / צילום: משה מוסקו

זזים:

דורון אלחנני מונה ליו"ר דירקטוריון קרן ברל כצנלסון, ויחליף בתפקיד את אמנון נויבך, כיום יו"ר הבורסה לניירות ערך.

גלי גלט שמחי, מנכ"לית AVIV AMCG תשתיות וסביבה, מונתה לתפקיד סמנכ"לית קיימות ואיכות בנת"ע.

יוליה פרידמן מונתה למנכ"לית מלון רימונים צפת, ותחליף את אלי אליאב שסיים את תפקידו לאחר 9 שנים; יוהנה דביר מונתה למנהלת תפעול של כפר הנופש רימונים בנווה אטי"ב.

דני שחם מונה לסמנכ"ל המכירות ומנהל רשת החנויות של שילב.

ד"ר דנה קרופיק, מומחית ברפואה דחופה בילדים בבית-החולים רמב"ם בחיפה, מונתה למנהלת מחלקת מיון ילדים במרכז הרפואי זיו בצפת.

פרופ' גיל זלצמן מונה למנהל המרכז לבריאות הנפש גהה, ויחליף את פרופ' צבי זמישלני שפורש לגמלאות לאחר תשע שנים בתפקיד.

דבי הרדוף מונתה לתפקיד סמנכ"לית השיווק של מגזין "יין וגורמה".

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"