גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קונים באינטרנט? אתרי הסחר הסיניים עוברים "גיור" לעברית

יוקר המחיה מוביל את הישראלים לרכוש מוצרים באינטרנט, זירה בה פורחים נציגי המזרח הרחוק ■ ג'ו זאנג, בעלי מיזם ל"גיור" אתרי סחר סיניים, מסביר למה השוק הישראלי כל-כך מושך, ומגלה אילו מוצרים הישראלים הכי אוהבים לקנות

כ-30 מיליון דולר בשנה - זהו הסכום שבו קונים ישראלים באתרי סחר סיניים, שמידת האטרקטיביות שלהם רק הולכת וגדלה. הקניון הגלובלי שחוגג כאן בשנים האחרונות, תוך שהוא שואב לתוכו עוד ועוד צרכנים שצלחו כבר את השלב של החשש הראשוני מקנייה מרחוק, מביא לתנועה ישראלית מוגברת באתרים בינלאומיים. מי שכבר מכיר קצת את הטרנד יודע לספר על ארץ של אפשרויות בלתי מוגבלות כמעט, עם מגוון מוצרים ומחירים שמהווים תחרות ראויה עבור קהל צרכנים המגלגל על שפתיו תדירות את המונח "יוקר המחיה", אך לא מוכן לוותר בקלות על היקפי השופינג שלו.

בזירה הזאת פרחו ועלו נציגי המזרח הרחוק, שמלבד מחיר אטרקטיבי - כיאה למדינה שמספחת תחת קורתה מסת ייצור אדירה עבור חברות בכל העולם - מאמצים בחום אל קרבם את הקליינטורה הישראלית. מאחורי ההצלחה הזאת עומד, בין היתר, שיתוף-פעולה ישראלי-סיני בין יובל אטד, יזם ישראלי ולשעבר מנכ"ל לוח win-win, לג'ו זאנג, לשעבר סמנכ"ל האתר המצליח דיל אקסטרים.

בניסיון להנגיש עבור הקהל הישראלי אתרי מסחר סיניים ולכוון את הזרקור אליהם, הקימו השניים בשנת 2012 את קבוצת Chinabuygroup. האתר שלהם, צ'יינה באי (Chinabuy.co.il) , הוא אגרגטור המאגד מוצרים ב-3 קטגוריות מרכזיות - הלבשה, אביזרים קטנים וגאדג'טים, ובית וגינה - זאת, מתוך שורת אתרים מוכרים יותר ופחות בפני עצמם: taobao.com שנחשב ל-eBay של הסינים; aliexpress.com; alibaba.com; dx.co; lightinthebox.com; pandawill.com; biggestshop.com; miniinthebox.com; ו-focalprice.com.

לדברי אטד, צ'ינה באי מרכז את ההיצע של אתרים סיניים שונים באתר אחד בשפה העברית, המתחייב לשירות מקומי ונגיש ולאיכות מוצרים - מחסום רכישה רציני כשמדובר בתוצרת סינית.

בינתיים מפעילה החברה משרדים ומרכז לוגיסטי בשנזן שבסין, וכן משרדים בהונג-קונג ובישראל. אטד עצמו חי על הקו, ומנסה לעשות את החיבור הנכון בין שני קצותיו. במקביל, הוא ושותפיו נמצאים במגעים מתקדמים לפעילות דומה במדינות נוספות בעולם.

"העולם כולו פתוח בפניך"

את דרכו במסחר אלקטרוני החל זאנג, שותפו של אטד, לפני כעשור - אז היה לו עסק למכירת מוצרים ב-eBay. "העסק הזה היה די מוצלח", הוא אומר בראיון טלפוני ל"גלובס", לקראת הגעתו הקרובה כמרצה לוועידה השנייה לסחר אלקטרוני בישראל - GO E-Commerce 2014 - שתתקיים ב-22 ביולי ביוזמת חברת "מידע כנסים".

"לאחר זמן מה פנו אליי מדיל אקסטרים, חברת מסחר אלקטרוני שהייתה אז חדשה בתחום, וקנו את העסק שלי. אני הפכתי למנהל העסקים לפיתוח ומכירות בחברה". לדבריו, "ההבדל בין עולם הקמעונאות הרגיל לזה המקוון, טמון קודם כל במגוון האינסופי, בנוסף לעובדה הפשוטה שאין גבולות והעולם כולו פתוח בפניך - גם עבור הקונים וגם עבור המוכרים".

- מתי הישראלים גילו את החנויות הסיניות?

"הקרדיט, למעשה, מגיע לשותפי יובל, שכבר לפני 4 שנים ראה את הפוטנציאל הגלום באתרי הסחר הסיניים. הוא פנה לדיל אקסטרים והציע להם לשתף פעולה. עד אז, צריך להבין, לא נקטנו מדיניות של שיווק בכלל, ובמיוחד לא במדינה קטנה כמו ישראל. אבל יובל היה נחוש והוא הצליח לשכנע אותנו, ולאחר חודשיים השקנו גרסה עברית לאתר של דיל אקסטרים. תוך זמן קצר מאוד הוא הפך להצלחה מסחררת, וישראל הפכה למדינה החמישית בעולם בהכנסות של האתר, מיד אחרי ארצות-הברית. אין ספק שזו הייתה נקודת המפנה - הן עבור השוק הישראלי והן עבור אתרי הסחר הסיניים".

על אף גודלה המזערי על המפה, נחשבת כיום ישראל לאחד השווקים החזקים ביותר בתחום הסחר המקוון, הן מבחינת המודעות והחשיפה לרכישות באינטרנט, והן מבחינת היקפי הרכישה ביחס לשאר העולם. זה מה שמסביר אולי את ההתעוררות שחלה במקביל גם מצד אתרים בינלאומיים המבצעים בזה אחר זה התאמות ישירות לקהל הישראלי.

כך, למשל, באתר האופנה הבריטי NEXT עמלו בשנה האחרונה לא רק על תרגום האתר לעברית, אלא גם על קטלוגים שבהם מופיעים מחירי המוצרים בש"ח, הנשלחים ישירות לבתיהם של לקוחות האתר בארץ - וכאלה, יעיד כל מדף חבילות בסניף דואר מקומי, יש לא מעט.

ותיק יותר הוא אתר מוצרי הקוסמטיקה STRAWBWRRY.NET, שצבר אף הוא קהל נאמן לא מעט בזכות התרגום (גם אם הקלוקל) לעברית, פניות שיווקיות סביב חגים בלוח השנה העברי ועוד.

מחקר שפרסמה גוגל לפני שנה הצביע על נהירה ישראלית לרכישה באתרי האינטרנט, אולם דווקא לאלה הבינלאומיים ופחות לישראליים. הקמעונאים המקומיים, נטען אז, מתמהמהים להתאים את עצמם לצרכנים, המגלים צימאון הולך וגובר בכל הנוגע לקניות מרחוק.

מה שמרתק לא פחות לגלות הוא ש-63% מהצרכנים הרוכשים באתרי סחר ישראליים, על-פי מחקר אחר של חברת "סאפיו מחקר ופיתוח", מעדיפים לרכוש באתרים אלה רק כי יותר נוח להם לגלוש בעברית. השילוב של שני הנתונים האלה מביא, כאמור, אתרים זרים להתאים את עצמם לישראלים, ובמקביל גם האתרים הסיניים רוכבים על הגל ומנסים למנף את דרכם אל כיסו של דובר העברית.

- מה בעצם היתרון של אתרי הסחר הסיניים - המחיר ורק המחיר?

"היתרון העיקרי של הסינים הוא המחיר הנמוך והמבחר הגדול", אומר זאנג. "אחרי הכול, כמעט כל מוצר בעולם כיום מיוצר בסין, ולכן זה אך טבעי שהלקוח יקנה אותו ישירות מהמפעל בסין ולא מחנות במדינה אחרת, לאחר שעבר כמה ידיים בדרך. יוקר המחיה הוא בעיה כלל-עולמית, ובסופו של דבר הלקוח מחפש את המוצר הטוב ביותר, במחיר הטוב ביותר".

הלקוח הישראלי, מספר זאנג, חשדן מאוד. בשלב הראשון הוא ירכוש מוצר זול, ורק כעבור זמן, כאשר נוכח שמדובר ברכישה מוצלחת, שהמוצר הגיע בזמן ובהתאם לציפיות - הוא יקנה מוצר אחר יקר יותר. "ישראלים קונים כמעט הכול - ובמיוחד גאדג'טים, בגדים, אביזרים, טלפונים סלולריים וציוד לבית ולגן", הוא מפרט את מאפייני הרכישה הספציפיים של הקונים המקומיים. "המספרים מדברים בעד עצמם: הרווחים של אלי אקספרס מהשוק הישראלי נאמדים ב-12 מיליון דולר בשנה; של דיל אקסטרים ב-10 מיליון דולר; 'מיני אין דה בוקס' ו'לייט אין דה בוקס' - 5 מיליון דולר, ועוד 3 מיליון דולר שמגיעים מרכישות באתרים אחרים".

- למה בכלל צריך את צ'יינה באי? כל האתרים שציינת לא אטרקטיביים בפני עצמם?

"הקמנו את צ'יינה באי כי הרגשנו שהאתרים הסיניים בסופו של דבר נראים אותו הדבר, מציעים את אותו הדבר ולכולם יש מערכת משלוחים גרועה, ללא תרגום בעברית וללא לוקליזציה מתאימה, ומעל הכול - שירות לקוחות גרוע. ההבטחה שלנו ללקוחות היא לספק להם 'אושר בקופסה' - בראש ובראשונה באמצעות שירות בעברית, 24/7, דרך הטלפון, הצ'אט, המייל או הפייסבוק. אספנו את כל המוצרים מהאתרים הסיניים המובילים במקום אחד, והלקוח יכול לבחור מתוך המבחר הגדול ביותר, כאשר אנחנו מבצעים בדיקת איכות לכל מוצר ומוצר, כדי להבטיח שרק מוצרים באיכות גבוהה יימכרו".

גם מדיניות ההחזרה, אגב, נדיבה במיוחד: אם המוצר לא נפתח ולא נעשה בו כל שימוש, ניתן להחזירו גם בתוך 365 ימים. את ההחזרה מבצע הלקוח לכתובת בישראל והוא אינו נדרש לשלוח את המוצר עד לסין.

"הקהל הישראלי שונה בתכלית מקהלים אחרים בעולם", מוסיף אטד, החוליה המקומית בעסק. "אם מבחינת השפה והמנטליות, ואם בהרגלי הקנייה. ישנה חשיבות דרמטית להתאמת המסרים, המוצרים והשיווק של האתר לקהל הישראלי. 'מבצעי חג המולד', לדוגמה, אינם רלוונטיים לישראלים - אז למה שלא יהיו 'מבצעי ראש השנה' או 'מבצעי פסח'?".

- למוצרים הסיניים יש עדיין תדמית נחותה יחסית. איך מתמודדים איתה, ואיך הצרכן שיושב בקצה השני של העולם יכול להעריך מרחוק את איכות המוצר?

זאנג: "כאמור, כמעט כל מוצר בעולם הוא מתוצרת סין היום - מותגים ולא מותגים. ישנן רמות רבות של איכות: יש מוצרים באיכות נמוכה ומוצרים באיכות גבוהה - תלוי מה אתה קונה. לכן החלטנו לבדוק את כל המוצרים שאנחנו מוכרים, כי אנחנו מאמינים שזול עולה ביוקר. הכלים שיש ללקוח הם ביקורות של רוכשים לפניו, והוא יכול לסמוך על ההמלצות שיש באתר ועל הבדיקות שאנחנו עורכים. אנחנו מוכרים גם מותגים, אבל רק מותגים מקוריים ולא חיקויים".

לא רק כיסויים לאייפון

תחושת ההצלחה של החברות הסיניות בארץ, ולא פחות מכך, הפוטנציאל שעוד גלום בשוק - באים לידי ביטוי גם בסקר אינטרנטי שערכה עבור צ'יינה באי חברת TRI מחקרים אסטרטגיים, שלפיו 91% ממשתתפי המחקר ביצעו רכישה באינטרנט במהלך השנה החולפת (95% בקרב בני 25-34). מכיוון שמשתתפי הסקר הם גולשי אינטרנט מלכתחילה, המספר הזה מעיד על אוכלוסייה בעלת מאפיינים מסוימים ואינו מעיד על כלל האוכלוסייה - גם אם הוא לא רחוק מהמספרים המתייחסים לכלל הצרכנים.

מעניין במיוחד פילוח המאפיינים של אותם צרכני רשת, כפי שהוא עולה מהסקר: כך, למשל, 58% מהמשתתפים העידו כי רכשו במהלך השנה החולפת מוצר באתר סיני. 31% מתוכם רכשו מוצרים בתדירות של לפחות פעם בחודש, ו-30% לפחות אחת ל-3 חודשים. 31% נוספים מבצעים רכישות באתרים סיניים בתדירות נמוכה יותר, ו-7% - הקהל ה"כבד" - רוכשים באתר סיני לפחות פעם בשבוע.

מבין אלה שרכשו בשנה החולפת מוצרים מאתרי סחר סיני, 36% קנו מוצרי אופנה ו-35% אלקטרוניקה. שאר המוצרים שנרכשים באתרים הסיניים הם אקססוריז (31%); מחשבים וציוד קצה (29%); אביזרים לרכב (25%); אופנת ילדים וצעצועים (23% לכל אחד); וקטגוריות נוספות כמו בישום וספורט.

האתר המוכר ביותר למשתתפי הסקר הוא אלי אקספרס (54% הכירו את שמו); דיל אקסטרים במקום השני; וצ'יינה באי, הצעירה יחסית, הצליחה להגיע לחשיפה של כ-12%.

אתרי הסחר הסיניים

מה הישראלים אוהבים לקנות מסין

עוד כתבות

צילום: שיווק מחסני השוק

אחרי ויקטורי ואושר עד: האייפונים מגיעים גם למחסני השוק

קמעונאית המזון מתחילה למכור בסניף אילת מכשירי אייפון 17 במחיר מוזל ● קניון עזריאלי אילון משיק לקראת הבלאק פריידי מתחם פופ-אפ בהובלת השף מושיק רוט ● גוגל ערכה אירוע באקספו תל אביב, בהשתתפות ראש העיר ● ומי המנכ"ל החדש של גינדי גלובל? ● אירועים ומינויים

אלה תמר אדהנן / צילום: Rodolphe Felix

הרקולס ממנה את אלה תמר אדהנן למנהלת הפעילות הישראלית

אלה תמר אדהנן צפויה להקים משרד מקומי לקרן האשראי בשנה הבאה, ובינתיים מנהלת את פעילותה מניו יורק ● הרקולס פעילה בשוק האשראי הישראלי כבר כעשרים שנה - עם עסקאות הממוקדות בחברות טכנולוגיה, בהן אומריקס, קמדע, סמפריס, ארניקס וארמיס

קניות בכרטיס אשראי / צילום: Shutterstock

ממתינים לבלאק פריידי: הישראלים כמעט לא התפתו השבוע למבצעים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה מתונה בענפי האופנה והחשמל, ועל סטטיות בענף הסלולר

העיר מודיעין / צילום: Shutterstock

זו העיר עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר בישראל על פי הלמ"ס

על פי דוח הלמ"ס, העיר עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר בארץ היא מודיעין, עם 87.5 שנים, ואילו באום אל פאחם נרשמה תוחלת החיים הנמוכה ביותר – 78.8 שנים ● גם שיעורי הזכאות לתעודת בגרות היו גבוהים יותר בערים החזקות כלכלית: בגבעתיים ובמודיעין הוא הגיע ליותר מ-90%, בהרצליה, הוד השרון ורעננה הוא הגיע לכ-90%

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

מה כוללת הרחבת הפטור ממכס על יבוא אישי, ומי החברות שכבר נפגעו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צפוי לחתום על הכפלת הרף המרבי לפטור ממע"מ ביבוא אישי ● המהלך צפוי להגדיל משמעותית את היקף ההזמנות מחו"ל, אך מעורר התנגדות חריפה מצד הדרג המקצועי באוצר והקמעונאיות המקומיות ● מי ירוויח, מי יפסיד ומה הסיכוי שהמהלך יאושר? ● גלובס עושה סדר

מדד הניקיי, אתמול. רשם את התשואה היומית הגבוהה ביותר מאז 2008 / צילום: ap, Willy Kurniawan

מגמה חיובית באסיה; בורסת טוקיו מזנקת ב-2%

עליות הבוקר באסיה ובחוזים בוול סטריט • המאבק על ההגמוניה בשוק השבבים מתחמם, אנבידיה: "אנחנו מקדימים את התעשייה בדור שלם" • ג'יי.פי.מורגן: הדולר יחלש ב-3% עד אמצע השנה הבאה • בבריטניה דריכות גבוהה לקראת התקציב שתציג שרת האוצר • האינפלציה באוסטרליה האיצה באוקטובר, מעל תחזיות האנליסטים ובקצב המהיר ביותר זה שבעה חודשים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המספרים נחשפים: 120 אלף ישראלים עושים בכל שנה את הטעות הגדולה ביותר בפנסיה

נתונים שהגיעו לידי גלובס חושפים כי התופעה של משיכת כספים מקרנות הפנסיה מוקדם מדי, הולכת וצוברת תאוצה, הגם שבכך מאבדים החוסכים זכויות ומשלמים קנס גדול ● בכיר בלשכת סוכני הביטוח: "עם ישראל מפרק לעצמו את הפנסיה תחת שידול ורמייה"

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: ap, RONEN ZVULUN

באוצר צופים שיחס החוב יחזור לרמתו ערב המלחמה בעוד עשור, וזה התרחיש האופטימי

במשרד האוצר מעריכים כי בתרחיש הסביר יחס החוב–תוצר יירד לרמה של 60% רק ב–2035 ● ברקע: דרישת הביטחון לגיוס 60 אלף אנשי מילואים בשנה ● ומה בנוגע להפחתות הריבית?

שר החקלאות אבי דיכטר / צילום: רפי קוץ

דיכטר דיבר על הוזלת הירקות. הרגשתם אותה? זה לא במקרה

מחירי הירקות אכן ירדו בשנה האחרונה, אבל המגמה הזאת נעצרה ביולי ● מאז, הירקות התייקרו בשיעור דו־ספרתי ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: Shutterstock

הדירה נרשמה על שם האישה, אך הבעל טען שמחצית ממנה שלו: כך הכריע בית המשפט

דירת המגורים נרכשה באמצעות כספים שהאישה קיבלה בירושה ומשאבים משותפים שצברו שניהם, אולם נרשמה על שם האישה בלבד

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ת"א ננעלה בירידות; מדד הביטוח נפל ב-4%, רשתות השיווק ב-2.5%

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1%, מדד הביטחוניות יורד בכ-3% ● בנק ישראל הוריד את הריבית, אך מסתמן כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב ● התאוששות מרשימה בוול סטריט לאחר ימים של ירידות: הנאסד"ק סיכם את היום הטוב ביותר שלו מאז אמצע מאי ● מניית אלפאבית זינקה במעל 6% וגררה מעלה שחקניות נוספות בתחום ה-AI

בנק לאומי / צילום: כפיר סיון

לאומי מוריד פעם נוספת את הריבית: הפריים יעמוד על 5.5%

הבנק הפחית את הריבית על המשכנתאות וההלוואות הצרכניות שלו ב-0.25%, לאחר שביצע צעד דומה לפני מספר חודשים

אלפרד אקירוב / צילום: בן יוסטר

שתי המניות שסידרו לאלרוב נדל"ן רווח של כמעט מיליארד שקל

האחזקות של אלרוב נדל"ן, בשליטתו של אלפרד אקירוב, במניות כלל ביטוח ובנק לאומי, סידרה לחברה רווח מניירות ערך של 1.1 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה ● כך, רשמה החברה רווח נקי של 925 מיליון שקל - זינוק של פי 30

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נגה מלסה, לע״מ

סמוטריץ' מקדם: הכפלת הפטור ממע"מ על יבוא אישי

מי שמייבא היום מוצרים מחו"ל במחיר של עד 75 דולר, נהנה מהטבה מיוחדת: הוא לא צריך לשלם מע"מ, שעומד היום על 18% ● כעת, צפויה להתממש הצעה להגדיל את התקרה הזאת דרמטית: הכפלה שלה ל-150 דולר או אף ל-200 דולר ● עקב הפגיעה בייבואנים המגמה בעולם היא דווקא לצמצם או לבטל את הפטור

בניין הוועד הפועל של ההסתדרות בתל אביב / צילום: עינת לברון

פרשת ההסתדרות: בכיר ברשות מקומית במרכז עוכב לחקירה בנתב״ג

הבכיר חשוד, בין היתר, בשוחד בחירות, מרמה והפרת אמונים ונחקר הבוקר במשטרה ● מעורבותו האפשרית בפרשה עלתה מאז התפוצצות הפרשה, אך הוא שהה בחו״ל ובמשטרה המתינו לחזרתו לישראל כדי לחקור אותו

דליה קורקין / צילום: נועה זני

המנכ"לית שיצרה לעצמה הון של חצי מיליארד שקל: המסע המופלא של דליה קורקין

מהחשש ל"לגור באוהל" ועד להנפקת הענק של עמל ומעבר: קורקין שהימרה בכל כספה על החברה שניהלה לפני כעשור, מכרה השבוע מניות ב-180 מיליון שקל ● ומי עוד במרוויחים מההנפקה

רייצ'ל ריבס, שרת האוצר הבריטית. לחץ עצום / צילום: ap, Leon Neal

האתגר של שרת האוצר הבריטית: להציג תקציב שלא יזעזע את "מפלצת האג"ח"

הלחץ העצום על רייצ'ל ריבס: לא רק הציבור והתקשורת, אלא בעיקר שוק אג"ח ממשלתיות אדיר של 2.7 טריליון ליש"ט שיכריע אם התקציב שתציג יביא יציבות או יגדיל את הסיכון הפיננסי ● כעת כל העיניים עליה, ודויטשה בנק כבר הודיע כי ישיק כלי AI שינתח כל מילה שלה

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

פעילויות הליבה והרווח הפיננסי העודף הקפיצו את הרווח הכולל של מגדל ב-47%

מגדל ביטוח מדווחת כי ברבעון השלישי זינק הרווח הכולל שלה בכ-47% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכם לכ-535 מיליון שקל ● בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הרווח הכולל הסתכם ב-1.36 מיליארד שקל, עלייה של 9.4% ביחס לתקופה המקבילה

טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, Angela Crimi

דוחות חברות האנרגיה מגלים: מחסור בטורבינות מעכב הקמת תחנות כוח

שלוש תחנות כוח בישראל דיווחו בשבוע האחרון על עיכובים בהקמתן, דבר שעשוי לבלום את התחרות במשק החשמל ואף להתגלגל לחשבונות החשמל של הצרכנים בשל חוסר תחרות ● מהסיבות לעיכוב:רשימת ההמתנה המתארכת של שלוש החברות המשמעותיות בעולם לייצור טורבינות גז

אלי אדדי, מנכ''ל סלקום / צילום: ענבל מרמרי

חברת התקשורת שחוזרת לחלק דיבידנד - לראשונה אחרי 12 שנים

הרווח הנקי של סלקום זינק בכ-35% ברבעון, והחברה הודיעה שתחלק דיבידנד בסך 200 מיליון שקל ● הנהנית המרכזית מהדיבידנד תהיה בעלת השליטה קרן פורטיסימו