גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אשר: "נפעל בחומרה נגד מסתירי הון. אני מציע להם לדווח"

מנהל רשות המסים מבהיר כי מי שלא יבחר ב"גילוי מרצון", והרשות תגיע אליו בעצמה, יספוג עונשים כבדים: "בידינו רשימות של אלפי ישראלים. העולם התכווץ, והיכולות להחביא כספים הצטמצמו. אנו מצלבים מידע על ישראלים בעולם"

משה אשר / צילום: אלון רון
משה אשר / צילום: אלון רון

יומיים לאחר פרסום נוהל "גילוי מרצון" החדש של רשות המסים, נמצא מנהל הרשות, משה אשר, בעיצומו של הקמפיין לפיתוי הנישומים לבחור בהליך.

בכנס שערך ארגון "סטפ ישראל" בתל-אביב בנושא "אין מקלטי מס בטוחים", הבהיר אשר כי מי שלא יבחר בהליך גילוי מרצון, והרשות תגיע אליו בעצמה, יספוג עונשים כבדים.

"יש בידינו רשימות ובהן אלפי ישראלים. לפני שנגיע אליכם - ויש לנו המון מוטיבציה, אינדיקציות ואפשרויות להגיע למידע שלכם - ונפעל נגדכם בחומרה, אני מציע שתבואו ותדווחו את ההון ותשלמו מסים. כך גם נוכל גם להוריד מסים בעתיד", הבהיר.

לדברי אשר, "כולנו עדים לכך ששר האוצר עושה את כל המאמצים כדי לא להעלות מסים, וזה לא פשוט. במיוחד בתקופה כל-כך קשה כשיש לנו הוצאות ביטחון רבות והוצאות לחימה, וגם ללא הוצאות מבצע 'צוק איתן', יש לנו תקציב מאוד-מאוד לחוץ. ובכל זאת, שר האוצר אומר 'אני לא מעלה מסים'. זה אומר שמבחינתנו כרשות מסים אנחנו צריכים לוודא שנגיע לכל מי שיש לו כספים שלא דווחו".

אשר ציין כי הליך הגילוי מרצון "יסייע לנו כחברה להעלות את השוויון בנטל, להימנע מקיצוץ בתקציבי הרווחה והחינוך שלנו ולהימנע מהעלאת מסים; וזה גם נדרש כי העולם השתנה בשנים האחרונות, כולם רוצים לחשוף עברייני מס, ואנחנו לא לבד. העולם התכווץ, היכולות להחביא כספים הצטמצמו, וכולם יכולים להרגיש זאת. אנחנו בלב השינוי".

על רקע חילופי המידע בין המדינות, השקיפות הגוברת, האמנות הבינלאומיות לשיתופי-פעולה ומדיניות ה-OECD לחשוף העלמות מס, הבהיר אשר כי "זאת סביבת המס החדשה שלנו. המדינות הבינו שאם כל אחת עוזרת באמצעות הלנת קצת כסף אצלה בבנק להעלים מס במדינה אחרת, גם היא סובלת מכך. החלפת האינפורמציה בין מדינות היא הבסיס לדיווח התקין במישור הבינלאומי. זה הכלי האפקטיבי ביותר".

אשר הוסיף כי כיום יש לרשות המסים תשתית של אמנות מס עם מדינות אחרות מאוד טובה, "אבל עד היום חילופי המידע לפי האמנות האלה היו פר-תיק, ובאופן כזה קשה לייצר טיפול רוחבי במסה של העלמות המס".

לכן, הזהיר אשר, "עכשיו אנחנו 'מפקסים' את עצמנו בלקבל רשימות בנקאיות נרחבות ולהצליב מידע על ישראלים בעולם. כך, למשל, לאחרונה קיבלנו רשימות עבודה שאנחנו בודקים אותן, ובקרוב נוכל לפרסם נתונים על חקירות שניהלנו נגד ישראלים ששמם עלה במסגרת הרשימות האלה ונחשדים בהעלמות מס".

כפי שנחשף ב"גלובס", ברשות המסים מתנהלת בימים אלה חקירה בינלאומית נרחבת שראשיתה במידע שהגיע לרשות על ישראלים המנהלים חשבונות וכספים, בין היתר בשווייץ. אשר התייחס גם להרחבת רשת המדווחים לרשות המסים באמצעות שליחת המכתבים למאות אלפי אזרחים בארץ, כפי שדווח לראשונה ב"גלובס".

לדבריו, "בישראל אין חובת דיווח כללית על כלל תושבי המדינה, ואני לא בטוח שצריך. אני לא רואה טעם בזה שנטיל חובת דיווח על אישה מדימונה שמתפרנסת משתיים-שלוש עבודות כדי להגיע שכר בסיסי. יחד עם זאת, אנחנו צריכים להיחשף למידע שמוסתר מאיתנו. לכן התחלנו בפרויקט השנה, במסגרתו לקחנו את המידע שיש לנו במחשב ועשינו הצלבות ושלחנו טופס דרישה לדיווח על ההכנסות והנכסים ל-106 אלף אזרחים. עד עכשיו כבר ענו לנו 50% מהמכותבים. כעת אנחנו משווים את התוצאות שקיבלנו לנתונים שיש אצלנו".

הפרויקט ספג לאחרונה ביקורת קשה, בין היתר בטענה כי אינו ממוקד מספיק, וכי אזרחים לא רלבנטיים קיבלו מכתבים מהרשות - בהם ילדה בת 5, פנסיונרים, חיילים בודדים ועוד. ואולם לדברי אשר, מהלך שליחת המכתבים מניב כבר תוצאות. "רק בעקבות משלוח המכתבים, אלפי אנשים כבר פתחו תיקי מס והחלו לשלם מסים. מצד אחד דיווחו על נכסים, הדירות שיש להם וכדומה, והחלו - בלי קשר להחלטה שלנו - לשלם את המס".

אשר הוסיף כי לא תמיד מדובר בסכומי מס משמעותיים, ולכן עדיף לדווח מאשר להיקלע להליך פלילי. "לא מדובר בסכומים מאוד דרמטיים. על שכר דירה של 5,000 שקל לחודש, 60 אלף שקל לשנה, משלמים 10% מס שנתי. זה לא דרמטי, אז תשלמו את המס".

"הנישומים הבינו את ההזדמנות"

בהמשך התייחס גם אבי ארדיטי, סמנכ"ל בכיר לחקירות ומודיעין וראש מינהל המכס, להזדמנות שמעניק נוהל הגילוי מרצון לאזרחים. "משתמשים היום יותר ויותר ברשות המסים וחושפים אותה למידע שמתייחס לפשיעה החמורה בישראל. מרבית הפשיעה יש לה היבט פיסקאלי, ולכן רשות המסים תמיד שם, לצד המשטרה, רשות ניירות ערך וכל גורמי האכיפה".

ארדיטי הוסיף כי "בשנים האחרונות האכיפה התגברה, יש גידול הולך ומתמיד של רשות המסים בהגשת כתבי אישום, וגם בתי המשפט מחמירים יותר ויותר בענישה, כי הם מבינים שמדינה שצריכה יציבות, חייבת אכיפה אמתית. במקביל, רשות המסים היום חשופה הרבה יותר למידע של העלמות מס מכספים של ישראלים בחו"ל, ויש בידינו היום רשימות של ישראלים שחושפות מיליארדי שקלים שנמצאים בחו"ל".

על רקע זאת ממליץ גם ארדיטי לנצל את ההזדמנות לגילוי מרצון, לפני שהרשות תגיע לכסף בעצמה. "ברגע שהרשות בהליך גילוי מרצון מוותרת על הפן הפלילי, היא עושה זאת רק פעם אחת, וכדאי לנצל את זה. זו הזדמנות".

לדבריו, ההליך הפך לפופולרי יותר לאחרונה, והמגמה תגבר. "בעבר היו לנו כ-20 בקשות לגילוי מרצון בשנה, אבל כיום יש לנו כ-1,000. יש לי הרגשה שהמספר הזה יוכפל בקרוב. עם השנים, ההליך הזה הפך ליותר ויותר רלבנטי, והנישומים הבינו את ההזדמנות שיש בו".

ארדיטי הבהיר כי נוהל הגילוי מרצון לא יחול כעל כספים שמקורם בעבירה. "אין לי כוונה להלבין במסגרת הנוהל כספי סמים, הימורים או זנות. אנחנו ננטר מקרים שבהם משתמשים בהליך גילוי מרצון לצורך הלבנת הון, שהושג בפעילות לא חוקית. זה חלק אינטגרלי מההליך".

בהמשך דיבר עו"ד מאיר לינזן, המכהן כיו"ר סטפ ישראל וראש מחלקת המיסוי במשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן, והתייחס אף הוא לשינויים בעולם בנוגע לחילופי המידע ולחשיבות ההליך. "יש שינוי דרמטי בעולם. מדינות נכנסות להסכמים דו-צדדיים ורב-צדדים, שבמסגרתם על בסיס אינדיבידואלי או אוטומטי מוחלף מידע על חשבונות בנק ונכסים. על רקע זה, יש חשיבות רבה גם לנושא של הגילוי מרצון. התוכנית שפורסמה לאחרונה, בכדי שתהיה יעילה בשטח, על רשויות המס לגלות פחות נוקשות בכדי שיותר ויותר בעלי חשבונות בחו"ל יפנו להליך. אני יכול להעיד שביומיים האחרונים לא מעט לקוחות פונים אלינו בעקבות פרסום התוכנית".

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"