שנה לאחר ההשקה המקורית של אקס בוקס One בארה"ב, מגיעה היום קונסולת המשחקים הפופולרית של מיקרוסופט לארץ, יחד עם עוד 26 מדינות, כולל טורקיה, ארגנטינה, יוון ורוסיה. איחור של שנה הוא שיפור לעומת הדגם הקודם, בהתחשב בכך שלמיקרוסופט לקח 8 שנים להשיק בארץ את קונסולת אקס בוקס 360.

בשבועות האחרונים יכלו הצרכנים הישראלים להזמין את הקונסולה במכירה מוקדמת, וכעת הם מקבלים את ההזמנות. מיקרוסופט מציעה לרכישה שתי גרסאות של ה-One. הגרסה הבסיסית עולה 2,300 שקל וכוללת כבל HDMI, מיקרופון-אוזניות ושני משחקים: מרוץ מכוניות Forza Motorsport 5 ופיפ"א 15. הגרסה הנוספת (מהדורה מוגבלת) נמכרת ב-2,800 שקל וכוללת גם את מצלמת התנועה קינקט, שלט בעיצוב מיוחד לרוכשים הראשונים ושני משחקים: פיפ"א 15 ומשחק הריקודים דאנס דאנס ספוטלייט. אולם לא כאן מסתיימת ההוצאה, שכן לסכום הזה יש להוסיף עלויות משחקים (250 עד 350 שקל), שלט נוסף (300 שקל) וסוללה נטענת לשלט (140 שקל). עלות נוספת שצריך לקחת בחשבון היא זו של שירות לייב גולד, המציע בכל חודש שני משחקים (לא חדשים) חינם וגישה לאפליקציות שונות. לייב גולד עולה 40 שקל לחודש או 210 שקל לשנה בקנייה דרך החנות. מי שמעדיף לרכוש את המנוי דרך חנויות פיזיות ישלם קצת יותר - 240 שקל.

מה מציעה הקונסולה?

מרכז מדיה

האסטרטגיה של מיקרוסופט היא שאקס בוקס וואן אינה רק קונסולת משחקים, אלא מרכז בידור שבני המשפחה משתמשים בו לצריכת כל התוכן שלהם בסלון הביתי. הדבר נכון בעיקר בחו"ל. בישראל זה קצת פחות נכון, אבל לפחות רואים מאמץ לכיוון. הקונסולה מאפשרת חיבור של ממיר הוט/yes/עידן פלוס ישירות אליו. הדבר מאפשר להדליק את הטלוויזיה ואת הקונסולה ישירות מכפתור אחד. המשתמש יכול לבחור אם להפעיל ישירות את הטלוויזיה או להפעיל את ממשק האקס בוקס ולראות תמונה של שידור הטלוויזיה על גבי אריח גדול.

עוד שילוב עם הטלוויזיה מתאפשר באמצעות מסך מפוצל, כך שבצד מופיע השידור החי.

חומרה וגרפיקה

לוואן יש מעבד גרפי ייעודי בעל 8 ליבות ו-8 ג'יגה זיכרון. איכות הגרפיקה מצוינת וקשה לחזור אחורה. מיקרוסופט שילבה גם כונן בלו-ריי, כונן אחסון בנפח חצי טרה וכניסות USB מתקן 3.0 המהירות.

קינקט ומהירות תגובה

שיפורים משמעותיים בקונסולה הן זמן הפעלה כמעט מיידי של המכשיר באמצעות פקודה קולית (לעומת זמן הפעלה יחסית ממושך באקס בוקס 360). מעבר לזה, ניתן באמצעות פקודה קולית (באנגלית) לעבור לצפייה ישירה בשידורי טלוויזיה. באותה מהירות, האקס בוקס וואן עובר בין משחק לערוץ טלוויזיה או לדפדפן אינטרנט.

חיישן חדש לקינקט, יזהה את המשתמש בהפעלת המערכת, להתאמה אישית לכל התכנים שבקונסולה. עמוד הפתיחה יביא את המשתמש ישר לדברים האחרונים אותם הוא הפעיל. למשל, תוכנית טלוויזיה או משחק. ל-One יש גם אופציה לסגור את הקונסולה אבל במצב הפעלה מהירה, בו תוכן מבוקש ממשיך לרדת.

מערכת אחת

כל מי שהשתמש במערכת ההפעלה חלונות 8 במחשב או בסמארטפון ווינדוס פון, ירגיש בבית. הממשק מורכב מאריחים זהים לאלו שבפלטפורמות האחרות. אקס בוקס וואן פועלת על שלוש מערכות הפעלה: זו של האקס בוקס למשחקים, גרסה של חלונות ומערכת שמחברת בין השתיים. הממשק לא גויר עדיין לעברית, אך לראשונה יש תמיכה בפונטים בעברית, מה שמאפשר קריאת שמות קבצים ואולי בהמשך גם תרגומים בעברית לנגן המדיה בקונסולה.

אפליקציות

אקס בוקס One מאפשר גישה למאגר אפליקציות, אך הוא לא מספיק מרשים לקהל המקומי בגלל היעדר גישה לשירותי השכרת סרטים, תוכניות טלוויזיה ומוזיקה הפונים לקהל האמריקני. יש אפילו אפשרות שהקונסולה תלמד דרך מדריך השירותים תוכן מועדף - מה שהופך את הקונסולה באמת למרכז מדיה ביתי.

בשלב זה, בארץ החיבור לצפייה בטלוויזיה לא כולל גישה ללוח השידורים הדיגיטלי של הוט ו-yes.

אפשר למצוא כאן את סקייפ לניהול שיחות וידיאו דרך מצלמת הקינקט ואת שירות האחסון בענן OneDrive (לשעבר סקיידרייב), מה שמאפשר לצפות בכל התמונות והסרטונים שנאגרו מהטלפון והמחשב. עוד אפשר למצוא כאן את יו טיוב. לאקס בוקס יש גם אפשרות חיבור לטאבלטים וסמארטפונים (אנדרואיד, ווינדוס פון ואייפון) באמצעות אפליקציית Smart Glass המאפשרת להקליד טקסטים בנוחות ולבצע כל מיני פעולות במערכת ישירות ממסך המגע, לדוגמה, בעת שימוש בדפדפן אינטרנט אקספלורר, אפשר לגלוש באתרים בעברית. חבל, שאין סינכרון של סימניות המועדפים, בין הדפדפן במחשב לזה שבאקס בוקס.

רשת חברתית

ה-One כולל גם רשת חברתית פנימית, המאפשרת לשלוח הודעות לחברים, לראות במה הם שיחקו ואפילו להזמין אותם למשחקים משותפים.

הקונסולה גם כוללת אפליקציה המקליטה כל הזמן חצי דקה אחרונה מהמשחק, כך שניתן לשתף סרטון במהירות עם חברים של ביצוע מוצלח במשחק מכוניות או כדורגל.

איפה קונים?

את קונסולות המשחקים ואת הכותרים התרגלנו לרכוש עד עכשיו בחנויות המחשבים, אך במקרה של האקס בוקס One, מיקרוסופט וחברות הסלולר רוצות לעשות שינוי מעניין שיאפשר לקנות אותם גם בחלק מהסניפים של אורנג' ופלאפון. נראה שכך מנסות חברת הסלולר לפצות על אובדן ההכנסות מהוזלת תעריפי הסלולר והירידה במכירת סמארטפונים. המחירים אצל חברות הסלולר זהים לאלו שבשאר החנויות, אבל באורנג' מציעים הטבה - מנוי ל-7 חודשים ללייב גולד. בחברות הסלולר עברו הדרכה למכירת קונסולת משחקים, כאשר גם אורנג' וגם פלאפון יציעו לצד הקונסולה גם מכירת אביזרים וכותרים. "פלאפון החלה בשנתיים האחרונות במהלך להגדלת מגוון המוצרים המשלימים במרכזי השירות, מתוך הבנה שסל רחב של מוצרים, יאפשר להגיע ללקוחות שאינם בהכרח לקוחות סלולר", אומרת רונית אפשטיין, מנהלת אגף ציוד קצה בפלאפון: "הכניסה לשוק הגיימינג היא מהלך אסטרטגי ארוך טווח ולא מבצע נקודתי. יש עמדות הדגמה במספר מרכזי שירות ואנחנו מציעים מבחר רב של משחקים לרכישה".

פלייסטיישן או אקס בוקס?

אז מה עדיף? פלייסטיישן 4 או אקס בוקס One? בדומה לשאלה אם עדיף סמארטפון אנדרואיד או אייפון, אין כאן תשובה מוחלטת. לכל קונסולה יש קהל מעריצים משלה, כאשר לזכותה של סוני יש לומר שמדובר בקונסולה ותיקה בשוק המקומי, עם קהל שנמצא היום בגילאי 30 פלוס והולך איתה עוד מהדור הראשון, כך שייתכן שהוא יעדיף להיצמד למכשיר שהוא כבר מכיר את מותגי המשחקים שלו. כל אחת משתי הקונסולות מציעות משחקים בלעדיים. סוני מציעה כותרים מעולים כמו Last Of US או Uncharted, ואילו לאקס בוקס יש את Halo ו-TitanFall. שאר המשחקים כמו GTA, פיפ"א וקול אוף דיוטי, קיימים בשתיהן.

התחושה היא שסוני, לפחות בארץ, ממוקדת יותר בתחום המשחקים, ובמיקרוסופט פונים גם לגיימרים וגם רוצים להיות מערכת בידור ביתית מרכזית בסלון. אחד השיקולים שכדאי לשקול לפני הרכישה היא איזו קונסולה יש לקהל החברים הקרוב, שאיתו אפשר להחליף משחקים שעולים מאות שקלים וגם לשחק יחד און ליין.

אקס בוקס One של מיקרוסופט לעומת סוני פלייסטיישן 4