גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מי שלא שואל מה המותג שלו יתרום לאנושות, יהיה בבעיה"

ליאת צבי הייתה במסלול המהיר לקריירה ארוכה בענף הפרסום, אבל אחרי שנים ארוכות בתעשייה היא עברה כמעט לצד השני של המתרס ■ היום היא בעלת משרד "הקליניקה" המתמחה בפרויקטים של נושאי סביבה וקיימות

ליאת צבי / צילום: איל יצהר
ליאת צבי / צילום: איל יצהר

"קיימות" נתפסת כתחום של אנשים מעט מוזרים - אולי אפילו הזויים - ובלא מעט מובנים הוא רחוק שנות אור מעולם הפרסום והשיווק המסורתי, שאחריות סביבתית ומצפון חברתי הם לא בדיוק הערכים הראשוניים שמזוהים איתו. אבל אם שואלים את ליאת צבי, שהייתה בעברה פרסומאית מסורתית בכירה, והיום היא בעלת משרד "הקליניקה" המתמחה בפרויקטים של נושאי סביבה וקיימות, זה ממש לא תחום אזוטרי המיועד לאליטיסטים חסרי בעיות קיומיות, אלא במגמה הנובעת מצורך אמיתי בשינוי, שעסק שלא יצטרף אליה בזמן מסתכן בסכנת הכחדה.

על פניו נראית צבי תל-אביבית טיפוסית, רחוקה מאוד מתדמית "מחבקי העצים" שלה זוכים העוסקים בתחום. ברוב הקריירה שלה אין כדי להעיד על התפנית שתבצע עם הזמן, כשתמיר את קידום המותגים של אסם בקידום רעיונות כמו "יום שני ללא בשר". למעשה, הדרך שלה בפרסום מסורתי הייתה ברורה: כבר בגיל 30 קיבלה לידיה את ניהול מחלקת הפלנינג במשרד הפרסום גלר-נסיס, ודי מהר לאחר מכן הגשימה את החלום של כל פרסומאי, כשקיבלה מניות במשרד.

עשר שנים היא הייתה חלק מההצלחה, אבל משהו השתנה אצלה מבפנים: "ראיתי את עצמי בענף הפרסום עד הפנסיה. כשהגעתי לענף, רוב הבריפים היו 'משהו חדש הגיע לשוק' וצריך היה לחבר בין צורך למוצר. אחרי שהתגברה תרבות השפע, הגיעו בריפים למוצרים שהיינו אומרים 'מי צריך את המוצר הזה?'. הייתה הרגשה שאנחנו בעודף מוצרים. מעט מהם, ובדרך-כלל מתחום האפליקציות וההיי-טק, היו כאלה שהאנושות באמת חיכתה להם שישפרו את חייה.

"בקבוצות מיקוד שמענו מצרכנים את חוסר שביעות-הרצון. כבר לא תרמנו לאושר של אנשים, התחלנו לעשות נזק. אני זוכרת איש אחד שאמר שבכל פעם שאשתו והילדים הולכים לקניון ומגהצים את הכרטיס, זה מעמיק את הקבר שלו. ישבתי וחשבתי לעצמי, האם עכשיו אני צריכה למכור לו עוד מוצרים שהוא לא צריך? בהדרגה זה חלחל. התחלתי להרגיש מועקה לקום בבוקר לעבודה. ישבו איתי מנהלי חברות שלא הבינו על מה אני מדברת: אחריות חברתית? סביבתית? הרי צריך למכור עוד מוצרים - להראות צמיחה, גידול, שורת רווח. זה לא עבד יותר", היא מספרת.

בעקבות רילוקשיין של בעלה, נסעה צבי לשיקגו, שם אמורה הייתה לקבל תפקיד בסוכנות ליאו ברנט, אבל הרעיון לעבוד עבור חברות כמו מרלבורו, וחברות תרופות ואלכוהול, היה בלתי אפשרי מבחינתה יותר. באותה תקופה נולדה ההזדמנות למכור את החלק הראשון מהמניות במשרד, לחזור לעוד 3 שנים ולמכור עוד חלק.

- כשמכרת ידעת מה את רוצה לעשות?

לא, אבל ידעתי שאני רוצה לשנות את העולם, שאני הולכת לעסוק בקידום קיימות, ונרשמתי ללימודים. במקביל ידעתי שאני רוצה להמשיך לעבוד בפרסום כי אני אוהבת את זה וטובה בזה. חברתי למאיה צוראל, שבאה מתחום ניהול לקוחות, והתחלנו לעבוד יחד".

- הופתעתם מהתגובה של החברות המסחריות?

"בהתחלה חשבנו שנהיה החוט המקשר - נעבוד עם חברות מסחריות, ניקח אותן יד ביד לעבר מישור הקיימות, שהם יראו את האור ויחד נשנה. זה ממש לא מה שקרה. כל חברה שפנתה אלינו פשוט רצתה גרין וואש - גם אם הם לא קראו לזה כך. הדרישה בסוף הייתה קחו את המותג שלי תצבעו אותו בירוק ותנו לי להרוויח יותר. לא ממקום רע, אלא ממקום שלא הבינו שכשמשנים את הייצור, משנים דרמטית את המבנה העסקי. לא פגשנו פרטנרים שמוכנים להיכנס לעובי הקורה".

- מה הכוונה ב"עובי הקורה"?

"לבוא ללבת העסקים. לשאול למשל, אם אני מייצר משקה שפוגע בבריאות של אנשים, שגורם להשמנה ומלכלך את הסביבה. צריך להיות אמיץ כדי לשאול את השאלה מה המקום שלי בעולם החדש? מה תפקיד המותג שלי? ידענו לשאול את זה בעולם הישן, ותפקידי המותגים היו לגרום לאנשים אושר, להיות יפים יותר, מבלים יותר - כי באנו מחוסר לשפע. היום צריך לשאול מחדש מה תפקיד המותגים. התפקיד שלהם השתנה, גם אם החברה לא רואה את זה. הצרכנים יילמדו אותה את זה בדרך הקשה. בחו"ל, כל בתי-הספר לעסקים הולכים לכיוון של קיימות, ופה זה עדיין לא קורה".

- מי הם הלקוחות שלכם היום?

"בעיקר קרנות פרטיות או ארגונים ללא מטרות רווח. עם המשרד להגנת הסביבה למשל, אנחנו בונות מותגים אחרים. 'יום שני ללא בשר' הוא דוגמה לפרויקט אידיאלי מבחינתנו, שבו גייסנו את הכסף ובנינו את המותג ובעצם אנחנו הלקוח. גם 'שעת כדור הארץ' היה פרויקט כזה. מודל הפעילות שלנו הוא תכנון אסטרטגי של פרויקטים חד-פעמיים. יש פרויקטים נוספים שאנו גם מגייסות עבורם כספים תמורת ניהול הפרויקט. כחלק מהאמונה שלנו בשקיפות, ולא מהפה החוצה, אנחנו לא לוקחות עמלות ובטח שלא עמלות יתר".

- ולקוחות מסחריים?

"דיזנגוף סנטר הוא גוף שאנחנו עובדים איתו, כי הם היו מוכנים להכניס את היד לכיס, לפתוח מחלקת קיימות, לעשות מחקר ולבדוק מה הם, כחברה מסחרית - קניון שהוא שיא תרבות הצריכה, יכולים לעשות כדי לקדם קיימות".

- וזה מסתדר?

"בנינו אסטרטגיה שמתמודדת עם השאלה הקשה - כיצד הסנטר, שזכות הקיום שלו היא היותו מרכז קניות מסחרי, יכול לעסוק בקיימות. האסטרטגיה מדברת על 'עסקים לא כרגיל'. לחשוב מחדש על האופן שבו עושים עסקים. מהו רווח לגיטימי? כיצד מרוויחים מבלי שזה יבוא על חשבון העובדים והסביבה? אילו עסקים רוצים לעודד? איך משתפים אוכלוסיות מגוונות? לדיזינגוף סנטר יש מורשת מפוארת של מעורבות בקהילות של עובדים זרים, ילדים, אוהבי בעלי חיים, הקהילה הגאה ועוד. הוא גם מרכז הקניות היחיד שמעסיק את כל עובדיו בהעסקה ישירה. בין היתר השקנו תוכנית 'עץ בעיר' לשתילת עצים בתל-אביב על-ידי ילדי השכונה. הקמנו את 'שוקיסטה' - שוק האיכרים אורבני שבו מתקיימת קנייה ישירה ממגדלים של תוצרת איכותית שמגיעים ללב העיר, ולא לקצוות שלה כמו בנמל תל-אביב, וכך זה לא מצריך נסיעה וזיהום אוויר ומשרת את תושבי השכונה. במהלך השנה הקרובה יעבור הסנטר תהליך של התייעלות אנרגטית, כניסה לתחום הפרדת האשפה ועוד".

- האם כל חברה מסחרית יכולה לפעול לקיימות?

"כן, אבל היא צריכה להיות אמיצה ולשאול שאלות קשות: האם המוצרים שאני מייצרת תורמים לרווחת בני האדם ולהמשך הקיום שלנו על כדור הארץ? אם התשובה שלילית, יש לשנות את הפורטפוליו. הערך המניע הוא חיבור בין תרומה חיובית לאדם ולסביבה, לבין יכולת לרווחיות הגיונית ולא חזירית.

"על מנת שחברה תיכנס לתהליך כזה, זה חייב להתחיל מהמנכ"ל ולקבל משאבים - מישהו שינהל את הנושא ויהיה לו כסף משמעותי לחקור, לנסות, לטעות, לתקן ולפרוץ את גבולות המחשבה הקונבנציונלית".

- ומי שלא ילך לשם?

"מי שלא יעשה את זה, לא יהיה לו עתיד עוד 40 שנה. בסוף יהיו פה 'מארי אנטואנטים' - ייערפו ראשים. ההמונים סובלים מכובד החיים העולמי ורואים 1% מהאוכלוסייה שנהנה. יצטרכו לחלק הכול מחדש. פתאום מדברים על הגבלה של רווחים ותקרות למשכורות מנהלים. לפני חמש שנים כשדיברתי על זה הסתכלו עלי כעל קומוניסטית מושבעת.

"יש בעיות סביבתיות שמשפיעות, כמו המהגרים שאנחנו קוראים להם 'מהגרי עבודה'. אני קוראת להם 'מהגרי סביבה', כי הם באים ממקומות שאין בהם משאבים. המשאבים שיש נשלטים על-ידי מעטים. אין להם מים ואוכל, אז הם מהגרי סביבה כי לא כל-כך מזמן הם יכלו לשתות מהנהר וללקט בשדה. עכשיו הם מחפשים את הצרכים הכי בסיסיים. כמו מהגרים אלה יגיעו עוד מיליונים כי יש משבר סביבתי - מדינות שמתרסקות. יש עלייה של מחירי מזון - לא רק בגלל הרשתות הקמעונאיות, אלא גם בגלל חומרי גלם שמתייקרים. יותר קשה לייצר אותם, צריך יותר מים שהולכים ומתמעטים וזה מעגל. אז מי שלא שואל את עצמו מה המותג שלו הולך להביא בשנים הקרובות לאנושות, ולא רק שורת רווח, יהיה בעתיד במצב קשה".

"משבר מנהיגות"

צבי לא אופטימית לגבי הדרך שעושות כיום החברות בישראל. לגבי המחאה החברתית שפרצה בשנים האחרונות היא אומרת, כי "אם לא יפתרו את זה שאנשים לא מצליחים להרים את הראש ביומיום, זה ייגמר רע מאוד. אנחנו דור שגדל בשפע - הילדים שלנו לא מבינים שיש אפשרות שזה לא יהיה. מה שמכנים 'דור המילניום' הם מצד אחד מפונקים, אבל מצד שני הם סופסוף מתעסקים בנושאים שהם לא רק כסף. יש להם עניין הולך וגובר בצדק. כשזה פוגש את הבעיה הכלכלית, לצד היעדר ההתרגשות שלהם ממותגים שירדו למקומם הטבעי - שם תהיה רתיחה".

- אבל אצלנו יש בעיקר מחשבה לטווח קצר.

"כי אין מנהיגים עסקיים. כל סמנכ"לי השיווק והמנכ"לים הם מהדור הישן. הם יביאו את המקסימום שהם יכולים להביא בכלכלה הישנה, אבל בסיטואציה החדשה הם לא ינצחו".

- איך הפילנתרופיה בארץ לעומת העולם?

"אנחנו חיים מזה בפרויקטים שלנו, אבל זה לא הרבה. יחסית לרווחים שעושים פה, אפשר היה לתת הרבה יותר. עוד לא פגשתי את הביל גייטס הישראלי שיגיד שהוא רוצה לתת את רוב הכסף שלו לתרומה. יש אנשים שעושים, אבל לא מספיק. אי-אפשר להגיד על מישהו שהוא אשם, רשע או שהמנכ"לים רעים. המערכת הכלכלית שיצרנו הגיעה לדעתי למשבר. משבר אמון עם צרכנים, משבר סביבתי, משבר כלכלי. אלה לא אנשים שתכננו את המערכת - הם בסה"כ צריכים להביא שורת רווח לבעלי המניות. ואנחנו מצפים שינהיגו? למה? מי לימד אותם להנהיג? בכל העולם הנושא של מנהיגות בכל התחומים במשבר גדול. לא רק בעולם העסקי, אלא גם בשאר התחומים".

"רק הנשים יביאו את המהפכה"

כששואלים את צבי על היחס שלה לכסף, היא אומרת: "כשעזבתי את גלר-נסיס אמרתי שיש לי מספיק. מה זה מספיק? אנחנו מתעסקים הרבה במה זה מספיק, ויש היום כימות של זה, ורואים שיש נקודה מסוימת שככל שיש יותר כסף - פחות מאושרים.

"אני מקווה שהמאבק הגברי הזה של האגו יוביל את המנהלים לתחרות בעולם של קיימות. הרי כבר נהיינו קהים למספרים - בכמה מכרו אפליקציה כזאת או אחרת. אז אפשר אולי לייצר תחרות על מי יציל את החינוך? את התרבות? זה לא יהלומים יותר יפים להתהדר בהם? אבל רק נשים יביאו את המהפכה הזאת".

- למה הנשים יביאו את המהפכה?

"כי הן חושבות יותר קדימה, בגלל הילדים. כרגע, לצערי נשים שרוצות להצליח בעולם העסקי נאלצות לשחק בחוקים שהעולם הגברי קבע, ובעיני זאת לא הצלחה. לשחק בכלים שהם קבעו: שעות לא נורמליות של עבודה, לא להיות מספיק בבית עם הילדים, ואיפה רואים שזה מיותר? כשיש מונדיאל. פתאום אפשר לקבוע ישיבות בשלוש, כי יש משחק בחמש. אז למה לא לנהל ככה עסק בדרך-כלל? כשיש סיבה אני מוכנה לעבוד גם עד 12 בלילה אבל ביומיום? בשביל ישיבה שוטפת? למה לעבוד אחרי 16:00? כי לא נעים לדבר 'דיבור נשי'? כיום נשים שמצליחות בעולם הזה הן קורבנות".

- ויש בכוחן של נשים לשנות את זה?

"רק אם הן יקימו חברות משלהן, עם חוקים אחרים. יבואו לעבוד שם האנשים הכי טובים, כי זה מה שאנשים רוצים היום. כשבודקים, מגלים שאנשים רוצים לעבוד פחות, לא להרוויח יותר.

"הדבר האחרון שאנחנו צריכות זה להוכיח שאנחנו 'אחלה גברים', שזה אומר לעבוד יותר קשה ולעשות יותר כסף. מזה יש לנו מספיק. דווקא גוונים של איכות חיים, ניהול אחר, תרומה אמיתית לחברה האנושית, יכולים להוות הזדמנות אדירה לנשים בעולם העסקי".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● עוד עולה מהנתונים כי כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק