"במישור הכלכלי-חברתי התוכנית הזו (מע"מ אפס) היא פטנט רע", אומר דרור נגל, מנכ"ל חברת אזורים. "זו תוכנית לא שוויונית, מהלך לא הגיוני מבחינה פיסקאלית, והיא לא תביא הרבה תועלת. במישור הפרטני זה יעזור טיפה לרוכשי דירות".

- למה טיפה?

"לרוב הזוגות הצעירים קשה להגיע בכלל להון העצמי הדרוש לרכישת דירה. ההטבה של המע"מ, גם אם היא גדולה ומשמעותית בהיקף של כ-200 אלף שקל, בהון העצמי זה מתבטא רק בכ-50 אלף שקל. זו לא עזרה ענקית למי שאין לו. קובעי המדיניות לא מבינים את המצוקה האמיתית של הציבור שידו אינה משגת גם את ההון העצמי. זו גם תוכנית שמחייבת את המדינה להכניס את היד לכיס והשאלה היא איך ימלאו את הכיס שהתרוקן. על ידי העלאת מסים? אז מה הועילה התוכנית?"

נגל מתקשה להבין מדוע לצורך תוכנית כה מורכבת, שהשפעתה על ענף הנדל"ן קריטית ויישומה צפוי להיות מסובך, לא התייעצו עם מי שמכיר את התחום הכי טוב - היזמים והקבלנים. "הדרך הנכונה לעשות זאת היא בתהליך משותף עם כל הגורמים המעורבים. ככה אפשר להוציא את הדבר הכי נכון. אבל לצערי זה לא נעשה, וחבל".

- איך התוכנית משפיעה על הענף? על המכירות שלכם?

"יש ירידה של עשרות אחוזים בהתעניינות ובעסקאות, בעיקר באזורים שבהם חושבים שהמע"מ ישפיע. זה גרם לביטולים, בעיקר של זוגות צעירים שעומדים בקריטריונים. וזה הגיוני, למה לקנות עכשיו אם תגיע לך הנחה אחר כך? גם אני הייתי מחכה. זה גם השפיע על משפרי הדיור כי הם צריכים למכור את הדירות שלהם, ועכשיו הרוכשים הפוטנציאליים שלהם מחכים להטבה בדירות חדשות".

- מישהו יודע איפה תהיה הנחה או איפה התוכנית תשפיע?

"לציבור הרחב אין מושג. מי שמעורב יותר בתחום - יכול לשער. אבל אף אחד לא יודע מה יהיה ההיצע במחירים שייקבעו. ברגע שיפורסם המחיר, קבלן שמכר במעט פחות מזה יעלה את המחיר והציפייה של האוצר ומשרד השיכון היא שמי שמוכר במחירים קצת גבוהים מזה יוריד את המחיר ויישר קו".

- הטבת המע"מ ותוכנית מחיר מטרה - מה טוב יותר לקבלנים?

"מחיר מטרה הגיוני יותר. כשיש באותו מתחם גם מכרז למחיר מטרה וגם מכרז רגיל שבו תחול הטבת המע"מ כל אחד יעשה את המתמטיקה שלו, אבל לדעתי המע"מ נותן הרבה יותר גמישות לקבלן, הוא יכול לבחור כמה דירות יהיו ברף וכמה לא וגם לשנות את זה. במחיר מטרה הכול סגור מראש כבר במכרז".

"חייבים להתייעל"

נגל, שמונה למנכ"ל אזורים לפני כשנה וחצי לאחר שהחליף את אופיר גרינברג, נכנס לחברה שהחליטה להתמקד בתחום המגורים. מאז נרשמו כמה שינויים במצבת כוח האדם בחברה ובסוף השבוע שעבר פורסם כי שישה עובדים מתוך כ-100 עובדים בחברה פוטרו. "כחברה ציבורית, המחויבת לבעלי המניות, אנחנו צריכים להתייעל, למרות שזה מלווה באי נעימות", מתייחס נגל לדברים. "הפיטורים הם תוצאה של מהלך שאנחנו עובדים עליו עם דלויט כבר חצי שנה. אנחנו משנים עכשיו תהליכי עבודה. תמיד כדאי לעשות את הצעדים הללו בצורה מושכלת ובהגינות ולא להגיע למצב אין ברירה".

להתייעלות בחברה, הדגיש נגל, אין קשר למצב הנוכחי בענף, ומדובר בתוכנית שעליה עמלים כבר חודשים.