גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטרנד המסוכן בשוק הרכב: מימון כמעט מלא למכוניות

המכירות חסרות התקדים של כלי רכב חדשים במחצית הראשונה של 2014 עשויות ליצור רושם של עוצמה ■ בפועל, פני הדברים שונים מאוד

הכותרות הכלכליות עסקו השבוע בשאלה כיצד יושפעו הבנקים בארץ ממיתון עמוק ובקיטוב הכלכלי-חברתי המתרחב, אבל נדמה ששוק הרכב המקומי מתנהל בבועה מנותקת ונפרדת משלו. אינדיקציות ראשונות למסירות הרכב בחודש יוני מלמדות על עוד חודש חזק, שעתיד להשלים מחצית שנה מהטובות ביותר שנרשמו מאז ומעולם בענף. מכירות של 18-20 אלף כלי רכב ביוני ידחפו את השורה התחתונה בינואר-יוני ליותר מ-130 אלף כלי רכב, ואם לא יחולו שינויים דרמטיים תסתיים השנה עם כ-240 עד 260 אלף כלי רכב חדשים.

העוצמה של שוק הרכב היא סוג של תעלומה נוכח האינדיקציות השליליות במשק ועל רקע אווירת הדכדוך של הצרכנים, ואפילו בענף הרכב מופתעים רבים מהיקפי המכירות. אבל עיון לעומק מגלה כי "קרן השפע" הזאת דומה יותר לבועה, הן בקצב ההתנפחות שלה והן בסיכונים.

שקל חזק, שוק עולמי חלש

הגורם המרכזי שתרם לעלייה בביקוש במחצית הראשונה היה הירידה החדה במחירים הריאליים של כלי הרכב החדשים. לא מדובר על "מחירי המחירון" הרשמיים של היבואנים, שכמעט לא השתנו, אלא במחירים האמיתיים בעסקאות שנסגרות מול השוק המוסדי ומול הלקוחות הפרטיים במבצעי מכירות. זוהי תגובה כלכלית מתבקשת, ובריאה כביכול, בשוק שרגיש למחיר כמו שוק הרכב הישראלי.

ירידת המחירים נובעת משילוב של שני גורמים חיצוניים. הראשון הוא כמובן השער החזק של השקל ביחס למטבעות הייבוא. שערי המטבע, שכוחם מוכפל בכמה מונים בשל המיסוי הגבוה המוטל בישראל על רכב, היו מאז ומתמיד הגורם שמשפיע יותר מכול על מחירי הרכב בישראל, ותקופת העוצמה הנוכחית של השקל היא הממושכת ביותר בעשור האחרון.

במקרים כאלה אמור לפעול "מנגנון איזון", שבמסגרתו מנצלים יצרני הרכב את העלייה ברווחיות, הנובעת מחוזקו של השקל, ומעלים את המחירים ליבואנים בישראל בגובה שחיקת מטבע הייבוא או בחלקה. אלא שכאן נכנס לתמונה הגורם השני - השפל המתמשך בתעשיית הרכב העולמית בכלל והאירופית בפרט.

הדוח האחרון של ה-OECD על תעשיית הרכב, שפורסם בתחילת השנה, משרטט תמונה עגומה מאדו של שוק הרכב באירופה: ביקושים נמוכים בעשרות אחוזים מאלה של תחילת העשור הקודם; בעיות קשות של עודף כושר ייצור, אף שהיצרנים מנצלים כיום רק כ-70% מפוטנציאל הייצור שלהם; דחיקה מטה של מחירים ורווחיות. החמור מכול הוא האופק הקודר. ב-OECD מעריכים כי חזרה לימי השפע של התעשייה לא צפויה לפני שנת 2020.

כאחד השווקים הבודדים באגף האירופי של ה-OECD שרושמים כיום צמיחה דו-ספרתית חזקה, זוכה שוק הרכב הישראלי לפריבילגיות נקודתיות רבות. בחלק מהמקרים מדובר בהפניה לישראל של עודפי ייצור מוזלים, שיועדו למדינות אחרות. במקרים אחרים מדובר בקביעת מחירי יצרן נמוכים ליבואנים שיעמדו ב"מכסות" גבוהות של מכירות.

השילוב בין שוק רכב עולמי במיתון לבין מטבעות ייבוא חלשים מייצר ליבואנים "שומן" כה רב, עד שאפשר לחלק אותו במישרין ובעקיפין ללקוחות ועדיין לשמור על רווחיות נאה. אם מוסיפים לכך את התחרות העזה בשוק ואת הלחץ של היצרנים לעמוד במכסות, מקבלים גם "מחירי עסקאות" שנמוכים באופן ריאלי בכ-10% עד 20% מהמחירים לפני חמש שנים, וגם מוטיבציה גדולה של היבואנים להגדיל את היקפי ההזמנות.

הבועה של השוק המוסדי

הנהנות הגדולות ביותר מהמחירים הנמוכים הן חברות הליסינג, שמשיגות כיום על חלק מדגמי הליבה ה"מוסדיים" הנחות דו-ספרתיות, שלפני כמה שנים הן יכלו רק לחלום עליהן. ההנחות הנדיבות מהמחירים הרשמיים היציבים של הרכב החדש והמשומש מגדילות באופן משמעותי את המוטיבציה של חברות הליסינג להפוך ל"סוחרות רכב".

חלקן קופצות למים העמוקים ורוכשות אלפי כלי רכב חדשים למלאי כדי למכור אותם כ"אפס קילומטר מליסינג", בהנחות שנעות בין 10% ל-18% ממחירי המחירון. חברות אחרות מאיצות את קצב החלפת כלי הרכב של לקוחות הליסינג, משלוש שנים לשנתיים ואף ול-18 חודשים, כדי שיוכלו למכור הלאה ברווח רכב משומש "טרי" עם קילומטרז' נמוך, שמשיג בשוק מחירי פרימיום. אם מוסיפים לכך את העובדה שהשנה "מבשיל" מספר גדול במיוחד של רכבי ליסינג בני שלוש שנים, מקבלים ביקושים מוסדיים בהיקף לא שגרתי שתרמו להאצת השוק במחצית.

בשנים "רגילות", ביקושים כאלה מצד חברות הליסינג היו מוגבלים בשל יכולת מוגבלת לגייס את ההון הנדרש לרכישת כלי הרכב. אבל בריבית הנמוכה שקיימת כיום במשק, ולאור הדכדוך הכללי בשוק ההון - שהופך כל הנפקת אג"ח של חברת ליסינג למוקד הסתערות מצד המשקיעים המוסדיים - הכסף ממש "שוכב על הארץ ומחכה שיאספו אותו", כפי שמגדיר זאת אחד השחקנים המרכזיים בשוק.

אלא שזו אשליה. הביטחונות המרכזיים לאותו "כסף זול" היו ונותרו כלי הרכב המשומשים, שבמלאי של החברות הליסינג. התמחור הבסיסי של אותם ביטחונות ממשיך להישען על "מחירון המשומשות", שמצדו נשען על מחירי המחירון הרשמיים של היבואנים. כאמור, שני אלה הולכים ומאבדים את ערכם כאינדיקטורים ככל שמחירי העסקאות ה"אמיתיים" בשוק הולכים ויורדים. השורה התחתונה: מדובר בבועת ערך שמזינה את עצמה באמצעות תמחור יתר של הרכב החדש והמשומש.

קריסה של אחד מעמודי התמיכה - כמו "יישור קו" של הפער (המוערך כיום בכ-20%) בין "מחירון המשומשות" לבין המחירים האמיתיים בשוק - יכול להביא להתנפצות אלימה של הבועה המוסדית. חסידי "שיטת מצליח" יגידו בוודאי שהבועה הזאת שורדת כבר יותר מעשור למרות כל הנבואות הקודרות ולפיכך מה שהיה הוא שיהיה. אבל חוכמה בדיעבד היא חוכמה קטנה מאוד.

מלכודת הדבש של הלקוחות הפרטיים

בועת המימון שמזינה את המכירות הערות לשוק הרכב המוסדי היא סיכון ידוע בפני הבנקים ומשקיעי האג"ח, אבל הבעיה המרכזית היא שאותה בועה שואבת אליה כיום גם לא מעט משקי בית פרטיים, שספק אם הם מודעים לסיכונים.

בענף מעריכים שבחודשים האחרונים חל זינוק משמעותי בהיקף כלי הרכב הנרכשים בישראל על ידי לקוחות פרטיים באמצעות מימון "עמוק". יבואני רכב, חברות ליסינג וגורמי מימון בנקאיים וחוץ-בנקאיים מאפשרים כיום ללקוחות פרטיים לרכוש רכב חדש בהון עצמי נמוך מאוד, לעתים אפסי, ופריסה נוחה ומפתה מאוד של תשלומים. כשמדובר ברכבי "מיני" קטנים במחירים של 55-70 אלף שקל, אפילו לקוחות בעשירון האמצעי ומטה מתפתים.

לכאורה, מדובר בצעד "חברתי" מבורך, שמוריד את סף הכניסה לשוק הרכב החדש בפני רבים. בפועל מדובר ב"מלכודת דבש", שתחשיב העלות האמיתית שלה ללקוח בטווח הארוך מבוסס על אותם מחירי מחירון פיקטיביים של כלי רכב משומשים וחדשים ועלול להשתנות באופן דרמטי במהלך התקופה.

מי שתפקידו לפוצץ בועות אשראי או לפחות למנוע את התנפחותן הבלתי מבוקרת הוא האוצר, אבל שם עסוקים כרגע בספירת סכומי הכסף האדירים שמגיעים מהמיסוי בגין מכירות הרכב החדש. אולי אחר כך מישהו שם יתפנה להזהיר את הלקוחות.

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק