גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קונים באינטרנט? אתרי הסחר הסיניים עוברים "גיור" לעברית

יוקר המחיה מוביל את הישראלים לרכוש מוצרים באינטרנט, זירה בה פורחים נציגי המזרח הרחוק ■ ג'ו זאנג, בעלי מיזם ל"גיור" אתרי סחר סיניים, מסביר למה השוק הישראלי כל-כך מושך, ומגלה אילו מוצרים הישראלים הכי אוהבים לקנות

ג'ו זאנג / צילום: יחצ
ג'ו זאנג / צילום: יחצ

כ-30 מיליון דולר בשנה - זהו הסכום שבו קונים ישראלים באתרי סחר סיניים, שמידת האטרקטיביות שלהם רק הולכת וגדלה. הקניון הגלובלי שחוגג כאן בשנים האחרונות, תוך שהוא שואב לתוכו עוד ועוד צרכנים שצלחו כבר את השלב של החשש הראשוני מקנייה מרחוק, מביא לתנועה ישראלית מוגברת באתרים בינלאומיים. מי שכבר מכיר קצת את הטרנד יודע לספר על ארץ של אפשרויות בלתי מוגבלות כמעט, עם מגוון מוצרים ומחירים שמהווים תחרות ראויה עבור קהל צרכנים המגלגל על שפתיו תדירות את המונח "יוקר המחיה", אך לא מוכן לוותר בקלות על היקפי השופינג שלו.

בזירה הזאת פרחו ועלו נציגי המזרח הרחוק, שמלבד מחיר אטרקטיבי - כיאה למדינה שמספחת תחת קורתה מסת ייצור אדירה עבור חברות בכל העולם - מאמצים בחום אל קרבם את הקליינטורה הישראלית. מאחורי ההצלחה הזאת עומד, בין היתר, שיתוף-פעולה ישראלי-סיני בין יובל אטד, יזם ישראלי ולשעבר מנכ"ל לוח win-win, לג'ו זאנג, לשעבר סמנכ"ל האתר המצליח דיל אקסטרים.

בניסיון להנגיש עבור הקהל הישראלי אתרי מסחר סיניים ולכוון את הזרקור אליהם, הקימו השניים בשנת 2012 את קבוצת Chinabuygroup. האתר שלהם, צ'יינה באי (Chinabuy.co.il) , הוא אגרגטור המאגד מוצרים ב-3 קטגוריות מרכזיות - הלבשה, אביזרים קטנים וגאדג'טים, ובית וגינה - זאת, מתוך שורת אתרים מוכרים יותר ופחות בפני עצמם: taobao.com שנחשב ל-eBay של הסינים; aliexpress.com; alibaba.com; dx.co; lightinthebox.com; pandawill.com; biggestshop.com; miniinthebox.com; ו-focalprice.com.

לדברי אטד, צ'ינה באי מרכז את ההיצע של אתרים סיניים שונים באתר אחד בשפה העברית, המתחייב לשירות מקומי ונגיש ולאיכות מוצרים - מחסום רכישה רציני כשמדובר בתוצרת סינית.

בינתיים מפעילה החברה משרדים ומרכז לוגיסטי בשנזן שבסין, וכן משרדים בהונג-קונג ובישראל. אטד עצמו חי על הקו, ומנסה לעשות את החיבור הנכון בין שני קצותיו. במקביל, הוא ושותפיו נמצאים במגעים מתקדמים לפעילות דומה במדינות נוספות בעולם.

"העולם כולו פתוח בפניך"

את דרכו במסחר אלקטרוני החל זאנג, שותפו של אטד, לפני כעשור - אז היה לו עסק למכירת מוצרים ב-eBay. "העסק הזה היה די מוצלח", הוא אומר בראיון טלפוני ל"גלובס", לקראת הגעתו הקרובה כמרצה לוועידה השנייה לסחר אלקטרוני בישראל - GO E-Commerce 2014 - שתתקיים ב-22 ביולי ביוזמת חברת "מידע כנסים".

"לאחר זמן מה פנו אליי מדיל אקסטרים, חברת מסחר אלקטרוני שהייתה אז חדשה בתחום, וקנו את העסק שלי. אני הפכתי למנהל העסקים לפיתוח ומכירות בחברה". לדבריו, "ההבדל בין עולם הקמעונאות הרגיל לזה המקוון, טמון קודם כל במגוון האינסופי, בנוסף לעובדה הפשוטה שאין גבולות והעולם כולו פתוח בפניך - גם עבור הקונים וגם עבור המוכרים".

- מתי הישראלים גילו את החנויות הסיניות?

"הקרדיט, למעשה, מגיע לשותפי יובל, שכבר לפני 4 שנים ראה את הפוטנציאל הגלום באתרי הסחר הסיניים. הוא פנה לדיל אקסטרים והציע להם לשתף פעולה. עד אז, צריך להבין, לא נקטנו מדיניות של שיווק בכלל, ובמיוחד לא במדינה קטנה כמו ישראל. אבל יובל היה נחוש והוא הצליח לשכנע אותנו, ולאחר חודשיים השקנו גרסה עברית לאתר של דיל אקסטרים. תוך זמן קצר מאוד הוא הפך להצלחה מסחררת, וישראל הפכה למדינה החמישית בעולם בהכנסות של האתר, מיד אחרי ארצות-הברית. אין ספק שזו הייתה נקודת המפנה - הן עבור השוק הישראלי והן עבור אתרי הסחר הסיניים".

על אף גודלה המזערי על המפה, נחשבת כיום ישראל לאחד השווקים החזקים ביותר בתחום הסחר המקוון, הן מבחינת המודעות והחשיפה לרכישות באינטרנט, והן מבחינת היקפי הרכישה ביחס לשאר העולם. זה מה שמסביר אולי את ההתעוררות שחלה במקביל גם מצד אתרים בינלאומיים המבצעים בזה אחר זה התאמות ישירות לקהל הישראלי.

כך, למשל, באתר האופנה הבריטי NEXT עמלו בשנה האחרונה לא רק על תרגום האתר לעברית, אלא גם על קטלוגים שבהם מופיעים מחירי המוצרים בש"ח, הנשלחים ישירות לבתיהם של לקוחות האתר בארץ - וכאלה, יעיד כל מדף חבילות בסניף דואר מקומי, יש לא מעט.

ותיק יותר הוא אתר מוצרי הקוסמטיקה STRAWBWRRY.NET, שצבר אף הוא קהל נאמן לא מעט בזכות התרגום (גם אם הקלוקל) לעברית, פניות שיווקיות סביב חגים בלוח השנה העברי ועוד.

מחקר שפרסמה גוגל לפני שנה הצביע על נהירה ישראלית לרכישה באתרי האינטרנט, אולם דווקא לאלה הבינלאומיים ופחות לישראליים. הקמעונאים המקומיים, נטען אז, מתמהמהים להתאים את עצמם לצרכנים, המגלים צימאון הולך וגובר בכל הנוגע לקניות מרחוק.

מה שמרתק לא פחות לגלות הוא ש-63% מהצרכנים הרוכשים באתרי סחר ישראליים, על-פי מחקר אחר של חברת "סאפיו מחקר ופיתוח", מעדיפים לרכוש באתרים אלה רק כי יותר נוח להם לגלוש בעברית. השילוב של שני הנתונים האלה מביא, כאמור, אתרים זרים להתאים את עצמם לישראלים, ובמקביל גם האתרים הסיניים רוכבים על הגל ומנסים למנף את דרכם אל כיסו של דובר העברית.

- מה בעצם היתרון של אתרי הסחר הסיניים - המחיר ורק המחיר?

"היתרון העיקרי של הסינים הוא המחיר הנמוך והמבחר הגדול", אומר זאנג. "אחרי הכול, כמעט כל מוצר בעולם כיום מיוצר בסין, ולכן זה אך טבעי שהלקוח יקנה אותו ישירות מהמפעל בסין ולא מחנות במדינה אחרת, לאחר שעבר כמה ידיים בדרך. יוקר המחיה הוא בעיה כלל-עולמית, ובסופו של דבר הלקוח מחפש את המוצר הטוב ביותר, במחיר הטוב ביותר".

הלקוח הישראלי, מספר זאנג, חשדן מאוד. בשלב הראשון הוא ירכוש מוצר זול, ורק כעבור זמן, כאשר נוכח שמדובר ברכישה מוצלחת, שהמוצר הגיע בזמן ובהתאם לציפיות - הוא יקנה מוצר אחר יקר יותר. "ישראלים קונים כמעט הכול - ובמיוחד גאדג'טים, בגדים, אביזרים, טלפונים סלולריים וציוד לבית ולגן", הוא מפרט את מאפייני הרכישה הספציפיים של הקונים המקומיים. "המספרים מדברים בעד עצמם: הרווחים של אלי אקספרס מהשוק הישראלי נאמדים ב-12 מיליון דולר בשנה; של דיל אקסטרים ב-10 מיליון דולר; 'מיני אין דה בוקס' ו'לייט אין דה בוקס' - 5 מיליון דולר, ועוד 3 מיליון דולר שמגיעים מרכישות באתרים אחרים".

- למה בכלל צריך את צ'יינה באי? כל האתרים שציינת לא אטרקטיביים בפני עצמם?

"הקמנו את צ'יינה באי כי הרגשנו שהאתרים הסיניים בסופו של דבר נראים אותו הדבר, מציעים את אותו הדבר ולכולם יש מערכת משלוחים גרועה, ללא תרגום בעברית וללא לוקליזציה מתאימה, ומעל הכול - שירות לקוחות גרוע. ההבטחה שלנו ללקוחות היא לספק להם 'אושר בקופסה' - בראש ובראשונה באמצעות שירות בעברית, 24/7, דרך הטלפון, הצ'אט, המייל או הפייסבוק. אספנו את כל המוצרים מהאתרים הסיניים המובילים במקום אחד, והלקוח יכול לבחור מתוך המבחר הגדול ביותר, כאשר אנחנו מבצעים בדיקת איכות לכל מוצר ומוצר, כדי להבטיח שרק מוצרים באיכות גבוהה יימכרו".

גם מדיניות ההחזרה, אגב, נדיבה במיוחד: אם המוצר לא נפתח ולא נעשה בו כל שימוש, ניתן להחזירו גם בתוך 365 ימים. את ההחזרה מבצע הלקוח לכתובת בישראל והוא אינו נדרש לשלוח את המוצר עד לסין.

"הקהל הישראלי שונה בתכלית מקהלים אחרים בעולם", מוסיף אטד, החוליה המקומית בעסק. "אם מבחינת השפה והמנטליות, ואם בהרגלי הקנייה. ישנה חשיבות דרמטית להתאמת המסרים, המוצרים והשיווק של האתר לקהל הישראלי. 'מבצעי חג המולד', לדוגמה, אינם רלוונטיים לישראלים - אז למה שלא יהיו 'מבצעי ראש השנה' או 'מבצעי פסח'?".

- למוצרים הסיניים יש עדיין תדמית נחותה יחסית. איך מתמודדים איתה, ואיך הצרכן שיושב בקצה השני של העולם יכול להעריך מרחוק את איכות המוצר?

זאנג: "כאמור, כמעט כל מוצר בעולם הוא מתוצרת סין היום - מותגים ולא מותגים. ישנן רמות רבות של איכות: יש מוצרים באיכות נמוכה ומוצרים באיכות גבוהה - תלוי מה אתה קונה. לכן החלטנו לבדוק את כל המוצרים שאנחנו מוכרים, כי אנחנו מאמינים שזול עולה ביוקר. הכלים שיש ללקוח הם ביקורות של רוכשים לפניו, והוא יכול לסמוך על ההמלצות שיש באתר ועל הבדיקות שאנחנו עורכים. אנחנו מוכרים גם מותגים, אבל רק מותגים מקוריים ולא חיקויים".

לא רק כיסויים לאייפון

תחושת ההצלחה של החברות הסיניות בארץ, ולא פחות מכך, הפוטנציאל שעוד גלום בשוק - באים לידי ביטוי גם בסקר אינטרנטי שערכה עבור צ'יינה באי חברת TRI מחקרים אסטרטגיים, שלפיו 91% ממשתתפי המחקר ביצעו רכישה באינטרנט במהלך השנה החולפת (95% בקרב בני 25-34). מכיוון שמשתתפי הסקר הם גולשי אינטרנט מלכתחילה, המספר הזה מעיד על אוכלוסייה בעלת מאפיינים מסוימים ואינו מעיד על כלל האוכלוסייה - גם אם הוא לא רחוק מהמספרים המתייחסים לכלל הצרכנים.

מעניין במיוחד פילוח המאפיינים של אותם צרכני רשת, כפי שהוא עולה מהסקר: כך, למשל, 58% מהמשתתפים העידו כי רכשו במהלך השנה החולפת מוצר באתר סיני. 31% מתוכם רכשו מוצרים בתדירות של לפחות פעם בחודש, ו-30% לפחות אחת ל-3 חודשים. 31% נוספים מבצעים רכישות באתרים סיניים בתדירות נמוכה יותר, ו-7% - הקהל ה"כבד" - רוכשים באתר סיני לפחות פעם בשבוע.

מבין אלה שרכשו בשנה החולפת מוצרים מאתרי סחר סיני, 36% קנו מוצרי אופנה ו-35% אלקטרוניקה. שאר המוצרים שנרכשים באתרים הסיניים הם אקססוריז (31%); מחשבים וציוד קצה (29%); אביזרים לרכב (25%); אופנת ילדים וצעצועים (23% לכל אחד); וקטגוריות נוספות כמו בישום וספורט.

האתר המוכר ביותר למשתתפי הסקר הוא אלי אקספרס (54% הכירו את שמו); דיל אקסטרים במקום השני; וצ'יינה באי, הצעירה יחסית, הצליחה להגיע לחשיפה של כ-12%.

אתרי הסחר הסיניים

מה הישראלים אוהבים לקנות מסין

עוד כתבות

שר התקשורת החדש, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הסתיים השלב המרכזי במכרז הסלולר לתדרי דור חמישי

שלוש המתמודדות יקבלו כל אחת 10 מגה בתחום תדרי ה-700 מגה הרץ ● הסכום טרם פורסם אך ההשערה היא שהוא בהתאם להערכות משרד התקשורת

בדיקה סרולוגית. הרוב יתאכזבו לגלות שהם לא מוגנים מפני הקורונה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שר"פ קורונה: בדיקת קורונה במקום העבודה, לכל העובדים. כבר לא מדע בדיוני

חברת טרגט מרקט ובי"ח שיבא החלו להציע לחברות גדולות לבצע בדיקות סרולוגיות לעובדיהן, כדי לקבוע אילו עובדים מוגנים יותר מפני הנגיף ואילו פחות ולאפשר להן לקבל החלטות ארגוניות מושכלות ● המהלך עשוי להכניס את שוק העבודה לעידן חדש של מעורבות מעסיקים בבריאות עובדיהם

איסקו מריאל מדריד (מימין) מול קייל ווקר ממנצ’סטר סיטי. הקבוצות ינסו לסגור את הבור  / צילום: Daisuke Nakashima, רויטרס

המודל הבעייתי של ליגת האלופות: לא חייבים לנצח כדי לקבל כסף גדול

ליגת האלופות חוזרת לפעילות בסוף השבוע וזאת הזדמנות לבחון את השיטה שמתגמלת את הקבוצות הגדולות והעשירות, גם כשהן מפסידות ● וגם: המחיר הכלכלי הכבד שמשלמות קבוצות הכדורגל המקומיות על שנים של כשלונות

דוד ברודט/ צילום: איל יצהר

"שיטת הקופסאות היא השיטה הגרועה ביותר. צריך תקציב עד סוף 2021"

להקטין אי ודאות, לייצר מודלים גמישים להעסקה ולפיצוי לפי ענפים, לתת לעסקים לנהל הכשרות מקצועיות ולהשקיע בפרויקטים - מקומיים ולאומיים • "גלובס" מארח פאנל מומחים יומי בניסיון לסגור את הוואקום ולסייע במציאת פתרונות יצירתיים לקורונה הכלכלית ● סוגרים את הוואקום 

יוסי אבו / צילום: דלק קידוחים

איש תשובה: יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים מסכם שבוע סוער וגיוס מוצלח

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, מסכם מהלך מוצלח לגיוס של 2.25 מיליארד דולר בהנפקת איגרות החוב בחו"ל, ומציג את התוכניות הפיננסיות להמשך ● לדבריו, שוק ההון טעה כשתמחר בחודש יוני את אג"ח א' במחירי שפל

רועי רגרמן, מנכ”ל קבוצת חמת / צילום: יואב פרידלנד

רועי רגרמן, מנכ"ל חמת: "האתגר המרכזי הוא האי ודאות"

אתגר המנכ"ל עם רועי רגרמן, מנכ"ל קבוצת חמת, על ההסתגלות לעולם החדש שאחרי התפרצות הקורונה

פריים מתוך הסרט “תקופת מבחן” / צילום: באדיבות yes, יח"צ

"תקופת מבחן" הוא לא סרט רגיל בשום צורה או דרך

"תקופת מבחן" לוקח כמה סיכונים שיכלו בקלות להפיל אותו, אבל הוא מובל ביד בטוחה ואמינה של במאי שמצליח להרים כמה סצנות שעלולות לגרום לצופים לשכוח לנשום

רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר, אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: דוברות האוצר, רפי קוץ

למה מפלס החששות בבנק ישראל בעלייה ומדוע באוצר מעדיפים לגייס כסף מעבר לים

כדי לממן את הגירעון התופח צריך לגייס כסף גדול, אבל ייתכן שבאוצר פונים יותר מדי להלוואות יקרות בחו"ל • בינתיים בנק ישראל צופה שהגרוע מכל עוד לפנינו בכל הקשור לכלכלה הריאלית ונוקט צעד שעשוי דווקא לפגוע במאמץ להגדלת האשראי • שלוש הערות על המשבר הפיננסי

מימין: אשטון קוצ'ר, אם.סי האמר, ג'בייל מגי, כריס רוק ואופרה ווינפרי. מרגישים שהם חייבים להיות נוכחים כל הזמן / צילומים: AP, רויטרס

קלאב האוס: הרשת החברתית של המפורסמים כבר שווה 100 מיליון דולר

מסיבות רבות משתתפים, כניסה בהזמנה אישית בלבד והתחככות באנשי הון־סיכון וכוכבי הוליווד ● האם קלאב האוס תכבוש גם את ההמונים?

התעלומה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

גופה מתגלה על רצפת הסלון בדירה הקטנה בבודפשט. מה קרה שם?

הבחור הצעיר חוזר הביתה ומתמוטט כשמוצא את גופתו של ניר לאון ● ד"ר שחאדה מנסה לארגן לו טיסה לארץ, אבל המשטרה המקומית לא מאפשרת ● לנטע לי לוי נמאס, והיא מחליטה לפעול ● ומה חושפות התמונות מאבו כביר? ● התעלומה: חידה בלשית בהמשכים

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: AP

הבחירות לנשיאות בבלארוס: צעירה בת 37 מאתגרת את המנהיג הוותיק לוקשנקו

סבטלנה טיכנובסקאייה רוכבת על גל של תסכול משלטונו של הנשיא שמכהן בתפקיד כבר 26 שנים  ● הוא מואשם בקיפאון כלכלי, הפרת זכויות אדם, וטיפול תמוה במגפת הקורונה

קיה נירו פלאג־אין  / צילום: יח"צ

קיה נירו גרסת הפלאג-אין: חשמלית מחוברת ועממית

גרסת הפלאג-אין של הקיה נירו המוכרת היא פיתרון מושלם למי שמחפש את היתרונות של רכב חשמלי בלי "לקפוץ למים הקרים" ● היא שימושיות, זריזה, לא תלויה בזמינות של נקודות טעינה ומתומחרת כמו היברידית רגילה

משפחת הדרי  / צילום: איל יצהר, גלובס

“לא מאמינה שאלה החיים שלי. זה גיהינום"

איילה הדרי עבדה 40 שנה בנתב"ג, עד שהוצאה לחל"ת, שכבר הוארך עד אמצע 2021. ● הקצבאות שבאמצעותן היא מתקיימת לא מאפשרות לה לטפל בבעלה החולה ולסייע לשני ילדיה, שגם הם בחל"ת: "הולכת נגד זרם חזק שאני לא יכולה להתגבר עליו" ● פרויקט מיוחד

מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press

מדד המיליארדרים: צוקרברג הגיע להון אישי של 100 מיליארד דולר

המיליארדר בן ה-36 מצטר לג'ף בזוס וביל גייטס, האנשים היחידים בעולם שיש להם כיום הון של מיליארד דולר ● צוקרברג צבר השנה כ-22 מיליארד דולר, בזוס הרוויח למעלה מ-75 מיליארד דולר

בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

פייסבוק, אפל ואלפאבית הובילו את מדד הנאסד"ק לשיא חדש

נייס קפצה לשיא חדש ● כ-1.19 מיליון תביעות חדשות לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע האחרון, לעומת צפי לכ-1.42 מיליון תביעות ●  הזהב לא עוצר וטיפס למחיר של 2,072 דולר לאונקיה ● בורסות אירופה סגרו בירידות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

טראמפ חתם על צו נשיאותי נגד טיקטוק: החברה "המומה מהצעד"

הצו ייכנס לתוקף תוך 45 יום ● בעקבות הצו, מניית טנסט (Tencent) חברת האם של WeChat צוללת ביותר מ-7%

מיטות אשפוז בבית חולים. / צילום: תמר מצפי

דוח הצוות המייעץ לגמזו: נדרשת חומת מגן מפני פנייה המונית לבתי החולים

במזרח ירושלים התחלואה עולה, בזמן שבתי החולים בעיר עמוסים וכעת מתקרבים לאי ספיקה: כך מתריע צוות מיוחד של רופאים שגויס על ידי גמזו כדי לנטר את התמודדות המערכת הרפואית עם הקורונה

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press

סביבת נתניהו: "הצ׳ט בוט לא חוזר. מדובר בהודעה ישנה"

המתיחות הפוליטית מגיעה לשיא: גולשת טענה כי קיבלה הודעה מראש הממשלה המזמינה אותה לתמוך בו בבחירות. אך אנשי הקמפיין של נתניהו טוענים בתוקף כי מדובר בפעילות ישנה

נעמה איזנברוך ודני רופ. לשכת רואי החשבון מול קמפיין משרד האוצר / צילום: אביב חופי, צילום מסך

היינו קודרים קודם: מה מפריע ללשכת רואי החשבון בקמפיין משרד האוצר

וגם: הגרסה הגרמנית של הסדרה "שטוקהולם" יוצאת בימים אלה לצילומים בקלן ובון ● השיחה

שיחת עבודה בווידיאו / צילום: שאטרסטוק

שולחים שלושה סימני שאלה בווטסאפ? זה מה שיחשבו עליכם במקום העבודה

אחד המאפיינים של עבודה מרחוק הוא תעבורה מרובה של תקשורת בטקסט ● ד"ר אריק חשין, חוקר רגשות מאוניברסיטת חיפה, מסביר ממה צריך להיזהר כשמאמצים מודל עבודה בקפסולות ואיזה מסר אנחנו מעבירים כשאנחנו כותבים מיילים ארוכים