פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הגישה אתמול (א') כתבי אישום ובקשות מעצר עד תום ההליכים נגד 6 פעילי חמאס והג'יהאד האסלאמי שנעצרו במסגרת מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה.

בין היתר מואשמים השישה בביצוע עבירות רבות של ניסיון לרצח, מגע עם סוכן חוץ, חברות ופעילות בהתאחדות בלתי מותרת, עבירות נשק, קשירת קשר לפשע (רצח) ואימונים צבאיים אסורים.

לדברי הפרקליטות, ששת הנאשמים היו מעורבים בירי רקטות ומרגמות לעבר ישראל ולחפירת מנהרות לשיגור רקטות.

השישה, צעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, הם תושבי עזה שנעצרו ב-14 וב-18 ביולי. כתבי האישום נגדם דומים במהותם, ובכולם מתארת הפרקליטות את האופן שבו הם התגייסו לחמאס, עברו הכשרה בלחימה, גויסו לשורות הזרוע הצבאית של התנועה ונלחמו בחיילי צה"ל.

אחד מהנאשמים הוא חסן בן האשם אלאסטל, יליד ספטמבר 1986, תושב הרצועה. לדברי הפרקליטות, במהלך 2007 החליט אלאסטל כי ברצונו להצטרף לחמאס, ועל כן החל ללכת לתפילות במסגדים של החמאס בעזה וללמוד שיעורי דת בהנחיית שייח'ים במסגד "מגמע אלסלאם", ביניהם חמדי בשיר. יחד עמו השתתפו בשיעורים אלה, בין היתר, גם פעילי החמאס מחמד אלעקאד וממדוח אלאסטל.

לפי האישום, כ-10 חודשים לאחר תחילת לימודיו פנה הנאשם לבשיר וביקש ממנו סיוע על מנת להתגייס לגדודי התנועה. בתחילה סירבו לבקשת אלאסטל לאור קשריו המשפחתיים עם הרשות הפלסטינית. ואולם, בהמשך הוא גויס.

לפי כתב האישום, ב-2008 נשלח הנאשם לאימון צבאי במוצב אלקאדסיה. בתחילה עבר אימוני כושר, ולאחר כשבוע ימים החל האימון הצבאי. לפי האישום, הוא עבר הדרכה על כלי נשק שונים, ביניהם אקדח מסוג קלצ'ניקוב, בו גם התאמן בירי, רובה 16-M ורובה צלפים PKC, כמו גם שיעורים על אופן פעולת צה"ל וגופים אחרים, איך עובדים מזל"טים, טנקים, מסוקים ומטוסים של צה"ל, ואיך ניתן להסתתר ממזל"טים, כמו גם אבטחת מידע. האימונים הועברו על-ידי אבו ח'אלד ואבו עומר, פעילי הגדודים.

החל מ-2008 היה אלאסטל שותף לפעולות שונות של הזרוע הצבאית של החמאס. לפי האישום, בתחילת 2014, הנאשם ושני חבריו הגיעו לחממות חקלאיות באלקרארה, מקום בו יש בור שיגור לפצצות מרגמה.

"בתיאום עם פעיל נוסף בשם מחמד קדרה שיגרו הנאשם ושני חבריו את הפצמ"רים לעבר קיבוץ עין השלושה במטרה לגרום למותם של אזרחים במדינת ישראל, דבר שיש בו כדי לפגוע בביטחון המדינה".

לדברי הפרקליטות, לאחר מכן הניחו השלושה את המשגר כשהוא מוסתר מאחורי החממות. "במעשיו אלה קשר הנאשם קשר לפשע שהוא גרימת מותם של אזרחי מדינת ישראל, וכן החזיק בפצצות מרגמה ובמשגר ללא כל היתר כחוק, ושיגר פצמ"רים לעבר ישראל, כשהוא מנסה לגרום למותם של אזרחים במדינת ישראל, משום שהם ישראלים, דבר שיש בו כדי לפגוע בביטחון מדינת ישראל".

"רוקנו שקי חול מחוץ למנהרה"

כתבי האישום שהגישה הפרקליטות חושפים גם את סכומי הכסף שקיבלו אנשי החמאס בעבור פעילותם בארגון. כך, למשל, קיבל אחד הנאשמים 50 שקל לכל יום עבודה של 7-8 שעות, שבמהלכו חפר יחד עם אחרים תעלות באדמה לצורך הנחת קווי תקשורת מוצפנים של גדודי החמאס.

לפי הפרקליטות, התשלום שהעביר החמאס לנאשם אחר בעבור עבודה של חפירת מנהרה ששימשה לירי רקטות קסאם היה של 200 דולר לחודש.

"העבודה התבצעה מדי לילה, לאחר שפעילים אחרים שעבדו בתוך המנהרה הוציאו חול בשקים, והנאשם וחבריו היו מרוקנים את השקים לתוך משאית מחוץ למנהרה, וכן היו הנאשם וחבריו מורידים לוחות בטון שהגיעו במשאית למנהרה וממקמים אותם בתוך המנהרה. הנאשם קיבל בתמורה לפעילותו זו שכר של כ-200 דולר מדי חודש", נכתב בכתב האישום.

לפי האישום, אלאסטל וחבריו היו שותפים בחפירת מנהרה המיועדת לשיגור פצצות מרגמה לעבר מדינת ישראל על מנת לפגוע באזרחים ישראלים. "הנאשם וחבריו חפרו את המנהרה באמצעות מקדחה וכלים נוספים, וחפרו מנהרה לעומק של 6 מטרים ואורכה כ-40 מטרים. קירות המנהרה מבוטנים, ולאחריה חדר השיגור לשם שיגור פצצות המרגמה נגד ישראל", נטען.

לפי האישום, ב-16 ביולי קיבל הנאשם הוראה ללכת למנהרה על מנת לשגר מחדר השיגור פצצות מרגמה לעבר ישראל. "אלאסטל הסכים וקשר קשר עם קדרה ואחרים לבצע פשע, דהיינו לשגר פצצות מרגמה לעבר ישראל על מנת לפגוע באזרחים ישראלים משום שהם ישראלים".

לפי האישום, למחרת, הנאשם ושני חבריו נכנסו לבית וממנו עברו ללול ליד הבית שבתוכו היה פתח למנהרה באורך כ-70 מטרים, ובקצה המנהרה היה חדר שיגור ובתוכו משגר מרגמה שעליו מותקנת כוונת טלסקופית לכיוון הירי לעבר ישראל, וכן היו שם 5 פצצות מרגמה. מחוץ למנהרה היו 12 פצצות נוספות.

"הנאשם וחבריו הכינו את המשגר להפעלה עם פצצה וכיוונו אותו לאחד מהיישובים בישראל. השלושה המתינו להוראות בטלפון על מנת לשגר את הפצצות, אולם לבסוף לא שיגרו את הפצצות בשל פעילות חיל האוויר הישראלי מעליהם באותה עת, שמנעה מהם להתקרב למשגר. למחרת הם נעצרו על-ידי חיילי צה"ל שפעלו באזור".