גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עשרות עובדים נהרגים באתרי בנייה; איך מונעים את זה?

עשרות עובדים נהרגים מדי שנה באתרי בנייה בישראל, על-פי רוב בשל רשלנות או חוסר תשומת-לב ■ תקנות חדשות שנכנסו לתוקף בחודש האחרון אמורות להפחית את מספר התאונות, אם כי לא ברור שיהיו מי שיאכפו אותן בשטח

פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר

הלאל פיראס, אינסטלטור שעבד באתר בנייה ברח' יוני נתניהו בפ"ת, נהרג ביום חמישי לפני שבוע וחצי. מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי פיראס, בסה"כ בן 18, עבד בקומה העשירית בבניין והוא מעד וצנח אל מותו. חקירת התאונה נמשכת.

פיראס הוא אחרון בשורה ארוכה של קורבנות אנונימיים. "תאונות עבודה גובות יותר קורבנות בנפש ממלחמות", אמר לאחרונה יו"ר ארגון העבודה העולמי, גאי ריידר, בכנס עולמי על בטיחות ובריאות. "בהעולם מתים בכל שנה 2.3 מיליון איש מתאונות עבודה וממחלות הקשורות לעבודתם". הנזק העולמי הנגרם מכך מסתכם ב-2.8 טריליון דולר בשנה. בארגון הצרו על כך שקשה לקבל נתוני אמת על המצב בענף, וציינו כי רבים מהנפגעים אינם מקבלים כל פיצוי. העסקה זמנית והעסקה באמצעות קבלני משנה הן בין הגורמים לכך. העובדה שבכל העולם, לא רק בישראל, חלק גדול מעובדי הבנייה הם מהגרים, בחלקם הלא מבוטל לא חוקיים (ואולי גם לא רשומים בשום מקום), עלולה גם היא להוביל לזילות בשמירה על כללי בטיחות.

ענף הבנייה מועד לפורענות בתחום תאונות עבודה קטלניות (וגם כאלה שנגמרות בפציעות) - בשנת 2013 נרשמו 56 הרוגים בתאונות עבודה בכל הענפים, 32 מהם - למעלה מ-50% - בתאונות בנייה. הנפילות מגובה הן הגורם המשמעותי ביותר לתאונות עבודה קטלניות.

"אחד הדברים העיקריים שמבחינים בין אתר בנייה לבין מפעל אחר הוא הדינמיות - כל שבוע זה נראה אחרת", אומרת ורדה אדוארדס, ראשת מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומפקחת עבודה ראשית במשרד הכלכלה. "שבוע אחד זה בור באדמה ואחרי כמה שבועות יש קומות גבוהות. הציוד שפועל במקום משתנה. גם העובדים מתחלפים: בהתחלה מגיעים עובדי חפירה ודיפון, אחר כך עובדי שלד ובסוף עובדי גמר. קשה מאוד לשלוט על כל האופרציה הזו. לכן, אתרי בנייה הם מבחינת המדינה מקומות בסיכון גבוה - רוב התאונות הקשות קורות באתרי בנייה, ושיעור ההיפגעות גבוה".

עוד דבר שמבחין בין ענף הבנייה לבין ענפים אחרים הוא הכמות הרבה של עובדי קבלן שנפגעים, לעומת עובדי חברה: 63% מהנפגעים, לעומת 30%-50% בענפים אחרים.

- איפה ישראל ביחס לעולם?

אדוארדס: "אין לנו נתונים על כך. גם בארצות אחרות ההיפגעות באתרי בנייה גבוהה, אבל אצלנו היא גבוהה מאוד".

"לא מוסיף עלויות"

לא בכל המקרים שבהם מתרחשת תאונה ישנה ברקע עבירה או רשלנות, אבל ברובם כן. "ברוב המקרים, כשיש נפילה מגובה, אנחנו בודקים ומגלים שהיה שם מישהו שעבד בניגוד לתקנות", אמרה בעבר אדוארדס בדיון בכנסת. כעת מעלה המדינה הילוך בניסיון להוריד את מספר התאונות. באמצע אוגוסט נכנסו לתוקפן תקנות חדשות שנועדו לעשות סדר בעניין הבטיחות בעבודה, ובעיקר בבטיחות בענף הבנייה.

התקנות החדשות קובעות שכל מקום עבודה שיש בו חמישים עובדים ומעלה, צריך להכין תוכנית בטיחות, ולפרסם אותה בקרב עובדיו, בדומה לרעיון הקיים כבר בתחומים אחרים של ניהול עסק - מהטרדות מיניות ועד סיכוני מימון ושיווק ועמידה בדרישות רגולטוריות אחרות.

התקנות נכנסו לתוקף ב-18.8, לאחר שלחברות במשק ניתנה שנה וחצי להתארגנות.

"עד עתה החברות היו אמורות לסיים כבר לכתוב תוכנית לניהול הבטיחות, כי אנחנו רוצים שעסקים ינהלו את זה בצורה מובנית ונכונה. לתוכנית מבנה קבוע של עשרה פרקים, שבכל אחד מהם מטלה אחרת. זה מטיל על בעל העסק לקבוע את מדיניות הבטיחות, להצהיר עליה, לפרסם אותה, לקבוע את רמת הסיכון הקבילה - ולעמוד בה. כך, כל מי שמפעיל ציוד צריך לדעת מה הוא עושה, מי שעולה לגובה צריך לדעת מה הוא עושה, וצריך להתעדכן ולדעת מי אחראי".

הרעיון מאחורי התקנות הוא שתוכנית כתובה מחייבת את החברה להקדיש מחשבה ועבודה על הבטיחות - וחושפת אותה לתביעה אם לא תעשה זאת.

"הפרק החשוב בתוכנית זה הפרק של ניהול סיכונים בשיטות מקצועיות - לזהות את גורמי הסיכון, להעריך את רמת הסיכון ולהחליט האם זה סיכון קביל ומוכנים לקבל אותו, או לבנות בקרות שיורידו את רמת הסיכון".

- אילו הסתייגויות שמעתם במהלך הכנת התקנות?

"הטיוטה עברה מסלול ייסורים ארוך ומייגע, כולם קיבלו הזדמנות להשמיע את עמדתם, ובסף השר חתם".

- מה העלויות הנוספות שזה מוסיף למעסיק?

"לדעתנו זה לא רק מוסיף עלויות נוספות אלא גם גורם לחיסכון, כי זה עושה סדר בדברים ומונע אסונות. אם מתכננים פעולות כך שלא יתרחשו אסון או תקלה, זה מונע הרבה בעיות וחוסך הוצאות. אולי יש השקעה נוספת אבל היא שולית לעומת הרווח".

ומי שלא יעמוד בתקנות? "מעתה, מנהל מפעל שלא הכין תוכנית או הכין ולא ביצע - חשוף לתביעה אם משהו קורה. אבל מאחר שמדובר בתקנות שנדרש קצת זמן לעכל אותן, אנו לא יוצאים מיד בענישה אגרסיבית, אלא באמירות ברורות. ניתן אורכה אבל לא נהיה מאוד סובלניים. הם בשלב הזה כבר אמורים להיות עם תוכניות מוכנות ונתחיל לבדוק את זה".

- הצבתם מדדים כמותיים?

"לא קבענו יעד כמותי להקטנת מספר הנפגעים בעקבות התקנות. קביעה של יעדים כמותיים בתחום הזה היא מאוד מורכבת, כי להיפגעות של עובדים יש הרבה מאוד גורמים, וגם אם משחקים בפרמטר אחד, קשה מאוד לבודד אותו ולהגיד שאם תהיה ירידה זה בגלל התקנות, כי יש עוד דברים שמשתנים. אבל אנחנו כן עוקבים אחר המספרים, ומנתחים ממש לעומק את הסיבות להיפגעות".

"חצי שעה בשבוע"

בהתאחדות הקבלנים נערכים לסייע לחברות הבנייה לעמוד בתקנות החדשות והמחמירות. המהנדס נתן חילו, מנהל האגף הטכני בהתאחדות, מספר שבקרוב ייפתח קורס בטיחות למנהלי עבודה ומנהלי פרויקטים. "את תוכנית הבטיחות של כל חברה כותב ממונה בטיחות, שהוא אדם מסוים בחברה, שבקיא במה שקורה בשטח, בפועל ולא בתיאוריה. אם מנהל העבודה יספק לו את הנתונים לכתיבת התוכנית, הוא גם ירגיש אחראי לבצע. אחרת נקבל תוכנית תיאורטית, מנותקת מהשטח, ומנהל העבודה לא יתייחס אליה. אנחנו מנסים לשלב את הבטיחות בעבודה באמת - לא לעשות וי".

- זה לא מוסיף עוד רגולציה לתחום שעמוס רגולציה גם כך?

"בתחום הבטיחות זה תמיד לטובה, אף פעם לא לרעה".

טל הרשקוביץ, מנכ"ל תדהר בנייה, מספר שבחברה שהוא מנהל תוכנית הבטיחות כבר מוטמעת. לפיכך, "ביצענו עדכון וכעת כותבים את תוכנית הבטיחות לפי התקינה. בשטח כמעט שאין שינוי משום ש-70%-80% מהתוכנית כבר הייתה קיימת".

- כמה משאבים זה דורש מכם?

"זה כמעט ולא דורש משאבים. יש לנו ממונה בטיחות שמתעסק בזה יחד עם מנהלי הפרויקט - יומיים בכל פרויקט, לא יותר, ועוד חצי שעה בשבוע. אנחנו גם עושים הרבה מעבר לדרישות האלה".

- מה למשל?

"יש לנו מדידה וציון מספרי של בטיחות לכל פרויקט, לפי פרמטרים ומשקלים קבועים כמו - תוכנית בטיחות, עבודה עם ציוד, רישיונות ציוד, סיור באתר, הדרכות, מעקות, מפגעים, תחקירים ועוד. ציון מתחת ל-70 עוצר את העבודה בפרויקט. הממוצע הוא מעל 80, ואנחנו כל הזמן בוחנים את המגמות בפרויקט ובחברה ובודקים את האירועים - נפגע, כמעט ונפגע ורמת החומרה. לומדים מתחקירים ומפיצים הוראות בטיחות לכולם. ניהול הבטיחות זו תורה שלמה. ליצור תרבות של בטיחות זה עוד יותר קשה מעשיית בטיחות וגם בזה אנחנו משקיעים זמן. הקושי הוא להגיע לפועל הבודד ולהכניס לו לראש את הבטיחות".

יותר מ-10,000 אתרי בנייה

הבעיה העיקרית נותרה שאלת הפיקוח. תקנות חדשות ומחייבות זה מצוין, אבל השאלה מי בדיוק אוכף אותן. בכל רגע נתון יש יותר מ-10,000 אתרי בנייה פתוחים ברחבי הארץ. אלה יכולים להיות אתרים קטנים של כמה וילות, או אתרי בנייה של מגדלים רבי קומות, כך לפי נתוני משרד הכלכלה כפי שנמסרו בדיון בכנסת. על כל אתרי הבנייה הללו יש רק כעשרים מפקחי בנייה בכל הארץ.

אדוארדס: "ברור שזה לא הרבה. אתרי בנייה מצריכים פיקוח די אינטנסיבי".

מנתונים שנמסרו בעניין לכנסת עולה כי היחס בין כוח הפיקוח בישראל לכוח פיקוח שמצוי באירופה, נע בערך בין 1 אצלנו ל-4 אצלם, ויש מדינות שבהן זה 1 ל-8. נותרת אם כך ההרגשה שגם אם החברות חשופות עכשיו לתביעה ולביקורת ולעמידה בתקנות קפדניות - אין מי שיבדוק שהכול באמת נעשה כמו שצריך, גם אחרי ההרוג הבא.

ענף הבנייה

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

עלי רזא אסגארי / צילום: Reuters, Fars News

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם