גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: ניסאן אלטימה - אמריקאית מלוכסנת

ניסאן אלטימה היא מכונית יפנית מתוצרת ארצות הברית, שמגיעה אלינו בחסות הרפורמה של משרד התחבורה ■ היא מציעה מרווח פנים ענק, ביצועים סבירים והתנהגות כביש מתורבתת ■ אבל מי שמחכה למחיר נוסח אמריקה - יתבדה

בראשית העשור הנוכחי החל משרד התחבורה בקמפיין, שמטרתו המוצהרת הייתה הוזלת מחירי הרכב בישראל. מיטב המוחות גויסו למשימה, ועדות בין משרדיות כונסו והמלצות פורסמו בחגיגיות. אחת הראשונות שבהן, שגם זכתה ליישום מואץ, הייתה הקלה על ייבוא של כלי רכב בתקינה אמריקנית לישראל.

ההיגיון היה פשוט: מחירי הרכב בארצות הברית הם הזולים בעולם, ולפיכך הרחבת הייבוא מצפון אמריקה - רצוי ייבוא אישי ומקביל - תביא לכאן שלל דגמים חדשים במחירים שוברי שוק. המיסוי הדרקוני לא טופל כמובן.

השנים חלפו והחודש נחתה בארץ ניסאן אלטימה, מכונית שמיוצרת בטנסי ותוצר גאה של רפורמת הייבוא החדשה. אלא שהתסריט לא כל כך דומה לזה שכתב משרד התחבורה לפני ארבע שנים. היבואן הוא לא יזם חדש, אלא היבואן הוותיק והממוסד של ניסאן, ואילו מחיר המכונית, שבארצות הברית עומד על כ-23 אלף דולר לצרכן, עומד בישראל על כ-174 אלף שקל אחרי יותר מ-100% מס מצטבר, הובלה ורווח ייבוא - מחיר שמקביל לזה של מכוניות דומות מתוצרת יפן, קוריאה ואירופה.

אם נשים בצד את הפופוליטיקה, נגלה שהאלטימה משתייכת לזרם המרכזי של משפחתיות מיד-סייז בארצות הברית - פלח שהיקפו מיליוני יחידות בשנה. זה אומר אורך של יותר מ-4.8 מטרים, עם רוחב וגובה תואמים ועיצוב חיצוני שפונה למכנה משותף רחב. יחסית לכמה ממתחרותיה לפלח, לאלטימה יש מראה אתלטי, עם "שרירים" בולטים מלפנים ומאחור ובליטת זנב קצרה יחסית. כאשר מוסיפים לתמונה חישוקים גדולים ודונמים של כרום בוהק, על פי מיטב המסורת האמריקנית, מקבלים מכונית בעלת נוכחות שזוכה לכמות לא מבוטלת של תשומת לב ברחוב הישראלי, בעיקר מכיוון מבוגרים אמידים.

תא הנוסעים טיפוסי למכונית של אומה, שנלחמת (ללא הצלחה) במגפת השמנת היתר. מרחב הפנים ענק וכולל מושבים בגודל קינג סייז, דונמים של מרחב לרגליים ולכתפיים מאחור ותא מטען מאסיבי. עמדת הפיקוד גדולה ושמרנית למדי, למעט צג נתונים ששקוע בין השעונים המרכזיים ויוצר רושם של הולוגרמה תלת-ממדית. הנדסת האנוש פשוטה וקלה לתפעול, המתגים ענקיים ואיכות הייצור והחומרים סבירה בהחלט.

הדגם הבסיסי שבו נסענו מציע חבילת אבזור מקיפה למדי, כולל מזגן אמריקאי מקפיא ומחזיקי כוסות, שמתוכננים לבלוע את המשקאות המוגזים הגדולים ביותר שבאמתחתן של רשתות הדרייב-אין האמריקניות. המושבים, אגב, מתגאים בכך שפותחו בשיתוף נאס"א כדי להציע "ריפוד שמסתגל לגוף ויוצר תחושה של ריחוף". אנחנו נשארנו מחוברים למציאות.

מכונית לנהגים רגועים

ובחזרה לאלטימה. על הכביש המכונית מפגינה יכולות דינמיות מפתיעות למשפחתית, שמיועדת לשוק האמריקני בלבד. ההגה משדר תחושה כבדה ודי מדויקת, אחיזת הכביש גבוהה, תנודות הגוף לא חריפות מדי בפניות וגם על כבישים מפותלים הנהג לא מרגיש מנותק.

ספיגת הזעזועים כבר חוזרת למסורת: מתלים עם כיול רך מאוד שמנטרלים היטב מהמורות עירוניות קלות ושיבושים טיפוסיים על הכביש המהיר, אבל עלולים לחבוט ולטלטל את המרכב בעת מפגש עם שיבושי כביש ישראליים. מנגד, המכונית רגועה ומרגיעה בשיוט על כבישים מהירים, וזו תכונה חשובה למי שנוסע אלפים רבים של קילומטרים בשנה.

האלטימה מודל 2014, שעברה חידוש בשנה שעברה, מצוידת במנוע 2.5 ליטר בהספק 182 כ"ס שמשודך לתיבה רציפה (CVT). המנוע עצמו מייצר כוח עוצר נשימה, אבל הוא שקט יחסית ומספק דחף זמין גם בעליות ארוכות פלוס יציאות נמרצות מהרמזור.

התיבה הרציפה לא אופיינית למשפחתיות אמריקאיות. היא אמנם אחת הטובות מסוגה בשוק, עם העברות מדורגות וחלקות יחסית בנהיגה רגועה והיא גם תורמת לחיסכון בדלק, אבל כאשר דוחפים אותה לקצה היא מגלה תכונות אופייניות ל-CVT, כלומר זינוק לסל"ד גבוה וקולני שאינו מלווה בתחושה תואמת של תאוצה. בנוסף, שלא כמו תיבות מקבילות מתוצרת יפנית ואירופית, אין לה אופציה של העברת הילוכים ידנית אלא רק אפשרות לנטרל בכפתור את הילוך היתר. בקיצור זו מכונית לנהגים רגועים ללא אמביציות נהיגה.

מחשב המנוע התעקש להציג צריכת דלק ממוצעת של יותר מ-10 קילומטרים לליטר בנהיגה נמרצת, אך יש לנו הרגשה שהוא קצת אופטימי מדי. מי שידחוף כהוגן את המכונית הגדולה והכבדה הזו יקבל צריכה ריאלית שנעה בין 7 ל-9 קילומטרים.

ניסאן אלטימה עולה כ-175 אלף שקל לדגם ההתחלתי, וכ-200 אלף שקל לדגם הסופר מפואר. היא מציעה חבילה תחרותית שהולמת היטב את הפלח שלה, שכולל כמה מתחרות בעלות שיעור קומה כמו מאזדה 6 ושברולט מאליבו. היא נראית טוב, נוחה ברוב התנאים, מתנהגת היטב ויכולה לאכלס גם נהג ונוסעים מגודלי קומה. יש לה גם שם מותג סחיר בישראל, ואם לסמוך על הסקרים האמריקאיים היא תהיה די אמינה.

בקיצור, בהחלט תוספת חשובה להיצע של המותג בארץ. כמובן בכסף הזה אפשר לרכוש בארצות הברית שתי מכוניות כאלה, אבל אם למישהו יש תלונות בנושא המחיר הוא מוזמן להעלות אותם על הכתב ולשלוח אותן למר יאיר לפיד, שמען עבודתו הוא משרד האוצר, רחוב קפלן 1, ירושלים. בהצלחה.

ניסן אלטימה

חלק מהמתחרות

קאמרי הייבריד

בכ-180 אלף שקל מציעה "אלבר" את הגרסה ההיברידית של טויוטה קאמרי בייבוא מקביל מארה"ב. המכונית מצוידת בשילוב של מנוע בנזין ארבעה צילינדרים ומנוע חשמלי, ומייצרת ביצועים נמרצים לצד חיסכון בדלק. רמת האבזור התקנית גבוהה.

שברולט מאליבו

176 אלף שקל הוא מחירה של המתחרה הישירה של האלטימה בארה"ב. בכסף הזה מקבלים רכב שברולט בממדים דומים, לא מעט צעצועים אלקטרוניים, מרווח פנימי בשפע, ובעיקר מנוע 2 ליטר טורבו עם 259 כוחות סוס מרשימים. התאוצה מאפס ל-100 אורכת 6.6 שניות.

אופל אינסינייה

ב-175 אלף שקל מציעה אופל את הדור האחרון של אינסינייה. העיצוב נותר אטרקטיבי, השלדה היא שילוב אירופי של נוחות והתנהגות כביש ותא הנוסעים משדר פרמיום. המנוע הוא 1.6 ליטר עם 170 כ"ס שמציג חיסכון בדלק.

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה