גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש עיריית חדרה: נוכל להגיע ל-900 אלף שקל לדירה בעיר

אחרי קצת פחות משנה בתפקיד, צביקה גנדלמן מאמין שהוא יהפוך את הלימון ללימונדה - תחנת רכבת, תוכניות לאלפי דירות, אזורי תעסוקה, מלונאות ומיתוג "כעיר האנרגיה" ■ והשחיתות? "האווירה בעיר היא שהסדר והחוק חוזרים"

צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי
צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי

"אחד הדברים שחדרה סבלה ממנו זה דימוי", אומר צביקה גנדלמן (58), ראש עיריית חדרה המשלים בקרוב שנת כהונה ראשונה. גנדמן מדגיש שהעיר "סבלה" ולא "סובלת", כי הוא מאמין שהדימוי האפרורי נמצא במגמת שיפור. אחת ההוכחות שלו לשינוי היא שהמשפחות הצעירות שבחיפושן אחר דירה היו מדלגות על חדרה בדרכן לזיכרון, בנימינה ופרדס חנה, מתחילות לגלות בה עניין.

"85% מהרוכשים של דירות בעיר הם זוגות צעירים שמגיעים לשכונות החדשות מרמת השרון, מהוד השרון, מתל אביב, הרצליה ומכל המרכז", טוען גנדלמן. והוא מעיד שזה גם אתגר גדול, "כי אלה אנשים שיודעים לדרוש, לבקר, ומגיעים אחת ליומיים לברר מה יהיה עם הגן, ועם הגינה, ומה עם תחנת האוטובוס. יש להם תעוזה".

- אתה יודע שחדרה אינה הבחירה הראשונה שלהם. הם באים, כי פה הם יכולים לקנות.

"כן, אבל לא רק בגלל זה. באים גם בגלל החינוך, חיי החברה והמיקום. אפשר לחיות פה ולעבוד בהרצליה, להגיע בקלות לתל אביב ברכבת. וכן, יש משקל גם למחיר, שמאפשר לקנות דירה ראשונה פה".

- עדיין רבים פוסחים על חדרה בחיפושים אחר דירה. למה?

"אנחנו מתמודדים עם זה, ויש לנו הרבה יתרונות להציע. לא הרבה יכולים להתחרות עם המיקום שלנו. כמו כן, החלטנו למתג את עצמנו כעיר האנרגיה. תחום האנרגיה הוא תחום אוניברסלי ואנחנו עובדים על זה בצורה רחבה. אצלנו יש את תחנת הכוח הגדולה, מתקן ההתפלה הגדול בעולם ומפעלים שהולכים לעבוד בגז. נקים מכללה ללימודי האנרגיה, אנחנו מזמינים את חברות האנרגיה למקם כאן את משרדיהן. אנחנו גם בחדשנות בתחום - חדרה תיתן את החסות לכנס האנרגיה הבינ"ל במסגרת שבוע האנרגיה של מדינת ישראל".

- דווקא מיתוג באנרגיה ימשוך אנשים? זה עלול לעשות את ההיפך, במיוחד בגלל תחנת הכוח.

"כמי שגר כבר 10 שנים מתחת לארובה במערב העיר אני יכול להגיד שכולנו מכירים את הנושא הזה, אבל הסובל העיקרי מהארובות של תחנת הכוח? זה לא חדרה. העשן הולך לפרדס חנה, לזכרון, לבנימינה, בגלל הרוח. בנוסף לכך, אני מאמין וגם רואה שחברת החשמל עושה רבות בנושא".

בחדרה מתגוררים כ-84 אלף תושבים והיא משופעת בתוכניות למגורים, לאזור תעסוקה, לאזורי נופש ומלונאות. תוכנית המתאר של העיר מתעתדת להוסיף כ-35 אלף יחידות דיור תוך 20 שנה. העיר פרושה על 53 אלף דונם שכוללים רצועת חוף באורך 7 קילומטרים ממכמורת מדרום ועד תחנת הכוח אורות רבין בצפון.

בתחומי העיר עוברים שני כבישי האורך הוותיקים בישראל, כביש 2 וכביש 4, וכן מסילת הרכבת. בימים אלו מקודמת בנייה של מרינה לכלי שיט פרטיים. אם התוכנית נשמעת יומרנית, נזכיר כי בישראל יש ביקוש למקומות עגינה לכלי שיט קטנים, והוא עולה על ההיצע שמספקות היום המרינות בערים אחרות. מקום אפשרי נוסף להקמת מרינה, שנדון בעבר, הוא ברצועת החוף של נתניה.

"חוף הים של חדרה מושלם למטרה זו", אומר גנדלמן. "מרינה תפתח את העיר לקהל בין לאומי. אני מקדם את התוכנית בכל הכוח ויש לזה היתכנות גבוהה. מערב העיר הוא קרש הקפיצה של חדרה. יש לנו רצועת חוף של 7 ק"מ, יש לנו פארק נחל חדרה, יש לנו השטח שמדרום לנחל עד כפר הים, הוא נקרא רובע הים, עשרת אלפי יחידות דיור מתוכננות, ו-1,500 חדרי מלון. יש פארק העסקים ומרכז תחבורה שירכז את תחנת האוטובוסים, תחנת הרכבת, מוניות ומרכז מסחרי".

החוק חזר לעיר

למה זה לא קרה עד עכשיו? גנדלמן אומר כי "החדשות שהגיעו מכאן, לא בישרו טוב", והוא רומז כנראה לחשדות לשחיתות שנחשפו בה. אבל הוא אופטימי. "העיר משתנה. פרקליט מחוז הצפון, עו"ד איתן לדרר, הגיע להרצאה ואמר 'החוק חזר לחדרה. אם עד היום עבדנו מול העירייה, היום אנחנו עובדים עם העירייה', סוף ציטוט. החלטנו לעשות סדר בחנויות, החלטנו שאנחנו מחזירים את המדרכות לתושבים, החלטנו שטופס 4 יקבלו על פי נוהל ברור וקשיח".

- איך מגיבה הסביבה לשינוי?

"אנחנו מפעילים צווי הריסה וצווי פינוי. זה לא פשוט, אבל האווירה בעיר היא שהסדר והחוק חוזרים. יש יזמים בינוניים וגדולים שרוצים לבנות פה, ואחרי פגישה מרימים טלפון לוודא שבאמת מה שסוכם הוא הסוף, ושהם לא נדרשים ושלא יידרשו לתת עוד משהו".

- כשנכנסת לתפקיד הופתעת מהאופן שהדברים פעלו?

"כן. על חלק מהדברים לא ידעתי ואני מניח שעדיין איני יודע הכל. ככל שנכנסתי, הבנתי שצריך לתקן דברים בסיסיים ולהיות מאוד נחוש. בחדרה אי אפשר היה ללכת על המדרכה, הטכניקה הייתה שמדי פעם צריך לרדת לכביש. אמרו שהחנות הייתה על המדרכה והמחסן היה בחנות. עשינו סדר בתקופה קצרה. הייתה התנגדות והיו הפגנות. אבל לפני שלושה שבועות מי שהובילו את המחאה הגיעו לעירייה ואמרו תודה".

בלי הסכם גג

חדרה משופעת בתוכניות למגורים, אבל משום שרוב הקרקע פרטית, מתווה "הסכמי גג", אינו אפשרי. "שר האוצר היה כאן בסיור", מספר גנדלמן, ראש העיר היחיד בארץ מטעם מפלגתו של יאיר לפיד. "אמרתי לו שאין מקום יותר נכון לפיתוח מחדרה. אבל האוצר רץ לראש העין. לפיד אמר לי, 'הלוואי, רק תביא קרקעות מדינה'. זאת הבעיה שלנו. לכן החלטתי לצאת בתוכנית דיור עירוני".

- מה זה אומר?

"לקחת קרקע עירונית ולהקים מגורים עירוניים".

- רשויות טוענות שהן לא יכולות לוותר על שטחים חומים כי יצטרכו אותם בעתיד.

"זה היתרון שלנו - שפע המקום. בגלל שהרוב קרקע פרטית ואנחנו לא יכולים להיכלל בהסכמי הגג, החלטתי לעשות בעצמי. באמצעות החברה הכלכלית איתרנו שלושה אזורים ואנחנו מדברים בשלב הראשון על 80 דירות. נגדיר כללים ברורים כך שמי שירכוש דירה ירכוש אותה באמת למגורים ולא להשקעה. החברה הכלכלית תבנה בעצמה או באמצעות קבלן משנה ונוכל להוזיל את הדירות בכ-250 עד 300 אלף שקל. אם דירת 4 חדרים בחדרה, במרכז העיר, עולה היום בין 1.2 מיליון שקל ל-1.3 מיליון שקל, אנחנו מעריכים שנוכל להגיע לרמת מחיר של כ-900 אלף שקל".

- למה רק 80 יחידות דיור, ולמה לא לקדם גם השכרה?

"אנחנו רוצים לראות איך זה מתקדם. הייתה התלבטות אם לכלול השכרה, אבל אנחנו נוטים יותר למכירה, כי אני קצת חושש מהפרוצדורה של דיור להשכרה".

"הממשלה לא רוצה לקחת אחריות"

גנדלמן הוא יו"ר הוועדה לדיור ציבורי, שיכון ודיור לאומי במרכז השלטון המקומי, ויש בפיו ביקורת קשה: "הגענו למסקנה שהממשלה לא רוצה לקחת אחריות על מצוקת הדיור. בתולדות המדינה יש כמה מקרים שבהם הממשלה לקחה אחריות בנושא וצלחה. כך היה בפינוי המעברות וכך היה בימי העלייה הרוסית. על מנת להוריד את המחירים הממשלה צריכה לקדם פרויקטים ממשלתיים בעצמה, להציף בקרקעות וגם לבנות בעצמה. אני לא מציע ששר השיכון יעמוד בעצמו על הפיגום, אבל שהמדינה תיתן כסף".

- בפועל נראה שהיא לא יכולה.

"כראש עיר וכחבר פורום ה-15 אני יכול להגיד שבהרבה דברים נוח לממשלה לגלגל את הדברים לראשי הערים. ראשי הערים באמת רוצים אחריות, אבל אנחנו רוצים גם סמכות. עם אחריות בלי סמכות אי אפשר לעשות כלום".

- עוד סמכות במה? בהיתרי בנייה? ברמה תכנונית?

"למשל בתחום ההתחדשות העירונית. יש פרויקט פינוי בינוי בגבעת אולגה, בשכונת אלי כהן. תן לי לקדם את התוכנית מהר. לא לעשות עכשיו דיונים ארוכים על אם יהיו שם 900 או 1,100 יחידות דיור. זה מעכב את התוכנית שבועות וגם שנים. יש כבר הסכמה של בעלי הדירות. עכשיו יש דיון ארוך על המיקום, אחר כך דיון ארוך על מספר הדירות, האם נתח הרווחים של היזם יהיה 24% או 30%. צריך לשחרר את הסמכויות האלו לראש העיר".

- אבל בינתיים זה לא קורה.

"בסוף יקרה אחד מהשניים - או שלא תהיה ברירה, כי הרחוב יביא את הממשלה לעסוק בזה בלית ברירה, או שאנשים ימשיכו לחיות ככה, וכוחות השוק יהפכו את כללי המשחק".

"מחמירים יותר ממה שהחוק מחייב"

אחד הכשלים החמורים ביותר בתולדות ענף הבנייה בישראל נרשם השנה בשכונת מגורים חדשה שנבנתה בחדרה: קריסת המרפסת בבניין מגורים שיזמה חברת גינדי השקעות ובנתה חברת אורתם סהר, אירוע שרק בנס הסתיים בלי נפגעים בנפש.

"מתנהלת חקירת משטרה, ועל סמך הבנת החומר שלפני, וקריאה של חלק מהבדיקות, ההתרשמות שלי היא שאגף ההנדסה של העירייה עבד כמו שצריך", אומר גנדלמן. "כעירייה אנחנו מוגבלים בהתערבות ביחסים בין יזם לרוכש, אבל בכל מה שקשור בשגרת החיים, העירייה ליוותה, מלווה, ותלווה את התושבים".

- מה הלקח שלך מהמקרה?

"לקחנו את המקרה הזה, שרוב התהליך שקדם לו לא היה בתקופתי (גנדלמן נבחר לתפקידו כחודשיים לפני כן - א.ח) כטסט קייס: בדקנו את כל נהלי הגשת היתרים וטופס 4, והורינו על החמרות. החלטנו לקבוע רף גבוה יותר ואנחנו מחמירים יותר ממה שהחוק מחייב. לדוגמה, היום אנחנו משתדלים שבניית כל מבנה ציבור, או בניין משותף, תסתיים בכך שהמנכ"ל יוצא לשטח, עם הצוות המקצועי".

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה