גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לפיד על מע"מ אפס: "אי-אפשר להמשיך לסנג'ר צעירים"

(עדכון) - זהבה גלאון: "איך ועדת הכספים מתכנסת לדון בהצעה שהיועץ המשפטי של הכנסת קבע שהיא לא חוקתית?" ■ יאיר לפיד: "עיקר העבודה שלנו היא בצד ההיצע, אבל עד שזה יבשיל אי-אפשר להמשיך ולסנג'ר צעירים, ולכן הבאנו את מע"מ אפס"

פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר

הצעת חוק מע"מ בשיעור אפס הגיעה לדיון בוועדת הכספים של הכנסת. במסגרת הדיונים צפוי משרד האוצר להיתקל בהסתייגויות רבות מצד גורמי קואליציה, אופוזיציה וקבוצות לחץ שונות לנוסח הנוכחי של הצעת החוק. ההערכה היא שהצעת החוק עוד תעבור שינויים לא מעטים עד לקריאה השנייה והשלישית בכנסת.

המטרה המוצהרת של משרד האוצר היא לסיים את הדיונים ואישור החוק עד סוף מושב הכנסת הנוכחי, בתחילת חודש אוגוסט. אם הדבר יצלח, עתיד השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, לפרסם את המחיר הממוצע למ"ר בכל איזור עד ה-15 בספטמבר, ואז יוכל החוק להתחיל ולפעול.

חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, יו"ר הוועדה, אמר כי בכוונת הוועדה לקיים דיונים רציפים בהצעת החוק במהלך השבועיים הקרובים במהלכם יישמעו כל ההסתייגויות לקראת הצבעה על אישור החוק.

"איך ועדת הכספים מתכנסת לדון בהצעה שהיועץ המשפטי של הכנסת קבע שהיא לא חוקתית", התפרצה חברת הכנסת זהבה גלאון לדברי יו"ר הוועדה עוד טרם התחיל הדיון. "יש לתקן את הצעת החוק עוד לפני הדיון, יש בעיה לדון בה אם יש בה קשיים חוקתיים. מדוע היועץ המשפטי של הכנסת לא הוזמן לוועדה?"

שר האוצר, יאיר לפיד, התייחס למצב הבטחוני ולפעילות האוצר ומס רכוש בתחום זה ואמר כי האוצר יטפל בכל הסוגיות הרלוונטיות. לאחר מכן הציג את הצעת חוק מע"מ בשיעור אפס ואמר: "זה חלק מהטיפול שלנו במשבר הדיור ובדור שלם של אנשים שלא יכולים לרכוש דירה. צריך לטפל בזה עכשיו. זה חוק שזכה להכי הרבה תשומת לב ציבורית אבל הוא לא החלק הגדול ביותר בתוכניות שאושרו בקבינט הדיור".

"מע"מ אפס הוא פתרון לטווח הקצר", המשיך לפיד, "המחירים עלו באשמת המדינה, לא תכננה מספיק ולא עזרה לבנות. עיקר העבודה שלנו היא בצד ההיצע, אבל עד שזה יבשיל אי-אפשר להמשיך ולסנג'ר צעירים, ולכן הבאנו את מע"מ אפס. אנחנו במשבר לאומי, וקבינט הדיור אישר מספר גדול של תוכניות לטיפול בבעיה".

שר האוצר הציג את כל תוכניות קבינט הדיור: מחיר מטרה, הסכמי הגג ועוד. במהלך הצגת הדברים על ידי שר האוצר התפרצו חברי כנסת לדבריו ללא הרף. "מדוע השר מציג תוכניות שעוד לא יושמו", קראה לעבר לפיד חברת הכנסת סתיו שפיר.

"יש כאן דור שלם שקורס"

"התחלנו בפיילוט של המכרזים להשכרה", המשיך לפיד, "עוזי לוי מונה למנכ"ל חברה דירה להשכיר והוא מתחיל לעבוד. אנחנו מתחילים להעמיד את המגדלים שכולם יהיו מיועדים להשכרה. צריך לבנות דירות, ומהר, כי יש כאן דור שלם שקורס. במסגרת תוכנית מע"מ בשיעור אפס המדינה מוכנה לוותר על הכנסות של מיליארדים. זו לא הוראת שעה אלא חוק. בסוף 2015 ירדו המחירים באופן דרמטי. כל מי שיחכה ירוויח כסף ומי שיחכה הרבה ירוויח הרבה כסף".

לפיד התייחס גם לסוגייה הטעונה של ההטבה המוגדלת למי שמשרת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי שרבים טוענים שהיא מפלה ובעייתית במסגרת החוק ואמר: " החוק נותן יותר למי שמשרת את המדינה, יש היום 40 אלף מילואימניקים שקיבלו צו שמונה, הם תורמים יותר למדינתם ומגיע להם יותר. ואנחנו עומדים מאחורי ההחלטה. יש שאלה על הפיקוח ואנחנו עובדים על מנגנונים שיקבעו שלא ניתן יהיה לעשות פוילשטיקים. כל יום שעובר זוגות צעירים לא מקבלים את מה שמגיע להם. אני מבקש מכל חברי הכנסת להתאחד כדי להעביר את החוק החשוב הזה".

במסגרת הדיון הוצגו גם הצעות חוק מקבילות להצעתו של שר האוצר. כך למשל, הצעת חוק שהציג חבר הכנסת מאיר שטרית מציעה לקבוע פטור גורף ממע"מ על דירות במחיר של עד מיליון וחצי שקל. "ללא קריטריונים, רק על דירה ראשונה ויחידה", הסביר חברת הכנסת שטרית, "אין היגיון שהמדינה תגבה על הדירות מאות אלפי שקלים מכל זוג צעיר. הצעתי את ההצעה הזו גם בכנסת קודמת והממשלה הפילה אותה".

הצעה נוספת שהוצגה היא הצעתה של חברת הכנסת גילה גמליאל שמבקשת לערוך שינויים בנוסח המוצע של חוק המע"מ. "יש לא מעט אנשים שלא עתידים לקבל את ההטבה המלאה למרות שהם עושם מילואים למשל", אמרה גמליאל, "צריך לבחון גם מה קורה בפריפרייה ובמגזר הלא יהודי. צריך להכין תוכנית אסטרטגית לניפוץ המונופול של רשות מקרקעי ישראל בקרקעות".

יו"ר ועדת הכספים היה הראשון להפנות לשר האוצר שאלות לגבי התוכנית, וייתכן ששאלות אלו יכולות להעיד על הגישה של יו"ר הועדה כלפי החוק ועל שינויים אלו או אחרים שיבוצעו בהמשך כדי שהחוק יוכל לעבור. "מדוע מדובר בחוק שלא ניתן יהיה לבטל?", פתח סלומינסקי, "מדוע לא לקבוע שתהיה הוראת שעה לארבע שנים ואז אחרי שמחירי הדירות ירדו נוכל לבטל. בנוסף, בגלל שיש כל כך הרבה בעיות בתוכנית, למה שלא נהפוך את התוכנית ממע"מ בשיעור אפס למענק שיגיע ישירות לרוכשים?".

סלומינסקי התייחס גם לעוד שתי נקודות שעתידות לעורר הרבה הדים בשבועות הקרובים: "הקביעה שרק בנייה רוויה תקבל את ההטבה מוציאה את הפריפרייה וישובים אחרים מההטבה. מדוע לא לשנות גם את זה? ומה עם קבוצות הרכישה? למה לא להכליל אותן בפנים?".

גם חבר הכנסת איציק שמולי תקף את התוכנית וטען כי האוצר מטעה את הציבור: "התוכנית מבוססת על הונאה. אמרת שכל מי שישרת יקבל", כך שמולי לשר האוצר, "אבל יש מחסור של 100 אלף דירות בשוק נכון להיום ואתה יוצר הרושם שכל מי שעשה שירות צבאי יקבל הטבה של 200 אלף שקל. אתה יודע שזו הטעייה ואין אפילו מספיק דירות לכל מי שגוייס בצו שמונה, כמו שרמזת מקודם. יש אולי עשרת אלפים דירות". עוד הוסיף שמולי כי: "התוכניות של קבינט הדיור מתחרות אחת בשניה ולא משלימות אחת את השניה והכל בגלל מלחמות אגו".

עוד כתבות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם