גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא משחררים: מדוע הרחבת שירותי הנתיב המהיר תקועה?

הרחבת שירותי הנתיב המהיר שתחסוך כל בוקר כניסת 2,000 מכוניות לתל אביב וצריכה הייתה להתחיל לפני חצי שנה לא זזה, כי במשרדי הממשלה מתקשים להחליט מי יבצע ■ בזמן ששם מתלבטים, אנחנו מקיזים דלק וזיעה בפקקים שמתארכים

החניון בכניסה לנתיב המהיר / צילום: איל יצהר
החניון בכניסה לנתיב המהיר / צילום: איל יצהר

זה היה יכול לקרות לקראת החגים הקרובים. השלב השני בפרויקט הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב היה אמור להסתיים וקומה נוספת הייתה נבנית על גבי החניון שנמצא לצדי כביש 1, ליד מחלף שפירים. מאות רבות של כלי רכב פרטיים היו נעלמים מהכניסות הפקוקות לעיר תל אביב, קווי שאטל חדשים היו מסיעים את נוסעיהן לרוטשילד, לרמת החייל ולנקודות מרכזיות נוספות בכרך התל אביבי. עשרות אלפי שעות עבודה שמתבזבזות בפקקים - היו נחסכות. התועלת הכלכלית הייתה נאמדת בעשרות מיליוני שקלים, אם לא יותר. אבל כל זה לא קורה בינתיים.

עבודות השלב השני, שאמורות היו להתחיל לפני חצי שנה, לא החלו, ומועד לתחילתן לא נקבע.

בינתיים, החניון הקיים שמכיל 2,000 מקומות, מתמלא בשיעור של 95%-90% בכל יום, וכבר היו מקרים שבהם נהג הגיע בבוקר ולא מצא חניה, כי כל המקומות היו תפוסים. החונים היום מוגבלים לכאורה לקווי השאטל המביאים למרכז תל אביב, ויש יסוד מבוסס להניח שקווי שאטל נוספים יהפכו את השירות אטרקטיבי לעובדים באזורי צפון העיר ודרומה, ומשום כך אין טעם להפעילם עד שלא יהיו עוד מקומות חניה. היכן תקועה ההחלטה? במשרד התחבורה טוענים שהפרויקט מתקדם כרגיל ושבוצעו כל הפעולות שהיו נדרשות מצדם - ובהם הקצאת 120 מיליון שקל לפרויקט.

בחברת כביש חוצה ישראל, שהיא המופקדת על קידום התכנון של הפרויקט, אומרים כי עבודת התכנון כבר הושלמה ושאין מניעה להעביר את התוכנית "במסלול הירוק במוסדות התכנון", כדברי המנכ"ל ראובן לבאון. גם זכיינית הפרויקט חברת שפיר הנדסה רק ממתינה להנחיות מהמדינה, כך שהכל מוכן לכאורה, כדי לצאת לדרך.

התשובה לשאלה מי מעכב את הפרויקט נמצאת כנראה ברחוב קפלן בירושלים, במשרד האוצר. באגף החשב הכללי עדיין מתחבטים בשאלה הרת גורל: האם לאפשר לשפיר הנדסה להקים בעצמה את הקומה הנוספת בחניון או להוציא את עבודות ההקמה של הקומה למכרז, או כלשון התגובה הרשמית של האוצר: "בודקים חלופות למכרזים... לצורך מזעור עלויות ושמירה על תחרות הוגנת ועל איכות הפרויקט".

נכון, מדובר בשאלה משפטית לא פשוטה, במיוחד על רקע מערכת היחסים המורכבת בין שפיר לחשב הכללי באוצר. לבאון, מנכ"ל חוצה ישראל, אמר ל"גלובס" כי "לא ברור אם הזכיין הקיים היום (כלומר חברת שפיר), יכול, או רצוי שיהיה הגורם שיקים ויפעיל באופן בלבדי את המשך הפרוייקט", והוסיף כי "לא רצוי להגיע למצב של 'מונופול' בתחום, ולכן אנו כרגע נמצאים בלבו של תהליך שבו נחליט אם לפטור את המשך הפרויקט ממכרז או לא".

אבל קשיים משפטיים אינם מצדיקים עיכוב פרויקט כה חיוני. מה גם ששפיר - שהתעמתה רבות בעבר עם האוצר ואף נטשה את הפרויקט במשך עבודות ההקמה - אינה מתנגדת לפרסום מכרז. "מה שחשוב בעינינו הוא הצלחת הפרויקט ולא מי יבנה את הקומה", אומרים שם. מבחינתם, האוצר יכול לתת אפילו ליריבה המושבעת שיכון ובינוי לבצע את עבודות ההקמה.

אפילו אם תתקבל היום ההחלטה שלא לתת לשפיר את פרויקט ההמשך ולפרסם מכרז, תחלוף חצי שנה ואולי שנה עד שייבחר הזוכה ושנה וחצי נוספת להקמה. במקרה כזה, התסריט האופטימי הוא שהקומה הנוספת לא תושלם לפני 2017, וגם זה בהנחה לא שיהיו סכסוכים משפטיים. מדוע אם כן מעכב הרגולטור החלטה פשוטה כל כך?

הפתרון הכי מוצלח לגודש תנועה

פרויקט הנתיב המהיר, שהופעל לראשונה ב-2011, נחשב לפתרון המוצלח ביותר עד היום לצמצום כניסת כלי רכב לתל אביב בשעות הבוקר. המיזם הזה, שלא עלה למשלם המסים אגורה, הצליח להוריד מהכביש כמות כלי רכב השקולה לזו של קו רכבת שעלותו מיליארדים, כך לפחות מעריך שוקי כהן, מכלכלני התחבורה המובילים בישראל.

מיזם הנתיב המהיר מבוסס על הפעלת נתיב נפרד ממחלף שפירים בכביש מס' 1 ועד מחלף לה גרדיה בנתיבי איילון. הזכיין נדרש להפעיל חניון "חנה וסע" ולספק שירותי שאטל בחינם לנוסעים שמבקשים להשתמש בתחבורה ציבורית בנתיב. הכנסותיו מגיעות מהאגרה שהוא גובה מבעלי כלי הרכב הפרטיים שנוסעים בנתיב ומתשלום של 7 שקלים עבור כל רכב שחונה בחניון החנה וסע עד השעה תשע בבוקר בימי חול. כשהמכרז להקמת הנתיב המהיר ולהפעלתו יצא לדרך, העריכה המדינה כי תידרש לשלם לזכיין מענק של 100 מיליון שקל. ב-2006 זכתה במכרז שפיר הנדסה כשהציעה לשלם למדינה תמלוגים בהיקף כולל של 180 מיליון שקל.

ההיגיון מאחורי הצעת שפיר התברר עד מהרה. מספר הנוסעים המשתמשים בנתיב גדל במהירות רבה ומקדים את תחזיות הביקוש של שפיר עצמה כמעט בשנתיים. הסתבר כי הנהגים אינם נרתעים מתשלום עבור נסיעה במסלול שמאיץ את ההגעה לעיר, גם כשהמחיר תמורת קיצור הדרך מגיע ל-107 שקלים (מחיר המקסימום שעודכן בשבוע שעבר).

מעבר לכך, ההצלחה העיקרית והמפתיעה הייתה השימוש בקווי השאטל של חניון החנה וסע. כיום מופעלים מהחניון שני קווי שאטל - האחד לאזור הקריה ורחוב הארבעה בתל אביב והשני לאזור בורסת היהלומים, שליד תחנת הרכבת סבידור ברמת גן. "לא האמנו שנצליח לשנות הרגלי נסיעה של ציבור גדול כל כך", אומרים בשפיר. "רוב האנשים שמשתמשים בשאטלים לא עלו על אוטובוס 20 שנה". במשרד התחבורה לא התווכחו עם ההצלחה והחליטו להמשיך קדימה - להכפיל את הקיבולת של חניון החנה וסע הענקי ובמקביל ליזום נתיבים מהירים בארבע כניסות נוספות לעיר (ראו מסגרת). בינואר 2012 העביר המשרד 10 מיליון שקלים לצורך תכנון הקומה הנוספת של החניון (הרעיון המקורי היה לבנות קומה תת-קרקעית). באותו זמן העריכו במשרד כי התכנון יושלם בתוך שנה וההקמה תצא לדרך בתחילת ב-2013. זה, כאמור, לא קרה.

עוד שלושה נתיבים מהירים, מכיוונים שונים

במקביל לנתיב המהיר בשפירים, מקדם משרד התחבורה שלושה פרויקטים דומים בכניסות הצפוניות והדרומיות לתל אביב. המתקדם ביותר מבין השלושה בהליכי התכנון שלו הוא הפרויקט המתוכנן באזור מחלף ראשון לציון מערב. כלקח ממגבלת מקומות החניה של החניון בכביש 1, מתוכנן בראשל"צ חניון ענק של כ-4,000 מקומות חניה. יתר המאפיינים של הפרויקט הועתקו מהנתיב בשפירים ובהם נתיב אגרה נפרד וכן המודל של שותפות בין המדינה לזכיין פרטי בהקמה ובתפעול. עדיין לא הוחלט על המודל ההפעלה הספציפי - BOT או PFI - אך נראה כי אם לא יהיו הפתעות, יפורסם המכרז להקמת הפרויקט ולהפעלתו כבר בשנה הבאה.

שני אחיו של הנתיב מראשל"צ אמורים להיבנות על כביש 2 באזור הקיבוצים געש, יקום ושפיים, ועל כביש 5 באזור מחלף מורשה. גורמים בענף התחבורה מעריכים כי עד 2025 יקומו ויפעלו כל שלושת הפרויקטים.

עוד כתבות

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים