גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צה"ל הפציץ בדרום הרצועה בתגובה לירי הרקטות לבאר-שבע

מטוסי חיל האוויר הפציצו יעדים ברפיח ובחאן יונס ■ יותר מ-50 רקטות ופצצות מרגמה נורו לשטח ישראל מאז פקעה הפסקת האש ב-8:00 ■ פגיעה ישירה בשדרות, שני פצועים בשדות נגב ■ צה"ל תקף 47 יעדים: "5 הרוגים בעזה"

צוק איתן  / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

הירי מתרחב: לראשונה מאז פקיעת הפסקת האש נשמעו הערב (שישי) אזעקות בבאר שבע לאחר ירי רקטות לעבר העיר. מערכת כיפת ברזל יירטה בשמי נתיבות שתי רקטות ששוגרו מרצועת עזה. אזעקות נשמעו גם במועצות האזוריות בני שמעון, מרחבים ושדות נגב.

בתגובה חידש חיל האוויר את תקיפותיו ברצועת עזה, והפציץ מספר מטרות ברפיח ובחאן יונס שבדרום הרצועה. עד לשעות הערב המוקדמות תקף צה"ל 47 יעדים ברחבי הרצועה, ומשרד הבריאות בעזה מסר כי מאז פקיעת הפסקת האש, נהרגו חמישה בני אדם בתקיפות צה"ל ו-31 נוספים נפצעו. עוד נמסר, כי מאז תחילת המבצע נהרגו בעזה 1,898 בני אדם ו-9,837 נפצעו.

מאז פגה הפסקת האש ב-8:00, נורו לעבר ישראל יותר מ-50 רקטות ופצצות מרגמה.

בשעות הבוקר והצהריים נורו מטחים לעבר יישובי עוטף עזה והדרום. רקטה פגעה בבית בשדרות באירוע שבו לא היו פצועים, אולם אישה לקתה בחרדה. מוקדם יותר נפצעו שני בני אדם מפגיעת רסיסי רקטה שהתפוצצה סמוך לתחנת דלק במועצה האזורית שער הנגב. מצבו של אחד מהם, מנכ"ל מכללת ספיר, ד"ר נחמי פז בן 71, מוגדר קל עד בינוני. הוא פונה לקבלת טיפול בבית החולים סורוקה שבבאר שבע כשהוא סובל מחבלה בגפיו. מצבו של הפצוע השני, חייל צה"ל כבן 20, מוגדר קל. הוא פונה לבית החולים סורוקה כשהוא סובל מפגיעות בפלג גופו התחתון.

במועצה האזורית שדות נגב נפצע קל גבר, בעת שרץ למרחב מוגן. במקביל, חיל האוויר חידש את תקיפותיו בעזה ותקף 47 יעדים ברצועה. משרד הבריאות בעזה מסר כי מאז פקיעת הפסקת האש, נהרגו חמישה בני אדם בתקיפות צה"ל ו-31 נוספים נפצעו. עוד נמסר, כי מאז תחילת המבצע נהרגו בעזה 1,898 בני אדם ו-9,837 נפצעו.

בתוך כך, נמשכים המאמצים הדיפלומטיים בקהיר, שם נועדות משלחות ישראל, פתח והפלגים הפלסטיניים, בתיווך מצרי. גורמים מצריים טענו כי הושגה התקדמות ניכרת במגעים בין חמאס לבין ישראל. עוד נמסר, כי רוב המחלוקות העיקריות בין הצדדים נפתרו, מלבד נושאים שוליים. סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, התייחס לדיווחים על כך שהפלגים הפלסטיניים הכריזו על הפסקת אש בלתי רשמית עד השעה 20:00, ואמר: "אין התחייבות בלתי מוגבלת להפסקת אש. נגן על עמנו באמצעות כל מה שיש ברשותנו".

תגובה מסיבית של צה"ל

ראש הממשלה ושר הביטחון הנחו היום את צה"ל להגיב בעוצמה להפרת הפסקת האש של חמאס - גורמים מדיניים הבהירו כי ישראל לא מנהלת מו"מ תחת אש. זמן קצר לאחר מכן פתחו הכוחות בשטח בירי ארטילרי לעבר מטרות שיגור ברחבי רצועת עזה וגם חיל האוויר תוקף מספר מטרות.

התגובה של צה"ל היא לירי המסיבי של רקטות מהחמאס בעזה לעבר ישראל מאז תום הפסקת האש ב-8:00. עוד קודם לכן שבה המשלחת הישראלית לשיחות ממצרים לאחר שהמגעים להפסקת האש קרסו. הצוות הגיע סמוך לשעה 7 לישראל.

ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה והדרום חודש מיד לאחר תום הדד-ליין של הפסקת האש בין ישראל וחמאס, ועד להוראת נתניהו, למשך כשעתיים צה"ל לא הגיב. אזעקות נשמעו באשקלון, ביישובי עוטף עזה ובמועצות האזוריות אשכול וחוף אשקלון.

הפסקת האש בת 72 השעות בין ישראל לחמאס הסתיימה היום ב-8:00 וחמאס מסר כי הפסקת האש לא תוארך. גם לפני תום הדד-ליין של הפסקת האש, בשעה 4:00 לפנות בוקר שתי רקטות נורו לעבר כרם שלום והתפוצצו בשטחים פתוחים. מדובר צה"ל נמסר כי לא נמסר על נפגעים או על נזק. חמאס הכחיש כי הוא זה שירה. בישראל הבהירו כי ירי חמאס ייענה במכת אש כבדה.

הלילה נמשכו הניסיונות לגשר בין המשלחת הישראלית, בהובלת ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון עמוס גלעד, והמשלחת הפלסטינית, בהשתתפות נציגי הרשות הפלסטינית, חמאס והג'יהאד האיסלאמי - להגעה לפתרון ארוך טווח למשבר ברצועת עזה. המגעים לא הבשילו והצוות הישראלי עזב את מצרים לפנות בוקר.

דקות ספורות לאחר שארגונו חידש את הירי לעבר ישראל, הצהיר דובר רשמי מטעם החמאס כי למרות שהשיחות בין הנציגים הפלסטינים למצרים לא הבשילו לכדי הסכם ארוך טווח - המשא ומתן נמשך. "לא הושגו בקהיר הבנות שיאפשרו הארכת ההפוגה אבל השיחות נמשכות", אמר הדובר סאמי אבו-זוהרי. גם המצרים, המתווכים בין ישראל לפלסטינים, מסרו כי הם קוראים מחדש לצדדים להמשיך ולחתור להפוגה.

גורם מצרי המעורה בפרטי המשא ומתן, אשר נמשך כבר מאז יום שלישי, אמר היום לסוכנות הידיעות אי-פי כי המשלחת הפלסטינית "הקשיחה" לאחרונה את עמדתה, עם הצטרפות נציגי חמאס והג'יהאד האיסלאמי לשיחות.

בישראל הבהירו אתמול שורה של גורמים בכירים כי התגובה לחידוש הירי מעזה תהיה קשה. גורם מדיני בכיר טען אמש כי ישראל אינה מזלזלת באיומים של חמאס והוסיף כי הדבר נובע בעיקר ממצוקת הארגון מול מצרים, שמנסה להביא לכך שאבו-מאזן יקבל לידיו את השליטה על הרצועה.

ראש הממשלה נתניהו התראיין הלילה לרשת פוקס האמריקנית והתייחס לאפשרות שהפסקת האש לא תוארך. "אני לא בטוח שהקרב נגמר. אני חושב שפגענו ביכולות שלהם באופן משמעותי. אני חושב שהשמדנו את כל המנהרות שאנחנו יודעים עליהן", הדגיש נתניהו. "ייתכן שיש כאלה שאנחנו לא יודעים עליהן, שהם בנו לאורך שנים. ואני חושב שעליהם לקחת בחשבון את האפשרות שאם הם ימשיכו אנחנו נמשיך להגיב".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, הגיב על סיומה של הפסקת האש וחידוש הירי לעבר הדרום ואמר כי "על ישראל להחזיר מידית את המשלחת ממצרים, לא ייתכן שיתקיימו שיחות תחת פרוטקשן - ירי על אזרחים ישראלים כאמצעי לחץ". לדבריו, "זה רגע מבחן להרתעה הישראלית לשנים הקרובות, התגובה חייבת להיות קשה".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, אמר בגלי צה"ל שלא צריך להיות מופתעים מחידוש הירי וקרא להגיב בחומרה: "ההתרחשות הזאת הייתה צפויה, אני חושב שהיינו צריכים אחרי פגז אחד לתת להם בערך פי 100. צריכה להיות שפה ברורה לא מטושטשת, לא מגומגמת, מי שרוצה מלחמה יקבל מלחמה".

בשל חידוש הירי הבוקר, עדכן פיקוד העורף את הנחיות ההתגוננות לציבור. בטווח על עד 40 קילומטרים מגבול רצועת עזה אסורות התכנסויות והתקהלויות של למעלה מ-500 בני אדם - הן בשטח פתוח והן בשטח סגור. פעילויות הפגה לרווחת הציבור ניתן לקיים בתנאי שבזמן הישמע אזעקה או קול נפץ, יעמוד לרשות הציבור המשתתף הפעילות מרחב מוגן תקני. המרחב חייב להיות במיקום אשר תואם לפרק הזמן שעומד לרשות הציבור כדי להגיע אליו. בטווח של 80-40 קילומטרים מהרצועה, אסורות התקהלויות והתכנסויות של למעלה מאלף בני אדם בשטח פתוח. בטווח מרחק של למעלה מ-80 קילומטרים מגבול הרצועה, ההוראות היחידות נכון לשעה זו הן פתיחת המקלטים.

בפיקוד העורף הורו הבוקר לתושבים בדרום לשהות ליד מרחבים מוגנים - זאת לאחר שכבר הוכרזה חזרה מוחלטת לשגרה בכל הארץ. אמש קיימו בפיקוד העורף שיחות עם ראשי הערים והמועצות והכינו אותם לאפשרות כזו. במקביל, במשרד הביטחון החליטו להאריך את המצב המיוחד בעורף ביישובים המרוחקים עד 40 קילומטר מהרצועה עד ליום ראשון. להחלטה הזו יש כמובן גם משמעות כלכלית.

במקביל, הודיעה עיריית אשדוד על ביטול כל הפעילויות שהיו אמורות להתקיים במרחבים הציבוריים - הפארקים וחופי הים. פיקוד העורף הנחה את עיריית ראשון לציון לפתוח את המקלטים.

השיחות בקהיר נערכו בצל האולטימטום שהציב חמאס לפיו יחודש הירי אם לא תהיה הסכמה ישראלית עקרונית להקמת נמל ימי בעזה. דובר חמאס אבו עוביידה איים על ישראל ואמר כי "כל החלטה ישראלית לפלוש שוב לרצועה משמעותה הרס צה"ל. אנו מוכנים להתחיל מחדש את המערכה וללכת למלחמת התשה ארוכה. ההתנגדות מסוגלת בעזרת אללה וכוחו לכפות את תנאיה ואת תנאי העם על האויב הציוני. נהפוך את הטנקים של האויב למשחק בידי עזה".

אבו עוביידה הזהיר כי הארגון עלול לגרור את ישראל ל"מלחמת התשה ארוכה שתשבש את החיים ואת השגרה בנמל התעופה בן גוריון" או לגרור את צה"ל למערכה יבשתית רחבה עם נפגעים רבים.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1%% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד