גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ערן ריקליס, במאי "ערבים רוקדים": "המסר מהסרט - לפתוח את הראש"

ערן ריקליס, במאי הסרט "ערבים רוקדים", שהיה אמור לפתוח הערב את פסטיבל הקולנוע בירושלים ונדחה לשבוע הבא, מדבר בראיון ל"גלובס" על העבודה מול הכותב סייד קשוע ועל הרלבנטיות האירונית של הסרט לימים אלה

ערן ריקליס/ צילום:יוני המנחם
ערן ריקליס/ צילום:יוני המנחם

לפעמים המציאות היא זאת שמשפיעה על הסרט, ולא להפך: "ערבים רוקדים", סרטו החדש של ערן ריקליס, על-פי תסריט של העיתונאי הישראלי-ערבי סייד קשוע, הפך, בעקבות האירועים הביטחוניים האחרונים, מסרט עממי שתכליתו קירוב לבבות בין ישראלים לערבים, לסרט נפיץ - כל זאת עוד בטרם הוקרן בבתי הקולנוע.

הסרט, המספר את סיפורו של נער ערבי מחונן הנקרע בין זהויות, נבחר לפתוח את פסטיבל הקולנוע בירושלים, במעמד טקס הפתיחה החגיגי, מול 7,000 צופים בבריכת הסולטן, ובמקביל היה אמור לצאת להפצה מסחרית בבתי הקולנוע. אך עוד בטרם החל מבצע "צוק איתן", נדחתה עלייתו של הסרט לקולנוע, בשל האווירה הציבורית הקשה שנוצרה לנוכח גילוי גופות שלושת הנערים שנרצחו על-ידי מחבלים. אמש הוחלט כי פסטיבל הקולנוע ייפתח היום (ה') כמתוכנן, אך ללא הסרט - בשל חשש לביטחון הצופים, והקרנתו נדחתה ל-17 ביולי, ערב נעילת הפסטיבל. נקווה שעד אז יהיה שקט.

ערן ריקליס, במאי הסרט, הוא ככל הנראה האופטימיסט המאוכזב ביותר השבוע. בראיון ל"גלובס" שהתקיים בצל האירועים האחרונים, ריקליס מספר כי הוא מצודד בהחלטת המפיצים לדחות את מועד יציאת הסרט לבתי הקולנוע. ריקליס: "השבוע הגענו למקום מאוד קיצוני שאיכשהו מאיר את הסיטואציה באור הכי קשה שלה. השנאה שרוחשת מסביב היא משהו שלא ראינו הרבה זמן. שלושה נערים תמימים, שהרצח שלהם גרם למדינה שלמה לשקוע לתהומות של דיכאון, ורגע אחרי - רצח של נער ערבי מסכן בצורה איומה, אכזרית ומטורפת, שישר זורקת אותך למקום אחר. ודקה אחרי זה מגלים את הרוצח של הבחורה המסכנה הזו מעפולה. אנחנו חיים באיזו מטוטלת רגשית מטורפת. ועם זאת, אם היינו עושים אנליזה של 60 השנה האחרונות, היינו מגלים כל פעם צמתים כאלו. המטוטלת הזו היא משהו שאנחנו חיים בו כל הזמן".

- איך זה משפיע עליך כיוצר קולנוע?

"תשמע, אני אגיד לך משהו. כל הגישה שלי כאיש קולנוע תמיד באה ממקום אופטימי, כי פסימיות משדרת שליליות ונגטיביות, ובסופו של דבר זה לא מוביל לשום מקום. בכל החיים הקולנועיים שלי, וגם האישיים, בסרטים 'גמר גביע', 'הכלה הסורית' ואפילו 'עץ לימון' ו'שליחותו של הממונה על משאבי אנוש', עסקתי בטריטוריות האלה, באתי ממקום של כבוד, של אהבה, וגישה של בגובה העיניים. אני לא בא לחנך אף אחד, לא בא להגיד טוב או רע. אני בא לצייר מצב. כמובן, אני במאי קולנוע, אני מניפולטור, אני לא טמבל שסתם זורק דברים על המצב".

סוף אירוני

בשבוע שעבר, עם גילוי גופות שלושת הנערים שנרצחו על-ידי מחבלים, הארץ החלה סוערת - גילויי השנאה והגזענות ברחובות וברשתות החברתיות הלכו והתפשטו, והציגו תמונת ראי מכאיבה - שאין אלו פניו הכעורות של קומץ בלבד. הרצח האכזרי של הנער הערבי כתגובה על רצח הנערים, הצית את הרחוב הערבי, מעזה ועד נצרת. אם בסרט מציג סייד קשוע נימה מפויסת, אופטימית, הרי שהאירועים האחרונים הפכו את קשוע לפסימי. בטור האישי הקבוע שלו ב"מוסף הארץ", פרסם קשוע בשבוע שעבר טקסט עצוב, מייאש, ופסימי: "אני שתקתי וידעתי שהניסיון שלי לחיות חיים משותפים נגמר. שהשקר שסיפרתי לילדים שלי אודות עתיד שבו ערבים ויהודים חולקים את אותה הארץ בשוויון נגמר. רציתי להגיד לאשתי שזהו, נגמר, שהפסדתי במלחמה הקטנה שלי, שכל מה שאמרו לי מאז הייתי בעצמי נער, מתממש מול עיניי. שכל אלה שסיפרו לי שיש הבדל בין דם לדם, בין אדם לאדם, צדקו".

- ריקליס, מה סייד קשוע אמר כשהוא ראה את הסרט?

הוא היה בשוק למשך חודש. הוא הבין שעל המסך זה סבא שלו, אבא שלו, הבחורה שהיה לו איתה רומן לפני איקס שנים. מצד שני, זה איאד. הדמות. זה אנונימי ולא אנונימי".

- למה איאד ולא סייד?

"אמרתי לסייד: 'בוא נגמור את הסרט בזה שאתה מתראיין בלונדון וקירשנבאום, ולונדון שואל: 'זה הסיפור של החיים שלך?' וכך הסרט מסתיים. זה היה בתסריט, וזה ירד. בלי לעשות ספוילר - הסוף של הסרט אירוני. הוא אומר - 'לא טוב להיות מיעוט במדינה הזאת. עדיף להצטרף אל הרוב'. וזו שאלה מאוד מורכבת, אם תחשוב מזווית ישראלית-יהודית".

ערבים לבקרים

התסריט של "ערבים רוקדים" עבר גלגולים רבים. בתחילה הוא היה מבוסס על הספר "ויהי בוקר", ספרו השני של סייד קשוע, ואף נשא את שם הספר. הבמאי תאופיק אבו ואיל אמור היה לביים את הסרט. מאז חלפו 6 שנים, קרנות ישראליות ובינלאומיות הצטרפו, במאית ברזילאית ירדה מהפרק, ולפני כ-3 שנים נבחר ריקליס, אז זוכה טרי בפרס אופיר עבור הסרט הטוב ביותר והבימוי הטוב ביותר על "הממונה על משאבי אנוש", כמי שייקח על כתפיו את מלאכת הבימוי. במשך שנה עבד עם קשוע על התסריט. ריקליס: "היו שני במאים זרים שקיבלו את הזכויות לעשות את זה ולא יצא כלום. ואז המפיקים הגיעו אליי עם דראפט שני. פגשתי את סייד וגיליתי בחור מבריק. התסריט הגיע אליי כשהוא 'חצי מבושל'. למעשה זה שילוב של שני ספרים של סייד: 'ערבים רוקדים' ו'גוף שני יחיד'. חלק מהסיפורים הם מהמציאות של סייד".

- איפה בתהליך העבודה התפקיד של קשוע הסתיים?

"במקרה של סייד, אני חייב להגיד, שהוא היה מספיק חכם בשביל להבין שברגע שסגרנו את התסריט התפקיד שלו הסתיים. אני התחננתי שיבוא לסט לפגוש את השחקנים, הוא הגיע לעשרים דקות, הצטלם עם השחקנים והלך. לדעתי זו הייתה החלטה טובה".

- כי בסופו של דבר הסרט הוא סרטו של הבמאי?

"במאי זה דבר מאוד אימפריאליסטי. אתה חייב לנכס לעצמך את הסיפור כדי להיות יכול לביים אותו. אני כבמאי חייב להזדהות עם הסרט, אחרת אני לא יכול לביים אותו. אני נכנס רגשית לראש של הגיבור. עכשיו אני הוא זה שמספר את סיפורו. אני מסוגל לחשוב כמו אב ערבי מטירה ששולח אותו לפנימייה בירושלים.

"בסופו של דבר אני מנסה לכבד את האנשים שאני מספר את הסיפור שלהם. ברור לי שבעקבות הסרט הצופה לא ישנה את הדעה הפוליטית שלו ויצביע אחרת בקלפי, אבל חשוב לי כן להגיד לו - 'תעצור רגע, תחשוב, אולי בגלל מה שראית אתמול בסרט, תסתכל על המצב מנקודת מבט קצת אחרת. נקודת מבט שונה ממה שאבא שלך או בית הספר לימד אותך, שאמורה לפתוח את הראש'. זה הכול".

לשאלה, מהו המסר של הסרט, ריקליס משיב כי "המסר של הסרט הזה הוא מסר של הרגעה. על אחת כמה וכמה בימים אלה, ימים מורכבים וקשים. להירגע לרגע. לא להתלהם ולא להשתולל, כי עדיין, מאחורי האירועים האיומים יש בני אדם שרוצים לחיות כמו בני אדם. אמת היא תמיד טובה, יש בה משהו מרגיע. אני אומר 'בואו נשאל שאלות לפני שקובעים גורל של אנשים שאנחנו באים במגע איתם'. אני שונא מסרים, אבל אם יש מסר אחד ברור שעולה מהסרט, זה לפתוח את הראש ואת הלב, לשאול שאלות לפני שבאים לחרוץ גורלות. זה סרט מורכב מכל הבחינות".

- השם גם הוא מורכב. יש שיגידו: 'מתי ערבים רוקדים? כשישראלים חוטפים'. זה מופיע גם בסרט.

"ערבים רוקדים - בעיניי זה על ערבי שרוקד לו בין העולמות - בין העולם שלו לשלנו. לא בטוח איפה הוא רוצה להיות ואיך הוא רוצה להיות ועל מה הוא שומר או לא שומר. כך גם אנחנו - הישראלים היהודים שבאנו מכל קצוות תבל".

- בסרט כל הדמויות נחמדות.

"תראה, זה מעניין. אתה יודע, אם אתה לוקח את הסיטואציות היומיומיות, כשאתה חווה אותן מתוך הדמות, אלה סיטואציות קשות. כמו המג"בניק שביקש מאיאד תעודה או כשצעקו לו בתחנת האוטובוס 'מוחמד מת'. זו לא סיטואציה קלה".

- אני לא מדבר על ביטים, אלא על דמויות משמעותיות.

"איאד עטוף בדמויות מלטפות, אבל מתעתעות. אתה אף פעם לא יודע לאן דברים הולכים. כל אדם שהוא נחמד איתך, יכול להתהפך.

"בסרט, הכול מגיע מנקודת המבט של איאד. זו טכניקה של הסרט להביא לך את הדברים הקשים אבל במעטפת שמרככת אותם. זו דרך להגיע אל הקהל. בעיניי זו דרך להביא קהל רחב. כשאתה מביא דברים קשים באמת, אף אחד לא בא לראות את הסרט, ומי שבא יוצא באמצע ואומר שזה דמגוגיה. אתה חייב להיות קומוניקטיבי עם הקהל. לא מעניין אותי להיות במאי של פסטיבלים ושהקהל בסוף לא יגיע".

- מיהו קהל היעד העיקרי של הסרט?

"בתחושת הבטן שלי, ועל סמך הקרנות שכבר היו, אני מרגיש שלמעט אם המצב ייעשה בלתי אפשרי, הוא יכול להביא קהל רחב. אני מנסה לגרום לצופה להתרגש. בסרט הזה באתי עם שני כלים טובים - סייד קשוע, ותאופיק ברהום, שמגלם את איאד. ההזדהות איתו היא אבסולוטית כמעט".

- יותר חשוב לך שיבוא לסרט קהל ערבי מאשר קהל יהודי?

"תזת העבודה שלי שאין ישראלים או ערבים, אלא שיש אנשים".

- אבל אתה יוצר סרטים פוליטיים.

"אני מחפש דרכים להביא לקולנוע את הסכסוך, כי הוא לב הקיום שלנו. אנחנו יושבים כאן עכשיו, אולי בעוד שעתיים יעופו טילים. אני לא עושה סרטים פוליטיים. היום אני עושה סרטים על סיטואציות אנושיות בתוך הסכסוך, על אנשים שנקלעים לסיטואציות פוליטיות. ערבים רוקדים הוא סיפור של מיעוט בעולם של רוב. כמובן שזה פוליטי, אבל זה חברתי, אנושי. מן ז'אנר כזה".

ערן ריקליס

גיל: 59

נולד בבאר-שבע, חי בתל-אביב.

מקצוע: תסריטאי, במאי ומפיק קולנוע.

תחנות מרכזיות בקריירה: ביים את "ביום בהיר ניתן לראות את דמשק" (1984), "גמר גביע" (1992), "זוהר" (1993), "צומת וולקן" (2000), "פיתוי" (2002), "הכלה הסורית" (2004), וביים, בין השאר, סדרות עלילתיות ודוקומנטריות, ביניהן "סיבת המוות רצח", "המשאית", ו"ייסורי אפרים".

ב-2010 ביים את "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" על-פי ספרו של א.ב. יהושע. הסרט זכה ב-5 פרסי אופיר כולל הסרט הטוב ביותר והבמאי הטוב ביותר. זכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל לוקרנו. "ערבים רוקדים" (2014) הוא סרטו האחרון.

עוד כתבות

כסף בקיר. עם טינר בן דוד / צילום: יח''צ

המשקיע שהתחיל עם 150 אלף שקל ומחזיק כיום תיק נכסים בארץ ובארה"ב

טינר בן דוד התחיל את מסע ההשקעות שלו בגיל 23 עם דירה קטנה בשדרות, המשיך לכמה בתים בקליבלנד ומשם לדירה עם בעיית רישום בגבעתיים ● בראיון לגלובס הוא מספר על הדרך ונותן טיפים למשקיעים מתחילים

ראאד סעד, מס' 2 בחמאס

האזהרה הדחופה של חמאס למחבלים אחרי חיסול סעד

שני לוחמים במילואים נפצעו קל בפיצוץ מטען בדרום רצועת עזה ● גורם ביטחוני אמר כי גוברת ההערכה שראאד סעד, מספר 2 בחמאס, חוסל בתקיפה במערב העיר עזה ● ברויטרס דווח כי בשלהי כהונת ביידן, גורמי מודיעין אמריקאים השעו זמנית חלק משיתוף המודיעין עם ישראל, בשל חשש בנוגע להתנהלותה במלחמה ברצועת עזה ● עדכונים שוטפים 

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

כמעט חצי שנה אחרי טופס 4, רוכשי דירות במגדל בתל אביב עדיין לא מצליחים להביא את הכסף

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

כך הפך השקל לאחד המטבעות החזקים מול הדולר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

למרות אי־הוודאות הביטחונית, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● האנליסט שרואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● וגם: אלו התחזיות של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

לנה הידי ב''המופקרים''. הגבולות מיטשטשים / צילום: באדיבות נטפליקס

קורט סאטר חוזר להלך על התפר בין פשע להפקרות, הפעם במערב הפרוע

גם ב"מופקרים", הדרמה החדשה של יוצר "ילדי האנרכיה", לא חסרים דם, אלימות ופשע. רק שהפעם הזירה היא המערב הפרוע ● במרכז העלילה ניצבות שתי משפחות יריבות: האחת ענייה ונטולת מעמד, השנייה עשירה ומבוססת, ובחזית עומדות נשים חזקות שמובילות את הסיפור

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

סטארלינק של אילון מאסק תצייד את הלוויינים שלה בשבבים מקריית גת

אקסייט לאבס של יזם השבבים הסדרתי אביגדור וילנץ תספק לסטארלינק של אילון מאסק שבבי תקשורת מהירים לדור הבא של הלווינים שלה - ה-V3 ● מתג התקשורת שפותח בחברה ישמש כמרכז הרשת במהירות גבוהה בלוויני ה-V3

דירת שלושה חדרים בטלביה, ירושלים / צילום: דוד דוד, רימקס

דירה בשכונת יוקרה בירושלים נמכרה פעמיים בתוך שבועות

הדירה בנויה על קרקעות שהיו שייכות לכנסייה בשכונת טלביה בירושלים, והפער במחירים עומד על מאות אלפי שקלים ● הבתים במתחם הוקמו בין שנות ה-50 לתחילת שנות ה-60 במאה הקודמת. חלקם מבני רכבת וחלקם מבנים רגילים, וכולם בני 4 קומות

עץ האשוח בכיכר המעיין בנצרת / צילום: יזיד חמיס

ביקרנו בשלושה יישובים שחוגגים כריסמס. אלה האטרקציות המרכזיות

שוק לילה במלון מיתולוגי, מאפייה מטריפה, ארוחה אותנטית בבית אבן עתיק, מסעדת שף וגם יקב ● ביקרנו בשלושה יישובים נוצריים בגליל שיציינו בשבוע הבא את חג המולד ● חגית אברון תופרת יום

מערכת החיסון נלחמת חזרה / צילום: Shutterstock

מערכת החיסון נלחמת חזרה: 3 מחקרים שיעזרו למנוע את מחלות העתיד

פרופ' יפעת מרבל, שנבחרה השבוע על ידי כתב העת Nature לאחת המשפיעות במדע, גילתה אוצר של אנטיביוטיקות פוטנציאליות ומתקדמת לשלב הבא במחקר ● פרופ' פמלה ביורקמן, כלת פרס וולף, עובדת על חיסון אחד למחלות שעוד לא נולדו ● ופרופ' רון דיסקין מכין מלכודות משוכללות לווירוסים ● כשהמגפה הבאה אורבת בפינה ומחקרי חיסונים מקוצצים, שלושה חוקרים נותנים סיבה לאופטימיות

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות

חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה / צילום: AI

"אולי אם הייתה לי קרחת היו רואים אותי": חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה לזה

מדע הסרטן והטיפול המתקדם בו הביאו בשורה לחולים, ובישראל כשני שלישים מהם זוכים לחיות יותר משנה מרגע הגילוי ● אלא שבפועל נוצר פה פסיפס מורכב של אנשים, עם צרכים שונים ומשתנים, שמערכות התמיכה לא יודעות לעכל: ממימון תרופות, דרך מענה בקהילה ועד הניסיון להשתלב בשגרה ובעבודה ● כרגע אין תוכנית לאומית ו"החולים החדשים" נופלים בין הכיסאות

התוואי התת קרקעי ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שורדי שבי פנו בדרישה לנתניהו: "תקים ועדת חקירה ממלכתית"

המסר של חמאס לפעילי הארגון לאחר החיסול: "גלו ערנות וזהירות" ● צה"ל: במהלך פעילות התקפית של סיירת צנחנים בסילת אל חרת'יה שבחטיבת מנשה, מחבל השליך מטען לעבר הכוח שהגיב בירי וחיסל את המחבל. אין נפגעים לכוחותינו ● עדכונים שוטפים

צילום של אוהד צוינברג, המקום הראשון בקטגוריית ''טבע וסביבה'' / צילום: ap, אוהד צוינברג

"עדות מקומית": אירוע הצילום המרכזי חוזר לרגעים הגדולים של 2025

תערוכת הצילום העיתונאי והתיעודי הגדולה בישראל חוזרת, ובמרכזה רגעי השנה הסוערת: מטילים בליסטיים מאיראן ועד מחאות החרדים וההלוויות הצבאיות ● מתוך כ-7,000 עבודות הוצגו 64 עבודות, המשקפות את פרדוקס החיים כאן: הכאב והטלטלה לצד היופי המבצבץ מבין הסדקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שיאים חדשים בוול סטריט; אורקל צללה וגררה את אנבידיה ואלפאבית לירידות

נאסד"ק ירד ב-0.3% ● אורקל נפלה בכ-10% לאחר האכזבה מהדוח הרבעוני ● דיסני תשקיע מיליארד דולר ב-OpenAI ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב ● מספר המובטלים בארה״ב עלה בשיעור הגבוה ביותר מאז פרוץ הקורונה ● ירידות במטבעות הקריפטו, הביטקוין בכ-90,000 דולר ● נעילה חיובית באירופה

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Matt Rourke

בסיס בירח והגדלת קצב הטיסות: SpaceX מאשרת שתצא להנפקת ענק

חברת החלל של אילון מאסק מכרה מניות למשקיעים קיימים לפי שווי של 800 מיליארד דולר, ומאותתת על הנפקה ב-2026 לפי שווי ענק של 1.5 טריליון דולר ● לפי דיווחים, ההנפקה מיועדת לממן תוכניות ארוכות טווח להקמת בסיס על הירח

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם פרופ' יוסי מן / צילום: גלעד קוולרציק

למה יורש העצר הסעודי כל כך פוחד מנורמליזציה עם ישראל?

שיחה עם פרופ' יוסי מן, מומחה למפרץ הערבי מאוניברסיטת בר אילן ● על הצפי לכינון היחסים עם סעודיה, הכיוון המתון שאליו היא הולכת, השינויים שחווה הכלכלה והתפקיד הבא שלה בעזה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שלישית בסדרה

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

נשיא סוריה אל־ג'ולאני / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy

שנה אחרי המרד של א-שרע: סוריה מתפוררת ובינתיים יש רק מנצחת אחת

מחליפו של אסד קיבל לידיו מדינה מוכת בעיות: 90% מתחת לקו העוני, מיעוטים שמסרבים להתיישר וטרוריסטים שמתבססים ● טורקיה ניצלה את שעת הכושר לבסס את מקומה במדינה באמצעות הזרמת נשק, כסף וגדודי ג'יהאדיסטים ● כעת היא מכוונת בין היתר לקידוחים במים הכלכליים שלה: "לטורקים יש תוכנית לחנוך בסיסים צבאיים במרכז סוריה, ואם יתאפשר - גם לרדת דרומה"