גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש בישראל יוצרים נהדרים, חכמים, מקוריים ולא מקובעים"

כך אומר אלון ארניה, תסריטאי, מפיק ובעלי "סקריפטד וורלד" - חברה לפיתוח, הפקה ושיווק של פורמטים עלילתיים, שהביא למסך הטלוויזיה בארה"ב עיבודים לסדרות ישראליות כמו "בני ערובה", "תמרות עשן" ו"האמת העירומה"

"הנשיא איקס", סדרת מתח פוליטית של רשת TNT האמריקאית, סובבת סביב סיפורו של נשיא ארצות-הברית ששקע בתרדמת למשך תקופה ארוכה, בעקבות ניסיון התנקשות בחייו. כששבה אליו ההכרה הוא מנסה לברר מי ניסה לרצוח אותו, והוא נחוש לחזור לכיסאו בבית הלבן (שמאויש כעת על-ידי מי שהייתה סגניתו). הסדרה, שאותה כתבו במקור הבימאים והתסריטאים הישראלים ארז תדמור וגיא נתיב, נוצרה בהשראת התרדמת הארוכה שבה שקע ראש ממשלת ישראל המנוח אריק שרון, דווקא בעיצומה של מערכת בחירות מתישה. הסיבה לכך שהסדרה היא אמריקאית, בהפקת אולפני וורנר, עם פרק פיילוט בתקציב הוליוודי, היא המפגש של תדמור ונתיב עם אלון ארניה, 43, תסריטאי ומפיק ישראלי-אמריקאי, ובעליה של "סקריפטד וורלד"- חברה לפיתוח, הפקה ושיווק של פורמטים עלילתיים לטלוויזיה האמריקאית, שבסיסה בלוס אנג'לס. ארניה הוא האיש שבשנים האחרונות מגשים את חלומם של לא מעט יוצרי קולנוע וטלוויזיה ישראליים, ביניהם האחים ברבש ("האמת העירומה", נמכרה ל-HBO), נח סטולמן ("תמרות עשן", נמכרה ל-NBC), ועומרי גבעון ורותם שמיר, שזכו לעיבוד אמריקאי ברשת CBS לסדרה "בני ערובה", שאותה יצרו עבור ערוץ 10.

"בני ערובה הוא סיפור סינדרלה מטורף", משחזר ארניה בראיון ל"גלובס". "2-3 יוצרים, שלפני כן לא הייתה להם סדרה, לא בישראל ולא בשום מקום, מעלים משהו שהופך להיות סדרת הדרמה היחידה כיום ב-CBS - 'בני ערובה'. הפיילוט של הסדרה ניצח 11 פיילוטים אחרים, שזה הישג אדיר, והעובדה שהיא עלתה לשידור בארצות-הברית לפני שהגרסה המקורית עלתה בישראל - זה מעל ומעבר לכל תפיסה. זה בקנה-מידה היסטורי, שה'רימייק' מוכן לפני הסדרה המקורית. מהבחינה הזו, 'בני ערובה' היא נקודת ההתחלה שלי, ואני מתכוון להמשיך את הקו". ארניה מוסיף כי ב-3.5 השנים האחרונות, מכרה "סקריפטד וורלד" 22 סדרות ממדינות שונות, וכי לא ירחק היום שבו יגיעו ל-30 סדרות ("אני מקווה שנמשיך באותו קצב ובאותו כיף"). הוא ישמח באם סדרות ישראליות הן שיעגלו את המספר.

שועל צעיר

אף שהחברה של ארניה צעירה יחסית - 3.5 שנים, כאמור, הוא עצמו דמות ותיקה בשואו-ביזנס האמריקאי. אמנם מרבית השנים לא עמד בחזית - ארניה נכנס לתחום הטלוויזיה ב-2007, אך המסע שלו להוליווד החל לפני קרוב ל-20 שנה, אז הגיע לראשונה ללוס אנג'לס כבוגר החוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל-אביב. "הכיוון היה קולנוע" הוא אומר, ובראשית שהותו שם, עבד במחלקות פיתוח של סרטים ובחברות הפקה, שבאחת מהן אמור היה לעבד ל"אמריקאית" את הסרט "השוטר אזולאי" של אפרים קישון - ניסיון שבסופו של דבר לא צלח. מאוחר יותר עבר לניו-יורק, שם החל לעבוד כמרצה באוניברסיטת NYU. לפני שבע שנים, חזר ללוס אנג'לס, כדי למכור פיילוט לגופי שידור, כאשר הסוכן שלו, רוב גולנברג, הופך לשותפו. ביום שקדם לראיון זה, סגרו השניים הסכם שיתוף פעולה יוצא דופן עם אולפני "פוקס 21", שעל-פיו יוכלו להציע הצעות גם בשלב פיתוח ראשוני. כלומר, ללא הטרחה המתחייבת מפיתוח מלא של סדרה. "זה סוג של שדרוג מבחינת אופרציה", מסביר ארניה. "מדובר בעסקאות שנקראות 'פירסט לוק דיל', שבהן אנחנו חושפים בפני האולפן את החומרים באופן ראשוני. אנחנו לא נותנים להם אקסקלוסיביות, אנחנו מוכרים לכולם, יש לנו דלת פתוחה כמעט בכל אולפן בעיר. אבל הם הראשונים שיראו, ואם יאהבו, ישקיעו הם בפיתוח".

- בעצם לאולפני פוקס 21 יש זכות סירוב ראשונה?

"נכון. אבל בפועל מה שעומד מאחורי העסקה, ומה שמעניין מבחינת יוצרים ישראלים ספציפיים, זה שהאולפן בא לתמוך בפיתוחים שלנו. הרבה מהפיתוחים שלנו מישראל הם פורמטים עלילתיים מופקים, ויש פחות ופחות כאלה כיום. ואותי, בתור תסריטאי ומפיק, מעניין לפתח משלב הרעיון ועד ההגעה לתוך השוק האמריקאי. כך שעשויה להיות דחיפה קדימה עם יוצרים ישראלים".

- כלומר, תסריטאים לא צריכים לחתום עם זכיינית ערוץ 2 קשת, לצורך העניין, בשביל להגיע למצב שבו רשת אמריקאית גדולה תשקיע בפיתוח הרעיון שלהם.

"נכון. וזה מזכיר את תעשיית הסטארט-אפ הישראלית. חלק מהם מיושמים בצורה נהדרת. יש אמנם עושר אינטלקטואלי אבל לא כולם מתאימים לישראל מבחינה תקציבית. מכל הסיבות האלה, כדאי לפתוח את השוק החוצה. זה החזון".

- יש מצוקת חומרים בטלוויזיה האמריקאית או שהיוצרים הישראלים פשוט ממותגים טוב?

"מה שקורה כרגע זה משהו היסטורי. לרשתות כבלים חדשותיש צורך גדול בחומרים ובכותבים טובים, וזה המקום שבו יוצרים ישראלים נכנסים לתמונה. באופן שבו הם הופכים לחלק משרשרת האספקה של רעיונות וסדרות.

"ככלל, התדמית של ישראל בענף מאוד חיובית, וזה הישג אדיר של כל תעשיית הטלוויזיה הישראלית. ההישג הזה הוא גם בזכות חברות הפקה כמו שלנו, גם בזכות גופי השידור הישראליים וגם בזכות אינדיבידואלים שמשתתפים במסע הזה, של להוציא חומרים החוצה מישראל.

"יש בישראל יוצרים נהדרים, חכמים ומקוריים, עם הרבה מוטיבציה ואמביציה להוציא רעיונות מעבר לגבולות המדינה. למזלם, הם גם לא עובדים פה בשוק של הסדרות, לכן הם לא מקובעים. יש משהו חופשי ומשוחרר בתפיסה שלהם לגבי מהי דרמה. ישראלים גם 'חושבים פיצ'רים' (סרטים עלילתיים, מ"ש), שזו צורת מחשבה לגמרי אחרת. "ההבנה של הרשתות האמריקאיות לגבי יוצרים ישראלים היא שיוצרים בישראל חושבים קצת אחרת, מחוץ לקופסה האמריקאית".

- אתם מפתחים ומוכרים רק סדרות דרמה, או גם סיטקומים?

"על כל סיטקום שמצליח, יש 50 שלא מצליחים. התרגום התרבותי של קומדיות הוא שונה. מה שמצחיק את הצרפתים לא בהכרח מצחיק אמריקאים. עם זאת, קומדיות שמצליחות הן אלה שאין להן רעיון ייחודי, אלא קול ייחודי, כמו סיינפלד, לואי וחברים. מה הרעיון בחברים? קבוצה של אנשים שחולקים את הזמן ביחד, ויש ביניהם אינטראקציה. על הנייר, זו סדרה שראינו מאה פעם. הסוד הגדול הוא לפצח את הייחודיות".

- מה לגבי רעיונות מקוריים שנגנבים? איך מתמודדים עם זה?

"הנושא של גניבות הוא תופעה בינלאומית. זה נעשה כל הזמן".

- יש נורמות בתעשייה האמריקאית, או כללי אתיקה בין רשתות לבין מפיקים ויוצרים?

"החוק האמריקאי להגנה על זכויות הוא מאוד ברור: אי אפשר לשמור זכויות על רעיון, אלא רק על פיתוח של רעיון. בישראל יש הרבה שמפתחים רעיונות, וברוב המקרים הרעיון הוא כללי וראשוני, כי אנשים לא כותבים פרקים של סדרה מראש. "אלו ההצעות המסוכנות יותר עבור היוצרים. לכן כשהם מגיעים אלינו, אנחנו מלווים אותם מאותו רעיון כללי ועד הפיצוח שלו".

- כמה מרוויחים מכל העסק? כמה היוצרים מקבלים?

"אין לזה סטנדרט קבוע. כמו שמפיק אחד לא יקבל מה שמפיק אחר יקבל, גם תסריטאי אחד לא יקבל מה שתסריטאי אחר יקבל.

חשוב לומר שאנחנו, כמפיקים, לא מרוויחים דולר עד שסדרות לא נכנסות להפקה. ואת זה אנשים שוכחים לפעמים. לא תמיד מבינים שאנחנו משקיעים כמות זמן אדירה, ואם הפיתוח לא יגיע לשלב הפיילוט, לא נראה גרוש מכל העבודה הזו".

"מתרכזים במה שמתרחש פה"

ארניה מודה כי לצד העבודה על הסדרות, קולנוע תמיד יישאר כאחד החלומות שלו. ארניה: "לצערי, לא פשוט לעשות סרטים קטנים בארצות-הברית. קשה פשוט להפיץ אותם, כי הקהל לא בא.

"זה כיף אדיר לעשות סרט. זה עולם חווייתי שלם ואחר. זה הרבה עניין של זמן ואפשרויות. הפקה של סרט לוקחת כמה שנים של עבודה. זה מודל עבודה שונה מהמודל של טלוויזיה. גם בטלוויזיה יש סיכון, אבל קולנוע הוא חיה לא צפויה והיא קשה מבחינת ביזנס. לכן אני גם אומר שזו תקופה אדירה לטלוויזיה. הדרמה האמריקאית, המבוססת על הכתיבה הדרמטית, עברה בגדול לטלוויזיה".

- תגיד, ארה"ב היא עבורך תחנת ביניים, או תחנה סופית?

"כלומר, אם אני מתכנן מתישהו לחזור- לישראל? לא יודע. אין לנו אג'נדה בעניין. נטע (מוסט, אשתו - מ"ש), ואני מאוד אוהבים את ישראל וכן רוצים לגור בה יום אחד. זה תמיד פתוח. כרגע אנחנו מתרכזים במה שמתרחש פה".

- איך אתה מגדיר את עצמך - כישראלי, כישראלי לשעבר, ישראלי-אמריקאי, אמריקאי?

"יש לי גם אזרחות ישראלית וגם אמריקאית. נולדתי וגדלתי בישראל, עשיתי צבא, עשיתי תואר ראשון באוניברסיטת תל-אביב. תמיד אהיה ישראלי".

אלון ארניה

גיל: בן 43

מצב משפחתי: נשוי, מצפה לילד ראשון

מגורים: לוס אנג'לס, ארה"ב

כמה זמן שוהה בחו"ל: 20 שנה

תחנות מרכזיות בקריירה: 2010: מכירת הפורמט "האמת העירומה" של האחים ברבש ל-HBO 2011: מכירת הפורמט של "תמרות עשן" ל-NBC 2013: מכירת הפורמט של "בני ערובה" לרשת CBS 2014: מכירת הפורמט של "הנשיא איקס" לרשת TNT - שילוב כוחות אסטרטגי עם אולפני "פוקס המאה ה-21"

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר