קטגוריית מצלמות האקסטרים הפכה לפופולרית בישראל בשנה האחרונה, כאשר חובבי ספורט רוכשים את הדגמים המיוחדים לצילומי הרכיבה על אופניים או גלישת גלים. יש גם צרכנים שלוקחים את המצלמות לצילומי ים, בריכה וטיולי שטח עם הילדים. אפילו החיילים בצה"ל משתמשים במצלמות מהסוג הזה לתיעוד הפעילויות שלהם במבצע "צוק איתן" וכוחות המשטרה נוהגים לצלם איתם באופן קבוע.

בענף מצלמות האקסטרים קיימים מספר רב של יצרנים, כאשר החברה המוכרת ביותר היא גו-פרו האמריקנית שהונפקה לפני כחודש ונסחרת בנאסד"ק בשווי של 4.7 מיליארד דולר. מדובר גם בחברה המוכרת ביותר בישראל ובעולם, כאשר השם שלה הפך לגנרי בתחום. לצידה אפשר למצוא יצרניות נוספות, כמו Nilox (מיובאת על-ידי ברקום), מידלנד (מיובאת על-ידי שחורי תקשורת), סוני (מיובאת על-ידי ישפאר), JVC (מיובאת על-ידי אפריל טקליין), ואפילו טושיבה, שמתחילה למכור בתקופה זו את הדגם הראשון שלה בישראל.

"גלובס" סקר 6 מצלמות ב-3 רמות מחיר שונות: כ-1,500 שקל, 2,000 שקל ואפילו 3,000 שקל. שתי המצלמות היקרות בבדיקה, Hero 3 Plus של גו-פרו (2,150 שקל) ו-AS100VR של סוני (3,000 שקל) - הפגינו את התוצאות הטובות ביותר. המצלמה של סוני מאוד משוכללת וכוללת עיצוב מרשים, איכות צילום גבוהה ואפילו שעון שמציג על מסך חיווי בזמן אמת של הצילום, אך מחירה גבוה מאוד. המצלמה של גו-פרו מציגה ממשק פשוט, אפליקציה נוחה וצילום באיכות גבוהה ב-Full HD ואפילו בתקן החדש 4K. התוצאות מרשימות.

עם זאת, אהבנו מאוד את דגם GC-XA2 של JVC שנמכר ב-1,500 שקל ולא דורש שימוש במארז מיוחד כדי להיות עמיד לנפילות או לצלילה. נראה שזה דגם שיתאים לקהל מאוד רחב שלא רוצה לקפוץ עם המחיר מעל לפופיק. גם Camileo X-Sports של טושיבה הציעה איכות צילום מוצלחת במחיר אפילו נמוך יותר של 1,300 שקל, כאשר הערכה כוללת מגוון רחב של אביזרים, שחלק מהיצרניות גובות עליהן תשלום נוסף.

Midland - XTC 400

צילום: דגם זה מספק צילום וידיאו Full HD ברזולוציה של 1920 על 1080 פיקסלים עם 30 פריימים לשנייה. זווית הצילום של העדשה לא מאוד רחבה. צילום הווידיאו סביר, לעתים מגורען בתנאי תאורה לא אופטימליים ורגיש לרעידות.

עיצוב: בדגם זה אין מסך, מה שמאפשר עיצוב קומפקטי. רוב התפעול אמור להתבצע דרך האפליקציה הסלולרית.

עמידות: המצלמה אמנם קטנה, אבל דורשת שימוש במארז ממוגן (המגיע בערכה), המאפשר לצלול איתו בים עד לעומק 85 מטר. בניגוד למתחרות, כאן לא צריך להתאמץ לתפעל כפתורים קטנים. הזזה בודדת של הכפתור העליון הגדול מתחילה את הצילןם. הערכה בסיסית וכוללת רק תושבת מדבקה לקסדה.

ממשק: רוב התפעול אמור להתבצע דרך האפליקציה, (אפליקצית צד שלישי ששמה Action Connect). למרות שהמצלמה אמורה להיות פשוטה לשימוש, לפעמים מעט הסתבכנו איתה והיינו צריכים לגשת למדריך ההוראות. יש מספר כפתורים בודדים הממוקמים בחלק הפנימי האחורי, למשל, הדלקת ה-WiFi.

סוללה: הסוללה לטענת היצרן מחזיקה 5 שעות בצילום Full HD.

טושיבה, Camileo X-Sports

צילום: ה-X Sports מספקת צילום וידיאו Full HD ברזולוציה של 1920 על 1080 פיקסלים עם 60 פריימים לשנייה. מדובר במצלמה עם זווית צילום רחבה. צילום הווידיאו היה מוצלח מאוד עם צבעים רווים וגם תמונה מוצלחת מתחת למים. המצלמה כוללת יכולות צילום שונות, כמו צילום של 30 תמונות בשנייה.

עיצוב: המצלמה קטנה מאוד, אבל כדי להרכיבה על מגוון האביזרים, צריך להשתמש בכיסוי המגן שלה, מה שהופך אותה למוגנת אך מגושמת. הבעיה בכיסוי היא שבעוד שהכפתורים הגדולים נוחים לשימוש עם כפפות, לא תמיד הם הגיבו. מצד שני, טושיבה שילבה צמיד המאפשר לתפעל בתקשורת אלחוטית חלק מהפעולות במצלמה, כולל הקלטה, מה שחוסך את הצורך לגעת בכיסוי.

עמידות: יש למצלמה כיסוי חסין למים עד לעומק 60 מטר, וכן תושבת לכידון של האופניים ותושבת לצילום אחורי מהכיסא. יש גם מדבקות לחיבור המצלמה לקסדה. כל אלה כלולים בערכה.

ממשק: הממשק לא גויר לעברית ומבוסס בחלקו על אייקונים. הוא פשוט לשימוש וניתן להבינו בקלות.

סוללה: מחזיקה שעה וחצי של צילום וידיאו.

Nilox F60 Marquez

צילום: איכות צלום הווידיאו טובה, אבל לא מצוינת. לא תמיד התמונה הייתה מספיק חדה. החלק העליון הימני בצילום מעט מטושטש, כשלא ברור אם מדובר באפקט הניתן לניטרול או בתכונה אינטגרלית של המצלמה. הרזולוציה היא על 1920 על 1080 פיקסלים עם 25 פריימים לשניה (Full HD).

עיצוב: ה-F60 היא מצלמה קטנה, הבנויה בצורה מלבנית קצת עבה. יש לה מסך קטן בגווני שחור לתצוגת נתונים כמו זמן צילום וסוללה וניתן לחבר אליה מסך צבעוני (מצורף בערכה) המספק תצוגת צילום.

עמידות: מארז עמיד למים עד לעומק 60 מטר. כלול בערכה.

ממשק: ה-F60 לא כוללת חיבור WiFi או אפליקציה סלולרית, ואת כל ההגדרות מבצעים ישירות ממסך המצלמה המסופק כאביזר (לא מגוייר לעברית). במידה מסוימת, מדובר ביתרון לעומת שימוש בסמארטפון לצורך הפעולות הללו. הממשק לא מסובך, אבל כולל עיצוב קצת מיושן.

סוללה: זמן הצילום עומד על 4 שעות, כאשר משתמשים גם בסוללה הרזרבית המתחברת פיזית למצלמה. אין צורך להחליף סוללות באמצע.

JVC GC-XA 2

צילום: איכות התמונה הייתה מוצלחת באור יום בצילום ב-Full HD עם 60 פריימים לשנייה, בתנאי תאורה פחות אידיאליים הופיע מעט גרעון. מלבד זה, המצלמה התמודדה טוב עם רעידות.

עיצוב: המצלמה קומפקטית, הכוללת מסך בגודל 1.5 אינץ'. איכות המסך אמנם נמוכה, אך אפשר להתחבר עם אפליקציה דרך הסמארטפון ולצפות בצילום בזמן אמת (דרך חיבור WiFi פנימי). המצלמה של JVC לא דורשת נרתיק מיוחד כדי להיכנס איתה למים וזה יתרון גדול, כי היא לא הופכת למגושמת בעקבות המיגון.

עמידות: המצלמה עמידה למים עד לעומק של 5 מטר ומסוגלת להתמודד עם נפילות מגובה של 2 מטר. בנוסף, בחברה טוענים שהמצלמה תדע להתמודד עם מצבי קיפאון של מזג האוויר.

ממשק: ממשק המצלמה לא גויר לעברית, הוא יחסית פשוט לשימוש עם אייקונים שמסבירים את הפעולות. בנוסף, יש על המצלמה כפתורים בגודל סביר לצורך התפעול. הכפתורים לא תמיד קלטו את הפקודה בפעם הראשונה. לא מצאנו את עצמנו מסתבכים בהגדרות הרצויות. יש גם מצב צילום אפקטים, שלא היה מוצלח, כאשר הוא שיחק עם צבעי התמונה.

סוללה: הסוללה לטענת היצרן מחזיקה שעתיים בצילום וידיאו ב-HD.

סוני AS100VR

צילום: סוני מציעה מצלמה עם עדשה של חברת קרל זייס וצילום ברזולוציית 1920 על 1080 עם 60 פריימים לשנייה. איכות התמונה מוצלחת מאוד.

עיצוב: הדגם זכה בתואר המצלמה היפה ביותר. העיצוב קומפקטי מאוד בצבע לבן והמשקל נמוך במיוחד (92 גרם).

עמידות: מארז המיגון מפני מים המגיע עם המצלמה לא מיועד לצלילה בים אלא עד לעומק של 5 מטר. ללא המארז המצלמה יודעת להתמודד עם רטיבות, אבל לא מיועדת להיכנס לבריכה במצב הזה.

ממשק: סוני כוללת במצלמה מסך בגווני שחור המאפשר לבצע את כל הגדרות התפעול שלה בקלות (אין גיור לעברית). יש גם WiFi לחיבור לאפליקציה בסמארטפון ואפילו תקשורת מסוג NFC, המאפשרת לחבר את המצלמה לסמארטפון רק באמצעות נגיעה בין שני המכשירים - נחמד וידידותי.

הערכה כוללת גם שעון עם צג צבעוני וחיבור אלחוטי למצלמה. השעון בומבסטי אך נוח. אפשר באמצעותו לבצע הגדרות במצלמה, להפעיל את הצילום ולראות אותו בחיווי זמן אמת על המסך. המצלמה גם מוסיפה מיקום צילום באמצעות GPS פנימי.

סוללה: זמן הצילום עומד על כשעתיים בצילום HD.

גו-פרו, Hero 3

צילום: מגוון רזולוציות הצילום גבוה, כולל Full HD עם 60 פריימים לשנייה המציע איכות התמונה מוצלחת ונקייה גם בתנאי תאורה לא אידיאליים. יש תמיכה ברזולוציה גבוהה כמו 4K, כך שמי שמחזיק מסך טלוויזיה או מחשב תומך, יכול ליהנות מאיכות תמונה אפילו טובה יותר.

עיצוב: ה-Hero 3 (המהדורה השחורה) היא המצלמה הקומפקטית הקטנה ביותר שסקרנו. היא כוללת צג קטן לחיווי על מצב הסוללה ותפריטים שונים. היא נוחה לשימוש גם כשעובדים עם כיסוי המארז שלה.

עמידות: הערכה כוללת מארז עמיד למים עד לעומק 40 מטר, 2 תושבות להדבקה ומדבקה לקסדה.

ממשק: הגו-פרו מציעה ממשק פשוט (לא מגוייר לעברית) ואפליקציה ידידותית שרואים שהשקיעו בו, בניגוד לחלק מהאפליקציות של המתחרים.

ה-Hero 3 גם כוללת שלט קטן להפעלת הצילום, כאשר המצלמה ממוקמת על הקסדה. האפליקציה מאפשרת לקבל בזמן אמת חיווי ממצלמות נוספות.

סוללה: הסוללה, לטענת היצרן, מחזיקה שעתיים בצילום וידיאו.

המצלמה נמכרת גם ברשת באג.

לכל ביקורות הגאדג'טים של גלובס - לחצו כאן