גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה שווה המניה שלך

המהפכה בעולם העבודה דוחקת בנו לפתח מיומנויות ייחודיות. בכירות ההשמה בישראל מציגות תובנות לניהול מושכל של תהליך חיפוש התפקיד הבא. פרויקט מיוחד של 'ליידי גלובס'

במשך שלושה ימים אינטנסיביים מגיעים מאות מועמדים מכל רחבי ארה"ב אל מלון אחד. כל ארוחה וכל יציאה משותפת שלהם נבחנות במיקרוסקופ. כל מילה שנאמרת, או שדווקא לא נאמרת, מקבלת משמעות. לכולם יש מטרה אחת: להתקבל לעבודה ב-KPMG, מהחברות הגדולות בעולם לראיית חשבון. ההנהלה שם החליטה שלא להסתפק יותר בבדיקת הכישורים המקצועיים של מועמדים ובקריאת קורות חיים. השיטה שלהם, שבשנים האחרונות משתרשת בשוק העבודה, היא לשלב בתהליך המיון גם מבדקים לבחינת הכישורים החברתיים.

הרצון הטבעי של כל מועמד להתבלט מעל אלה שמתחרים עמו על המשרה הנחשקת ייצר בארה"ב תעשייה שלמה, שמתחילה להגיע גם אלינו. קורות החיים, למשל, כבר לא נכתבים על דף - מנהלים בכירים פונים לחברות שמפיקות להם סרטון תדמית מקצועי. הם מתלבשים היטב, מכינים טקסט רהוט אודות מומחיותם וניסיונם העשיר ומצטלמים בסטודיו. את הסרט הם שותלים בדף הפרופיל שלהם בלינקדאין, או מעלים לערוץ יוטיוב. "התפיסה היא שאתה מוצר וצריך לדעת למכור את עצמך", מסבירה נורית אגמי, בעלת חברת אגמי להשמת בכירים.

אגמי מעבירה קורסים לקידום עצמי בלינקדאין שבהם היא מלמדת כיצד, למשל, אם ארגון או מנכ"ל יחפשו מנהל בכיר, דף הפרופיל שלך יהיה בין הראשונים שיופיעו בחיפוש. "אתה חייב לכתוב מידע מלא על עצמך, לא לחפף בפרופיל. בדיוק כמו בגוגל, צריך לשלב מילות מפתח נכונות, שתואמות את דרישות העבודה שלך ואת הניסיון המקצועי שלך. אתה תתחיל לקבל יותר הצעות עבודה, כי דף הפרופיל שלך יופיע גבוה יותר בתוצאות חיפוש. אני מכירה אנשים שמקבלים 40 הצעות בשנה, לעומת אלה שמקבלים שלוש".

הפורמט הסטנדרטי של ראיונות עבודה, כאמור, כבר אינו רלוונטי - היום שמים את הדגש על ראיונות התנהגותיים. "בבסיס העניין עומדת ההבנה שהאופן שבו התנהגת במקומות העבודה האחרונים הוא האופן שבו תנהג במקום העבודה החדש. המראיינים ירצו דוגמאות קונקרטיות להתנהגות שלך כעובד. הם לא ישאלו מה התכונות הטובות והרעות שלך, אלא מה החוזקות שלך כמנהל פרויקטים.

"כדי להסביר כמה יצירתיות חשובה לך, אתה צריך לתת דוגמאות ממקום העבודה האחרון שלך, שיציגו את הצד הזה באישיותך. אם אתה רוצה לספר שאתה מסור לעבודה, תן דוגמה איפה עשית אקסטרה מאמץ, היכן יצאת מעורך בעבר. להגיד 'הייתי מנהל מכירות מצטיין' זו התרברבות. אבל כשאני מתאר כיצד הצוות שלי עבר יעדים, ההצטיינות שלי היא כבר עובדה. הדוגמאות האלה שמות אותך במקום מדויק, לא מתרברב ולא מצטנע, והן גם הופכות אותך ל'זכיר'. אנשים זוכרים סיפורים, לא סיסמאות".

על מה מנהל בכיר צריך לשים דגש?

"בעידן הזה של 'ניהול רושם', אתה צריך לא רק לשווק את מה שאתה עושה, אלא גם את מה שאתה רוצה להיות מחר. אתה צריך לדעת למנף את מה שעשית עד היום, ולהסביר איך זה ישרת אותך בתפקיד הבא. אף אחד לא נולד מנכ"ל, אתה נהיה מנכ"ל. הווה אומר שלמרות שלא היית עדיין בתפקיד הזה, יש לך את כל מה שצריך כדי להיבחר לתפקיד. לשם כך, אתה צריך להגיע עם מסר מוכן היטב, בדיוק כמו פוליטיקאי שחוזר על אותן מנטרות עד שהן מופנמות. המסר הזה צריך להכיל שני אלמנטים: 'למה אני מתאים לתפקיד ולמה דווקא אני, איפה הייחודיות שלי'".

לשלוט ברעשים

ככל שהמנהל היה בתפקיד בכיר יותר, כך הליך חיפוש העבודה קשה יותר נפשית. "כשאתה עוזב תפקיד בראש הפירמידה, בשפיץ, אחרי שהיו לך בידיים כוח ויכולת השפעה, היעדר היכולת והמעמד מערערים את ההרגשה - אבל פה שעת המבחן", אומרת ד"ר מיכל שלי, מנכ"לית חברת ההשמה גישות. "תנתח נכון איפה אתה עומד, ולאן אתה רוצה להגיע. בכלל, אופטימיות זה שם המשחק. כשטרפו לך את הקלפים, תשכיל ללמוד את המציאות. בוא תסתכל על המפה החדשה שנוצרה בחייך, תנתח אותה ותפתח אסטרטגיה שמתאימה לך. תגדיר: אני רוצה תפקיד כזה וכזה, אני צריך לפעול בערוצים כאלה וכאלה, וזה הנטוורקינג שאני צריך לעשות.

"כדי לשמור על האופטימיות אתה צריך לנתח את כל ההצלחות שלך, להתבונן בהן, לזכור שעברת כברת דרך, והיום אתה שווה לסך כל הניסיון שצברת. יש לך ערך מוסף משמעותי, והתקופה הזו זמנית, היא שלב בדרך. המבחן הוא איך אתה מתמודד כשאתה בין תפקידים. אם נשברת פה, סגרת את התפקיד הבא. אם לא נשברת, יצרת גשר לתפקיד הבא".

מחקרים מלמדים שיוזמה נתפסת באופן שונה אצל נשים.

"כשנשים מחפשות עבודה ופועלות באופן יזום, מתקשרות, מקדמות מהלכים, זה מקבל פחות אהדה. בראיונות עצמם עדיין תיבדק רמת המוטיבציה שלהן להשקיע 150% ולהתמודד עם המחויבות המשפחתית בנוסף לזו העסקית. לצערנו, לנשים גם יהיה קשה לאייש תפקידים בכירים שעד כה איישו גברים. לדירקטוריון בחברה כזו יהיה קשה לאשר אישה".

מנהלים נכנסים לפייסבוק של המועמדים?

"זה כלי חשוב, ומנכ"ל שיש לו מספר מועמדים בהחלט נכנס לפייסבוק שלהם, ועושה מודיעין עליהם. לפעמים המשימה הזו מוטלת על אנשי מחלקת משאבי אנוש, שיבדקו בגוגל, ייכנסו לרכילות על אותו המועמד, על אירועים שלקח בהם חלק, האם יש לו זיקה לפוליטיקה. כל אלו רעשים מיותרים, שאתה לא רוצה שיפריעו לך, ולכן תחשוב טוב מה התדמית שאתה מייצר. יש לך יכולת לשלוט בזה.

"היום רוצים לבדוק מה הכישורים החברתיים שלך, מתוך הבנה שלקטעים הלא פורמליים יש כוח כמו לפורמליים. המנכ"ל או הסמנכ"ל גם יזמינו אותך לארוחת צהריים או ערב, כאילו ידידותית, כדי ללמוד עליך כמה שיותר. בארוחה כזו יורדות ההגנות והתחושה היא הכי קרובה לטבעית, אבל תוך כדי השיחה החופשית ייבחנו כל מיני פרמטרים.

"האתר המשפטי 'תקדין' הוא גם כלי בדיקה - האם היו לך תביעות משפטיות, האם אתה טראבל מייקר. אלו מהלכים שהמעסיק והארגון עושים עוד לפני שפגשו את המועמד עצמו, ולכן אני אומרת למועמדים: כנסו לפייסבוק, ללינקדאין, תקדישו את הזמן לבניית תדמית".

יש משהו מפחיד בטשטוש הגבולות בין אני הפרטי לאני כעובד.

"תביני, את לא מעניינת. מעניינת הפונקציה שלך, ההתאמה שלך לארגון. אז תשתמשי בזה: תכניסי את הסטטוסים הנכונים, התמונות הנכונות. תייחצני את עצמך. תפעילי את כללי המשחק לטובתך. המנכ"ל רוצה את המועמד שיביא תוצאות עסקיות טובות, הוא רוצה למזער טעויות שיפוט, ומבחינתו, הכול לגיטימי".

כמה משקל את נותנת לנטוורקינג?

"יוזמה אישית וחיבור לאנשים הם קריטיים. לפעמים זו הדרך שבה תדע על משרה שעוד לא נפתחה. תתחבר לאנשים שמחוברים, לך לכנסים ולימי עיון, זה פוטנציאל אנושי שאתה צריך ממשק איתו. במקומות כאלה, כללי המשחק אחרים - יש פתיחות, נגישות, אין משוכות. אני אפילו מציעה לשבת במסעדות שידוע שאנשים בתחום שלך יושבים בהן באופן קבוע, ולהציג את עצמך בפניהם".

ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית נטע לקידום ופיתוח קריירה של נשים, מספרת שנשים מתקשות יותר להפעיל נטוורקינג. "גברים בקלות רבה מבקשים עזרה מהסביבה כדי למצוא עבודה. נשים יותר נבוכות מזה: הן כל הזמן אומרות 'לא נעים לי'. ואני אומרת: פעם את עוזרת, פעם עוזרים לך".

איך אפשר להיות יצירתיים בחיפוש עבודה?

"קחי את מנכ"לית דיזיין סנטר. היא יזמה כתבות שמדברות על עזיבתה את מקום העבודה, ועל כך שהיא מנהלת שיווק שמחפשת את הדבר הבא. זה גרם לשמונה ארגונים מאוד רציניים לפנות אליה, היא בחרה במקום העבודה הנוכחי שלה, והיא שם כבר מספר שנים".

הפרזנטציה של עצמך

שוק העבודה הנוכחי מתאפיין בתחלופה גבוהה של מקומות עבודה, לעתים אף כל שנתיים-שלוש, מה שמעלה את מספר התקופות שבהן עובד או מנהל מחפשים עבודה. "מיומנויות של חיפוש עבודה הופכות לפקטור מאוד רציני בקריירה", אומרת ד"ר אורניה ינאי, פסיכולוגית תעסוקתית ומנכ"לית מרכז לכל אדם יש שביל. "אני אומרת: 'תחקור את התשוקה שלך, תהפוך אותה למקצוע, ואז לא תצטרך לעבוד יום אחד בחיים'.

"תתחילי עם ההגדרה, ותשאלי את עצמך, האם אני תדמיתנית, תופרת או מעצבת הוט קוטור? מכאן עוברים לקורות החיים. יש אנשים שמתמחים בזה ואפשר להיעזר בהם, יש פורמטים שניתן להוריד מהאינטרנט. יש כל מיני דרכים לשפר את הפרזנטציה של עצמך. היום משמעותי שבקורות החיים יופיע לא רק מה עשית ומה למדת, אלא מי אתה, מה האישיות שלך, איזו סביבת עבודה מתאימה לך. לארגונים מאוד חשוב שהעובד שלהם יהיה אדם בעל ערכים טובים ומהימן.

"את צריכה לתפוס את עצמך כחברה, כמותג. מתוך התפיסה הזו של 'אני בע"מ' נולדים מקצועות חדשים. מסדרות בתים, למשל - אנשים כמוני לא עוברים בית בלי זה. זה תהליך שהחל בארה"ב, נשים הפכו מומחיות של עקרות בית לקריירה. כך הוקמו חברות משגשגות למזון תינוקות, לעוגיות. זה נבע מתוך ההבנה שאדם יכול להיות חברה בפני עצמה.

"קחי דוגמה: הייתי מעורבת במכירת חברה משפחתית ישראלית שמכרה כרטיסים להצגות ואירועים בחו"ל דרך האינטרנט, לחברה בינלאומית. זו משפחה שאוהבת לנסוע לחו"ל וללכת לאירועי תרבות. הם הרחיבו את המיומנות הזו של למצוא כרטיסים להופעות, והציעו את שירותיהם. זה הגיע עד להתעניינות מצד חברה אמריקאית שקנתה אותם בכמה מיליונים".

שחקן בלי אודישן

במקביל להתפתחות דרכי חיפוש העבודה, חל שינוי בדרכי חיפוש המועמדים - באופן שפוגם בהם ובטיב ההצעה שיקבלו. "אנחנו נמצאים בתקופה קשה ביותר, במציאות של מחנק והצפה, של הרבה מאוד מועמדים ושל זמינות מודעות ה'דרושים' בכל הערוצים", אומרת רינת נחום, המתמחה בניהול קריירה, גיוס והשמת בכירים.

"זה הגיע למצבים אבסורדיים. בעלים או מנכ"ל יכול להעלות פוסט בפרופיל האישי שלו בפייסבוק ולהודיע קבל עם ועדה, ל-5,000 חברים, שהוא מחפש איש כספים. זה כאילו יוצר תחושה של גובה העיניים, שהוא פיפל אוריינטד, הוא חושב שככה החיפוש יותר רחב. אותו דבר קורה עם סמנכ"ל משאבי אנוש שמעלה פוסט בלינקדאין על משרה שנפתחה.

"משני הפרסומים הללו, הדרך קצרה לקבלת מאות קורות חיים. ומה בעצם קרה פה? זילות התפקיד וזילות המועמד. ברגע שזה פרוץ, יש גישה לכל כך הרבה אנשים, כל כך הרבה קורות חיים מציפים את החברה, והמנכ"ל אומר לעצמו 'אני יכול לשלם 30 אלף שקל במקום 40 אלף שקל'. העובד מעדיף לעבוד בשכר נמוך יותר, מאשר לשבת בבית. מתקבלת הצפה, בדיוק כמו אוטו שמציפים בדלק.

"אפקט הדומינו לא מסתיים כאן. המנהל שהתקבל לעבודה נכנס אליה כברירת מחדל. זה לא התפקיד שייחל לו, ולא השכר שהוא רגיל אליו. בכירים מתקשרים אליי ומספרים שמצאו עבודה חדשה, אבל הם לא שבעי רצון ממה שמצאו ולכן מבקשים 'המשיכי לחפש לנו'".

לאור ההצפה, איך ניתן להאפיל על המועמדים האחרים?

"כשמנהל בכיר יוצא לחפש עבודה, הוא צריך לדעת מה הליהוק הטוב ביותר עבורו. אם בעשר השנים האחרונות ההתמחות שלו הייתה באזור מסוים, בנישה מסוימת, אז יש לו מניה, הוא מניה. מי שחי את האטמוספרה המקצועית שלו, מדבר את השפה, יודע ניואנסים מדויקים של התחום שלו, ימצא עבודה בקלות.

"המציאות היום מדויקת. הסיכוי שאתה מנהל בתחום אחד ותעבור לתחום אחר, קלוש. היום יש אחיזה בהצלחה - מנהל בכיר שרוצה להתקבל לעבודה צריך להישען על תחום ההתמחות הספציפי שלו. אלו שבוחנים אותו מסתכלים על זה במיקרוסקופ מעבדה. תבדקו טוב טוב אם בעשר השנים האחרונות יצרתם מניה תעסוקתית, הפכתם למומחים בתחום מסוים".

המומחיות לבדה מספיקה?

"כבר לא. אדם צריך לבדוק את עצמו: האם אני כריזמטי? יצירתי? איך התקשורת הבינאישית שלי? האם יש לי מוטיבציה, אורך רוח, התנהלות עצמאית, חוסן נפשי, יכולת לנהל משא ומתן מוצלח, יכולת התמודדות טובה עם מצבים משתנים? אם זה ששלטת בתפקיד היה מספיק בעבר, היום צריך גם ערך מוסף. אתה צריך להיות סופר-מרקט, לא חנות מכולת".

טראבל מייקר או נכס

לדברי נחום, 80% מתהליך הקבלה של מועמד תלויי תדמית, ורק 20% מבוססים על הרקורד שלו. "כשמעסיק מקבל קורות חיים של מועמד, הוא פועל בשלוש דרכים: נכנס ללינקדאין, בודק את הפייסבוק ועושה גוגל אנושי. בפייסבוק הוא מקבל התרשמות על האדם שעומד מולו - מה הוא אוהב לעשות, מי החברים שלו, איזה פוסטים הוא מעלה. לכן, קח בחשבון שיהיה מי שיראה שאתה צולל, או במקרה הפחות טוב, חובב חיי לילה, ויסיק מסקנות.

"לינקדאין הוא הרשת החשובה ביותר היום לבכירים בישראל. הבוס יוצא משם עם דעה ברורה על המועמד. אם כתבת שאתה מתנדב פעם בשבוע, הבוס העתידי שלך יחשיב אותך כערכי, אידיאליסט, אוהב אדם. זו תכונה אנושית להכניס את הזולת לתבניות. העניין הוא שכל החשיפה הזו מייצרת אי ודאות - מה נכון ומה לא? להעלות תמונה עם חליפה או עם ג'ינס כשאתה עובד בגינה? התשובה שלי, אגב, זה להעלות את התמונה עם הג'ינס".

מה מכיל הגוגל האנושי?

"המעסיק מתחיל לברר בחוגים החברתיים שלו, הקרובים והרחוקים, על אותו מועמד. יש שתי אפשרויות שמעניינות אותו: שיגידו לו 'הוא טראבל מייקר, אל תתקרב', או שיגידו 'הוא נכס, תחטוף אותו'. שימי לב שכל זה קורה עוד לפני שהרימו טלפון ודיברו עם המועמד עצמו. וזה רק במישור הפרסונלי, כמעט ולא נכנסנו למישור המקצועי".

איך קורה ששני בכירים מחפשים עבודה, האחד מוצא עבודה בקלות, והשני תקוע, עובר מראיון לראיון, ולא מתקבל?

"יש הבדל בין ניהול קריירה לחיפוש עבודה. ניהול קריירה הוא אבולוציוני, זו התפתחות תעסוקתית. אם סמנכ"ל שיווק בחברה פיננסית גדל מלמטה, התחיל כסופרוויזר במשרד פרסום, ואז הפך לראש צוות שיווק, מנהל שיווק וסמנכ"ל שיווק, הוא ייחשב לטאלנט. הוא באותה הנישה כבר עשר שנים, התנהל כהלכה, יש פה קו קריירה ליניארי. גם הסיכוי שיעבור לחברה בינלאומית גבוה מאוד, כי זה התפקיד הבא אבולוציונית. אותו אדם ניהל קריירה, לא רק זרם מעבודה לעבודה".

מה אסור למועמד לעשות?

"ללכת על משרת ייעוץ רק כי לא מצאת עבודה. אם זה מה שעשית סביר להניח שתוך כדי תנועה תמשיך לחפש עבודה, ואז קורות החיים יגיעו למעסיק פוטנציאלי. המעסיק הזה יבין שהיית יועץ כי לא מצאת עבודה, ושכנראה לא עשית בזה חייל ואתה רוצה לחזור לשוק העבודה, ולכן אפשר להציע לך כל תשלום. בכלל, מה שמשתמע הוא שלא הסתדרת כעצמאי, לא היה לך את החוסן הנפשי. אין לך כלים להתנהל בחוסר ודאות, ולכן עכשיו אתה מנסה לחזור לאזור הנוחות. כל הסיפור לא מריח טוב.

"אבל גם פה יש את היוצא מהכלל: סטארט-אפיסטים, למשל, מוכנים לאכול קש, יודעים שלא יראו כסף בהתחלה, יש להם חוסן נפשי מאוד גבוה, הם רצים למרחקים ארוכים. לכן, אם הם חוזרים למעגל העבודה, יש להם מניה. לסטארט-אפיסט לשעבר יש עולם ידע עשיר, אין לו מה לחשוש. מעסיקים משלמים עבור הידע שלו. הוא יזם בנשמה, הוא לא חושש מהלא נודע, מניהול משברים. מותר לו לנסות ולחזור בחזרה".

בהשמת בכירים יש אפליה על בסיס מין?

"אני כבר חצי שנה מחפשת מנהלת עבור חברת תוכנה בינלאומית, שמבקשת שאמצא רק אישה לתפקיד של מנהלת טכנולוגית בכירה. בחו"ל יש מדיניות העסקה של 50-50, מספר שווה של גברים ונשים בחברה. הצעתי גברים ראויים, ואותה חברה לא הייתה מוכנה לשמוע מזה. הם רוצים אישה, ואפילו מעל גיל 40. זו משרה של ראש חץ והובלת חדשנות טכנולוגית, ובשכר של 80 אלף שקל.

"במקרה אחר, מנכ"ל חברה ישראלית שחיפש סמנכ"ל שיווק אמר לי 'בינינו, אני מעדיף אישה'. שאלתי למה, והוא השיב, 'על אישה אני יותר סומך. היא גם מבינה מעולה את העולם הצרכני. בכלל, נשים חרוצות יותר ואם מעצימים אותן, הן העובדות הכי טובות בתחום שלהן'. אמרתי לו: חבל שאני לא יכולה להקליט אותך".

אייג'יזם עדיין קיים בשוק העבודה. מעל גיל 45 קשה יותר למצוא עבודה.

"דווקא אנשים בני 45-50 שניהלו קריירה, שיש להם תדמית טובה וערך מוסף, לא צריכים לדאוג. הם ימצאו משרה ואף יוכלו להשביח את היכולת ההשתכרותית שלהם. חד משמעית, אם הם ניהלו את הקריירה שלהם נכון, הם יעלו בדרגת השכר. אבל אם הגעת לגיל 45 בקריירה תזזיתית, בקפיצות בין מקומות עבודה מעולמות שונים, ואין לך מניה שאתה מזוהה איתה, תהיה לך בעיה. מעסיקים לא אוהבים את זה, כי זה נתפס בעיניהם כאי החלטיות".

לדעת להגיד 'לא'

"היום, פוסט המחאה החברתית, ולאור המודעות של העלייה בתוחלת החיים, יש יותר ויותר פתיחות להשתלבות מבוגרים בשוק העבודה", אומרת אורית בנבנישתי, מנכ"לית ובעלת חברת ההשמה תיגבור. "זו אינה תופעה ישראלית בלבד - בארה"ב קוראים למבוגרים שכבר פרשו לחזור לשוק העבודה".

מהו בעינייך הבסיס לניהול קריירה נכון?

"לדעת להגיד 'לא' להצעות שאינן מספיק טובות, ובמקביל לא להתבייש לבקש עבודה. אין ספק שתדמית ומיתוג עצמי זה האלף-בית כאן. הכלל הבסיסי הוא ביטחון עצמי, שכן מחפש עבודה שלא יגיע בטוח לגבי ערכו והתאמתו למשרה, לא יצליח לשכנע את אלה העומדים מולו בהיותו רב ערך. הקטע הקשה הוא להציג את עצמנו טובים מבלי להיתפס על ידי הצד השני כיומרניים או שחצנים, והדרך הנכונה לעשות זאת היא לנצל את הידע המקצועי - תראו שהידע שצברתם הוא הכוח האמיתי שלכם".

איזו עבודה צריך לעשות בצד הפסיכולוגי?

"דאגה תמידית לא תעזור במקרה של חיפוש העבודה, אלא תגרע מאיכות התוצאות שתקבלו. בשלב הראיונות, אל תיתן למעבידים הפוטנציאליים לחשוב שאתה כאן רק כי פוטרת. תן להם את התחושה שאתה רוצה את מקום העבודה שהם מציעים גם בשביל ההתפתחות האישית שלך".

עוצמת המפגש האישי

נורית ברמן, מנכ"לית עמדה, חברה להשמת בכירים, מכנה את תקופת חיפוש העבודה 'מעבר קריירה', מכיוון שלדבריה הביטוי הפרקטי 'חיפוש עבודה' הופך את העניין למשימה בלבד, ולוקח את ההזדמנות הטמונה בחובה. "כשעזבת או פוטרת אתה נמצא במעבר בין תפקידים, זה מצב ייחודי שלא קורה רבות לבכירים, וזו הזדמנות לעצור ולעשות חשיבה מחדש: תבדוק את המסלול שלך עד עכשיו, תעשה רשימה של כל היכולות שלך, תבחן במה אתה רוצה להשתמש ובמה לא. מעט מאוד מנהלים יעשו את הבדיקה הזו במצב שהוא לא משברי. כשאתה על טייס אוטומטי בקריירה, אתה לא שואל את עצמך שאלות. אז הנה, עכשיו אפשר".

בחינה כזו עלולה גם להכניס לסטרס.

"אני יודעת שמתלווה לבדיקה הזו חרדה ואי שקט מאוד משמעותי. הקושי של האנשים האלה הוא שההגדרה העצמית שלהם יושבת על ההגדרה המקצועית והשייכות לארגון. אבל זו הזדמנות להגדרה עצמית מחודשת. זמן לבוא מחדש לדברים ללא תפיסות מוקדמות. מה אני רוצה לעשות, מה המניעים שלי".

מה עדיף, לינקדאין או נטוורקינג?

"עיקר הכובד נמצא במפגשים האישיים. אני מחשבת עכשיו בראש כמה מנהלים בכירים אני מכירה שהגיעו לתפקידם באמצעות הרשת - אפס. לא עולה בדעתי מקרה אחד כזה. כולם באמצעות נטוורקינג. אתה לא תמצא את התפקיד הבא שלך בעיתון, וכמעט גם לא במכרזים, אלא אם אתה שואף להשתלב במגזר הציבורי.

"אני מציעה לבכירים להגיע למקבלי ההחלטות לצורך 'התייעצות', לא כמחפשי עבודה. הרעיון הוא שאתה פורש את הסיפור המקצועי שלך והנה, נכנסת גבוה למחשבה של אותו אדם. יכול מאוד להיות שעוד כמה ימים חבר יגיד לו 'אני מחפש מנהל לארגון, אתה מכיר מישהו?', והוא יענה, 'האמת, נפגשתי עם מישהו מעניין לפני שבוע'. זה גם כלי מדהים שגורם לך לקחת אחריות על התהליך ולהגדיל את ההסתברות והחשיפה למקבלי ההחלטות. ממקום של חוסר אונים למקום שמנווט".

בראיון העבודה עצמו, איך להציג את עצמך בלי להיתפס כיהיר או זחוח?

"הטריק שאני מציעה הוא לגרום למראיין לדבר הרבה. תראיין אותו על התפקיד שלך ועל הארגון. ככל שהמראיין מדבר יותר, זו אינדיקציה בשבילך שהראיון עבר טוב. כשהמראיין מדבר יש בזה אלמנט של שכנוע, למה כדאי לך להצטרף לארגון. זה מעמיד אותו בסיטואציה שהוא 'מוכר לך' את התפקיד".

להפעיל מודיעין אנושי

הליך חיפוש עבודה, אומרת ברמן, תלוי בשני גורמים: זמן כלכלי וזמן פסיכולוגי. "זמן כלכלי הוא האם יש לך גמישות כלכלית לחפש עד שתמצא את התפקיד המיטבי עבורך. יהיו אנשים שיגידו לך: אל תתפשר, תדבק במטרה ותשיג את הג'וב שמגיע לך. אחרים ינקטו בקו הפרגמטי של 'קח את מה שמגיע' או יאמרו 'אולי תחשוב על כיוונים אחרים'. אבל בסופו של דבר, הכול תלוי במצב הכלכלי שבו אתה נמצא. אם מצבך מחייב הכנסה, תתפשר. אם אתה יכול לדבוק באמונות שלך ואין אילוצים, תלך עם זה.

"זמן פסיכולוגי הוא כמה זמן אתה יכול להרשות לעצמך להיות ללא הגדרה, ללא זהות ושייכות מקצועית, לפני שתרגיש שנכשלת. ככל שלאדם יש יותר זמן פסיכולוגי, היכולת שלו לדייק את עצמו גדולה יותר. הסכנה הכי גדולה היא לקחת תפקיד שהגיע כי זה סוגר לך פינה. הלחץ הזה פועל כשמגיע תפקיד שנשמע טוב, שאפשר לספר עליו לחבר'ה, מבלי שביררת כמו שצריך. הטעויות קורות כשאתה על טייס אוטומטי ולא במודעות לצרכים שלך. חרדה קיומית מפריעה לתהליך".

שכחת את האגו.

"אל תיתן לאגו לדחוף אותך לקחת תפקיד חדש מיד. אתה צריך פסק זמן כדי לנקות את הזהות הקודמת שלך. נכון שתמיד תהיה פשרה, ויהיו פערים בין מה שאני רוצה לבין מה שהעולם הביא בפניי, אבל אם אתה מפוכח, ויש לך נכונות להתמודד עם הפערים ואפשרות לבוא לידי ביטוי בתפקיד החדש, זה הדבר".

בארה"ב מועמד רציני נוהג להקים לעצמו אתר אינטרנט אישי. ובישראל?

"הקמת אתר היא דבר נכון למנהלים בדרגי ביניים, פחות בדרגות הגבוהות. ככל שאתה סוד יותר גדול ויותר קשה להגיע אליך, הערך שלך עולה. תהליכים שהם פחות פורמליים, פחות חשופים, שומרים על המיצוב הגבוה שלך. כמנהל בכיר, לא נהוג להשאיר ברושור של עצמך בכל מקום".

נניח והתמזל מזלי, ויש לי מספר הצעות עבודה. באיזה אופן כדאי שאברור ביניהן?

"כשחברה ממיינת מנהל בארגון, היא בודקת את ההיסטוריה שלו, האישיות, חוות הדעת עליו. אני מציעה למועמד לעשות אותו דבר: תפעיל מודיעין אנושי על הארגון, על הבעלים, המנכ"ל. אם אתה המנכ"ל העתידי, אז על היו"ר. תהליך הבירור של לתוך מה אתה נכנס הוא על אחריותך. יצא לי כבר להיתקל במנהלים שהתמנו לתפקיד, ויצאו מהר מאוד מהארגון מאוכזבים".

למצוא עבודה

"קח את כל הרקורד והניסיון התעסוקתי שלך, ותהפוך אותם למניה. יש הרבה שחקנים טובים בשוק, ויש את אלה שלא צריכים אודישן. למה? כי הם מניה. תבדוק טוב אם בעשר השנים האחרונות יצרת מניה תעסוקתית, והפכת למומחה בתחום מסוים. תבין מה הערך המוסף שלך, מה אתה מביא איתך. אתה חייב לבלוט, כדי לא להיות עוד מועמד בשרשרת.

"אל תלך על משרת ייעוץ רק כי לא מצאת עבודה. אל תעז לבוא לבית הדפוס הקרוב, ולהוציא כרטיס ביקור עם הטייטל 'יועץ', אלא אם קיבלת החלטה שמעכשיו ועד הפנסיה אתה הולך לייעץ".

מקצוע חדש: מנהל קריירה

האדם שעוזר למנהלים למצוא עבודה

תהליך חיפוש עבודה קשה וסבוך יותר עבור מנהלים בכירים, מה שיצר מקצוע חדש: מנהל קריירה. "כשאתה משפץ בית אתה לוקח אדריכל? אז כדי לנהל קריירה תיקח יועץ שזה תחום העיסוק שלו, שהוא יהיה האדריכל של הקריירה שלך", מסבירה רינת נחום, בעלת חברה להשמת בכירים.

מיהו מנהל קריירה?

"אדם שגדל בארגון ועבר תהליכים של שינוי, קשיים והתמודדויות. יש לו מטען ידע מהי פוליטיקה ארגונית, ואיך נראה ארגון קטן לעומת ארגון גדול. הוא גם יודע לאמוד עד כמה שווה המוניטין של המנהל הבכיר, ואיך לשמור על המוניטין הזה. מועמד בעל מוניטין טוב אינו פונה בעצמו למשרות ומציע את מועמדותו, מנהל הקריירה עושה זאת במקומו, כדי שלא תהיה הפחתת ערך".

איך נראה תהליך חיפוש העבודה?

"מנהל הקריירה מזהה מי האדם שעומד מולו, ומאבחן את האישיות שלו - עוד לפני שהוא בוחן את האג'נדה שלו, עד כמה טוב הוא במה שהוא עושה, ומה תחומי הידע שלו. הוא צריך לזהות מהי הליבה של המועמד: האם הוא מתאים לכל מצע תעסוקתי, או שצריך להשאיר אותו באזור הבטוח, במה שהוא עושה הכי טוב.

"ישנם שלושה פרמטרים חשובים: ידע וניסיון, חוסן נפשי וכישורי מנהיגות עם יכולת לרוץ למרחקים ארוכים. חשוב לעשות סימולציות עם המועמד. לייצר יחד את הערך המוסף שלו, שלא יישמע כמו שאר המועמדים. הרעיון הוא להעביר מידע מרגש, מאתגר, כזה שהמראיין ירגיש שיש פה משהו אחר".

למצוא עבודה

"עזבת או פוטרת? זו הזדמנות לעצור ולעשות חשיבה מחדש. בדוק את המסלול שלך עד עכשיו. קח את הזכות להטיל ספק בכל מה שחשבת על עצמך.

עליך להגדיר מה אתה רוצה לתת ולקבל בתפקיד הבא שלך, ובאיזה אופן אתה רוצה שהתפקיד החדש יצמיח אותך.

"תגיע למקבלי ההחלטות לצורך 'התייעצות,' לא כמחפש עבודה. כשאני באה למישהו לחפש עבודה, אני מגיעה עם ציפייה. הצד השני קולט אותה ומיד נסגר, כי הוא לא רוצה לאכזב. הפגישה לצורך התייעצות משחררת מהאגו, ובמקביל פונה לאגו של המייעץ שנזקקים לו. המפגש הופך יותר משוחרר.

"אם אתה בכיר ורוצה למתג את עצמך כמותג 'עילי', אל תשלח קורות חיים בתפוצת נאטו. כמו טיפות של בושם, תביא את עצמך באופן מדוד. אתה לא רוצה את הדימוי של מחפש עבודה נואש.

"תסתכל על התפקידים שמציעים לך, ונסה להבין באיזה אופן התפקיד ישליך על העתיד המקצועי שלך. האם הוא יפתח פתח לתפקידים נוספים בעתיד, או שהוא סוגר אותך בנישה צרה?

"ככל שאתה סוד יותר גדול ויותר קשה להגיע אליך, הערך שלך עולה. תהליכים שהם פחות פורמליים, פחות חשופים, שומרים על המיצוב הגבוה שלך".

מפת דרכים

צמתים בקריירה: גיל 40, 50 ו-55

קריירה היא מסלול למימוש עצמי. השלב הראשון הוא שלב הגילוי, שבו אתה מגדיר לעצמך מי אתה מבחינה מקצועית. בגיל 40 כבר אמורה להיות לך זהות מגובשת. "זה גיל הפריים - אני מנוסה, אני מוגדר כאיש מקצוע", אומרת נורית ברמן, מנכ"לית עמדה. "אני כבר יודע מה החוזקה שלי, מה אני רוצה. בשלב הזה חיפוש העבודה מכיל יותר מרכיבים, בשל התנסויות העבר שמגדירות אותך. במקום העבודה הבא אתה עובר מפוזיציה של איש מקצוע לזו של מנהל. לא עוד לכתוב קוד, אלא להוביל צוות של כותבי קוד. אתה מגיע לתפקיד עם ראייה מערכתית, ויש לך בגרות רגשית שלא הייתה בגיל 25. בעיניי זה השלב בדרך לשיא.

"הצומת הבא, גיל 45-50, הוא השיא - אני מגיע לאיזון נכון, ועם אוסף רחב של התנסויות. אני מסוגל לראות מעגל שלם של תהליכים, התנסיתי בהצלחות וגם בכישלונות, ולמדתי מהם. אני כבר יודע על ניהול סיכונים, על עבודה עצמאית ועבודה בצוות. הצומת הזה בגיל 50 שונה משמעותית מאותו צומת בגיל 40, הצרכים אחרים, הדגשים אחרים. בחיפוש העבודה אתה מנסח את החזון האישי שלך, ומשרטט מפת דרכים. אתה משיג שליטה על חייך".

מה הדבר הכי חשוב בתהליך הבירור הזה?

"אדם צריך להחליט איזה סוג של ערך הוא רוצה להביא. אם אתה אדם נורא יצירתי והארגון נוטה להעמיס עליך משימות אפורות וטכניות, יוצא שאתה לא פנוי לעסוק בחלקים היצירתיים. אז בתפקיד הבא, תקפיד להתפתח במקום הזה".

מה השלב הבא?

"מגיל 55 ומעלה אתה מתחיל להסתכל אחורה. מעברים בין תפקידים הופכים למשמעותיים יותר. האם בתפקיד הזה חלמתי להיות? האם הוא מבטא את היכולות שלי? אני בודק מה הערוצים הנוספים שבהם אני עוד יכול לבוא לידי ביטוי בעולם המקצועי. במקביל, מתעורר רצון לחלוק את מה שלמדתי עם אחרים. אנשים שמכוונים למימוש עצמי מרגישים את זה אפילו יותר חזק. הם עושים קורסי אימון, למרות שאין להם כוונה להיות קואוצ'רים, כדי להעביר את הידע שלהם הלאה".

למצוא עבודה

"השקע זמן ומאמץ בבניית תדמית. עושים עליך מודיעין, בודקים אם היו לך תביעות משפטיות, האם אתה טראבל מייקר, ולכן חשוב שתיכנס לפייסבוק וללינקדאין ותעדכן שם בהתאם.

"אתה חייב לבוא מוכן לראיון. זה יכול להצליח גם בפריפריה של הנושא, כשאתה יודע שהמראיין חובב ספורט אקסטרים ואתם מגיעים לדבר על התחביב המשותף הזה. אל תיכנס לפוליטיקה, לכדורגל או לדעתך על ראש העיר - אולי הוא חבר טוב של המעסיק שלך. כל צרימה עלולה להפוך לקריטית.

"אל תיפול למלכודת של 'זה לא לכבודי', או 'אני במעמדי לא אעשה את המבחן הזה / יום ההערכה'. שים את כל המטען הזה בצד, היה ממוקד מטרה.

"אובדן האופטימיות יהיה לך למכשול שלא לצורך - הסב את האנרגיות שלך ללמידת השטח מחדש. אופטימיות זה משהו שמוקרן החוצה. אם תבוא חסר אנרגיות לראיונות, זה מה שתשדר, וזה יחבל בשיפוט ובתהליך קבלת ההחלטות לגביך.

"תבדוק אפשרות לכתוב מאמרי דעה, מצב את עצמך כאוטוריטה בתחום מסוים. זה יגדיל את האפשרות שיפנו אליך. בנוסף, תפתח בלוג, שתהיה לך אמירה. תוביל דעה, תהווה כתובת לידע שצברת בתחום".

איך להעלות את המורל בתקופת חיפוש העבודה

למרות הרצון המיידי לחפש את התפקיד הבא מיד לאחר שעזבת את מקום העבודה, כדאי לקחת קודם כל נשימה עמוקה. "חשוב לפנות את הראש מכל המחשבות והדאגות שיעסיקו אתכם", אומרת אורית בנבנישתי, מנכ"לית חברת ההשמה תיגבור, הנסחרת בבורסה. "קחו לעצמכם שבוע או שבועיים ותנוחו. יהיו רגעים של רחמים עצמיים, אבל חשוב לאמץ הסתכלות אופטימית על הדברים, גם אם זה כרוך בעבודה עצמית".

איך כדאי להתנהל בתקופת החיפוש?

"אני מציעה לבצע עבודות בהתנדבות. זה עוד מקום ליצירת קשרים חדשים, וגם הזדמנות להשתמש בידע ולעבור לצד הייעוץ וההדרכה, הכול כדי להיחשף. לעשות זאת ביעילות עוזר למצוא את הקריירה החדשה שלכם - אם כי אסור לשדר לחץ, מצוקה או נואשות.

"נצלו את הזמן בפרודוקטיביות - המשיכו לפתח תחביבים, לצאת לטיולים ולעשות ספורט. במקביל, פנו למאמן וליועץ קריירה, השלימו תארים, לימדו תחומי ידע חדשים ופתחו את העצמי שלכם.

"זה הזמן להיות עם בני המשפחה, וגם להם יש אחריות: חשוב שדווקא בזמן קשה זה האדם יוקף באנשים שאוהבים אותו ומעריכים אותו, בלי קשר למקצועו ועבודתו".

רבע מיליון מחפשי עבודה

מספר דורשי העבודה במשק עומד על כ-213 אלף איש, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - עלייה של כ-11% בהשוואה לשנה הקודמת.

הענף שבו נרשם המספר הגדול ביותר של מחפשי עבודה היה מכירות ושירותים - 28 אלף איש. בנוסף נרשמו 12 אלף מחפשי עבודה במקצועות חופשיים כמו מדענים, מהנדסים, רופאים ומרצים. בדרג המנהלים, מדובר בכ-10,000 מחפשי עבודה.

בחינת הנתונים מראה כי מצבן של הנשים גרוע במעט ממצבם של הגברים: כ-117 אלף מובטלות, לעומת כ-96 אלף מובטלים.

מספר המשרות הפנויות במשק עמד ברבעון האחרון של 2013 על 59 אלף בממוצע בחודש, כאשר שליש מהן מוצעות על ידי לשכת התעסוקה. מתוך זה נדרשו רק 356 עובדים בעלי מקצוע אקדמי ו-99 מנהלים. לעובדי מכירות הוצעו כ-5,800 משרות פנויות, ובתחום המלצרות הוצע מספר דומה של משרות. למהנדסים, עם רוב מוחלט למהנדסי תוכנה, הוצעו 2,484 משרות.

התחזית הקודרת של התאחדות התעשיינים מדברת על כך שבסיום 2014 יעמוד מספר המובטלים על 278 אלף איש.

למצוא עבודה

"תסתכל על עצמך כ'אני בע"מ', אני כעסק. בעידן הזה אנחנו צריכים לפעול בדיוק כמו ארגון. לבנות מיתוג ואסטרטגיה, ולשווק את העצמי. תגדיר את המיטב שלך, למי הוא מתאים ואיך מוכרים את זה לגורם הרלוונטי. אתה צריך להודיע לעולם: 'כזה אני'. כלומר, להיות אקטיבי במכירה של עצמך.

"מה שידעת אתמול זה לא מה שאתה צריך לעשות מחר. עולם העבודה משתכלל ומתפתח וצריך לעקוב אחריו, בלי לוותר על היות קרוב לעצמך וגאה במי שאתה".

להיות אותנטי

עשה מה שנכון לך,

ולא מה שמצפים ממך

מייסד חברת דיגיטל אמריקאית מצא דרך מקורית לבחון מועמד לתפקיד מנכ"ל החברה: הוא לקח אותו למוזיאון גוגנהיים. מתוך השיחה על אמנות הוא למד על אופיו של המועמד, ולבסוף שכר אותו לעבודה. "היום הראיונות מאוד מתוחכמים, כי הם חותרים להגיע למי שאתה", אומרת ד"ר אורניה ינאי, פסיכולוגית תעסוקתית. "בודקים מה אתה קורא, האם אתה מבשל, ועוד שאלות שבודקות מה המהות שלך - מתוך הבנה שאם אתה לא עובד עם האמת שלך, לא תיתן את מקסימום התוצרת".

כשאתה יושב תקופת מה בבית, קצת קשה לבוא אחוז התלהבות ותשוקה.

"אז תקבל עזרה - מהסביבה, מחברים, מיועץ שזו המומחיות שלו.

"רק אם תעבוד במה שאתה אוהב תהיה אותנטי, תהיה אתה עצמך. אם לא נעבוד במשהו שיש לנו תשוקה אליו, לא נוכל לשרוד במקום העבודה".

מעסיק יכול לזהות את האני האותנטי?

"הגיעה אליי אישה בעלת שלושה תארים, מוכשרת מאוד, לאחר שנכשלה בראיון עבודה לבנק גדול בארה"ב. אמרו לה שאין לה תשוקה. כשפגשתי אותה, הבנתי על מה הם דיברו. עשינו ספציפיקציה, מה נכון לה ולא מה שהעולם מצפה ממנה לבחור. מה שקרה הוא שהיא ניסתה להתקבל לעבודה שנחשבת נחשקת, אך לא כזו שנחשקת עבורה. היום היא בתפקיד בכיר בחברת השקעות בינלאומית".

עוד כתבות

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הבורסות יורדות, הנפט מזנק ומה צפוי לשקל?

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● מחירי הנפט מזנקים: מחיר חבית ברנט קפץ ל-89 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים ● הדולר צפוי להתחזק באופן משמעותי מול השקל

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום