גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ערן ריקליס, במאי "ערבים רוקדים": "המסר מהסרט - לפתוח את הראש"

ערן ריקליס, במאי הסרט "ערבים רוקדים", שהיה אמור לפתוח הערב את פסטיבל הקולנוע בירושלים ונדחה לשבוע הבא, מדבר בראיון ל"גלובס" על העבודה מול הכותב סייד קשוע ועל הרלבנטיות האירונית של הסרט לימים אלה

ערן ריקליס/ צילום:יוני המנחם
ערן ריקליס/ צילום:יוני המנחם

לפעמים המציאות היא זאת שמשפיעה על הסרט, ולא להפך: "ערבים רוקדים", סרטו החדש של ערן ריקליס, על-פי תסריט של העיתונאי הישראלי-ערבי סייד קשוע, הפך, בעקבות האירועים הביטחוניים האחרונים, מסרט עממי שתכליתו קירוב לבבות בין ישראלים לערבים, לסרט נפיץ - כל זאת עוד בטרם הוקרן בבתי הקולנוע.

הסרט, המספר את סיפורו של נער ערבי מחונן הנקרע בין זהויות, נבחר לפתוח את פסטיבל הקולנוע בירושלים, במעמד טקס הפתיחה החגיגי, מול 7,000 צופים בבריכת הסולטן, ובמקביל היה אמור לצאת להפצה מסחרית בבתי הקולנוע. אך עוד בטרם החל מבצע "צוק איתן", נדחתה עלייתו של הסרט לקולנוע, בשל האווירה הציבורית הקשה שנוצרה לנוכח גילוי גופות שלושת הנערים שנרצחו על-ידי מחבלים. אמש הוחלט כי פסטיבל הקולנוע ייפתח היום (ה') כמתוכנן, אך ללא הסרט - בשל חשש לביטחון הצופים, והקרנתו נדחתה ל-17 ביולי, ערב נעילת הפסטיבל. נקווה שעד אז יהיה שקט.

ערן ריקליס, במאי הסרט, הוא ככל הנראה האופטימיסט המאוכזב ביותר השבוע. בראיון ל"גלובס" שהתקיים בצל האירועים האחרונים, ריקליס מספר כי הוא מצודד בהחלטת המפיצים לדחות את מועד יציאת הסרט לבתי הקולנוע. ריקליס: "השבוע הגענו למקום מאוד קיצוני שאיכשהו מאיר את הסיטואציה באור הכי קשה שלה. השנאה שרוחשת מסביב היא משהו שלא ראינו הרבה זמן. שלושה נערים תמימים, שהרצח שלהם גרם למדינה שלמה לשקוע לתהומות של דיכאון, ורגע אחרי - רצח של נער ערבי מסכן בצורה איומה, אכזרית ומטורפת, שישר זורקת אותך למקום אחר. ודקה אחרי זה מגלים את הרוצח של הבחורה המסכנה הזו מעפולה. אנחנו חיים באיזו מטוטלת רגשית מטורפת. ועם זאת, אם היינו עושים אנליזה של 60 השנה האחרונות, היינו מגלים כל פעם צמתים כאלו. המטוטלת הזו היא משהו שאנחנו חיים בו כל הזמן".

- איך זה משפיע עליך כיוצר קולנוע?

"תשמע, אני אגיד לך משהו. כל הגישה שלי כאיש קולנוע תמיד באה ממקום אופטימי, כי פסימיות משדרת שליליות ונגטיביות, ובסופו של דבר זה לא מוביל לשום מקום. בכל החיים הקולנועיים שלי, וגם האישיים, בסרטים 'גמר גביע', 'הכלה הסורית' ואפילו 'עץ לימון' ו'שליחותו של הממונה על משאבי אנוש', עסקתי בטריטוריות האלה, באתי ממקום של כבוד, של אהבה, וגישה של בגובה העיניים. אני לא בא לחנך אף אחד, לא בא להגיד טוב או רע. אני בא לצייר מצב. כמובן, אני במאי קולנוע, אני מניפולטור, אני לא טמבל שסתם זורק דברים על המצב".

סוף אירוני

בשבוע שעבר, עם גילוי גופות שלושת הנערים שנרצחו על-ידי מחבלים, הארץ החלה סוערת - גילויי השנאה והגזענות ברחובות וברשתות החברתיות הלכו והתפשטו, והציגו תמונת ראי מכאיבה - שאין אלו פניו הכעורות של קומץ בלבד. הרצח האכזרי של הנער הערבי כתגובה על רצח הנערים, הצית את הרחוב הערבי, מעזה ועד נצרת. אם בסרט מציג סייד קשוע נימה מפויסת, אופטימית, הרי שהאירועים האחרונים הפכו את קשוע לפסימי. בטור האישי הקבוע שלו ב"מוסף הארץ", פרסם קשוע בשבוע שעבר טקסט עצוב, מייאש, ופסימי: "אני שתקתי וידעתי שהניסיון שלי לחיות חיים משותפים נגמר. שהשקר שסיפרתי לילדים שלי אודות עתיד שבו ערבים ויהודים חולקים את אותה הארץ בשוויון נגמר. רציתי להגיד לאשתי שזהו, נגמר, שהפסדתי במלחמה הקטנה שלי, שכל מה שאמרו לי מאז הייתי בעצמי נער, מתממש מול עיניי. שכל אלה שסיפרו לי שיש הבדל בין דם לדם, בין אדם לאדם, צדקו".

- ריקליס, מה סייד קשוע אמר כשהוא ראה את הסרט?

הוא היה בשוק למשך חודש. הוא הבין שעל המסך זה סבא שלו, אבא שלו, הבחורה שהיה לו איתה רומן לפני איקס שנים. מצד שני, זה איאד. הדמות. זה אנונימי ולא אנונימי".

- למה איאד ולא סייד?

"אמרתי לסייד: 'בוא נגמור את הסרט בזה שאתה מתראיין בלונדון וקירשנבאום, ולונדון שואל: 'זה הסיפור של החיים שלך?' וכך הסרט מסתיים. זה היה בתסריט, וזה ירד. בלי לעשות ספוילר - הסוף של הסרט אירוני. הוא אומר - 'לא טוב להיות מיעוט במדינה הזאת. עדיף להצטרף אל הרוב'. וזו שאלה מאוד מורכבת, אם תחשוב מזווית ישראלית-יהודית".

ערבים לבקרים

התסריט של "ערבים רוקדים" עבר גלגולים רבים. בתחילה הוא היה מבוסס על הספר "ויהי בוקר", ספרו השני של סייד קשוע, ואף נשא את שם הספר. הבמאי תאופיק אבו ואיל אמור היה לביים את הסרט. מאז חלפו 6 שנים, קרנות ישראליות ובינלאומיות הצטרפו, במאית ברזילאית ירדה מהפרק, ולפני כ-3 שנים נבחר ריקליס, אז זוכה טרי בפרס אופיר עבור הסרט הטוב ביותר והבימוי הטוב ביותר על "הממונה על משאבי אנוש", כמי שייקח על כתפיו את מלאכת הבימוי. במשך שנה עבד עם קשוע על התסריט. ריקליס: "היו שני במאים זרים שקיבלו את הזכויות לעשות את זה ולא יצא כלום. ואז המפיקים הגיעו אליי עם דראפט שני. פגשתי את סייד וגיליתי בחור מבריק. התסריט הגיע אליי כשהוא 'חצי מבושל'. למעשה זה שילוב של שני ספרים של סייד: 'ערבים רוקדים' ו'גוף שני יחיד'. חלק מהסיפורים הם מהמציאות של סייד".

- איפה בתהליך העבודה התפקיד של קשוע הסתיים?

"במקרה של סייד, אני חייב להגיד, שהוא היה מספיק חכם בשביל להבין שברגע שסגרנו את התסריט התפקיד שלו הסתיים. אני התחננתי שיבוא לסט לפגוש את השחקנים, הוא הגיע לעשרים דקות, הצטלם עם השחקנים והלך. לדעתי זו הייתה החלטה טובה".

- כי בסופו של דבר הסרט הוא סרטו של הבמאי?

"במאי זה דבר מאוד אימפריאליסטי. אתה חייב לנכס לעצמך את הסיפור כדי להיות יכול לביים אותו. אני כבמאי חייב להזדהות עם הסרט, אחרת אני לא יכול לביים אותו. אני נכנס רגשית לראש של הגיבור. עכשיו אני הוא זה שמספר את סיפורו. אני מסוגל לחשוב כמו אב ערבי מטירה ששולח אותו לפנימייה בירושלים.

"בסופו של דבר אני מנסה לכבד את האנשים שאני מספר את הסיפור שלהם. ברור לי שבעקבות הסרט הצופה לא ישנה את הדעה הפוליטית שלו ויצביע אחרת בקלפי, אבל חשוב לי כן להגיד לו - 'תעצור רגע, תחשוב, אולי בגלל מה שראית אתמול בסרט, תסתכל על המצב מנקודת מבט קצת אחרת. נקודת מבט שונה ממה שאבא שלך או בית הספר לימד אותך, שאמורה לפתוח את הראש'. זה הכול".

לשאלה, מהו המסר של הסרט, ריקליס משיב כי "המסר של הסרט הזה הוא מסר של הרגעה. על אחת כמה וכמה בימים אלה, ימים מורכבים וקשים. להירגע לרגע. לא להתלהם ולא להשתולל, כי עדיין, מאחורי האירועים האיומים יש בני אדם שרוצים לחיות כמו בני אדם. אמת היא תמיד טובה, יש בה משהו מרגיע. אני אומר 'בואו נשאל שאלות לפני שקובעים גורל של אנשים שאנחנו באים במגע איתם'. אני שונא מסרים, אבל אם יש מסר אחד ברור שעולה מהסרט, זה לפתוח את הראש ואת הלב, לשאול שאלות לפני שבאים לחרוץ גורלות. זה סרט מורכב מכל הבחינות".

- השם גם הוא מורכב. יש שיגידו: 'מתי ערבים רוקדים? כשישראלים חוטפים'. זה מופיע גם בסרט.

"ערבים רוקדים - בעיניי זה על ערבי שרוקד לו בין העולמות - בין העולם שלו לשלנו. לא בטוח איפה הוא רוצה להיות ואיך הוא רוצה להיות ועל מה הוא שומר או לא שומר. כך גם אנחנו - הישראלים היהודים שבאנו מכל קצוות תבל".

- בסרט כל הדמויות נחמדות.

"תראה, זה מעניין. אתה יודע, אם אתה לוקח את הסיטואציות היומיומיות, כשאתה חווה אותן מתוך הדמות, אלה סיטואציות קשות. כמו המג"בניק שביקש מאיאד תעודה או כשצעקו לו בתחנת האוטובוס 'מוחמד מת'. זו לא סיטואציה קלה".

- אני לא מדבר על ביטים, אלא על דמויות משמעותיות.

"איאד עטוף בדמויות מלטפות, אבל מתעתעות. אתה אף פעם לא יודע לאן דברים הולכים. כל אדם שהוא נחמד איתך, יכול להתהפך.

"בסרט, הכול מגיע מנקודת המבט של איאד. זו טכניקה של הסרט להביא לך את הדברים הקשים אבל במעטפת שמרככת אותם. זו דרך להגיע אל הקהל. בעיניי זו דרך להביא קהל רחב. כשאתה מביא דברים קשים באמת, אף אחד לא בא לראות את הסרט, ומי שבא יוצא באמצע ואומר שזה דמגוגיה. אתה חייב להיות קומוניקטיבי עם הקהל. לא מעניין אותי להיות במאי של פסטיבלים ושהקהל בסוף לא יגיע".

- מיהו קהל היעד העיקרי של הסרט?

"בתחושת הבטן שלי, ועל סמך הקרנות שכבר היו, אני מרגיש שלמעט אם המצב ייעשה בלתי אפשרי, הוא יכול להביא קהל רחב. אני מנסה לגרום לצופה להתרגש. בסרט הזה באתי עם שני כלים טובים - סייד קשוע, ותאופיק ברהום, שמגלם את איאד. ההזדהות איתו היא אבסולוטית כמעט".

- יותר חשוב לך שיבוא לסרט קהל ערבי מאשר קהל יהודי?

"תזת העבודה שלי שאין ישראלים או ערבים, אלא שיש אנשים".

- אבל אתה יוצר סרטים פוליטיים.

"אני מחפש דרכים להביא לקולנוע את הסכסוך, כי הוא לב הקיום שלנו. אנחנו יושבים כאן עכשיו, אולי בעוד שעתיים יעופו טילים. אני לא עושה סרטים פוליטיים. היום אני עושה סרטים על סיטואציות אנושיות בתוך הסכסוך, על אנשים שנקלעים לסיטואציות פוליטיות. ערבים רוקדים הוא סיפור של מיעוט בעולם של רוב. כמובן שזה פוליטי, אבל זה חברתי, אנושי. מן ז'אנר כזה".

ערן ריקליס

גיל: 59

נולד בבאר-שבע, חי בתל-אביב.

מקצוע: תסריטאי, במאי ומפיק קולנוע.

תחנות מרכזיות בקריירה: ביים את "ביום בהיר ניתן לראות את דמשק" (1984), "גמר גביע" (1992), "זוהר" (1993), "צומת וולקן" (2000), "פיתוי" (2002), "הכלה הסורית" (2004), וביים, בין השאר, סדרות עלילתיות ודוקומנטריות, ביניהן "סיבת המוות רצח", "המשאית", ו"ייסורי אפרים".

ב-2010 ביים את "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" על-פי ספרו של א.ב. יהושע. הסרט זכה ב-5 פרסי אופיר כולל הסרט הטוב ביותר והבמאי הטוב ביותר. זכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל לוקרנו. "ערבים רוקדים" (2014) הוא סרטו האחרון.

עוד כתבות

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

היתר בנייה ראשון לפרויקט דיור להשכרה בשדה דב

שיכון ובינוי מזנקת קדימה בשדה דב עם היתר בנייה ראשון ל־324 דירות להשכרה ארוכת-טווח, כשברקע ירידות ערך מתמשכות בסקטור זה ● בקיבוץ האון הסכם פשרה עם רמ"י מחזיר את פרויקט הבנייה למסלול; בין הזוכים במגרשים ששווקו - עשרות חיילי מילואים ● וקרן ספיר של רובי קפיטל משלימה מכירת קרקע בחולון ברווח של עשרות מיליוני שקלים, לאחר השבחה משמעותית ● חדשות השבוע בנדל"ן

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

מרכז יזמות לחרדים בירושלים (ארכיון) / צילום: יוסי זמיר

עידוד תעסוקת חרדים? ההחלטה ה"שקטה" שרחוקה מלהספיק

ברקע העיסוק הער בסוגיית השתלבות החרדים בחברה הישראלית, עברה החלטת ממשלה ששאפה לקדם את תעסוקת הגברים החרדים ● עד כמה ההחלטה הזאת מורגשת בשטח? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי מיצוי פוטנציאל תעסוקת גברים חרדים

פאנלים סולאריים על גג בית מגורים / צילום: Shutterstock

בונים בית פרטי? מהיום אתם חייבים לבנות מערכת סולארית על הגג

השבוע נכנסה לתוקף חובת התקנה של גגות סולאריים על בתים פרטיים ועל חלק מהמגדלים ● כמה זה יעלה, מה תרוויח המדינה ומה ירוויחו בעלי הגגות? ● גלובס עושה סדר

הונאות בפייסבוק ובאינסטגרם / צילום: צילומי מסך

המלצה ממתחזה לגילעד אלטשולר: כך תיזהרו מגל ההונאות החדש ברשת

ההונאות בפייסבוק ובאינסטגרם לא מפסיקות להשתכלל ● נוכלים מתחזים לדמויות מפתח בשוק ההון ועוקצים מליונים ● בנתיים, הפלטפורמות מרוויחות מהמודעות — והמשתמשים נותרים חשופים

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

הצבא כבר החליט, רפאל בעקבותיו: האם הרכב הסיני הופך לסיכון אסטרטגי?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

גליל מדיקל בפארק ההייטק יקנעם / צילום: גיל ארבל

מפעל גליל מדיקל ביקנעם ייסגר, ופעילותו תועבר לאירלנד

בעלת השליטה בוסטון סיינטיפיק החליטה להעביר את הפעילות של מפעל גליל מדיקל לאירלנד, במעבר הדרגתי שיושלם ב-2028 ● עפ"י הערכות, במפעל מועסקים כ-100 עובדים

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

אילוסטרציה: shutterstock

אלי לילי פרסמה את תוצאות הניסוי הטובות ביותר של תרופת הרזיה עד היום

למרות שהשקה עדיין לא באופק, הנתונים מהניסוי הקליני המוצלח מציבים את אלי לילי בעמדת זינוק מול המתחרות בתחום ההרזיה ● בממוצע, המטופלים איבדו כשליש ממשקל גופם, וחלקם אף הפסיקו את הטיפול עקב ירידה מוגזמת במשקל

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך

ג'נסן האונג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, ועמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח בישראל, במפגש עם אבינתן אור ונועה ארגמני

שורד השבי אבינתן אור נפגש עם מנכ"ל אנבידיה במטה החברה בארה"ב

המפגש התקיים במהלך ביקור של צמרת ההנהלה הישראלית במטה החברה בקליפורניה, כאשר אבינתן הגיע למקום בליווי בת זוגו, נועה ארגמני, שנחטפה עמו מהנובה ● ערב חטיפתו לפני יותר משנתיים, עבד אבינתן בצוות פיתוח הספקטרום של כרטיס התקשורת של אנבידיה

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

25 שנה אחרי האיפוס, מס רכוש חוזר לחוק ההסדרים. איך זה יראה?

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר שהוא התאבד. כך זה נגמר

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר אירוע טרגי, בטענה כי הובטח לה מימון עד לסיום חייה ● השאלה המרכזית שעמדה בפני בית המשפט היא האם הצוואה נועדה להחליף את הסכם החיים המשותפים ● מילה אחת שונה בין ההסכמים הכריעה את הכף