בסיומו של השבוע הראשון למבצע "צוק איתן", ובצל הפסקת האש המסמנת, מתחילה להתברר תמונת הנזקים לרכוש של אזרחי המדינה: עד אמש (ב') הוגשו למס רכוש 662 תביעות בשל נזקים ישירים לרכושם של אזרחי ישראל, בכלל זה פגיעות במבנים, בכלי רכב ובשטחי חקלאות.

לשם השוואה, במבצע "עמוד ענן", שנמשך 8 ימים, הוגשו כ-4,000 תביעות בגין נזקים ישירים, כך שניתן כבר לדבר במספרים על הצלחת "כיפות הברזל" הפרושות ברחבי הארץ. עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי מיד עם תום ימי הלחימה מוגשות תביעות נוספות רבות.

הנזקים העיקריים למבנים, בהם בתי מגורים, נרשמו בימים החולפים באזור הדרום, כאשר באשדוד ניזוקו 160 מבנים, וביישובי עוטף עזה והסביבה ניזוקו 134 מבנים. באשדוד, שספגה מטחים עזים בשבוע האחרון, ניזוקו גם 111 כלי רכב.

בשעות אלה פרוסים 9 צוותי מס רכוש באזור הדרום, כמו גם באזור תל-אביב ובאילת, ואומדים את הפגיעות של שעות הלילה והבוקר. צוותים של מס רכוש, בהם עובדים ושמאים, המטפלים במתן מענה לאזרחים שרכושם נפגע, פזורים ברחבי הארץ ומגיעים תוך מספר דקות לאתרים בהם התרחשו פגיעות ישירות ומסבירים לניזוקים מהן זכויותיהם ומנחים אותם כיצד למלא את טופסי התביעה.

מיום שבת 28.6.14 (יום הפגיעה במפעלים באזור התעשייה בשדרות) ועד לתחילת מבצע "צוק איתן" נרשמו עוד כ-100 פגיעות במבנים, כלי רכב וחקלאות. בכל מקרי פגיעה אלה כבר הוגשו תביעות, והן בטיפול מתקדם.

פירוט התביעות שהוגשו:

תביעות