גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה"רטוריקה הציונית" שמחלישה את ערי הדרום

הפרבור נחשב לאחת המגמות התכנוניות הבעייתיות ביותר בעולם המערבי בחמישים השנים האחרונות. שכונות וערי שינה חדשות נוגסות בשטחים הפתוחים של הציבור כולו, מגבירות את השימוש בכלי רכב פרטיים, מחלישות את מרכזי הערים הוותיקות ומחמירות את הפגיעה באיכות הסביבה.

יש רק מגמה אחת גרועה יותר מהקמת שכונות שינה - הקמת ישובים חדשים. ישובים אלו מחריפים את אי השוויון המרחבי ומגדילים את הפערים החברתיים. הקמת ישובים קהילתיים חדשים יקרה ובזבזנית, שכן היא דורשת פריסה חדשה ונרחבת של תשתיות מים, חשמל, ביוב וסלילתם של כבישים חדשים, אשר על פי רוב משרתים כמות קטנה יחסית של תושבים. הדברים נכונים שבעתיים לישראל, שסובלת ממחסור בשטחים פתוחים, מתקציב מצומצם, ומפערים חברתיים ההולכים ומתרחבים.

בצפון הנגב יש מרכז מטרופוליטני אחד - באר שבע. סביבו ישנן כמה ערים קטנות עד בינוניות, הנאבקות על הישרדות ועצמאות כלכלית ועל משיכת אוכלוסייה חזקה אליהן. באחרונה, דור חדש של מנהיגים מקומיים עורר תקווה למהפך בערי הדרום, יזם תהליכים של התחדשות עירונית, והביא להתעניינות מחודשת של גרעיני צעירים, זוגות צעירים ובנים חוזרים ליישובי הנגב. לראשונה מזה זמן רב, יש תקווה זהירה לקפיצה אמיתית קדימה של ערי הדרום.

שוליות כפולה

אבל למרות כל זאת, על אף התנגדותם של גורמים מקצועיים שונים, מצאה לנכון המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את בנייתם של חמישה יישובים קהילתיים חדשים באזור ערד, וכן יישוב בדואי אחד שאמור לרכז לתוכו חלק מתושבי הכפרים הבלתי מוכרים. בנוסף, משרד השיכון, יחד עם החטיבה להתיישבות, עמלים בימים אלה על תכניות להקמתם של לפחות עשרה יישובים חדשים בנגב ובגליל.

הקמת היישובים מלווה ברטוריקה ציונית כביכול ובדיבורים על שמירה על אדמות הלאום. בפועל, היא עתידה להשיג מטרות הפוכות: להחליש את ערי הנגב והגליל הוותיקות, ולצמצם עוד יותר את השטחים הפתוחים שעומדים לרשות הציבור.

הקמת היישובים החדשים מאיימת לשחזר את הטעות שבהקמתם של יישובים כמו מיתר ולהבים (ומאוחר יותר - אשלים וגבעות בר). מיתר ולהבים, מהיישובים המבוססים בישראל, היוו מיום הקמתם מוקד משיכה לאוכלוסייה אמידה מערים סמוכות, ובעיקר מהעיר באר שבע. אוכלוסייה זו הייתה יכולה לסייע מאוד בחיזוק ערי הדרום והובלתן קדימה, אולם פותתה לנטוש את היישובים הקיימים ולהסתגר בפרברים החדשים.

בהקמת יישובים אלה נגזרת על ערי הדרום תופעה המכונה "תופעת השו*ל*יו*ת הכפולה": לא רק שנדרש מהן להתמודד מול כוח המשיכה של ערי המרכז והיתרונות המובנים שלהן על פני הפריפריה בישראל, אלא שגם בדרום עצמו נוצרת תחרות פנימית, המחלישה את הערים הוותיקות לטובת היישובים החדשים והבלתי נחוצים.

תכנון אקולוגי ולא סביבתי

נוסף לתוכניות אלה מקדמת הממשלה תיקון לתוכנית המתאר הארצית הכוללנית (תמ"א 35), שיאפשר בין היתר להרחיב באופן דרמטי דווקא את השטחים המיועדים למגורים במרכז.

אם לא די בכך, ועדת-על תכנונית חדשה (הוותמ"ל - אשר אושרה בכנסת תוך כדי מבצע צוק איתן, מצב שמנע דיון מעמיק לגביה ולגבי צורת עבודתה), הוקמה במטרה להגדיל את היצע המגורים, והיא עשויה לאשר במהרה את התוכניות לאזורים אלו, בלי לערוך הליך תכנוני מעמיק המביא בחשבון שיקולים חשובים נוספים. כך, מקטינה הממשלה את התמריץ לעבור לערי הדרום הוותיקות ומקשה עליהן - הן בתחרות מול ערי המרכז והן בתחרות הפנימית מול היישובים הקהילתיים וההרחבות הקהילתיות בדרום.

מגמות אלה יוסיפו חטא על פשע ויביאו לפגיעה נוספת בערי הדרום.

לכך יש להוסיף את הצורך בשיקום נזקי מבצע "צוק איתן", שהשבית את החיים בדרום לתקופה ארוכה. באופן אירוני, אותה ממשלה שמצהירה שוב ושוב על עמידתה לצד תושבי עיירות הדרום בעת נפילת הטילים, היא זו שמקדמת כעת מהלך שיפגע באיכות חייהם בשנים ובעשורים הבאים.

אין בדרום שום צורך ביישובים חדשים. לו ההשקעה העצומה הכרוכה בהקמתם הייתה מופנית לערים הוותיקות, היה באפשרותה להזניקן קדימה ולהשפיע לטובה על חיי תושביהן. תחת זאת, היא תאפשר למתי מעט לעבור ליישובים שיתהדרו בתכנון "אקולוגי", אבל יעמדו בסתירה לכל ראייה סביבתית. יישובים שיגרמו לתושביהן לזהם במידה רבה יותר את הסביבה על ידי שימוש מוגזם ברכב פרטי, לבזבז עוד חשמל ולנגוס בשטחים הפתוחים. גם אם כל הפסולת בפרברים הללו תמוחזר, גם אם כל התושבים שם יצרכו אוכל אורגני, עצם הקמתם יגרום נזק בלתי הפיך לסביבה ולקהילות השכנות בנגב.

למרבה האבסורד, סופם של היישובים החדשים לא לעמוד בהבטחות איכות החיים שתולים בהם המתכננים. עלות תחזוקת בית צמוד-קרקע בפרבר גבוהה, משפחה ממוצעת נדרשת להחזיק בשניים או שלושה כלי רכב, ומהתושבים נמנעת החוויה העשירה של מגורים בסביבה עירונית חיה, הטרוגנית ומרובת גירויים חברתיים ותרבותיים. לא לחינם מהוות ערי העולם המתחדשות מוקד משיכה לאוכלוסייה, כולל לילדיהם של מי שעקרו בעבר ליישובים הקהילתיים. בסופו של דבר, האדם הוא יצור חברתי המבקש לעצמו יותר ממה שביתו, רחב ומצויד ככל שיהיה, מסוגל להציע.

בשעה שמדינת ישראל עומדת בפני כורח הקיצוץ בתקציבים, טוב תעשה אם תבחן מחדש את הקמת היישובים החדשים, ותבחר להשקיע את המיליארדים המיועדים להם בסיוע ליישובי הדרום שנפגעו במהלך המבצע הצבאי האחרון, כמו גם בתהליכי התחדשות עירונית בבאר שבע וערד, בדימונה ובירוחם, מצפה רמון ואופקים - תהליכים מהם ייהנו מאות אלפי ישראלים בשנים ובעשורים הבאים.

רון חולדאי הוא ראש עיריית תל אביב-יפו ויו"ר פורום ה-15; עו"ד איתן אטיה הוא מנכ"ל פורום ה-15 (ארגון הערים העצמאיות בישראל)

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של השופט אורנשטיין נחשף: כמה ישלם היהלומן דן גרטלר?

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע שבפסיקה נקבע כי 90% מהתביעה של האחים נגד היהלומן נדחתה ● ערב החג, ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק אך נדחה. כעת הוא צפוי לזנוח את הבקשה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן