גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"פשיטת-הרגל בגיל 25 - הגרסה שלי לתואר בניהול עסקים"

טומי הילפיגר רצה להיות שחקן פוטבול, אבל אמרו לו שהוא נמוך מדי, אז הוא פנה לעסקי האופנה ■ מהר מאוד פשט את הרגל, אבל מאז שהצליח לעלות חזרה על המסלול, הוא נחשב לאחד השחקנים הגדולים בשוק האופנה העולמי

טומי הילפיגר / צילום: רויטרס
טומי הילפיגר / צילום: רויטרס

עם פתיחת שבוע האופנה בניו-יורק בשבוע שעבר, התמלאו משרדיו של טומי הילפיגר במנהטן בפעילות קדחתנית. קולקציית אמריקנה הסטודנטיאלית הפכה למגדירת המותג, והשתקפה בכל דבר. עובדים צעירים במכנסי כותנה מגוהצים אצו-רצו להם במסדרונות שקירותיהם מעוטרים בדגלים אמריקאיים 'משופשפים ומיושנים' באופן אמנותי, ובפוסטרים בסגנון אמנות הפופ. הטלפונים צלצלו ללא הרף, והאווירה במקום הייתה של פאניקה מלוטשת ומצוחצחת.

אבל הילפיגר, שיעלה היום על מסלול התצוגה כדי לקוד לקהל בעקבות חשיפת קולקציית אביב/קיץ 2015, שמר על מצב-רוח טוב ועל קור-רוח גם בעין הסערה. "אני בעסקי האופנה כבר 40 שנים טובות, אז כבר ראיתי את כל זה יותר מפעם אחת", הוא אומר בחיוך.

הקריירה של הילפיגר בן ה-63 רצופה פיתולי עלילה מפתיעים. הילפיגר, השני מבין תשעה אחים ואחיות, נולד וגדל בעיר קטנה בצפון מדינת ניו-יורק. מגיל צעיר הוא שאף להפוך לשחקן פוטבול מקצועי, אך נאמר לו שהוא נמוך מדי. ב-1969, כשהיה בן 18, הוא פתח עסק שפעל בקמפוסים למכירת מכנסי ג'ינס ומכנסיים בגזרה מתרחבת לתלמידי קולג' שרצו לדמות בכוכבי הרוק והפופ שלהם.

"הוריי כעסו מאוד. הם רצו באופן נואש שאלך לקולג'", מספר הילפיגר. "אני לא הקשבתי. ידעתי שאני יזם. מצאתי את החור האדיר הזה בשוק". אבל בהיעדר הבנה אמיתית של המנגנון העסקי, הילפיגר פשט את הרגל בגיל 25. הוא מכנה את ההתנסות ההיא "הגרסה שלי לתואר שני בניהול עסקים - והתפכחות קשה במיוחד".

החוויה הקשה לא הרתיעה את הילפיגר מהגשמת יעדו ארוך הטווח, והוא עבר למנהטן בתור פרילנסר. ב-1985, בתמיכתו הפיננסית של איש העסקים ההודי מוהאן מורג'ני, היה הילפיגר מוכן להשיק מותג שיישא את שמו.

ההשקה התבצעה באמצעות מודעות מחוצפות שהוצגו בכיכר טיימס, ושבהן הופיע האיש החדש בשוק לצדם של מעצבי אופנת גברים דגולים כמו קלווין קליין וראלף לורן. "זה היה הימור אדיר, ובאותה העת פחדתי שהגווארדיה הישנה תקבור אותי - טירון צעיר ועז-פנים שנדחף ישר דרך חבל הקטיפה".

אך נטילת הסיכון הניבה תוצאות, והמותג הילפיגר הפך ללהיט. הילפיגר הבין שהפעם הוא אינו מעוניין בניהול העסק, ולכן מכר אותו ב-1989 ליזם הקנדי לורנס סטרול ולאיל האופנה והטקסטיל ההונג קונגי סיילס צ'ו. במסגרת העסקה המשיך הילפיגר להחזיק ב-22.5% מהחברה, אך ויתר על השליטה במותג הנושא את שמו. הוא טוען כי הוויתור על הבעלות אינו מטריד אותו.

"היה שלב שבו שקלתי פשוט לנהל את העסק ולשמור את הזכויות לעצמי. אבל ידעתי שככה העסק יישאר קטן, ואני רציתי לבנות מותג עולמי בר-קיימא - וזה מה שעשינו", אומר הילפיגר ונשען לאחור בכיסאו. הוא מוסיף שמכירות הקבוצה הוכפלו בעקביות מדי שנה עד ליציאתה לבורסה בניו-יורק ב-1992.

"אתה בונה סביבך צוות מוכשר מאוד שמצטיין בתחומים שבהם אתה חלש. באופן קולקטיבי יש לכם חלק בנכסים, ואתם מושקעים בהצלחה ארוכת הטווח של החברה. זאת הנוסחה שעבדה עבורי", אומר הילפיגר.

בהיסטוריה של הילפיגר שמור תפקיד נכבד למנכ"ל הוותיק פרד גהרינג - שנכנס הקיץ לתפקיד היו"ר ושניצח על התרחבותה הבינלאומית המהירה של הקבוצה באמצעות עסקאות רישוי רבות.

מיתוג בעזרת מפורסמים

בינתיים הפך הילפיגר לאחד החלוצים הראשונים של מיתוג אופנה באמצעות קשרים עם מפורסמים, והוא גיבש עסקאות עם כוכבי ראפ והיפ-הופ במטרה להעניק למותג מעמד של מותג-פולחן כ'מדים' העירוניים הנבחרים. תיק המוצר מגוון מאוד: מבגדי תינוקות ועד בגדים תחתונים, בשמים ואבזרים לבית.

"היופי של המותג שלנו הוא שהוא מושך קהל רחב מקבוצות גיל שונות ומרקע כלכלי, אתני וערכי מגוון. יש לו אמינות הודות לזוהר שהוא שואב מהאסוציאציה בינו לבין מפורסמים", אומר יוצר המותג.

כמה מהשחקנים הגדולים ביותר בשוק האופנה העולמי - מותגי יוקרה אמריקאיים כגון מייקל קורס, טורי ברץ' וראלף לורן - נהנים כיום מהרכישות השאפתניות שמבצעים בני המעמד הבינוני בשווקים בשלים ומתעוררים.

הילפיגר מספר שהוא פעל עשרות שנים בפלח שוק עתיר-יתרונות זה. "במשך שנים לא זכינו לכבוד אמיתי בקרב קהל חובבי האופנה העילית - הם לא החשיבו אותנו למספיק 'יוקרתיים'. אבל אנחנו ידענו שסגנון לבוש מבוסס-מותג אינו משהו שמושך רק צרכנים בטווח העליון של השוק. אנחנו תפסנו את זה הרבה לפני שכל האחרים תפסו".

מכשולים בדרך

היו גם מה שהילפיגר מכנה באירוניה "קצת מכשולים לאורך הדרך". לאחר שמותג הילפיגר אומץ - ואז ננטש - בידי קהילת הראפ ושוק בני העשרה, נרשמה ירידה חדה במכירות בתחילת העשור הקודם. היצע היתר הפך את מותג טומי הילפיגר לקומודיטי בארה"ב, ומניית החברה נפגעה קשות. עסקת ה-1.6 מיליארד דולר שבמסגרתה נרכשה החברה על-ידי אייפקס פרטנרס הובילה להתרחבות באירופה, בעקבות הירידה בהזמנות מחנויות הכלבו בארה"ב. ב-2010 מכרה חברת הפרייבט אקוויטי את הילפיגר ל-PVH תמורת 3 מיליארד דולר. PVH, חברה בורסאית שמחזיקה גם בקלווין קליין, ממשיכה להיות הבעלים של הילפיגר.

"עבדתי עם כל סוגי המשקיעים, הייתי חברה ציבורית וחברה פרטית - אבל המקום שבו אנחנו נמצאים היום - אנחנו חלק ממבחר החברות שנמצאות בבעלות חברה עולמית ועוצמתית שמציעה לנו האצה עצומה בצמיחה ומסגרת לוגיסטית מעולה - זה המקום שבו אנחנו רוצים להיות", אומר הילפיגר".

על-פי התוצאות הרבעוניות האחרונות של PVH, שפורסמו בשבוע שעבר, צמחו הכנסות טומי הילפיגר ב-9% נאים ל-870 מיליון דולר. הילפיגר מספיק עשיר כדי להפסיק לעבוד לו רצה בכך. אבל הוא עדיין "שוקד באובססיביות" על ליטוש פרטים, צבעים וגזרות בקולקציות שלו, וכן על מסעי הפרסום באמצעי התקשורת המסורתיים ובמדיה החברתית.

אספן אמנות

הילפיגר הוא אספן אמנות מודרנית ותיק הנכסים שלו כולל פנטהאוז ניו-יורקי שהוצע אשתקד למכירה תמורת 80 מיליון דולר ומלון במיאמי.

הוא מספר כי לעתים תכופות משמשים תחביביו האישיים מקור השראה לחזונו המקצועי. "צבעים ותרבויות מהתחביבים, הנסיעות, השיחות עם המשפחה - מספקים לעתים קרובות בסיס והשראה לנקודת המבט של קולקציה חדשה. החיים מחוץ למשרד הם דבר הכרחי לכל אדם יצירתי שפועל בכל תחום עיצוב שהוא".

הילפיגר מספר על שינוי טקטוני במגזר האופנה בשל הגלובליזציה. הוא מצביע על מותגי "אופנה מהירה" כגון זארה, H&M וטופ שופ "שנמצאים בכל פינת רחוב ומציעים מוצרים מעולים במחירים מעולים". עם זאת, טוען הילפיגר כי בקרב על ליבותיהם, שיקול דעתם וארנקיהם של הצרכנים, תמיד יהיה מקום למותגים שמוכרים חלום יחד עם זוג מכנסי ג'ינס.

"בסופו של דבר לעולם לא יהיה לחברות האלה הון מותגי אמיתי, מכיוון שהן קודם כול קמעונאיות. לוגו הדגל שלנו הוא אחד הנכסים הגדולים שלנו - זו אסוציאציה ויזואלית שמהדהדת אצל אנשים בכל מקום שבו הם נמצאים, ומאפשרת להם להכיר את סגנון החיים שאליו הם מצטרפים באמצעות רכישת מוצרי הילפיגר", אומר הילפיגר.

"תמיד יהיו צרכנים שיקנו את מה שאנחנו מוכרים. בסופו של דבר, כוחו של מותג של מעצב אופנה זה משהו שלעולם לא יתפוגג".

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון