גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גירושים הם משבר הרבה יותר קשה משנוטים לתאר אותו"

בעקבות צאת ספרה "זאת עם הכתם השחור", מדברת עמליה רוזנבלום על הגירושים האישיים שחוותה ועל היתרונות בפרק ב', כמו זה שהיא חווה היום עם בן זוגה יובל בנאי: "היה נחמד לדעת פעם מה שאנחנו יודעים היום"

עמליה רוזנבלום / צילום:תמר מצפי
עמליה רוזנבלום / צילום:תמר מצפי

לסופרת עמליה רוזנבלום יש לא מעט לספר על גירושים. הוריה התגרשו כשהייתה בת 26, וגם היא ויובל בנאי, סולן להקת "משינה", נמצאים יחד ב"פרק ב'", כשלשניהם ילדים מנישואיהם הראשונים. לאחרונה היא הוציאה את ספרה הרביעי, "זאת עם הכתם השחור" (כנרת זמורה ביתן), שבמרכזו לילי, נערה בת 15 שמתמודדת עם גירושי הוריה.

לרוזנבלום יש דרך מעניינת להמחיש את הגירושים דרך עיניו של הילד שחווה אותם: "אחד מסרטי הקלאסיקה של ההתבגרות זה 'אני והחבר'ה'. הסיפור שם מתחיל כשהילדים מוצאים גופה, אירוע דרמטי של איבוד התמימות, וזה מתניע את כל הסיפור. ב'זאת עם הכתם השחור', הגופה בתחילת הספר היא התפרקות הנישואים של ההורים. כמו בכל אגדה, יש שלב שבו הנסיכה והנסיך צריכים לצאת מהארמון ולגלות את העולם וזה מה שדוחף את גיבורת העלילה לצאת מהארמון שלה".

- יש הרבה מתמטיקה בספר. את אוהבת מתמטיקה?

"האמת שלא. אני לא אוהבת מתמטיקה, אבל חיפשתי דרך להעביר את היכולת המיוחדת של הגיבורה להתנתק בסיטואציות רגשיות קשות ולעבור לעולם המחשבה הרציונלית, המסודרת והאנליטית. חשבתי שהבעיות המתמטיות הן דרך טובה ליצור את זה וגם דרך חווייתית לקוראים, שמתנתקים מהדרמה וגם חווים בעצמם את התהליך הנפשי של הגיבורה".

- הבריחה הזו מאפיינת לדעתך ילדים במצבים מורכבים כאלה?

"אני לא יודעת ספציפית על ילדים אבל יש מנגנון נפשי מאוד מוכר - 'דיסוציאציה', שמגן על הנפש באמצעות כך שבמצבים קשים הוא מפצל אותה מהאירוע. פה הילדה עוברת חוויות מטלטלות, אבל לא טראומה. ועדיין, לכל אחד יש מנגנוני הגנה. יש כאלה שמנגנון ההגנה שלהם זה הומור, יש כאלה שהוא כמו בספר - חשיבה אינטלקטואלית רציונלית, שמאפשרת התרחקות מהפצע.

"אחד הדברים המשמעותיים שחשוב לי להעביר בספר על כל עניין הגירושים זה שמדובר במשבר הרבה יותר קשה משנוטים לתאר אותו, אבל הוא גם יכול לשמש אבן דרך בהתבגרות".

- בוודאי כשהגירושים מתרחשים כשהילדה בת 15.

"נכון. בספר, לילי מתחילה כילדה מאוד תמימה שמאמינה לגמרי לאופן שבו המבוגרים מציגים את העולם. בתוך משבר ההתבגרות, היא מגלה פערים גדולים בין מה שההורים שלה אמרו לה, לאופן שבו הם מתנהגים בעצמם. הם אומרים לה לא לשקר, אבל היא שומעת אותם משקרים. במקביל, היא רואה שכאשר היא מסתבכת, הם כל-כך עסוקים בעצמם שהם לא מתייחסים ומגיבים אליה".

- יש גם רצון לנקום בהורים על שנפרדו? להעניש אותם?

"המסע של לילי בסיפור מתחיל בנקודה שבה היא מרגישה וחושבת 'איך הם עשו לי דבר כזה?', עד לנקודה בצד השני של הסיפור, שבה היא מבינה שהחיים באופן כללי זה עסק קצת פחות אישי. לכן, הרצון שלה להעניש או להחזיר את הגלגל לאחור, משתנה. בסוף היא מבינה שקרו דברים שאמנם משפיעים עליה, אבל לא נעשו כנגדה במזיד".

- כיצד היית מתארת מהבחינה הזו את חוויות הגירושים שהיו בחייך - של הורייך ושלך?

"הייתי בת 26 כשהוריי התגרשו ולא חייתי בארץ, אבל ללא ספק ראיתי את הדרמה הזו מנקודות מבט של ילדה, כאישה שעברה בעצמה פרק א' ונמצאת עכשיו בפרק ב' וגם בתור מישהי שהיא בזוגיות עם מישהו שיש לו נישואים קודמים וילדים מהם. ראיתי את זה ויש לי תחושה מאוד עמוקה שגירושים הם קונפליקט מאוד קשה ואחד הדברים המורכבים בזה הוא שכולם צודקים.

"האירוע הזה של הגירושים גם כל-כך נפוץ, שאני חושבת שיש מקום להסתכל עליו בצורה ריאליסטית. הרי בנוף הספרות לגילאי הנוער בולטים ספרי הפנטזיה, של ערפדים וקוסמים. הם עונים על צורך פסיכולוגי עמוק, אבל יש חשיבות גם לתאר בצורה לא מתייפייפת ולא מלודרמטית את הדרמה המאוד שכיחה הזו בחיים, וזה מה שעשיתי בספר - דרמה של התפרקות משפחה באופן שבו הילד מקבל עובדה מוגמרת שההורים עסקו בה במשך שנים, והם מצפים שידביק את הקצב.

"מצד שני, זה דבר שעוברים אותו. יש חיים אחרי זה והם מצוינים. החיים לא אמורים להיות נטולי משברים. החיים הם רצף של משברים וגירושים של הורים הם פשוט חלק מהחיים".

- גם את ויובל בנאי בפרק ב'. איך היית מתארת אותו?

"אני יכולה לומר על זה, כמו על כל דבר אחר בחיים, שהיה נחמד לדעת פעם מה שאנחנו יודעים היום. לא אני המצאתי ש'הנעורים מבוזבזים על הצעירים'".

נשאר במשפחה: דרמה קומית של עמליה ועידו רוזנבלום

מעבר לספרים שכתבה, רוזנבלום היא גם ד"ר לפסיכולוגיה חברתית וכן תסריטאית. גם בתחום הפסיכולוגיה הגירושים לא נשארים בחוץ, או אולי הניסיון להימנע מהם. "אני מתחילה ללמוד טיפול זוגי ומשפחתי באוניברסיטת תל-אביב וגם גישור וגישור משפחה", היא מספרת.

בתחום התסריטאות, היא משתפת עכשיו פעולה עם אחיה, מנחה הטלוויזיה עידו רוזנבלום. ביולי החלו צילומי הסדרה "הפרויקט של עומרי גורדון", דרמה קומית שהיא כתבה יחד עם אחיה ועם הכותב אסף שלמון. עידו ישחק והיא תשמש בתפקיד התסריטאית.

רוזנבלום: "עידו מגלם בסדרה מוזיקאי הולל, שבוקר אחד מוצא בפתח ביתו תינוק והוא צריך להתחיל לחיות איתו. עידו ושלמון מאוד מצחיקים, אני הבאתי את המבנה הדרמטי".

עמליה רוזנבלום

גיל: 40

מצב משפחתי: נשואה בשנית, ליובל בנאי+2 (בת מהנישואים עם הבמאי אסף ברנשטיין ובן עם בנאי)

מגורים: מושב אילניה שבגליל התחתון ונווה-צדק בתל-אביב

ספרים: ארבעה. ספרה לנוער "עד קצה המושב" (כתר) זכה בפרס זאב לספרות ילדים ונוער ותורגם לגרמנית, איטלקית ולסינית

חוץ מזה: ד"ר לפסיכולוגיה חברתית ותסריטאית ("2.3 בשבוע")

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"