גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהל ערוץ המוזיקה 24: "'צוק איתן' הוסיף לנו עוד צרות"

הרייטינג נמדד בשברי אחוזים, הרגולציה הכפולה חונקת ומסרסת, והמפרסמים נעלמו ■ האם ערוץ המוזיקה 24 יצליח למצוא דרך מילוט מהדהירה המואצת לעבר סגירתו? ■ כתבה ראשונה בסדרה על הערוצים הייעודיים בישראל

"ערוץ 24 נמצא עדיין בסכנת סגירה, וזה המצב שלנו כרגע" - כך אומר היום (ד') ל"גלובס" מנהל ערוץ המוזיקה הישראלי, אורי דיקשטיין.

נהוג לעסוק רבות בטלוויזיה המסחרית בתקשורת ולדבר על קשייה האינסופיים, אך בעוד שרכבת ההרים בברודקאסט עולה ויורדת לפרקים, נדמה כי הערוצים הייעודיים לא יודעים יום אחד של חסד. ערוץ 30 נמצא בקיפאון, ערוץ 9 סופג הפסדים, ערוץ 20 שהתרומם אחרי מכרז שלישי נמצא רק בראשית דרכו, וערוץ 24 עשוי לא להיות יותר על המסך בעוד מספר חודשים.

סדרת כתבות חדשה - הראשונה שבהן עוסקת בערוץ 24 - תנתח את מצבם של הערוצים הייעודיים הבולטים (הערוצים שניתן להם רישיון שידורים מתוך מטרה למלא חוסר תוכני בשוק), את הקשיים ואת האופק הניצבים בפניהם.

ערוץ המוזיקה 24, שבבעלותה של זכיינית ערוץ 2 קשת, פתח לאחרונה בהליך התייעלות, לאחר שבמהלך השנים 2012 ו-2013 ספג במצטבר הפסדים של 40 מיליון שקל. עובדים פוטרו, הפקות נעצרו ובוטלו, וזה עוד לפני "צוק איתן".

"המבצע לא סייע", אומר דיקשטיין, "הוא גרם לשק צרות שנוסף לכל מה שכבר קיים. אנו חווים טראומה נוראה".

בזמן "צוק איתן" אף אחד לא צפה בערוץ 24, ממש כך. נתוני הצפייה עמדו על 0%. מאז הצליח הערוץ לטפס לממוצע רייטינג יומי שנע בין 0.5%-0.7% צפייה, בערוץ שעל מנת להתקיים באופן מאוזן לכל הפחות, צריך לשמור על ממוצע צפייה של 1%.

"עם המגבלות הרגולטוריות שקיימות כרגע, הערוץ לא יגיע לשום מקום", אומר דיקשטיין, שמתעקש להמשיך לעבוד כרגיל למרות הקשיים. "צילמנו במשך השנה כמה פרויקטים, בקרוב יעלה פרויקט דגל של משפחות, אחרי החגים נעלה פרויקט חדש, ואנחנו ממשיכים לעבוד. לגבי שנת 2015, אנחנו עדיין מצפים לשמוע מהמועצה מה יהיו דרישות התוכן. אנחנו עובדים מתוך ידיעה שאנחנו עשויים להבין שזה לא מסתדר ונסגור".

תנועת מלקחיים של הרגולטור

ערוץ המוזיקה הישראלי הוא אולי הדוגמה הקלאסית לעודף הרגולציה המופלג שיש בתחום הטלוויזיה בישראל. ערוץ נישה בעל אחוזי צפייה זניחים, שכל צעד ושעל בו מוגדר ומוכתב על-ידי הגוף המפקח עליו - מועצת הכבלים והלוויין. הכלל הבסיסי שמושת עליו ומשפיע יותר מכל על מצבו הכלכלי - הוא דרישה ש-95% מזמן השידור שלו יהיה מוזיקה, ואילו 5% האחרים יהיו בתחום התרבות והלייף סטייל.

אלא שבערוץ 24 מביטים אל העולם ואל הקהל הפוטנציאלי שלהם בארץ, ומבינים שהזירה משתנה מרגע לרגע, על אחת כמה וכמה מאז שהוארך הרישיון בשנת 2012. צריכת הקליפים המוזיקליים העיקרית מתרחשת ברשת האינטרנט ובעיקר באתרים כמו יו-טיוב. כשהמודל הכלכלי שלך מבוסס לחלוטין על הכורח לשדר קליפים כמעט כל הזמן, אין באמת יכולת להתרומם.

כדי להפנים זאת, צריך לראות מה קורה לערוצים דומים בעולם. ערוץ MTV האמריקאי, המחזיק בשלוחות רבות סביב העולם ובהן בישראל, הוא אבי שידור המוזיקה בטלוויזיה. בראשית שנות ה-80', כשצמח כתופעה, הוא הביא את "בשורת הווידיאו קליפים" והואשם, כמאמר שירם של הבאגלס, ברצח הרדיו וכוכביו. אך בעוד שהרדיו עדיין חי ובועט, דווקא כוכב הקליפים מצא בית חדש.

לערוץ האמריקאי אין כל חובות או מגבלות רגולטוריות, וראשיו הפנימו כבר במהלך העשור הקודם כי המודל הכלכלי שלהם לא יכול עוד להסתמך על מוזיקה לבדה. כיום, זמן המסך של הווידיאו קליפים בערוץ בארה"ב עומד על 3 שעות שידור ממוצעות ביום, וכל יתר הלוח רווי בתוכניות דוקו-ריאליטי בעיקר, המיועדות לקהל הצעיר.

נטייתן המוזיקלית של התוכניות האלה קלושה עד לא קיימת בכלל. גם ב-MTV ישראל (המופעל על-ידי "ענני תקשורת") מרבית שעות היממה (כ-15 שעות) מוקדשות לתכנים שאינם קשורים למוזיקה כלל.

אך בניגוד לאימפרייה של ויאקום, במדינות אחרות בעולם מצא המחוקק, בדומה לישראל, כי יש מקום להקים ערוץ מוזיקה מקומי, ממניעים של קידום התרבות ועידוד התעשייה המקומית.

כך למשל, הערוץ הקנדי Much Music, המפוקח על-ידי הרגולטור הקנדי CRTC, מתבקש להציג תמהיל של 50% מוזיקה ו-50% תוכן. כשלא בוקעים משידוריו צלילים, הוא משדר תוכניות מערוצי-האח שלו.

בצרפת, מדינה בעלת דרישות רגולטוריות קפדניות, ערוץ המוזיקה W9 משדר בעיקר תוכניות מגזין, אנימציה וריאליטי. חובת המוזיקה שלו השתנתה בשנים האחרונות מ-90% ל-30% בלבד מזמן השידורים, כאשר בתוכניות המוזיקה לפחות מחצית צריכה להיות מוזיקה צרפתית. בערוץ 24 מותר לשדר רק עד 10% מוזיקה לועזית.

"אני רואה חשיבות גדולה בקיומו של ערוץ מוזיקה ישראלי", אומרת יושבת-הראש הטרייה של מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת-בן-חי שגב. "יש חשיבות בפיתוח היצירה המקומית, ומוזיקה היא נדבך מאוד רציני בזה. אין ספק שחלו שינויים מהותיים באופני צריכת המוזיקה, ואנחנו רואים את זה בקרב הדור הצעיר. אנשי הערוץ פנו למועצה והעלו את הנימוקים שלהם.

"אין ספק שיש פה ערוץ שהוכיח מחויבות בעלים, כי לא מזמן הייתה הזרמה גדולה ולצדה ניסיון פרוגרמטי להתמודד, ובכל זאת הערוץ לא מצליח לייצר רייטינג מספיק לקיומו. יש פה עניין שבהחלט דורש עיון מחדש ונקיים דיון במועצה בנושא", אומרת בן-חי-שגב.

ערוץ 24 הוקם כערוץ ייעודי בשנת 2002, ומאז לא ידע כמעט יום אחד של עדנה כלכלית. 5 שנים לאחר הקמתו על-ידי אולפני מימד, רכשה קשת כמחצית ממניותיו, וכעבור 4 שנים השתלטה כמעט לחלוטין על הערוץ, עם 90% מהמניות (ה-10% הנותרים בידי מימד).

השאלה הגדולה שהתעוררה היא מדוע קשת, המובילה את שוק הטלוויזיה המסחרית, צריכה להכניס את עצמה לבוץ טובעני של ערוץ פושט רגל?

התפיסה האסטרטגית, שלפיה ערוצי ברודקאסט מובילים מחזיקים בערוצי נישה, מקובלת ברחבי העולם, וניתן לראות שבארה"ב כמעט כל רשת מרכזית מחזיקה גם בערוץ כבלים מאופיין. עיקרון שידור שתומך בכך כלכלית הוא הסינדיקציה - האפשרות למקסם את ההכנסות מתוכן שמופק פעם אחת, ואז משודר שוב, או במקביל, בערוצים אחרים.

ערוץ נישה שמתקיים לבדו, זאת הנחת היסוד, לא יכול להחזיק את הראש מעל המים, במיוחד בשוק מוגבל כמו ישראל. לכן אופרציה הפקתית, תוכנית וכלכלית תומכת של גוף איתן יותר, אמורה לסייע.

אלא שבישראל, כמו בישראל, המפתח הזה לא עובד, ובמקום לסייע אף מקשה. הנוכחות של קשת לא רק יוצרת תנועת מלקחיים של הרגולטור - הרשות השנייה מצד אחד ומועצת הכבלים והלוויין מהצד השני - היא אף מעירה שדים ואמוציות בתוך שוק הטלוויזיה.

טענות של גופים כמו רשת, כי ערוץ 24 משמש ככלי אסטרטגי של קשת לפגוע בהצלחת תוכניותיה, הביא ליצירת תרחישים קונספירטיביים ובעקבותיהם למגבלות מזן חדש. בין היתר מגבלה על היכולת של הערוץ לשדר תכנים תחרותיים בשעות הפריים-טיים.

גם המגבלה על כמות תוכני קשת שיכולים להיות משודרים בערוץ 24 חודדה, ולצדה נוספה מגבלה שהציבה הרשות השנייה על תוכני 24 שישודרו בערוץ 2, כדי "לא לקדם ערוצים אחרים".

השוק הפתלתל והמסוכסך הביא לכך שגופי שידור אחרים, פרט לקשת, לא באמת מעוניינים שהערוץ ישדר מתוכניהם ולא מוכנים למכור לו.

באחרונה נודע כי דיקשטיין כיתת רגליו בין גופים שונים - ובהם רשת - והציע לרכוש תוכן מוזיקלי. הערוץ אף הציע לשדר את המיונים של "The Voice", מה שנראה כמעט בלתי הגיוני למי שמכיר את מערכות היחסים בתעשייה. כמובן שהדבר לא יצא אל הפועל. גם בשוק הרב-ערוצי לא מיהרו לשתף פעולה, כדי שמנויי המתחרים לא יחשפו לתוכניהם הבלעדיים.

80% מההכנסה יוצאת על תוכן

התחושה בערוץ 24 היא של רדיפה, והיא דומה לתחושות בערוצים אחרים שמנסים לשרוד בתוך הסבך הרגולטורי, שאינספור ועדות כבר קבעו כי יש להסירו. מועצת הכבלים בוחנת את כמות המוזיקה שיש בכל תוכנית, ואם היא פחותה מ-60%, התוכנית לא מוגדרת כתוכנית מוזיקה כלל. לכן תוכנית בשם "זמר מזרחי", שהייתה אמורה לעלות בערוץ בקרוב, מעוכבת מחשש שלא תעמוד במכסת התווים. באותו הקשר, המועצה גם ביקשה באחרונה דוח על כמות המוזיקה המזרחית בשידורים, בעקבות תלונות של אמנים מז'אנרים אחרים.

בשנים האחרונות ערוץ 24 עומד בכל מחויבויותיו הרגולטוריות. מיד עם כניסת קשת לתמונה הוסדרו כל ההסכמים עם ארגוני היוצרים והתמלוגים, והערוץ ממשיך לשלם חובותעבר של הערוץ מעידן מימד, שעמדו עם הרכישה על 50 מיליון שקל.

40% מסך ההכנסות חייב לצאת על הפקות מקור (לעומת 8% כלפי גופים אחרים בטלוויזיה הרב ערוצים), אך בפועל אומרים בקשת כי הערוץ במצב שבו הוא מוציא 80% מהכנסותיו על תוכן.

המודל הכלכלי של ערוץ 24 בוסס מלכתחילה על כך שיסתמך על מפרסמים קטנים. אך מאז שעלה לאוויר, שוק הפרסום לא גדל, ורק עבר טלטלות גדולות יותר. ככל שהמפרסמים הגדולים נדמו, המפרסמים הקטנים נעלמו.

"אנחנו לא רוצים לוותר על הערוץ", אומר דיקשטיין, "העבודה שלנו היא טלוויזיה, וזה מה שאנחנו עושים, ולכן קשת דבקה בערוץ 24. הקריאה שלנו לשינוי דומה לקריאה של שוק הטלוויזיה כולו. אני מאוד מקווה שנישאר על המסך".

ערוץ 24

עוד כתבות

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המניות בת"א שזינקו ביותר מ-100% – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בבורסה בת"א מעריכים כי לאחר שנת שיא בשוק המניות המקומי, משקיעים עשויים לנצל את דצמבר למימוש רווחים ● הכלכלנית שממליצה להגדיל החזקות מעבר לים ● מבט על גוגל ואנבידיה מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● והאם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו?

ג'וני סרוג'י / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דיווח: ג'וני סרוג'י, הישראלי הבכיר באפל, הודיע שבכוונתו לעזוב

הישראלי הבכיר בחברה, ג'וני סרוג'י, שמנהל את פיתוח השבבים בענקית האלקטרוניקה, הודיע לקוק כי הוא שוקל ברצינות לעזוב את החברה בעתיד הקרוב, כך על פי דיווח בבלומברג ● עזיבה אפשרית של סרוג'י, עלולה להוות מכה למרכז הפיתוח הישראלי של החברה, שהוקם בזכותו ותחת הנהגתו

כמה שווה התחזקות של מטבע / איור: גיל ג'יבלי

מאות מיליונים נמחקו: אלה המפסידים הגדולים של התחזקות השקל, ולא כולם יצואנים

התחזקות השקל ביותר מ־10% מול הדולר בשנה האחרונה, הסבה פגיעה לשורה ארוכה של חברות נסחרות - החל מענקית המזון שטראוס, דרך אל על ועד חברות תעשייה כמו מיטרוניקס ופלרם ● בזמן שבחברות מנסים למתן את עוצמת הפגיעה באמצעות עסקאות גידור, ויש מי שכבר מאיימים: "אם זה יימשך עוד ועוד חברות יעבירו פעילויות לחו"ל"

בפוליטיקה, בתרבות, בספורט ובאקדמיה: "ישראל מוחרמת מכל עבר"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המיזם המשותף של ישראל וירדן מתקדם, טלגרף סוקרים את החרמות איתם ישראל נאלצת להתמודד, הריגתו בעזה של מנהיג המילציות שעבד עם ישראל מאותת על גורל אכזר למי שילך בדרכו, ● כותרות העיתונים בעולם

המייסדים: יונתן פסס, נדב שץ, יהלי סער, תום להט וגל שלזינגר / צילום: MNG

הם פרשו מהלימודים והקימו אתר שביקש לחולל מהפכה. זה הפך אותם למכונת מזומנים

טיילור ברנדס סיפקה לעסקים קטנים פתרונות מיתוג, וחלקה את השוק עם ענקיות כמו וויקס ופייבר ● שינוי כיוון כשברקע מהפכת ה-AI הביא אותה לתחום ביורוקרטי בארה"ב - שמייצר לה בשנה 100 מיליון דולר בהכנסות ו-40% צמיחה במכירות ● המנכ"ל יהלי סער: "הצלנו את העצמאים משעמום"

מטוס של לופטהנזה קרגו בפרנקפורט / צילום: Shutterstock, SHutterstock

דווקא כשהקנצלר בארץ, לופטהנזה קרגו הטילה אמברגו נשק על ישראל

זרוע המטען של חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה מטילה אמברגו מיידי על הובלת ציוד צבאי לישראל - ומסבירה כי היא כפופה להגבלות יצוא וסנקציות בריטיות ● בקבוצה מדגישים: "פועלים למצוא פתרון למשלוחים אינדיבידואליים"

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

מנכ"לית חברת הביטוח: "אחיינית שלי רצתה לקנות את האוטו הזה. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'"

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם בני סבטי / צילום: INSS

"בתוך שמונה חודשים צפויה עוד מערכה מול איראן, והיא תתמקד במשטר"

שיחה עם בני סבטי, מומחה לאיראן ב-INSS ● על התחזית להתפרקות משטר האייתוללות בתוך כשנתיים, מדוע אסטרטגיית טבעת האש לא צפויה להשתנות ומה יקרה בחזית מול חיזבאללה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שנייה בסדרה

הישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החברה הישראלית שמנייתה זינקה פי 56 תוך שבעה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן נפלה בכ-14% אחרי שפרסמה דוחות ● צ'ק פוינט יצאה להנפקת איגרות חוב להמרה בהיקף של 1.5 מיליארד דולר ● וגם: חברת SMX, שפיתחה טכנולוגיה לסימון מוצרים וסחורות, המריאה בפתאומיות פי 56

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

המדינה האירופית שהותירה את אלביט מחוץ למכרז הגדול

הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה ממדינת נאט"ו הזמנה של חימושים משוטטים מסדרת הירו של UVISION הישראלית ● נורבגיה החליטה להשאיר בחוץ את המערכת הרקטית של אלביט, במסגרת מכרז שהיא מבצעת למערכות רקטיות ארוכות־טווח ● השקעת המיליארדים של טורקיה במערכות נשק חדשות ● וגם: במסגרת המלחמה עם רוסיה, אוקראינה צברה 100 אלף רחפנים במודל רכש ייחודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

אחרי הצניחה במניה: ארית תעשיות שוקלת גיוס פרטי במקום הנפקת החברה הבת

לאחר שמנייתה של יצרנית המרעומים צללה בכ-20% ביום חמישי האחרון, בעקבות התוכנית להנפיק את חברת הבת רשף מערכות, ארית שוקלת לחזור בה מן המהלך ● הסיבה של זעם המשקיעים היה שבעצם הנפקת חברת הבת, הייתה אמורה ארית עצמה להיוותר כחברת החזקות בעיקרה

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, wutzkohphoto

כל מה שצריך לדעת על העסקה ההיסטורית בין נטפליקס לוורנר ברדרס

עבור נטפליקס מדובר בהימור מחושב על עתיד תעשיית הבידור ● במשך שנים החברה התבססה על רכישת תוכן מאולפנים אחרים ועל בניית הפקות מקור, אך לא החזיקה בבעלות מלאה על סטודיו גדול ● רכישת וורנר ברדרס מעניקה לה גישה ישירה לקטלוג עצום, לכוח יצירתי מוכר ולמותגים בעלי ערך ● וורנר ברדרס נכנסה למהלך המכירה מתוך רצון למקסם ערך עבור בעלי המניות על רקע שינוי עמוק בתעשייה

עדי קיסר. גם בשירה וגם בספרות ילדים, אי אפשר לרמות את קהל / צילום: גנדי שקולניק

גלעד כהנא בשלושה סיפורים בועטים ועדי קיסר משכיבה לישון: המלצות קריאה לסופ"ש

ארבעה ספרים עבריים חדשים מביטים על הפצע הישראלי מזוויות שונות ● רון דהן המתמודד עם טראומה צבאית ב"אחרי הנעורים" ● גיבורת "סיום מדומה" של נועה סוזנה מורג - רווקה המחפשת משמעות בעולם של סרטונים מוזרים ● גלעד כהנא, סולן הג'ירפות, מציג שלושה סיפורים פרועים ובהם שחזור שיחה עם אביו רגע לפני מותו ● עדי קיסר חותמת בספר ילדים עדין על שיחה אינטימית בין אם לבתה רגע לפני השינה

אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר / צילום: משק ויילר

העסקה עם שטראוס הסתיימה בקנס. הרכישה החדשה תשנה בעיניו את פני השוק: "זה מתבקש"

"נסעתי בחולצת כפתורים למשרד היפה בתל אביב, אבל המשכורת לא הספיקה, אז קניתי קו חלב. כשכל החלבנים עבדו עם עיפרון מאחורי האוזן, אני אפיינתי תוכנת חלוקה" ● שיחה קצרה עם אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר

המונים במחאה בכיכר הבימה שבתל אביב / צילום: יאיר פלטי

כעת בהבימה. נלחמים על החטוף האחרון

בתל אביב ובירושלים: המונים בהפגנות בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר ● יורשו של אבו שבאב רסאן א-דהיני נכנס לפיקוד על המיליציה שפועלת ברפיח נגד חמאס הצוות הישראלי שיתף את המתווכות במידע שנוגע למקום הימצאו של החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● עדכונים שוטפים 

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?

תעשיית הקרנות בשיא / אילוסטרציה: Shutterstock

תעשיית הקרנות בשיא: חצתה לראשונה את רף ה-750 מיליארד שקל

בצל העליות בשווקים הישראלים ממשיכים להזרים כספים לתעשיית הקרנות ותוך שנה וחצי התעשייה גדלה ב-50% ● אם הקצב יישמר, רף טריליון השקלים צפוי להישבר כבר בעוד מספר חודשים

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"