גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

TGI: התחזקות משמעותית ל"ישראל היום", נפילה ל"הארץ"

עפ"י הסקר, "ידיעות אחרונות" מוביל בסופ"ש עם חשיפה של 38%, והוא עדיין מספק את חבילת סוף השבוע הנקראת בישראל ■ ומה מעמדו של "מעריב" בסקר האחרון שבו הוא מופיע כמותג עצמאי, לפני שהפך לחלק מקבוצת "ג'רוזלם פוסט"?

בזמן שהעיתונות המודפסת עומדת בפני אחד האתגרים המשמעותיים בשנים האחרונות, עם ההרעה בהכנסות מפרסום בשל המצב הביטחוני, מתפרסמים נתוני סקר ה-TGI החצי-שנתי, המודד את מידת החשיפה של מדיה זו.

כשוק, העיתונות המודפסת בישראל ממשיכה במגמת הירידה עם 58.8% חשיפה בימי חול במחצית הראשונה של השנה, לעומת 61.3% במחצית שקדמה לה. ועם זאת, מבט פנימה אל נבכי הענף המקומי הייחודי מגלה מגמות לא אחידות.

ישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי אשר החינמונים המופצים בה הם עיתונים לכל דבר. זאת בניגוד למדינות אירופה למשל, שם חינמוני ה"מטרו" הם מצומצמים וייעודיים לקריאה חטופה, ועל כן אינם מתחרים ממשיים בעיתונות המרכזית הממוסדת.

בארץ, החינמונים "ישראל היום" ו"פוסט" בנויים כחלופה לכל דבר לעיתונים, ועדיין מופצים ללא תשלום. על כן, הם מעמידים אתגר משמעותי לעיתונות המבוססת בעיקר על צריכת מנויים.

על-פי הסקר שמפרסמת חברת קנטר מדיה, שני עיתונים אלה הם גם הגופים היחידים שרשמו צמיחה משמעותית בחצי השנה שחלפה. כך, "ישראל היום" התחזק משמעותית במחצית הראשונה של 2014. יש לציין כי תקופת הלחימה הנוכחית לא נכללת בסקר.

העיתון של שלדון אדלסון - שזוכה לביקורות רבות בציבוריות הישראלית בשל תמיכתם הבלתי מתפשרת של תכניו בראש הממשלה בנימין נתניהו - עומד על חשיפה של 39.8%. זאת לעומת 34.5% ל"ידיעות אחרונות", שרושם ירידה בחשיפה.

במחצית הקודמת עמדו שני העיתונים המובילים בישראל על שיעור כמעט זהה שנע בין 38.4%-38.6%. יש לציין כי גם "ידיעות אחרונות" הפך במידת מה לעיתון שמשווק ללא תמורה במוקדים רבים.

בסופי שבוע, יחסי הכוחות בין שני הענקים הפוכים - "ידיעות אחרונות" מוביל עם 38%, והוא מספק עדיין את חבילת סוף השבוע הנקראת בישראל, לעומת 34% ליריבו.

פרט ל"ישראל היום", העיתון הצומח ביותר בחשיפתו הוא כאמור "פוסט", החינמון של קבוצת "ג'רוסלם פוסט". העיתון זינק לחשיפה של 8.7% אל מול 7.8% חשיפה במחצית שלפני.

"סופהשבוע" מזנק

בחודש מאי האחרון אוחד "סופהשבוע" עם המותג "מעריב". למרות שהסקר מתייחס לתקופה שבין ינואר ליוני השנה, כבר ממאי חדלו שני מותגים אלה להתקיים בנפרד, ובסקר הבא כבר יופיעו "מעריב השבוע" ו"מעריב סופהשבוע" במקומם, והם עשויים לחולל מהפכה במגמה.

כך או כך, בתום השנה הראשונה למדידתו הצליח "סופהשבוע" להפוך לחבילת סוף השבוע השלישית בישראל, ומעניין לראות עד כמה יצליח למשוך את "מעריב", שחווה נזק עצום למותגו בשנים האחרונות ובחשיפתו מעלה.

במבט אחורה אל החצי שנה האחרונה כולה, "מעריב" הוא העיתון בעל החשיפה המעטה ביותר - 3.2% בלבד. קורותיו העגומים של העיתון לאורך השנים האחרונות ניכרים בסקר החשיפה - בין יולי 2012-יוני 2013, חשיפתו עמדה על ממוצע של 7.7%, לעומת חשיפה של 3.3% לאורך השנה החולפת.

בקנטר אמרו היום (ב') ל"גלובס" כי עדיין לא ניתן לזהות מה ההשלכות של איחוד המותגים.

"הארץ" נחלש בחשיפה

העיתון שחווה את הירידה התלולה ביותר בחשיפה אליו במחצית זו הוא עיתון "הארץ", שצלל מחשיפה של 6.1% במחצית האחרונה של 2013, ל-4.8% במחצית הראשונה של שנה זו.

זה המקום להזכיר כי הסקר מדבר על "חשיפה" בלבד ומתיימר לשקף בכך קריאה. ה-TGI אינו מודד כמות מנויים או הכנסות ממכירות או פרסום. על כן, אי-אפשר לחזות כיצד מבצע "צוק איתן" ישפיע לטווח ארוך על מידת ביצועיו של העיתון בסקר זה, ואולי אף ישפרו אותו לאור השיח הרב שהוא יוצר. זאת למרות המגמה שפורסמה לפיה מנויים נוטשים את "הארץ".

לא מן הנמנע כי הדגש ששם העיתון על מנוי הדיגיטל שלו ועל שיווקו הוא שגרם לירידה התלולה בחשיפתו בכל הנוגע למהדורה המודפסת שלו.

לאורך השנה האחרונה (יולי 2013-יוני 2014) רושם "הארץ" מקבוצת שוקן ירידה מתונה ל-5.5% חשיפה. הנתון דומה לזה של מוספו הכלכלי "דה מרקר".

"כלכליסט", המופץ גם עם "ידיעות אחרונות", רושם ירידה ל-9.7% חשיפה בשנה החולפת, לעומת 12.1% בתקופה המקבילה אשתקד.

העיתון הכלכלי "גלובס" הוא למעשה העיתון היציב ביותר בחשיפתו הכלל ציבורית, כאשר כבר קרוב לשנתיים הוא עומד על חשיפה קבועה של 4.2%.

בנישת העיתונות הדתית לאומית, ניתן לראות כי "מקור ראשון", שנרכש באחרונה על-ידי "ישראל היום", רושם ירידה לחשיפה של 3.1%, לעומת 3.6% בחציון הקודם. בממוצע השנתי (יולי-יוני) העיתון רושם עלייה לעומת התקופה המקבילה לו בשנה שעברה. "בשבע" החינמי שומר על יציבות עם חשיפה של 5%.

כמו "הארץ", גם "מקור ראשון" הוא עיתון נישה הפונה לקהל אליטיסטי בעל גוון אידיאולוגי מובהק, המבקש עלות גבוה יחסית על מנוייו. אל מול מגמת התחזקות החינמיות, לא מפתיעה מגמת ההיחלשות בחשיפה של העיתונים.

גלגלצ - התחנה המואזנת ביותר

במבט כללי על תחום הרדיו, המחצית הראשונה של השנה הזו היתה מוצלחת יותר מהמחצית הראשונה של שנת 2013, אך נמוכה מהמחצית השניה של אותה השנה.

תחנות הרדיו הצבאי, גלי צה"ל, הן עדיין המואזנות ביותר עם חשיפה של 40.8%, כשגלגלצ היא התחנה המובילה בישראל עם 29.4% האזנה במחצית זו.

עם זאת, חלה ירידה בהאזנה לגלי צה"ל - 24% לעומת 25.8% במחצית הקודמת - אך גבוה משמעותית מהחציון המקביל אשתקד, אז עמדה ההאזנה על 20%.

רשת ב' שומרת על יציבות יחסית עם 25% האזנה.

ברדיו האזורי נרשם מהפך - אקו 99 הופכת להיות התחנה האזורית השנייה המואזנת בארץ, אחרי אחותה לקבוצה רדיו ללא הפסקה.

במחצית השנייה של השנה גוברת התחנה עם חשיפה של 8% בקרב מאזינים בוגרים על פני רדיוס שיורדת ל-6.8%. רדיו ללא הפסקה ממשיכה להוביל עם 9% האזנה, למרות ירידה במחצית זו.

רדיו תל-אביב ממשיך לאבד גובה עם 2.9% לעומת 3.6%, ואילו אחיו לקבוצה, רדיו גלי ישראל, המשדר לציבור הישראלי שמעבר לקו הירוק, מתחזק ל-2% האזנה.

חשיפה

עוד כתבות

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל ● להבדיל ממנהלי בנקים אחרים, היל ראה עצמו בראש ובראשונה כקמעונאי, אך נראה שדווקא גישה זו, בסופו של דבר, הכשילה את מיזמיו

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב ● לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע