גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביקור נדיר במפעל ייחודי שהוא סטארט-אפ קולינרי-חברתי

"שף בוקס" מייצר ערכות מוכנות לעוגות ולעוגיות ופועל לשילובם של פגועי נפש בקהילה ■ 4 שפים - ישראל אהרוני, שי-לי ליפא, חיים כהן וגיל חובב - התנדבו לתרום מתכונים למארז מיוחד לראש השנה

צנצנת בהכנה / צילום: ענבל מרמרי
צנצנת בהכנה / צילום: ענבל מרמרי

על דלת אחד החדרים שבמפעל הקטן והלא שגרתי הזה באזור הצ'ק פוסט בחיפה, כתוב "עמדת שקילה ומילוי"; זוהי התחנה הראשונה מבין כמה תחנות אריזה ב"שף בוקס", מיזם קולינרי המייצר ערכות מוכנות להכנת מאפים ביתיים. על המדפים, במגשים המונחים זה על זה, ניצבות כוסות פלסטיק שקופות עם חומרי גלם שונים, שקולים ומדודים על הגרם. גרעיני חמנייה לצד גרעיני דלעת, שקדים מולבנים לצד קוקוס, קמח, סוכר לבן וחום, שומשום ושיבולת שועל. סביב השולחן יושבים אנשים בחלוקים לבנים, עם כובעים וכפפות חד-פעמיים וממלאים צנצנות בקצב שלהם. איש אינו דוחק בהם.

הם שופכים חומר גלם אחד לצנצנת, מהדקים אותו היטב לתחתיתה ומעבירים את הצנצנת לשכן שלידם, שיוצק לתוכה חומר גלם נוסף ומהדקו לזה שמתחתיו וכך הלאה, עד שהצנצנת מתמלאת בחומרים הדרושים לאותו מאפה ונראית מושלמת, שכבות-שכבות של צבעים ומרקמים כמו בקבוקי חול צבעוניים. "זו העמדה שאני מנהלת", אומרת לי מ' במהלך סיור שהיא עורכת לי במקום; קולה חלש אך מלא סיפוק. "התפקיד שלי הוא לכוון להם את המשקל, לעשות להם שקילה ראשונה, להסביר מה לשים לפני מה, איך וכמה. הכול צריך להיות מדויק".

המוצר הוא הבונוס

מה שקורה פה סביב השולחן אינו ברור מאליו כלל. מ' וצוותה מכונים "מתמודדים" - הם מתמודדים עם מגבלה נפשית - והמפעל הוא מפעל שיקומי מוגן. עבודתם במקום מתאפשרת בזכות שיתוף-פעולה בין חברת "שף בוקס" לעמותת "שכולו טוב", ששמה לה למטרה ליצור הזדמנות חברתית שווה עבור אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית ופועלת לקידומם ולהשתלבותם התעסוקתית והחברתית בקהילה.

מ', אישה בשנות ה-50 לחייה, עלתה לישראל ממולדובה בתחילת שנות ה-90, שם הייתה מורה לפסנתר. בארץ עבדה בחברת ביוטכנולוגיה, עד שלקתה בדיכאון קשה, אושפזה בבית חולים ונפלטה ממעגל העבודה. כיום היא מאוזנת תרופתית, מה שמאפשר לה לקום בבוקר ולחיות בכבוד. "העובדה שאנשים פה זקוקים לי, שאני חיונית למישהו, חשובה לי ונותנת לי כוח", היא אומרת. "אני לא רוצה לחזור לעבודה במפעל שבו עובדים אנשים נורמטיביים. הם קשוחים מדי. אני מרגישה חלשה שם. אני לא יכולה להגן על עצמי. פה אני מרגישה מוגנת. ויש לי חברים".

אחת מחברותיה הטובות היא א', אף היא מורה למוזיקה בעברה, מתמודדת שעובדת בעמדת המדבקות. "כאן מדביקים את תווית העוגייה על הצנצנת, את לוגו החברה, ובסוף קושרים את הפפיון שמקשט את הצנצנת", היא אומרת, מדגימה את הפרקטיקה ומזמינה אותי להתנסות. "את לוקחת את הסרט ומלפפת אותו סביב המכסה; מוודאת שהחוטים שווים ושהקצה לא בורח, קושרת את זה חזק-חזק, כמו שקושרים נעליים, ואז הופכת את הקשר, ככה... זה לא מסובך". בתחנות האחרות - הן מחולקות לפי רמת התפקוד של המתמודדים ובכל אחת מהן נעשית פעולה פשוטה אחת; לא כל אחד יכול לעשות כל דבר - גוזרים סרטים, חותכים גומיות, מכינים מארזים לראש השנה, והכול בעדינות, שכן כל טלטול של הצנצנת עלול לערבב את המרכיבים המסודרים בה בקפידה ולפגוע במראה היפה שלה.

איש אינו מאיץ פה בעובדים לעבוד מהר יותר או טוב יותר. התייעלות, לשם שינוי, היא לא ערך מערכי שיתוף-הפעולה. "אם נצטרך להדביק את הביקושים, נפתח עוד מפעל או קו ייצור נוסף, כמו שהעמותה עשתה בנתניה, ולא נבקש מהעובדים לעבוד יותר קשה, בתנאי לחץ", אומר ספי ויינברג, הבעלים של שף בוקס. "מה שחשוב פה זה השיקום. הבונוס הוא המוצר".

מגבלות מולידות יצירתיות

הרעיון של ויינברג, איש פרסום בעברו, להכניס מאפים לצנצנת, נולד ממצוקה אישית שלו ושל שותפו למיזם בתחילת הדרך, אביחי אליאסי. "יום בהיר אחד הוזמנו לחנוכת בית ואמרנו, 'יאללה, נעשה עוגה בשביל הצחוקים. גם נצא מלכים וגם נצא בזול'", הוא מספר. "מכיוון שלא אפינו בחיים, חיפשנו מתכונים באינטרנט, חשבנו שזה יהיה קל. אבל כשקראנו אותם, לא הבנו מה רוצים מאיתנו: נפחים, משקלים, המרות, התפחות, גרידת שורש זנגוויל... היינו חסרי אונים. חשבנו: איזה כיף היה אילו הייתה איזו ערכה בצנצנת של עוגה או עוגיות, שכל מה שצריך זה לשפוך את המרכיבים, לערבב ולאפות. ומכיוון שלא הייתה כזאת, החלטנו לנסות לייצר אחת כזו".

הם ישבו על האינטרנט עד שמצאו מתכון לעוגיות שוקולד צ'יפס שיתאים לקונספט, הלכו לסופר עם 600 שקלים, קנו צנצנות ומצרכים, והחלו בניסיונות, עד שלבסוף היו להם מאה צנצנות, "מעוטרות במלמלות שקנינו בנחלת בנימין", הוא צוחק. הם ניסו את מזלם בט"ו באב, בדוכן ששכרו בדיזנגוף סנטר. המטרה הייתה בסך-הכול לעשות קצת דמי כיס. "הנחנו את הצנצנות על הדוכן ואנשים שאלו מה זה. הסברנו להם והם נתנו לנו כסף. לא האמנו שזה קורה. בתוך שעה וחצי כל הסחורה חוסלה, ואנחנו עמדנו שם המומים, מצטערים ששכרנו דוכן ליומיים, כי ביום השני כבר לא היה לנו מה למכור.

"החלטנו להתפצל. אביחי יכין מארזים כל הלילה ואני אלך לישון כדי שאוכל למכור אותם למחרת. כשגם הנאגלה השנייה חוסלה, הבנו שיש לנו ביד משהו גדול ממה שחשבנו תחילה".

כך נולד שף בוקס, סטארט-אפ קולינרי חברתי. בכל צנצנת ישנם כל המרכיבים הדרושים להכנת המאפה (מתוק או מלוח, ללא חומרים משמרים/ מייצבים/ צבעי מאכל) וכל שנותר לעשות הוא לשפוך את מרכיביה לקערה, להוסיף ביצה או חמאה, לערבב ולאפות. כיום, זה שנתיים, כשהם מלווים בקונדיטורית מיכל מיכאלי שמפתחת עבורם את המתכונים, מספקת שף בוקס תעסוקה שיקומית לכ-180 מתמודדים, עם 14 מתכונים שונים (ובהם עוגיות דגנים, עוגיות צ'אי, עוגיות שחיתות, עוגיות דבש, עוגיות משמש ועוד) ועם כמה מוצרים בפיתוח - כולם סביב הקונספט של "בייק איט איזי". "אנחנו לא מייצרים עוגיות", הוא אומר, "אנחנו מייצרים הזמנה להכנת עוגיות. הרעיון של שף בוקס הוא לקחת את רגעי הקסם האלה של האפייה ולהפוך אותם לחוויה מקרבת בין אנשים: הורים וילדים, סבתא ונכדים, זוג אוהבים".

- מיהו קהל היעד של המוצר?

"בהתחלה חשבנו שהוא אנשים שלא יודעים לאפות, אנשים כמונו, שיש להם טוסטר רווקים בבית. תוך כדי פיתוח גילינו שיש פה משהו שכיף לקבל כמתנה. מעטים קונים את זה כי הם לא יודעים לאפות".

- ואיך אתם מחליטים על תמהיל העוגיות?

"לא כל עוגייה יכולה להיארז לצנצנת. יש קריטריונים. זה חייב להיות מתכון טעים ואיכותי, וגם שייראה טוב בצנצנת. הנראות כאן - הצבעוניות - מאוד חשובה (אי-אפשר שכל הצנצנת תהיה סוכר וקמח), והיא דורשת הרבה חשיבה ומשחק עם חומרי הגלם. איך משיגים את הגוונים שרוצים, איך מסדרים את החומרים נכון בשכבות, הרי לא כל חומר יכול לשבת על כל חומר, יש חוקיות, כוח כבידה, וכל החלטה כזאת משפיעה גם על הטעם וגם על פריכות העוגייה. המגבלות האלה מולידות פתרונות יצירתיים שמולידים מתכונים יצירתיים".

בראש השנה תגיע הפעילות של שף בוקס לשיא, עם מארז יפהפה של 4 צנצנות, שיתוף-פעולה פורה עם 4 שפים בכירים: ישראל אהרוני (עוגיות ג'ינג'ר מסוכר וקליפות הדרים), שי-לי ליפא (עוגיות מקמח מלא עם הפתעות), חיים כהן (עוגיות שוקולד-ווסאבי) וגיל חובב (עוגיות שוקולד צ'יפס רכות). השפים עשו זאת בהתנדבות, וחלק מהכנסות המארז יועברו ל-4 עמותות שונות, לבחירתם. "כולם נרתמו לפרויקט עם כל הלב", אומר ויינברג, ומציין בהקשר זה גם את המאיירת אנה אביגד, שאיירה בכישרון רב את המארז החגיגי. "זה עסק חברתי, וכנראה יש בזה משהו מדבק. תענוג להיות חלק מזה".

את מארז השפים לראש השנה ניתן לרכוש ב-149 שקלים בדף הפייסבוק chef box - bake it easy

מתכונים

דובשניות

חומרים (לכ-36 עוגיות): 2 ושלושת-רבעי כוסות (330 גרם) קמח, 2 כפיות אבקת אפייה, 1 כפית קינמון טחון, קורט ג'ינג'ר טחון, רבע כפית מלח, 1 ביצה, שלושת-רבעי כוס שמן, חצי כוס דבש, 1 כפית תמצית וניל. אופציה (ניתן להוסיף למסה היבשה): שקדים/אגוזים שבורים, תמרים, תאנים, שומשום או גרנולה.

הכנה: בקערה מערבבים את כל החומרים היבשים. בקערה נוספת מערבבים ביצה, שמן, דבש ותמצית וניל עד לקבלת מסה אחידה. מאחדים את שתי המסות ומערבבים היטב. יוצרים כדורים קטנים ומעט שטוחים, ומניחים אותם על תבנית מרופדת בנייר אפייה (בשלב זה אפשר לגלגל אותם בסוכר חום, אבל לא חייבים). מכניסים לתנור שחומם מראש ל-170 מעלות למשך 11 דקות, או עד שהעוגיות משחימות מעט. מוציאים מהתנור בעודן רכות ומצננים.

* מתכון של "שף בוקס"

עוגת מזל

חומרים (ל-3-4 תבניות אינגליש קייק): 1 כוס קמח לבן, חצי כוס סוכר חום, 100 גרם שקדים, 100 גרם אגוזי לוז, 100 גרם אגוזי פקאן או מלך, 20 שזיפים מיובשים מגולענים, 20 משמשים מיובשים, 12 תאנים מיובשות (ללא העוקצים הקשים), חצי כוס קליפות תפוזים מסוכרות, חצי כוס חמוציות לא מסוכרות, חצי כוס צימוקים, 3 ביצים.

הכנה: מערבבים היטב את כל החומרים בקערה לתערובת דמוית בטון. מרפדים תבניות בנייר אפייה ודוחסים בהן היטב את תערובת העוגה; מקפידים שלא יישארו בעוגות חורים. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות למשך כ-50 דקות, עד שהעוגות משחימות ומתייצבות. מוציאים ומעבירים למקרר. להגשה, פורסים פרוסות בעובי חצי סנטימטר.

* מתכון של גיל חובב עבור "שף בוקס"

עוד כתבות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה