גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל הייפריון: "לא ראיתי מעולם רמאות כמו באנדרומדה"

הייפריון האמריקאית הודיעה שהיא מפסיקה לפתח את התרופה לסוכרת נעורים בעקבות גילויים להטיית תוצאות ניסויים שביצעו עובדי אנדרומדה ■ האם הייתה צריכה לבדוק יותר את הסחורה, ואיך המהלך הזה ישפיע על כת"ב וגורל התרופה בעתיד

שלמה דגן / צילום: יונתן בלום
שלמה דגן / צילום: יונתן בלום

המניה של חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה איבדה היום מעל 40% מערכה בבורסה, והפסידה כ-400 מיליון שקל בתוך שעות ספורות. הסיבה לצניחה הדרמטית: הודעה שפרסמה אתמול (ב') חברת פיתוח התרופות האמריקאית הייפריון ולפיה היא מפסיקה את פיתוח התרופה לסוכרת נעורים של אנדרומדה הישראלית, חברה בת של כלל ביוטכנולוגיה. הייפריון רכשה את אנדרומדה מכת"ב ביוני השנה, ולטענתה היא מבטלת את הסכם הרכישה בעקבות גילוי רמאות חמורה של עובדי אנדרומדה.

ההודעה היכתה בהלם את השוק ונחתה ללא כל הודעה מוקדמת על כת"ב. הייפריון אף לא יצרה קשר עם החברה בטרם פרסמה את ההודעה שלה לעיתונות והטיחה בשיחת ועידה מילים קשות מאוד בצוות אנדרומדה. כת"ב הכירה בדוחותיה האחרונים ברווח של 482 מיליון שקל ממכירת אנדרומדה, כך שאם אמנם ההודעה הזאת מוחקת לחלוטין את ערך העסקה ואנדרומדה - וכך זה אכן נראה כעת - מדובר אף בהפסד גדול יותר מהירידה במחיר המניה היום.

"רמאות שלא נראתה כמוה"

אנדרומדה פיתחה תרופה להאטת ההתפתחות של סוכרת הנעורים, שאף כונתה בעבר "חיסון נגד סוכרת נעורים", עד שהוחלט לשווקה בטענה צנועה יותר. המוצר נמצא בניסוי שלב III (ניסוי יעילות רב-רכזי), שהוא הניסוי השני בין שני ניסויים רב-מרכזיים גדולים שהתבקשה החברה לבצע על ידי רשות התרופות באירופה. הניסוי היה צפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2015 ולהוביל, במקרה של הצלחה, לאישור שיווק המוצר ביבשת. כיוון שמדובר היה בניסוי שני מבין שניים זהים, ובראשון התקבלו תוצאות טובות, בסביבת החברה ניכרה אופימיות רבה לגבי אישור המוצר והגעתו לשוק.

הייפריון האמריקאית רכשה את אנדרומדה במלואה מכת"ב, שהייתה בעלת המניות המלאה בחברה, תמורת 20 מיליון דולר (12.5 מיליון דולר במזומן והשאר במניות הייפריון). אם הניסוי היה מצליח והמוצר משווק בהצלחה, ההכנסות היו יכולות להגיע ליותר מ-500 מיליון דולר באבני דרך ותמלוגים.

אתמול הודיעה הייפריון כי אם סיום עסקת הרכישה, היא קיבלה את הנתונים המלאים של ניסוי שלב III הראשון, ובבדיקה שביצעה היא גילתה כמה ממצאים שעוררו את חשדה. לדברי החברה, היא פנתה לאנדרומדה כדי לקבל תשובות והבחינה בהסתייגות הולכת וגוברת להעביר מידע. היא פתחה בחקירה מעמיקה יותר ולטענתה גילתה עדויות ברורות לרמאות.

דברי מנכ"ל הייפריון דונלד סטנל היו חריפים ביותר. הוא טען שמדובר ברמאות שלא ראה כמוה מעולם והובילה אותו לאובדן אמון כמעט בבני אדם - עד שנזכר כי עד היום לא ראה רמאות כזאת.

עם זאת, יש לסייג ולומר כי דברים אלה עדיין אינם הוכחה ניצחת לכך שאכן היה מעשה הונאה מצד אנדרומדה או עובדיה. ייתכן שהייפריון מעריכה שהמוצר אינו עומד להצליח והיא רוצה לצאת מהעסקה, אך אם תבטל את ההסכם על בסיס מידע שהיה ברשותה בעת חתימת עסקת הרכישה היא תהיה חשופה לתביעות של המשקיעים. לעומת זאת, אם תוכיח שהמידע סולף לגמרי על ידי אנדרומדה, האשמה אינה בה אלא בחברה הנרכשת.

הייפריון היא חברה קטנה יחסית בתחום התרופות - יש לה תרופה אחת מאושרת לשיווק ושווי השוק שלה היום, אחרי שקרסה ב-6% בעקבות ההודעה, עומד על 533 מ' ד'. מבחינתה, האופן שבו יפרש השוק את המהלך שלה - כפגיעה שספגה או כחוסר מקצועיות מצדה - עשוי להיות הרה גורל.

מכת"ב נמסר שאין לה כל פרטים על האירוע שעליו מדברת הייפריון וכי היא בוחנת את המהלך ואת השלכותיו. את תגובת שלמה דגן, מנכ"ל אנדרומדה, לא ניתן היה להשיג.

כמה גבוה מגיע המחדל?

הייפריון האשימה בתרמית "עובדים מסוימים באנדרומדה" ולא ברור אם גם מנכ"ל החברה, שלמה דגן, שסירב היום להגיב, הוא בין אותם עובדים שאליהם מופנית האצבע המאשימה. לגבי כת"ב אין כרגע התייחסות, אף לא מרומזת, בהודעת הייפריון. עם זאת, הנתונים המלאים של החברה היו אמורים להיות גלויים בפני כת"ב כפי שהיו גלויים בפני הייפריון, וייתכן שבדיעבד יטענו כי היה מצופה מהחברה לבצע אותו ניתוח ולשאול אותן שאלות.

ביקורת על אנדרומדה ואופן הצגת תוצאות הניסויים שלה כבר נשמעה בעבר. החברה בחרה כיעד העיקרי של הניסוי משתנה שאינו מוכר לאישור על ידי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, אלא רק על ידי הרשויות הרגולטוריות באירופה. החברה טענה שהיא עשויה לשכנע את הרגולטור האמריקאי להכיר ביעד שהשיגה לאישור התרופה, אולם גורמים בשוק הישראלי טענו כי היא עלולה להיתקל בקשיים בשיווק מוצר עם תוצאות כאלה לרופאים.

משיחת הוועידה שקיימה אתמול הייפריון ניתן היה להבין כי על פי ממצאיה, גם היעד העיקרי לניסוי וגם פרוטוקול הניסוי, שתוקן במהלכו באישור הרגולטור האירופי, הותאמו ל"בישול" התוצאות של הניסוי.

בעבר טענו כמה גורמים בעולם הרפואה כי תוצאות הניסוי בחולים הישראלים שהם מכירים אינן דומות לאלו שעליהן דיווחה החברה - עניין שיכול להיות מקרי אך גם לעורר סימני שאלה.

מעבר לכך נשמע ביקורת גם לגבי הבחירה של כת"ב לבצע עסקה עם חברה אמריקאית שנחשבת קטנה ולא מוכרת, עם רכיב קטן של מזומן וללא הותרת זכויות כלשהן בידי כת"ב. ל"גלובס" נודע כי כמה חברות נוספות שבחנו את המוצר החליטו שלא לבצע עסקה על בסיס הנתונים הקיימים אלא להמתין לתוצאות המלאות. ההחלטה למכור את החברה בבהילות לפני קבלת התוצאות עוררה תמיהות בשוק.

את כל השאלות הללו הייתה יכולה גם הייפריון לשאול, אך כנראה סנוורה על ידי ההזמדנות שנקרתה בדרכה. גורמים בשוק אמרו היום ל"גלובס", כי נדיר שחברה גדולה רוכשת מוצר בלי לבקש את המידע הגולמי במלואו.

מה יקרה לתרופה?

הייפריון היא כעת הבעלים המלאים של diapep277, התרופה של אנדרומדה, והיא הודיעה באופן חד-משמעי שהיא לא תמשיך לפתח אותה. הייפריון תשלים את הניסוי בתרופה, שכן היא מחוייבת לכך על פי חוק והעלויות כבר אינן גבוהות במיוחד, אולם בכוונתה לקבור את המוצר. כך, גם אם כת"ב או אנדרומדה סבורות שהייפריון טועה, הן למעשה לא יכולות לקחת את התרופה חזרה.

פרופ' ירון כהן ממכון ויצמן, שפיתח את התרופה, עדיין מחזיק בזכויות לפיתוח מוצרים דומים למחלת דלקתיות אחרות. אולם לאנדרומדה (וכעת להייפריון) יש הפטנט על הרכב המוצר, כך שאם אכן יפותח לתחומים נוספים, זה יצטרך כנראה להיות בהסכמתה. הגילוי כי תוצאות הניסוי היו לא טובות אם היו מעובדות כראוי אינו אומר בהכרח שלא ניתן לפתח את המוצר בהצלחה בהתוויות אחרות.

מה יקרה לכת"ב?

כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, בהנהלתו של ראובן קרופיק, רושמת היום פגיעה קשה, ולא רק באובדן הרווח הפוטנציאלי מאנדרומדה, כפי שתיארנו, אלא גם במוניטין שלה. אם יימצא כי יש ממש בהאשמות של הייפריון, כת"ב תצטרך כנראה להחזיר את 20 מיליון הדולרים להייפריון במניות ובמזומן, ובקופתה ייוותרו 84 מיליון שקל, שחלקם יוקצו למימון ההליך המשפטי שמן הסתם יתקיים, ולפיצוי הייפריון אם יתברר כי כת"ב התרשלה, או גרוע מכך, בהעברת מידע להייפריון בעניין העסקה.

בצנרת המוצרים של כת"ב כמעט שלא נשארו מוצרים הנחשבים קרובים לשוק. בעבר נבעה תדמיתה המלהיבה בעיקר מכך שהיא החזיקה מספר רב יחסית של מוצרים בשלב מתקדם. כמו כן, לכת"ב היה בעבר שיתוף פעולה קרוב עם חברת טבע, שדעך בימיו של ג'רמי לוין כמנכ"ל.

היום מחזיקה כת"ב ב-46% במדיוונד המפתחת תרופה לטיפול בכוויות ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 143 מיליון דולר. בשני הרבעונים הראשונים של 2014 טרם הצליחה מדיוונד לרשום מכירות משמעותיות למוצר שלה, אך עוד מוקדם לשפוט את המשך דרכה.

החברה המתקדמת השנייה שבה מחזיקה כת"ב (48%) היא קיורטק, המפתחת תרופה לסרטן ונמצאת במגעים למסחור עם חברות גדולות. חברת גמידה סל שבה מחזיקה כת"ב 22% הודיעה באחרונה על קבלת 35 מיליון דולר מנוברטיס לפי שווי של כ-230 מיליון דולר "אחרי הכסף", עם אפשרות לרכישת החברה בהמשך, בסכום שעשוי להגיע עד 495 מיליון דולר. שאר ההחזקות של כת"ב הן בחברות צעירות או פחות מהותיות.

כעת נראה שקיורטק היא המיזם היחיד בעל הסיכוי לשנות באופן משמעותי את עתיד כת"ב, אלא אם כן מדיוונד תפתיע בנסיקה חדה במכירות. נראה כי האפשרות הזאת כבר מתומחרת חלקית במניה, גם אחרי הירידות.

בשנה האחרונה נראה היה שכת"ב מתאוששת מהפרידה מטבע, מהלך שהיה עלול לקבור לחלוטין חברות אחרות מסוגה, ומצליחה לחתום על הסכמי מסחור עם חברות גדולות, אולם בחודשים האחרונים חלק מההסכמים אכזבו. ההסכם עם הייפריון, שמלכתחילה נראה היה שמיועד לשוק קטן יחסית לפוטנציאל החברה, כעת מבוטל.

הסכם קודם למכירת גמידה סל לנוברטיס הצטמצם להסכם השקעה לפי שווי נמוך יותר והמו"מ בקיורטק שעליו מדווחת החברה כבר כמה רבעונים אינו מתגבש לכדי הסכם. אף שלכת"ב יש עדיין כמה נכסים מעניינים, הצטברות האירועים הללו עלולה להציב את החברה במצב פחות נוח מבעבר מול המשקיעים.

טבע כבר לא "המחמיצה"

מי שיכולה היום לחייך היא טבע, שרכשה בעבר את אנדרומדה. טבע ביטלה לפני שנתיים כמעט את כל העסקאות שלה לפיתוח מוצרים של סטארט-אפים ישראליים, אך המשיכה להחזיק באנדרומדה, המבטיחה על פניו, אך לא השקיעה בקידום המוצר. לבסוף כת"ב פעלה מיוזמתה כדי להחזיר לידיה את המוצר במחיר של עד 73 מיליון דולר במקרה של הצלחה. עם חתימת ההסכם עם הייפריון, זמן קצר לאחר מכן, היה נראה שטבע החמיצה את המוצר. כעת הדברים נראים אחרת.

הניסוי הקליני

שלב א: המשתתפים בניסוי מחולקים לשתי קבוצות: קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת. הקבוצה הראשונה מקבלת תרופה אמיתית והשנייה - תרופת דמה. תרופה תיחשב יעילה אם בסופו של דבר קבוצת הניסוי בריאה יותר באופן משמעותי מקבוצת הביקורת. לאורך הניסוי, לא הרופא, לא החברה מפתחת התרופה ולא החולה עצמו יודעים לאיזו קבוצה משתייך כל אחד מהמשתתפים. ה"עיוורון" הזה הוא קריטי לאתיקה של הניסוי

שלב ב: בתום הניסוי, מבצעים ניתוח סטטיסטי של התוצאות, המגלה מה מידת הפער שנוצר בבריאות המשתתפים. בשלב זה אפשר, באישור מראש של הרגולטור (ה-FDA בארה"ב או מקבילו האירופי EMEA), להוציא מהניסוי חולים עם נתונים בעייתיים (למשל, חולים שלא נטלו את התרופה באופן סדיר או לא מילאו שאלונים חשובים כמתבקש). בניסוי של אנדרומדה הוצאו בשלב זה 34 חולים.

הטענות להטיה

חברה המעוניינת לרמות בתוצאה הייתה רוצה להוציא בשלב הניתוח הסטטיסטי את החולים בקבוצת הניסוי שמצבם לא השתפר, ואת החולים בקבוצת הביקורת שמצבם כן השתפר, כדי לחדד את הבדלי הבריאות בין משתתפי הקבוצות. עם זאת, בניסוי תקין היא אינה יכולה לעשות זאת כי היא אינה יודעת איזה חולה שייך לאיזו קבוצה.

במקרה של אנדרומדה, הייפריון טוענת שהסטטיסטיקאי שביצע את הניתוחים הסטטיסטיים גילה לחברה אילו חולים שייכים לאיזו קבוצה, וכך אפשר לה להוציא חולים מהניסוי באופן סלקטיבי ולהטות את תוצאות הניסוי לטובתה.

בדיקת הניסוי

הייפריון ידעה ש-34 חולים הוצאו מהניסוי, אך חשבה שהם הוצאו באופן "עיוור". כשהגיע אליה כל המידע הגולמי של הניסוי, החברה ביצעה כנהוג עיבוד של הנתונים ובדקה מה היה קורה אלמלא היו מוציאים את 34 החולים מהניסוי. היא גילתה שבמקרה כזה הניסוי נכשל, ואז החלה לשאול שאלות.

האם הייתה פה הונאה בהכרח?

התוצאה הסטטיסטית אינה מספיקה להוכיח קשירת קשר להסרת ה"עיוורון". תיאורטית, זה יכול היה לקרות גם במקרה. עם זאת, מדבריה של הייפריון ניתן להבין שיש לה מידע ברור שהייתה כאן הונאה. כעת, חובת ההוכחה של האשמה כה חמורה מוטלת עליה.

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?