גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שי נשר נגד בנה"פ: "אני רוצה לחפור לגבי המימון של נוחי דנקנר"

נשר מנהל מאבק לחשיפת מסמכי ההלוואה לדנקנר: "נעלבתי באופן אישי מפרקליט הבנק, עו"ד פיני רובין. הוא כתב שהטיעונים שלנו נשענים על כרעי תרנגולת מרוטה. זו שפתו של עורך דין כה מכובד שמייצג את כל האליטה של המשק?"

שי נשר / צילום: רוני שיצר
שי נשר / צילום: רוני שיצר

"אני כבר עשרות שנים עוסק בתחקירים. הפקתי את 'משעל חם', את 'בולדוזר' וסדרות עם חיים יבין, וזה בנפשי. זו הייתה בחירה שלי לעסוק בתחקירים, ומבחינתי זה לא נפסק בטלוויזיה, שכן זה בדמי". כך, בראיון מיוחד ל"גלובס", מסביר המפיק שי נשר מדוע הגיש בקשה לבית המשפט, ולפיה בנק הפועלים יחשוף את המסמכים הקשורים באשראי שנתן הבנק בהיקף של כ-150 מיליון שקל לחברת טומהוק של נוחי דנקנר, באמצעותה שלט דנקנר בשרשור בקונצרן אי.די.בי.

נשר מוכר בעולם התקשורת כסוכן של טאלנטים ומפיק טלוויזיה, ונחשב לדמות בכירה בענף התקשורת (נשר הוא גם בן זוגה של העיתונאית איילה חסון). נשר החליט לחקור את נושא האשראי שניתן לדנקנר (ראו הרחבה בהמשך), וכבעל מניות בבנק בשווי של כ-280 אלף שקל, הגיש את הדרישה לחשוף את המסמכים.

נשר אף רשם ניצחון כשהשופט חאלד כבוב נעתר לבקשתו לדרוש מהבנק לפרסם את אותם המסמכים. יחד עם זאת, עדיין לא בטוח שהמסמכים אכן יפורסמו, שכן הבנק מתכוון לערער על ההחלטה לעליון.

"יש אבנים שלא הורמו"

- מה גרם לך להגיש את התביעה נגד בנק הפועלים ולעסוק בנושא ההלוואות לדנקנר?

"כשנחשפתי למידע הקשור לאשראי של דנקנר כפי שמופיע בכתב התביעה, רציתי לחפור ולהרים מסך על ההתנהלות בנושא מימון הקונצרן של דנקנר, שנראה לי משונה. למרות הרעש הציבורי הגדול, ובגלל המפולת הכספית, יש המון אבנים שלא הורמו בשביל לראות אם יש מתחתן איזה קן צרעות, וזו הסיבה של התביעה שהגשתי בנדון".

- האם רכשת את המניות בבנק הפועלים לצורך התביעה?

"חד-משמעית לא. אני שנים בעל מניות ואג"ח של הבנק".

"שיוכיחו לי שאני טועה"

- עיקר הנתונים שלך שעל בסיסם הגשת את הבקשה הם כתבות בתקשורת, וגם בבנק אמרו שתשתית הראיות שהצגת רעועה. זה לא בעייתי?

"זה לא מדויק. אני נשען גם על דיון בכנסת. כמו כן, אחת הראיות שהצגתי היא מרשם המשכונות, שלפיה הבנק ביטל לדנקנר שיעבוד. אני רוצה לדעת מה קרה שם, למה בוטל השיעבוד, ולמה ניתנו הלוואות ללא בטוחות. כבעל מניות זו זכותי לדעת זאת. ואם אני טועה, אז שיוכיחו לי שאני טועה, שיגידו לי שאין עילה. מה ביקשתי? כסף? רק ביקשתי לדעת כבעל מניות מה נעשה בכסף שלי".

- הופתעת שהבנק החליט להתנגד ולערער לבית המשפט העליון?

"זו זכותם לערער לעליון, אבל אני לא מבין למה עשו זאת. מה זה, דיני נפשות? למה להטריד את בית המשפט העליון בתביעה המבקשת הצגת מסמכים? בעיניי הבנק עשה מהסיפור הזה פיל".

- ואם השופט לא היה מקבל את עמדתך, לא היית מערער לעליון?

"ממש לא. אם על כל החלטה שלא מוצאת חן בעינינו נערער, אז לא צריך בתי משפט, אפשר ללכת תמיד לעליון. אם הערעור של הבנק בעליון יתקבל".

- מה תעשה אם הערעור של הבנק יתקבל?

"אני ארד מהסיפור הזה, ואחפש זווית אחרת לעסוק בזה במסגרת הניתן בחוק".

- הבנק מערער לבית המשפט העליון, כי הדרישה שלך לקבל את המסמכים אינה טריוויאלית, בכל זאת יש כאן עניין של סודיות בנקאית.

"לעמוד מאחורי הסודיות הבנקאית בעידן התקשורת הנוכחי לא תופס. אין היום סודות, אפילו המנהרות בעזה לא היו סודיות. גם מה המשמעות של סודיות באשראי שניתן לחברה כמו טומהוק, זו חברה ששווה אפס. איזה סודיות יש בחברה שלא קיימת.

"חוץ מזה, לא ביקשתי לדעת כמה כסף יש לדנקנר, אלא רק לדעת שהתהליך שניתן לו האשראי היה תקין. ובנוסף לזאת, אני מחויב שלא להפיץ את המידע הזה. אם אפר זאת, אלך לכלא".

- אבל אתה לא חושב שיש כאן פתח בעייתי, שאם יהיה תקדים של חשיפת פרטי האשראי, אנשים יפנו לבית המשפט ויבקשו לראות זאת על עוד חברות, כשלא תמיד האינטרס נקי?

"אני מאמין בשופטים בישראל. כל הטיעונים מונחים לפניהם, ואני סומך על שיקול-דעתם, ושיידעו מתי להיעתר לבקשה".

נשר מדגיש בדבריו כי בבנק הפועלים לא נעשה ניסיון להוריד אותו מהתביעה או להפעיל לחצים. עם זאת, יש לו ביקורת כלפי ההשקעה של הבנק בייעוץ המשפטי בתיק זה, ולגבי תשובתם לבית המשפט.

"הבנק לקח את עורכי דין מאוד בכירים. למה? מה קרה פה? פרצה שריפה בכרמל שמגייסים את האנשים האלה?", אומר נשר.

עוד הוא מוסיף: "אני מכיר את עו"ד פיני רובין המייצג את הבנק. הוא מעורכי הדין הכי נחשבים בארץ והכי יקרים. עם זאת, אני חייב לומר שנעלבתי באופן אישי ובשם עורכי הדין שלי (אופיר נאור ורונן גרשט, ע.א), כשהוא כתב שהטיעונים שלנו נשענים על כרעי תרנגולת מרוטה. הייתי בשוק מההתבטאות הזו. גם אם לא נראים בעיניו הטיעונים, וזו זכותו, אבל למה להעליב אותי ואת עורכי הדין שלי כך בפומבי? כאזרח, אני מתפלא שזו שפתו של עורך דין כה מכובד שמייצג את כל האליטה של המשק".

"שלחתי כדי שיתערבו"

לאחר שנשר ראה כי בנק הפועלים מתכוון לערער לבית המשפט העליון, הוא החליט לשלוח מכתב לדירקטוריון הבנק, ובו קרא להם לפעול למשיכת הערעור. "אני פונה אליכם לשקול שוב את עיכוב המסמכים וניהול הליכי ערעור מיותרים, אשר מסבים לבנק הוצאות רבות לחינם", כתב נשר.

- למה החלטת לשלוח את המכתב?

"הדירקטוריון צריך להיות העיניים של בעלי המניות. שלחתי להם את המכתב כדי שיתערבו. יכול להיות שבהמשך גם אפנה לבנק ישראל. אני מתכוון להאיר בכל מקום שחשוך".

- יש בנקים נוספים שנתנו אשראי לדנקנר ולחברות הפרטיות שלו. למה אתה בא בדרישות רק לבנק הפועלים?

"ראשית, אני גם לקוח בבנק וגם בעל מניות של הבנק הזה. דבר שני, אני בכל פעם מתרכז בדבר אחד. נתחיל עם בנק הפועלים, ונראה אחר-כך לאן זה יתפתח. אני מאמין שיש עוד הרבה דברים לגלות בכל הסיפור הזה".

- למה דווקא נוחי דנקנר? זה לא בגלל שהוא הפך לאיזה סוג של שק חבטות? הרי יש עוד לווים גדולים שלא עמדו בהלוואות אפילו יותר גדולות, כמו מוטי זיסר.

"הבעיה אינה המחיקה של האשראי, והעניין הוא לא נוחי. הסוגייה היא מה נתנו לו ולמה. זה לא סוד שנוחי היה קשור לבנק. האם היה פאול בנתינת האשראי? יכול להיות שבבנק צודקים, והאשראי ניתן לפי כל הכללים, אני רק רוצה לראות שאכן הדבר נעשה כך".

מבנק הפועלים נמסר כי "הנושא תלוי ועומד בבית המשפט, ואין זה ראוי שהבנק ינהל אותו מעל דפי התקשורת, למרות שמדובר בנושא עקרוני".

המלחמה על הסודיות הבנקאית

לפני כחצי שנה הגיש שי נשר בקשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ובה דרש להורות לבנק הפועלים להעביר את פרוטוקולי הדיון של ישיבות ועדת האשראי והדירקטוריון הקשורות להלוואות שניתנו לנוחי דנקנר, המוערכות בכ-150 מיליון שקל.

"בקשה זו מוגשת לאור חשש ממשי לקיומה של התנהלות רשלנית ביותר של הבנק ולפגיעה קשה במערכת מנגנוני הבקרה והזהירות המחויבים בדין. יש חשש ממשי שהבנק נסחף לתוך מערבולת הענקת ההלוואות הודות לניצול מערכת קשרים אישיים ענפה של קשרים אישיים של דנקנר עם נושאי משרה בכירים בבנק הפועלים".

נשר הגיש את הבקשה באמצעות עורכי הדין אופיר נאור ורונן גרשט, במטרה לקבל לידיו את המסמכים, על מנת לדעת אם יש בידיהם תשתית של ראיות, שלאחריה ניתן יהיה להגיש תביעה נגזרת כנגד הבנק.

השופט חאלד כבוב קיבל את בקשתו של נשר והורה לבנק להעביר את המסמכים. "קיימת תשתית ראייתית ראשונית לצורך קבלת הבקשה שבפניי", כתב השופט כבוב בהחלטתו.

בנק הפועלים הגיש בשבוע שעבר לבית המשפט בקשה לעכב את ההגשה, על מנת שיוכל לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. בנימוקיו מציין עו"ד פיני רובין, המייצג את הבנק, כי התשתית הראייתית שהציג נשר דלה ואינה חוצה את רף התשתית הראייתית הראשונית.

בבנק מציינים כי תשתית זו נשענת בעיקר על גזרי עיתונות ומכתבי התנועה לאיכות השלטון: "אלה אינם יכולים לשמש ולא בדל ראיה בהליך משפטי", נכתב. במקביל, בבנק מציינים כי פרסום המסמכים יפגע בעיקרון הסודיות הבנקאית, שהוא "חובה בנקאית בסיסית".

בבנק הפועלים החליטו ללכת עם הנושא עד לבית המשפט העליון, שכן לטעמם נושא הסודיות הבנקאית והחיסיון הבנקאי שבצדה הוכר זה מכבר כעיקרון יסודי בהתנהלות הבנקאית, והם חושבים שמדובר בסוגייה עקרונית. בבנק חושבים שסוגייה זו מהותית יותר עבור הלקוחות מאשר הבנקים עצמם, ונחושים למנוע את כרסומו, גם אם נדרשת התערבותו של בית המשפט העליון.

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי