גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תווי שי, מתנות ובונוס: אילו הטבות מעניקים ארגונים?

המתנות שהארגון מעניק לעובדים צריכות לשקף ערכים שהארגון מעוניין לקדם ■ "תגמול שלא הגביר את רמת ההזדהות של העובד עם הארגון הוא תגמול לא טוב" ■ לא רק מתנה לחג: מה נותנים המעסיקים בישראל לעובדים בנוסף לשכר?

תקופת הטרום חגים מעוררת בקרב עובדים תהייה וציפייה לגבי המתנה לחג שיקבלו ממקום העבודה. מתנות לחג הן מסוג התוספות הקטנות שמעידות על יחס החברה לעובדיה, בלי קשר לשכר; יש חברות שמעניקות מתנות ליום ההולדת של העובד או לאירועים כמו חתונה או לידה, יש חברות שדואגות מבלי שהן מחויבות לכך לארוחת צהריים מלאה או מסובסדת ואחרות מעניקות תקציב ביגוד לעובדים.

לדברי מיכל בשן, בעלת החברה לפסיכולוגיה ארגונית ומרצה בנושא ניהול ומנהיגות, כל מתנה שהעובד מקבל מהארגון צריכה להיקשר לאחד מהערכים שהארגון מעוניין לייצג. למשל, מתנה לילדים לקראת בית הספר או פעילות משותפת עם הילדים מגבירה את רמת ההזדהות של העובד ובני משפחתו עם הארגון ומראה לו שמדובר במקום עבודה משפחתי ותומך. גם מתנת לידה מושקעת, כמו חבילת לידה שמכילה את כל הדרוש לתינוק חדש במשפחה עושה את העבודה. "ברגע שהארגון קשור את עצמו לאירוע משמעותי כל כך בחיים, העובד לעולם לא ישכח את זה.

"להבדיל, ארגון שעזר לעובד שאיבד את אביו בשבעה יצר הזדהות גבוהה של העובד עם הארגון והראה לעובד שגם ברגעים הכי קשים הארגון מאחוריו. ככל שאני יוצרת אפקט משמעותי יותר, התגמול הוא יותר אפקטיבי", היא אומרת.

- אז הארגון צריך לחשוב היטב מה הוא נותן לעובד כדי להפיק את הרווח המרבי.

"כשמנכ"ל מוציא כסף, אני מקפידה להמליץ שהתגמול ישפיע מאוד על המוטיבציה הפנימית של העובד כלפי הארגון. תגמול שלא הגביר את רמת ההזדהות של העובד עם הארגון הוא תגמול לא טוב. בונוס שניתן סתם כך ונבלע בחשבון הבנק לא ייזכר, אבל אם הענקתי אותו בטקס ארגוני וציינתי שהעובד הצליח לגייס לקוח אסטרטגי - אז זה עובד. תגמול זה כלי עבודה ניהולי שנועד לווסת את רמת המוטיבציה בהתאם ליעדי הארגון. חשוב שמנכ"לים יבינו שלדרך שבה הם מתגמלים בארגון יש השפעה רבה".

"עניין של מנהג"

מעבר לחיזוק הערכים, יש חברות שממש מחויבות להעניק מתנות חג במסגרת הסכם קיבוצי או צו הרחבה. לדברי דוד שי, ראש מוקד פיתוח יישומים בחברת חילן, העוסקת בפיתוח תוכנות ופתרונות לניהול כולל של ההון האנושי בארגונים, בצו ההרחבה לעובדי ניקיון נקבע למשל שחובה על המעסיק (הקבלן) להעניק לעובד שי לחג, ואף ננקב סכום המתנה. "במקומות שהשי אינו מוסדר", אומר שי, "יש עניין של מנהג, והפסקה פתאומית של המנהג היא בעייתית. אם הארגון במצוקה כספית אפשר בהחלט לשנות את גובה השי, ומבחינה זו למעסיק יש גמישות, אבל ביטול הוא צעד קיצוני, שבוודאי יעורר התמרמרות".

שי לחג, אם תהיתם, חייב להיות שווה לכולם, גם לעובדים שהמעסיק פחות אוהב - בית המשפט קבע שאפליה מסוג זה אינה מקובלת עליו. ואגב אפליה, בצו ההרחבה לעובדי הניקיון נקבע גם בנוגע לכל מתנה אחרת שעובדים קבועים מקבלים במקום העבודה שלהם - הקבלן יחויב להעניק לעובדיו מתנה בערך זהה. אם למשל, הארגון מחלק סופגניות בחנוכה - הרי שגם הקבלן מחויב לחלק שי דומה לעובדיו כדי שלא ירגישו מקופחים.

אז על איזה סכום יעמדו מתנות החג בראש השנה הבא עלינו לטובה? מסקר שערכה חברת Sodexo Benefits&Rewards, הפעילה בתחום כרטיסי האוכל וההטבות לעובדים, שליש מהמעסיקים בישראל נותנים מתנה לחגים בשווי 350-500 שקל ומעט יותר משליש נותנים מתנות בשווי נמוך יותר. 10% מהמעסיקים מעניקים מתנה לחג בשווי של מעל 550 שקל ולעומתם 14% מהמעסיקים מעניקים מתנות לחג בשווי של מתחת ל-200 שקל. 25% מהמעסיקים בענף המינהל הציבורי מעניקים מתנות בשווי זה. עוד לפי הסקר, מעסיקים בענף ההיי-טק נותנים מתנות בשווי ממוצע של 452 שקל ו-13% מהם נותנים מתנות בשווי של יותר מ-550 שקל. 20% מהמעסיקים בענף הסיטונאות וקמעונאות נותנים מתנות בשווי של יותר מ-550 שקל.

ואיך זה משפיע על העובדים? מאוד חשוב שמתנת החג תהיה דומה בערכה למתנה שניתנת בארגונים דומים. לדברי בשן, מתנה קטנה מדי לעומת המתנות המקובלות בשוק עלולה ליצור תסכול ועובדים לפעמים מעדיפים שלא לקבל דבר. "עדיף לאגד שתי מתנות קטנות ולתת לעובדים משהו מכובד", אומרת בשן.

ארוחות, ביגוד ומתנות יום הולדת

ומה קורה בין חג למועד? בימי שגרה? לפי הסקר, 51% מהארגונים בישראל מעניקים לעובדיהם הסדר כלשהו לארוחת הצהריים - כרטיס אוכל או חדר אוכל ארגוני, אף שאינן מחויבות לעשות זאת ברמה ענפית; לעתים הדבר מוסדר בהסכם תוך מפעלי עם העובדים. בחברות הגדולות העניין רווח יותר: 84% מהחברות שמעסיקות 250 עובדים לפחות דואגות לצהריים, לעומת 40% מהחברות הקטנות יותר (5-49 עובדים). גם בתחום זה בולט תחום ההיי-טק, ש-81% מהחברות בו מעניקות הסדר לצהריים לעומת 40% בלבד מהחברות בתחום הבנקאות, ביטוח ושירותים פיננסיים.

חדרי האוכל הם הפתרון הנפוץ ביותר וקיימים ב-54% מהחברות הגדולות וב-32% מהחברות הבינוניות - 29% בממוצע. כרטיסי האוכל משמשים ב-7% מהחברות והכי שכיחים בהיי-טק (42%) ובפיננסים (15%). חדרי אוכל הכי שכיחים בענפי השירותים העסקיים (36%), המנהל הציבורי (34%) והתעשייה והייצור (34%).

סכום הסבסוד הממוצע שמעניקים מעסיקים לארוחת הצהריים עומד על 24 שקל: דווקא בחברות הקטנות הסכום הממוצע גבוה יותר ועומד על 27 שקל, לעומת 22.5 שקל בחברות גדולות ובינוניות. עוד עולה כי 11% מבעלי ההסדר בחברות קטנות מקבלים סבסוד של יותר מ-40 שקל, לעומת 3% ו-7% בחברות גדולות ובינוניות, בהתאמה.

דווקא חברות תשתיות, הנדסה ובנייה מעניקות את הסבסוד הגבוה ביותר: 29.5% בממוצע; 24% מחברות אלה מסבסדות לעובדים יותר מ-40 שקל. ההיי-טק בתחום זה מאחור, עם 27 שקל סבסוד לארוחת צהריים של עובד.

ביגוד, אם תהיתם, הוא ברוב המקרים דרך לתת עוד הטבה שוות-כסף, מבלי שיחושב לפנסיה, אלא אם כן הוא נדרש לעבודה ממש - ואז התקציב גם פטור ממס עבור המעסיק. לדברי שי, "בחלק מהמקומות זה פשוט שם אחר לכסף וזה חסר משמעות. העובד מקבל 1,000 שקל לשנה לביגוד, ויכול לקנות בגדים או כל דבר אחר. זה רכיב שכר שלא מחייב את העובדים לעשות בו שימוש ספציפי".

תקציב ביגוד ניתן לעובדים ב-53% מהחברות ונפוץ בעיקר בחברות בינוניות (63%) וגדולות (51%). התקציב הזה נפוץ באופן די דומה בכל המגזרים למעט מגזר התשתיות, ההנדסה והבנייה, שם הוא נפוץ במיוחד (69%), ומגזרי ההיי-טק (19%) והפיננסים (10%), שם הוא פחות נפוץ.

בשליש מבין החברות הגדולות והבינוניות שמעניקות תקציב זה, רוב העובדים בחברה מקבלים אותו. 56% מהחברות הקטנות שנותנות תקציב זה מעניקות אותו לרוב העובדים. סכום הסבסוד הממוצע הוא 658 שקל בשנה. מעבר לתקציב הביגוד, 6% מהחברות מממנות ניקוי יבש לעובדיהן.

מתנות אישיות, כאמור, גם הן מנהג מקובל בחלק מהארגונים. לפי הסקר, 69% מהמעסיקים נותנים לעובדיהם שי במועדים נוספים, מעבר לראש השנה ופסח. 58% מהם נותנים מתנות לחתונה, 55% ללידה, 53% ליום הולדת ו-27% נותנים מתנה לעובד מצטיין. רק 8% מעניקים מתנה רשמית מהחברה במעמד עזיבת החברה.

המתנות הנפוצות ביותר הן תווי שי (39%), כסף מזומן/צ'ק (34%) ומתנה מוחשית פיזית (30%). 19% מעניקים שוברי מתנה לבילוי. הערך הממוצע למתנות שאינן לחגים עומד על 326 שקל ודווקא בחברות הקטנות הערך של מתנות כאלה עולה.

"מתנות סתם הן לגמרי לא פורמליות", מסביר שי. "מעסיקים נותנים מתנות כל אחד לפי שיקוליו. זו המתנה היחידה שגם פטורה ממס בסדר גודל של 200 שקל בשנה. גם רשות המסים רואה את זה כמשהו שאינו תשלום, אלא כמשהו שמבטא ידידות. מאוד נדיר למצוא משהו שעובר ממעביד לעובד ללא תשלום מס. עד יולי 1990 היה פטור ממס גם למתנות חג, אבל הוא בוטל".

לא רק מתנה לחג

עוד כתבות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין