גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקים כרגיל: קבוצות הרכב שמרו על כוחן ואף התחזקו

למרות "מסע הצלב" של משרד התחבורה בענף הרכב, תוצאות הדירוג השנתי של "דן אנד ברדסטריט" ו"גלובס" מראות שקבוצות יבוא הרכב שמרו על כוחן ורובן אף התחזקו ב-2013; וזו רק ההקדמה לקפיצה של 2014

פקק / צלם: תמר מצפי
פקק / צלם: תמר מצפי

כמעט חמש שנים חלפו מאז החל משרד התחבורה בניסיון לשכפל את מודל המהפכה התחרותית של השר כחלון משוק הסלולר לענף הרכב. עשרות אלפי שעות עבודה של עובדי ציבור בוזבזו לאורך הדרך, הרבה מאוד משאבים נשרפו ואינספור הצהרות דרמטיות שוחררו לציבור - אך ללא תוצאות ממשיות בשטח.

נכון להיום לא קמה אפילו גרסה מוטורית אחת של גולן טלקום או הוט מובייל בשוק הרכב. היבוא האישי, שאותו טיפח משרד התחבורה כאחת החלופות המרכזיות ליבוא הרשמי, נכחד כמעט לגמרי בשנתיים האחרונות והשפעתו של היבוא המקביל על השוק היא לא יותר מסמלית וייצוגית. חברות הליסינג אמנם משווקות הרבה יותר כלי רכב חדשים מבעבר, אבל לא בתור "יד ראשונה" וגם זה רק בהסכמה מפורשת או מרומזת של היבואנים. אפילו "רפורמת העל" של משרד התחבורה, אותו "חוק שירותי הרכב" מפורסם, מתנהל בעצלתיים במסדרונות הרגולציה וירד כמעט מהתודעה הציבורית.

האמת היא שהכתובת הייתה על הקיר עוד בתחילת הדרך. שוק הרכב הישראלי הוא לא שוק של "ברזלים" של 300 דולר כדוגמת שוק הסלולר, אלא חלק ממערך עסקי גלובלי של ייצור ושיווק, עם חוקי משחק מורכבים וקשוחים ועם שחקני-על שפועלים כמו "גורילות עסקיות" בגיבוי של ממשלות. הרעיון שניתן יהיה לשנות סדרי עולם באמצעות גישה נוסח "נצעק ונאיים על העולם וכולם יפחדו ויישרו קו", היא יומרנית כיום כפי שהייתה לפני חמש שנים.

יתר על כן, ואמרנו את זה לא פעם, משרד התחבורה והאוצר החליטו מלכתחילה להתעלם מהעיוות הקשה ביותר בשוק הרכב המקומי שהוא המיסוי הממשלתי האגרסיבי. העיוות הזה מכפיל כמעט את מחיר הרכב ומאפשר לשרשרת שלמה של שחקנים לחגוג על גבו של הצרכן. ברגע שהוחלט להוציא את המיסוי מחוץ למסגרת "הרפורמה", הסיכוי להורדת מחיר משמעותית הפך חסר משמעות.

גביית מסים מרוכזת

אינדיקציה ברורה לכך אפשר למצוא בדירוג השנתי של יבואניות הרכב הגדולות שעורכת מדי שנה "דן אנד ברדסטריט" בשיתוף עם "גלובס". תוצאות הפרויקט מראות שאותן קבוצות שניצבו בראש הטבלאות ב-2012, ניצבו שם גם ב-2013. חלקן שינו מיקום ובודדות רשמו ירידה בהכנסות. אבל בסה"כ, רוב השחקניות הגדילו את המכירות ואת פעילותן.

רוב החברות המופיעות בדירוג שיתפו פעולה עם הפרויקט בכל הנוגע לאספקת נתונים בסיסיים בלבד כמו הכנסות ומספר עובדים, ומטבע הדברים כולן, פרט לקומץ היבואניות הציבוריות, שומרות את נתוני הרווח הרחק מהעין הציבורית. אבל עדיין אפשר ללמוד מהנתונים כמה דברים מעניינים ובראשם סדרי הגודל: עשר חברות פרטיות בלבד ייצרו הכנסות שנתיות מצרפיות של קרוב ל-24 מיליארד שקל.

אמנם לא כל ההכנסות הללו הן מיבוא רכב פרטי ויש קבוצות שחלק לא מבוטל מהכנסותיהן מגיע ממכירת אוטובוסים, משאיות, כלי צמ"ה וניהול נכסים, אבל גם אם נניח שרק כ-40% מההכנסות הללו הן בבחינת גביית מס קנייה ומסים נלווים על רכב פרטי עבור האוצר - עדיין אפשר להבין מדוע למדינה יש אינטרס ברור לשמור על המצב הקיים ולהימנע מפיזור מכירות לעשרות שחקנים קטנים ולא מוכרים. למעשה, ספק אם יש עוד שוק של מוצרי צריכה שבו כל כך מעט חברות גובות כל כך הרבה מסים בצורה כה מסודרת. בקיצור, חלומו של כל בכיר באוצר שלא רוצה "לרדוף אחרי הכסף".

החמישייה הראשונה: פיזור עסקי רחב

את המקום הראשון הובילה גם בשנה שעברה קבוצת כלמוביל עם הכנסות מצרפיות של 5.75 מיליארד שקל - עלייה מכובדת של 14.1%. סוד הכוח של כלמוביל הוא תמהיל מותגים אידיאלי: יונדאי, שהוא מותג "עממי" עם תדמית איכותית, מכסה היטב את דרישות ציי הרכב עם מחירים מבוססים על הדולר - מה שמייצר מן הסתם רווחי עתק בתקופות של שפל בשער המטבע האמריקאי. מהצד השני ישנה מרצדס שהפכה בשנים האחרונות ממותג נישה יוקרתי ורווחי לכזה שמציע פיזור רחב של דגמים לנישות רבות.

באמצע ניצבת מיצובישי, שהוכיחה לא פעם שהיא מסוגלת להפתיע עם דגם להיט - ובשנה שעברה זה היה רכב הפנאי "אאוטלנדר". לצד כל אלה, כלמוביל היא אחת השחקניות המרכזיות בשוק הרכב הכבד בישראל, החל ממסחריות קלות וכלה באוטובוסים ומשאיות כבדות. זה אמנם לא שוק גדול מספרית, אבל הרווחיות ליחידה שהוא מייצר נחשבת רצינית מאוד.

מאיר שנמצאת במקום השני עם עלייה נאה של 15.8% בהכנסות, היא עוד קבוצת ענק עם פיזור עסקי רחב מאוד, שמותגי הרכב הפרטיים והמוכרים שלה - וולבו, הונדה ויגואר - הם רק קצה הקרחון. חלק גדול ממקור ההכנסות של הקבוצה נמצא בשוק הרכב הכבד ובשוק הצמ"ה, אם כי גם מכירות הרכב הפרטי של וולבו והונדה רשמו עלייה נאה בשנה שעברה. מאיר עדיין משוועת ל"מותג ציים" רציני ולא היינו מופתעים כלל אם חלק מהאנרגיה של הנהלת הקבוצה מופנית כיום להשגת מותג כזה.

קבוצת דלק רכב לא ליקקה דבש בשנה שעברה בהיעדר נציגות משמעותית בפלח המשפחתי, ורשמה ירידה של 15.6% בהכנסות ל-3.466 מיליארד שקל. מותג היוקרה ב.מ.וו עדיין נמצא בשלב השיקום וניקוי האורוות, אבל הוא מרחיב כיום בקצב מסחרר את מגוון הדגמים, כך שעיקר הבונוסים מרכישתו יופיעו רק בשנים הקרובות. למרות זאת, אנחנו מכירים לא מעט חברות פרטיות שהיו שמחות לסיים את השנה עם רווח נקי של כ-541 מיליון שקל. ב-2014, בסיוע השיפור הדרמטי במכירות מאזדה ורוח גבית מהנפקת "מובילאיי" שהניבה רווחי עתק, עשויה דלק רכב לחזור לטריטוריית הרווח הנקי של מיליארד שקלים פלוס מינוס, שבה כבר נמצאה בשנות השיא שלה.

צ'מפיון מוטורס במקום הרביעי היא עוד קצה של "קרחון עסקי" עצום ממדים שמבצבץ מעל המים. צ'מפיון רשמה בשנה עברה שנה פנטסטית במכירות של מותגי קבוצת פולקסווגן, והצליחה להפוך אבן לא מלוטשת כמו סקודה ליהלום מכירות ואת מותג היוקרה אאודי למותג כמעט MASS-MARKET. אבל עם כל הכבוד להכנסות של כ-3 מיליארד שקל, זוהי רק זרוע הרכב של קונגלומרט עסקי וחשאי, שהוא, בין השאר, אחד השחקנים המרכזיים בשוק הבנייה והנדל"ן בארץ ובחו"ל, שחקן רציני בשוק מוצרי הצריכה ומחזיק בעתודות קרקע באזורי מפתח.

קרסו מוטורס במקום החמישי שמרה בשנה שעברה על יציבות בהיקף ההכנסות, והיא מחזיקה בשני מותגים שהפוטנציאל שלהם רחוק מלהיות ממומש. ניסן, למשל, עדיין נחשבת בישראל ל"ענק רדום" עם תדמית יפנית איכותית אך נוכחות מזערית בשוק הציים. המצב הזה עשוי להשתנות ביחד עם השינוי בתמהיל המוצרים של ניסן.

לחברה יש גם הון עצמי רציני - הגבוה ביותר מבין החברות הציבוריות בענף - והיא מנצלת אותו בשנתיים האחרונות להתרחבות עסקית באמצעות רכישות, בעיקר בתחום הרכב הכבד והצמ"ה. לא נופתע אם עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בתחום המיזוגים והרכישות בקרסו, ואם התיאבון לרכישות יופנה גם לתחום הרכב הפרטי או הליסינג.

החמישייה השנייה: פוטנציאל להתרחבות

יוניון מוטורס ניצבת רק במקום השישי עם הכנסות של 2.65 מיליארד שקל, אבל החברה מציגה גם השנה את מדד הפריון העסקי המרשים ביותר בעשירייה: היא פועלת עם 170 עובדים בלבד שמייצרים מכירות של כ-15.5 מיליון שקל לעובד. סוד הכוח של החברה הוא התמקדות במותג אחד, טויוטה, שהוא גם החזק ביותר כיום בשוק הרכב בכל הנוגע לתדמית וסחירות.

טלקאר, במקום השביעי, מציגה גם היא יעילות ארגונית יוצאת דופן עם 170 עובדים שמייצרים מכירות שנתיות של כ-11 מיליון שקל לעובד. הזינוק של טלקאר הוא תוצאה ישירה של אחד ההימורים העסקיים המצליחים ביותר בענף בעשורים האחרונים, שבמסגרתו קטפה את הזיכיון הזנוח דאז של קיה והפכה אותו לאחד ממנועי המכירות הצומחים ביותר בשוק המקומי.

מכשירי תנועה, שבמקום השמיני, מחזיקה בשני מנועי צמיחה רציניים. הראשון הוא סוזוקי, אחת מיצרניות הרכב הקטנות וכנראה גם האלמוניות ביותר בעולם, שהצליחה לרכב על גל המהפכה החברתית והמיסוי הירוק והפכה לאחת ממובילות המכירות בפלח הרכב הקטן בישראל. המנוע השני הוא סוכנות היבוא של הרכב הכבד מבית "מאן" שנרכשה לפני שנתיים, וגם היא, ככל הנראה, מהווה מכרה זהב קטן וחבוי. ועוד לא הזכרנו את פעילות הנדל"ן הענפה של הקבוצה.

יו.אמ.איי אמנם רשמה ירידה בהיקף הכנסותיה, אבל גם היא נהנתה מעוצמת השקל ביחס לדולר. בשנה שעברה היא ביצעה מהלך אסטרטגי שבמסגרתו השתלטה על חברת הליסינג וההשכרה "אוויס", אחת השחקניות המרכזיות, ובכך השיגה "זרוע מכירות" רצינית בשוק הליסינג. השנה היא רוכבת על הדולר הנמוך וביצעה כמה מהלכי שיווק אסטרטגיים עם המותג שברולט, שהקפיצו אותה בדירוג המכירות. לא נופתע אם תוצאות הארגון מחדש יקפיצו אותה כמה מקומות בדירוג בשנים הבאות.

את המקום העשירי חותמת קבוצת לובינסקי שרשמה ירידה בהכנסותיה. ללובינסקי יש אמנם זרוע מכירות עצמאית בתחום הליסינג - חברת הליסינג שבבעלותה - אך מגבלות תמהיל המוצרים של פז'ו וסיטרואן, ובראשן היעדר "משפחתית גדולה" בתצורה קלאסית, עמדו בעוכריה. גם לובינסקי מבצעת כיום ארגון מחדש מקיף מאוד שיניב פירות בשנים הבאות.

גלובס DUNS 100 לשנת 2014, סוכנויות יבוא רכב

עוד כתבות

סי אנד סאן ומלון West /צילום:שלומי יוסף

צרות של עשירים: מה עומד מאחורי ההתנגדות היוקדת של דיירי סי אנד סאן להרחבת הפרויקט

לאחרונה אושרה תוכנית לבניית 116 דירות יוקרה ו–198 יחידות מלונאיות בצמוד לפרויקט היוקרה שבצפון העיר ● לטענת בעלי הנכסים שבמתחם, התוכנית החדשה "מנופחת" ועשויה להוריד מערך נכסיהם ● במהלך הדיונים נחשף כי חלק מהיחידות המלונאיות במלון West משמשות למגורי קבע, בניגוד לחוק

לוגו הוט 2019

הוט: התקלה הסתיימה, כלל השירותים בת"א ובגבעתיים עלו

(עדכון) - נציין כי בשל החג מוקדי השירות של הוט מאוישים חלקית, ולכן זמני ההמתנה לנציגים ארוכים מהרגיל

שכונת בית הכרם / צילום: shutterstock

100 דירות ייבנו על עתודת הקרקע האחרונה של בית הכרם

הדירות ייבנו בשני בניינים בגובה 14 קומות ● תושבים: "מדובר במחטף, שיתוף ציבור לא נעשה פה"

מרגרט וסטגר / צילום: רויטרס, Francois Lenoir

האישה שקנסה את גוגל ואפל במיליארדים: "הקנסות - לא הפתרון הנכון"

מרגרט וסטגר, הממונה על ההגבלים העסקיים באירופה: "צריך להצליח למנוע את הבעיות מראש"

הקשיות של רשת לנדוור / צילום: חי דורני

המשבר האקולוגי הכריע: רשת לנדוור נפטרת מכל קשיות הפלסטיק

ל"גלובס" נודע כי רשת בתי הקפה מוותרת על קשיות הפלסטיק שלה ותשלים בקרוב העברה של כל הרשת לקשיות מקרטון ● ככל הידוע, מדובר על רשת המסעדות הראשונה בישראל שמבצעת מהלך כזה בפריסה ארצית

ג'ניפר אניסטון / צילום: Mario Anzuoni, רויטרס

בפחות מ-24 שעות: 7 מיליון עוקבים לפרופיל האינסטגרם של ג'ניפר אניסטון

השחקנית, שהתפרסמה בסדרת הקאלט "חברים", הצטרפה אתמול לראשונה לרשת החברתית והצליחה לשבור את האינטרנט ● לתמונה הראשונה שפרסמה, בה היא מופיעה לצד חבריה מהסדרה, יש כבר כמעט 9 מיליון לייקים

טראמפ וארדואן במטה נאט"ו בבלגיה ביולי / צילום: רויטרס

"אל תהיה טיפש": המכתב המדהים של טראמפ לארדואן

בתאריך 9 באוקטובר הציע נשיא ארה"ב לנשיא טורקיה להגיע להסכמות, וכתב לו: "אתה לא רוצה להיות האיש האחראי לטבח אלפי אנשים, ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה של טורקיה"

המכונית האוטונומית של גוגל /צילום: רויטרס

מה יקרה לרכבי המיני והאם הג'יפונים כאן כדי להישאר? כך ייראה שוק הרכב ב-2020

חלק מהסיבות לשינויים הן פנימיות, כמו פגיעה בשוק ההיברידיות כתוצאה מעדכון המס הירוק, וחלקן נובעות מתהליכים גלובליים בשוק • מה שלא משתנה הוא החיבה של הישראלים לג'יפונים שלהם

ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Yves Herman, רויטרס

כל מה שצריך לדעת על ההתקדמות החדשה בהסכם הברקזיט

ראש ממשלת בריטניה הודיע היום כי הגיע להסכם חדש עם האיחוד האירופי ● מה בדיוק חדש בהסכם והאם זה אומר שהברקזיט יוצא לפועל? ● "גלובס" עושה סדר

נתי סיידוף / צילום: אבשלום ששוני

יוסטון יש לנו בעיה: שו"ב צופה הפסד של 16-12 מיליון דולר מעיכוב בפרויקט הקמת נתיבי אגרה

החברה הודיעה כי השותפות הקבלנית המקימה את כבישי האגרה, שבה מחזיקה שו"ב 21.6%, הודיעה לה כי העיכוב נגרם "מגורמים שונים שחלקם אינם בשליטת החברה, ובכלל כך מספר אירועי מזג אוויר"

מטוסי בואינג 777 / צילום: GECAS

תע"א תסב מטוסי בואינג 777 עבור GECAS במאות מיליוני דולרים

התעשייה האווירית מרחיבה את פעילותה בתחום הסבת המטוסים: במסגרת הסכם חדש שעליו היא חתמה עם GECAS, היא תסב עבורה 15 מטוסי בואינג 777 מתצורה של מטוסי נוסעים לתצורת מטען

מורט מנדל / צילום: קרן מורט מנדל

המיליארדר והפילנתרופ מורטון ל' מנדל, מייסד קרן מנדל, הלך לעולמו

מנדל, ציוני נלהב, בן 98 במותו, תרם למוסדות שונים בישראל למעלה מחצי מיליארד דולר

דונלד טאסק, נשיא המועצה האירופית / צילום: Bartosz Banka/Agencja Gazeta, רויטרס

נמשכות השיחות על הסכם "ברקזיט"; טאסק: "נדע בעוד שבע-שמונה שעות"

השיחות על הסכם הברקזיט החדש בין האיחוד האירופי לבריטניה נמשכות בשעה זו, לאחר שהדד-ליין שנקבע להיום אחר-הצהריים חלף

תיירים צופים בציור קיר של אירועי "בלאדי סאנדיי". הגבולות בין צפון אירלנד ואירלנד שוב במוקד המחלוקת   / צילום: Clodagh Kilcoyne, רויטרס

כשהאדמה הבריטית רועדת תחת רגלי הנמר הקלטי

אחרי שהכלכלה האירית התרסקה כתוצאה משילוב של המשבר העולמי ומשבר פנימי, היא חווה צמיחה גבוהה במיוחד בעשור האחרון ● אבל לא בפעם הראשונה בהיסטוריה אירלנד לומדת שגורלה שזור בזה של בריטניה, ובמקרה של ברקזיט ללא הסכם, היא עלולה להינזק אף יותר ממנה

גרשון גונטובניק /צילום: אלון רון

בית המשפט משרטט מחדש את גבולות שכר-הטרחה של עורכי הדין

מסר לעורכי הדין הגובים שכר-טרחה על בסיס הצלחה: ביהמ"ש המחוזי קבע כי אין תוקף משפטי לסעיף בהסכמי שכר-טרחה מבוססי אחוזים, שלפיו הלקוח מתחייב לשלם את מלוא הכסף גם אם יפסיק את הטיפול המשפטי ● ערעור על ההחלטה נדון בעליון

אלי לוי, מור בית השקעות \ צילום: איל יצהר

זינוק של 60% במדד הנדל"ן מתחילת השנה לא הרתיע את מור השקעות מרכישת מניות אדגר וחג'ג'

חרף מחירי השיא שבהן נסחרות רבות מחברות הנדל"ן בת"א, מנהלי השקעות עדיין רואים בהן הזדמנות קנייה ● כבר בימים שמיד לאחר העסקאות, מור מורווח בשיעור דו-ספרתי על ההשקעות באדגר ובחג'ג' נדל"ן ● ילין לפידות השקיע 40 מיליון שקל במניות מגה אור, גם לאחר שהכפילו את מחירן ב-2019

הנשיא ריבלין ונתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

הליכוד: כל ראשי גוש 55 הצהירו כי יתנגדו לממשלת מיעוט

לדברי הליכוד, ההתחייבות הזו תמנע את האפשרות שבני גנץ יקים ממשלת מיעוט, כיוון שממשלה שכזו לא תוכל להתרחב

פנים בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

הבורסה ננעלה בעליות: ת"א 35 קפץ ב-1.2%, טבע זינקה ב-9%

פריגו עלתה ביותר מ-2%, כיל טיפסה ב-1.2%, טאואר זינקה ב-4.66%, ומניית אל על זינקה בכ-5% ● טבע הציעה פשרה בפרשת משככי הכאבים האופיואידים ● מדד המחירים לצרכן בספטמבר ירד ב-0.2%, בהתאם לצפי

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה / צילום: רויטרס

שווי המשכורת השנתית של מנכ"ל מיקרוסופט: 43 מיליון דולר

משכורתו של נאדלה גבוהה ב-66% לעומת משכורתו בשנה שעברה, שעמדה על 26 מיליון דולר, אך היא נמוכה יותר ממשכורתו ב-2014, שהייתה 84.3 מיליון דולר, השנה בה נכנס לתפקיד

סניף של ארומה ת"א / צילום: יח"צ

משרד הבריאות ערך שימוע לארומה ת"א; הערכה: הבעיה הייתה במקרר

(עדכון) - הרשת סוגרת עד להודעה חדשה את הסניף ברחוב מנחם בגין בת"א, לאחר ששני לקוחות שאכלו בו כריך וסלט טונה אושפזו אמש בשל תגובה אלרגית ● בנוסף הוחלט לבצע החלפה של מוצרי הטונה בכל הסניפים ולערוך בדיקת מעבדה וביקורת על כלל המוצרים ● "נפרסם את התוצאות בשקיפות לציבור"