גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמו הבנקים? כלל על המסלול למכירת השליטה בה בבורסה

הפנייה החריגה שקיבלו השבוע בעלי השליטה באי.די.בי פתוח, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, מהמפקחת על הביטוח, המחישה לשניים עד כמה הם רחוקים מקבלת השליטה בחברה לידיהם, והיא מעידה שוב על הקושי במימוש החזקות בחברת ביטוח בישראל

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

כבר כמה שנים נהוג להתייחס לענף הביטוח כענף על המדף. כלומר, שהבעלים בחלק ניכר מהחברות שפועלות בו מחפשים קונה להחזקותיהם. לאורך השנים האלה התבררה התפיסה הזו כנכונה עבור חלק לא קטן מהחברות. בעיקר דובר על איילון והכשרה ביטוח, שהיו במגעים עם פסגות, ועל הפניקס וכלל ביטוח, שהיו כל אחת במרכזם של מגעים מתקדמים לקראת מכירה.

עם זאת, לאחרונה מפת הבעלויות בענף הביטוח כנראה מתייצבת לאיטה: איילון והכשרה כבר לא במגעים למכירתן, ומתנהלות 'כרגיל'; הפניקס עשויה לעבור לשליטת משפחת קושנר האמריקאית; ובעלי השליטה בקבוצת אי.די.בי - שכיום אין להם יכולת להשפיע על כלל ביטוח, שהופקעה לידי נאמן - מבקשים לקבל לידיהם את השליטה בקבוצת הביטוח.

ואולם, בימים אלה "כנראה" עדיין רחוק מלבשר על מציאות חדשה. בעוד שהמהלכים לחתימה על הסכם מחייב לרכישת השליטה בהפניקס מתארכים הרחק מעין הציבור (כשהרוכשים נמצאים בתחילת הליך הבדיקה הארוך והלא ברור מאליו של האוצר), השבוע התברר שסוגיית השליטה בכלל ביטוח רחוקה מאוד מפתרון קבע. ניתן אף לומר שבימים אלה מתחזקת הסבירות שענף הביטוח יתעורר ב-2015 למציאות חדשה, שבה אחת החברות המרכזיות לא תוחזק באמצעות גרעין שליטה, אלא תהיה חברה בבעלות ציבורית רחבה, דוגמת בנק דיסקונט ובנק לאומי.

על מה מדובר? כאמור, קבוצת אי.די.בי פתוח, שבשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, הגישה לאוצר לפני חודשים אחדים בקשה רשמית לקבל לידיה את השליטה בפועל בכלל ביטוח. אם תרצו מדובר בהשבת הגלגל לאחור, ובהשבת השליטה בקבוצת הביטוח לקונצרן הענק - רק שהפעם השולטים יהיו בן משה ואלשטיין, ולא דנקנר, לבנת ומנור. אי.די.בי פתוח ובעלי השליטה בה נקטו את המהלך הזה לאחר שמו"מ מתקדם למכירת השליטה בכלל ביטוח לידי קבוצת רוכשים סינים לא הבשיל לכדי עסקה.

בן משה ואלשטיין קיוו שמדובר בהליך שיסתיים באישור, אבל השבוע הם גילו, לצערם, שהדרך לקבלת אישור האוצר ארוכה מאוד, וכנראה שהיא בכלל חסומה בפניהם. השבוע דיווחה אי.די.בי פתוח כי קיבלה פנייה מהמפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, שנראית כאינדיקציה חזקה לכך שאלשטיין ובן משה לא יורשו לקבל לידיהם את השליטה בכלל ביטוח.

סלינגר, שהיא הסמכות הבלעדית לאישור המהלך, כתבה לשניים כי ש"קיימים פערים מהותיים בין מבנה ונתוני השליטה שהוצגו בפני הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, לבין דרישות מבעל שליטה כפי שמפורטות בחוק ובמסמך מדיניות לשליטה בגוף מוסדי שפורסם על-ידי הממונה בפברואר 2014", תוך שהוסיפה ש"לאור הפערים המהותיים, האוצר סבור כי גם לאחר קבלת כל המידע הדרוש, לא ניתן יהיה לאשר את בקשתם של המבקשים לקבלת היתר לשליטה משותפת בקבוצת כלל ביטוח".

בד בבד הבהירה המפקחת, כי לוח הזמנים שקבעה בנובמבר אשתקד עודנו מחייב, ועל פיו היא פועלת. כלומר, אם אלשטיין ובן משה לא יקבלו אישור שליטה, או יביאו קונה חיצוני עד סוף השנה, אזי הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי שמונה על-ידי האוצר, יורשה לפעול בכל דרך שיראה לנכון למימושן.

הפנייה של המפקחת לאי.די.בי, שבוודאי נעשתה לאחר בחינה מעמיקה באוצר מתוך כוונה, ולא כאמירה פרוצדורלית גרידא, ממחישה, ולא לראשונה, את הקושי האדיר שיש במימוש החזקות בחברת ביטוח בישראל. לא רק שמעטים הגופים שעוברים את המשוכה העסקית-כלכלית, אלא שנראה כי המעטים שכן מעוניינים להחזיק באמצעי שליטה בחברת ביטוח ניצבים בפני משוכה גבוהה נוספת: קבלת אישור הפיקוח.

מציאות חדשה ב-2015?

אז מה הלאה? אם אלשטיין ובן משה לא יצליחו לקבל אישור מהאוצר, או ייכשלו בדחיית לוח הזמנים שקבעה סלינגר בנובמבר אשתקד, יהיו רק שתי אופציות על השולחן: מציאת רוכש חיצוני חדש, ובמהירות, או מכירת מניות השליטה בכלל ביטוח בבורסה.

למעשה, כבר לפני כחודש נראה היה שאלשטיין ובן משה הבינו כי יקשה עליהם לקבל את השליטה בכלל ביטוח. דירקטוריון החברה החליט אז על הקמת ועדה שתבחן, בין היתר, "חלופות למכירת החזקותיה בכלל ביטוח, ובכלל זה גם את היקפי המכירה ועיתויה".

אבל, נראה שאין תור של ממש של רוכשים אסטרטגיים שעומדים בתור לרכישת חברת ביטוח בישראל. במגעים המתקדמים והרציניים (וגם הידועים) האחרונים שנוהלו, הרוכשים הפוטנציאליים לא היו גורמי ביטוח בינלאומיים, אלא גופים ללא זיקה ביטוחית, שזיהו הזדמנות השקעתית טקטית, או שמכרו להם הזדמנות שכזו, ולכן החליטו לבוא לפה. ואלה, גם אם הם רוצים לרכוש חברת ביטוח, כנראה שאינם "כוס התה" האהודה על הרגולטור.

כך זה קורה בהפניקס - שבימים אלה נמצאת במרכז מו"מ מתארך למכירת השליטה בה לידי משפחת קושנר האמריקנית (עסקה שגם היא עלולה שלא לעבור חלק ובמהירות אצל הפיקוח), וכך גם קרה בכלל ביטוח - שמוקדם יותר השנה הייתה במרכז מו"מ למכירתה לידי משקיעים סינים, שלא הבשיל לעסקה בשל החלטת האוצר.

בכל אופן, לפני כשלושה חודשים כתבנו: "...לא נתפלא אם כלל ביטוח תהיה הראשונה להביא לענף הביטוח את מה שכבר מוכר בענף הבנקאות: חברה ללא גרעין שליטה מובהק, שמניותיה בידי הציבור. ואם זה יקרה, זה כנראה יקרה בשווי שנמוך משמעותית מהשווי שהוסכם עם הסינים...".

זה לא תסריט ודאי, והרבה יכול להשתנות. אבל יש סבירות ממש לא נמוכה שאוטוטו, אי שם במהלך 2015, תהיה חברת ביטוח ישראלית שאין בה גרעין שליטה. חברה כזו תהיה לכאורה בשליטת הדירקטורים שלה - שנבחרים על-ידי ועדה - אך בעיקר בשליטת ההנהלה שלה, ותתפלאו - גם בשליטה חלקית של הקולגות מהשוק המוסדי.

בבנקים, למשל, ממלאים המוסדיים תפקיד של מעין בעלי בית, ומכריעים בכמה סוגיות מרכזיות. האם זה מה שמחכה גם לכלל ביטוח או לכל חברת ביטוח אחרת, שתתנהל ללא גרעין שליטה - מצב שבו מי שמפקח על ההנהלה החזקה יהיה הקולגה?

ומה עם בעלי המניות בכלל ביטוח, ובטח אלה של אי.די.בי פתוח? מכירת כלל ביטוח בבורסה היא התסריט הכי פחות טוב מבחינתם, משום שלא תהיה שם שום פרמיית שליטה.

גרעיני השליטה בקבוצות הביטוח הציבוריות

עוד כתבות

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנפקת סוגת מתקרבת: תגייס 300 מיליון שקל, לפי שווי של 850 מיליון שקל

חברת המזון, שבשליטת פורטיסימו, ממשיכה לקדם את הנפקתה שצפויה לצאת לדרך עד סוף השנה ● הנהלת סוגת, בראשות המנכ"ל גיא פרופר, תחזיק מניות בהיקף של כ-28 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה חיובית בתל אביב; דוראל זינקה ב-17%, אל על ושופרסל נפלו

ת"א 35 הוסיף 0.5% ות"א 90 עלה ב-0.9%  ● אל על נפלה על רקע ההתקדמות להקמת בסיס ווייזאייר בישראל ● דוראל זינקה לאחר הדוחות, ושופרסל נפלה ● אנבידיה עלתה במסחר אתמול, ואלפאבית ירדה, אך עדיין לא רחוקה מרף שווי השוק של 4 טריליון דולר ● וגם: האנליסט שצופה לאורקל אפסייד של 90%

דמיס הסביס בטקס קבלת פרס נובל 2024 / צילום: Reuters, TT News Agency/Henrik Montgomery

האיש שדוחק את גבולות ה-AI עושה עוד צעד לשינוי העולם שהכרנו

מעטים תרמו להתקדמות הענק של הבינה המלאכותית בשנים האחרונות כמו דמיס הסביס, אם בכלל ● מי שייסד את חברת DeepMind, שנרכשה על ידי גוגל ומקדמת אותה להובלה בתחום, התעניין מגיל צעיר בחיבור בין המוח האנושי לבין עולם המחשוב, הוכתר כאמן שחמט צעיר, למד נוירו־ביולוגיה וזכה לפרס נובל על יצירת מודל שהפך את ה–AI לכלי לגיטימי במדע

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ומירי רגב / צילום: צילום מסך

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

פיצה / צילום: איל כהן

מהלול המשפחתי לפיצרייה מצליחה: מסעדה שהיא סיפור אהבה לאדמה

הפיצות הן הלב של העסק הנעים והטעים הזה במודיעין, ומלבדן יש פה ביסים פשוטים וטובים שמגיעים בעיקר מחומרי הגלם של האזור

פרויקט exchange ברמת גן / צילום: 3division

למרות פגיעת הטיל: אזורים מקווה להשלים את בניית מגדל Exchange בר"ג עד לסוף השנה

החברה מציינת בדוח הכספי לרבעון השלישי של 2025 כי היא ממשיכה לפעול לקבלת תעודת גמר "במועד שתוכנן", קרי הרבעון הרביעי של השנה ● השיפוצים צפויים להתארך מעבר לכך ● אחת מהשפעות הפגיעה: החברה מכרה לאורך השנה רק שלוש דירות בפרויקט

 

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"

וול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

וול סטריט ננעלה בעליות; מניות חברות התעופה התרוממו

בשל חג ההודיה התקיים יום מסחר מקוצר בוול סטריט ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● תקלה באחד ממרכזי הנתונים של בורסת שיקאגו (CME) גרמה להשבתה של המערכת: מחירי החוזים העתידיים על WTI, אג"ח ממשלת ארה"ב ל־10 שנים וה־S&P 500 - לא עודכנו במהלך השעות שלפני פתיחת המסחר ● שער הביטקוין מראה מגמת שיפור מתונה

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

אחות נתנה לאח את הדירה שירשו, ואז התחרטה. מה קבע ביהמ"ש?

אחות העבירה לאחיה את כל זכויותיה בנכסים שירשו יחדיו מהוריהם המנוחים ללא תמורה ● לאחר שהאח העביר את הזכויות בנכסים לבתו ללא תמורה, הגישה האחות תביעה נגד אחיה ובתו בטענה כי החוזים היו למראית עין בלבד ● מה קבע בית המשפט?

חלום הרכבת הטרנס-אירופית נתקל במציאות / צילום: Shutterstock

אירופה יצאה בתוכנית חלומית שתחבר את היבשת כולה. בפועל אין לה סיכוי

הנציבות האירופית חשפה תוכנית שאפתנית - לחבר את ערי הבירה של היבשת ברכבות מהירות עד 2040 ● אלא שהתשתיות המיושנות דורשות השקעה של כ-400 מיליארד אירו, תקציב שהמדינות עצמן לא יכולות לעמוד בו ● ונדמה שבמצב שבו הטיסות קצרות וזולות יהיה קשה לשכנע באלטרנטיבה

גילדת השוחטים בחו''ל חוגגת / צילום: Shutterstock

שכר של 300 אלף שקל בחודש וטיסות בביזנס לכל המשפחה: הגילדה שחוגגת בחו"ל - על חשבוננו

צריכת הבשר זינקה וישראל מסתמכת על יבוא ● אך הרבנות לא ממהרת להכשיר שוחטים שיטוסו לחו"ל וכך יוצא שקבוצה קטנה וסגורה נותנת מענה לעשרות יבואנים ● הם מצדם נאלצים לשלם כל שכר, שמגיע למאות אלפי שקלים בחודש, ולהיענות לעוד גחמות ● בינתיים העלויות מתגלגלות לצרכן

ד''ר זואי צ'אנס / צילום: איאין כריסטמן

החוקרת שמלמדת איך לשכנע אנשים להגיד כן

כמומחית לשיווק וחוקרת של קבלת החלטות, צ'אנס הבינה שמערכות יחסים יותר אפקטיביות מטיעונים כשמנסים לשכנע אחרים ● הקורס שלה באוניברסיטת ייל כבר הפך לאחד המבוקשים בקרב מנהלים וקובעי מדיניות ● בראיון לגלובס, עם יציאת רב המכר שלה "התנין והשופט" בעברית, היא מסבירה איך כל אחד יכול לחולל שינוי

רנו 5 2025 קומפורט / צילום: יח''צ

מכונית רטרו צרפתית החל מ-169 אלף שקל. למי היא מתאימה?

הגלגול החשמלי המודרני של רנו 5, רנו 5 2025 קומפורט, אינו זול, ופונה בעיקר למי ששומר פינה חמה בלב לדגם ההיסטורי ● אבל מאחורי העיצוב זו חשמלית עירונית שימושית, מודרנית ונעימה לנהיגה נמרצת

המשקיעים שבים לשוק הנדל''ן? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כש-93% לא יודעים מה קרה למחירי הדירות בשנה האחרונה

מחירי הדירות נוגעים לכל אחד: מי ששוכר ומי שגר בדירה בבעלותו, מי שקנה ומי שמחפש עסקה, ומי שרק מנסה להבין אם הוא "יצא פראייר" - ובכל זאת, בנתון הבסיסי ביותר, רוב האנשים מבולבלים ● הסיבה טמונה גם בנתוני הלמ"ס וגם בזיכרון האנושי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

חברת בנייה חדשה בדרך לבורסה: עומר הנדסה תנסה לגייס לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל

חברת הבנייה צפויה להצטרף בקרוב לבורסה עם השלמת ההנפקה, שתכלול הנפקת מכר בהיקף של 120 מיליון שקל ● בין הפרויקטים שהוקמו על ידיה: מגדלי בסר ברמת גן, מגדל ART בבני ברק וקניון רמות בירושלים

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחד האנליסטים המשפיעים בוול סטריט ממליץ על 10 מניות ומשוכנע: חברות ה־AI עוד יזנקו

בעוד דמויות בולטות כמו סם אלטמן וריי דליו מזהירות מבועה בענף ה-AI, האנליסט דן איבס מציג תמונה אחרת ואופטימית ● בראיון ל-Yahoo Finance העריך שההשקעות בתחום יזנקו למעל חצי טריליון דולר בתוך שנתיים, המליץ על 10 מניות טכנולוגיה מועדפות, וקבע: אין בועת AI

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

זום גלובלי / צילום: Reuters

אסון בהונג קונג, מהפכה צבאית באפריקה ועוד חדשות מהעולם

הונג קונג מתמודדת עם השריפה הגדולה ביותר בעשרות שנים ● גינאה־ביסאו תחת עוצר בעקבות מהפכה צבאית ● ובאיטליה - חוק חדש מגדיר רצח נשים כעבירה נפרדת • זום גלובלי, מדור חדש

כוחות צה''ל בלבנון, באוקטובר / צילום: דובר צה''ל

נתניהו נוטה להגדלה דרמטית של תקציב הביטחון. באוצר תוקפים: ״יוביל למסים חדשים״

לכולם ברור שהתקציב שהיה לפני המלחמה יגדל באופן דרמטי, אולם בין משרד האוצר למערכת הביטחון נרשמו פערים של עשרות מיליארדים ביחס לתקציב ● ראש הממשלה נתניהו הבהיר כי בכוונתו להוביל החלטה להגדלת תקציב הביטחון ב-350 מיליארד שקל במשך עשור ● גורמים במשרד האוצר: לא ברור איך בכוונת נתניהו לגשר על הפערים האלה