גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים תרחיב את חובת הדיווח וחבות המס של הציבור

בלי דרמות ובשקט יחסי מכניסה הצעת התקציב תיקונים שימנעו מנישומים את היכולת לטעון כי הם אינם חייבים בדיווח או בתשלום מס ■ ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי: "רשות המסים מנסה לתפוס את כולם בלי הבחנה"

היועץ המשפטי של רשות המסים, עו``ד משה מזרחי / צילום: איל יצהר
היועץ המשפטי של רשות המסים, עו``ד משה מזרחי / צילום: איל יצהר

בהצעת התקציב שעליה שוקדים בימים אלה השרים אין אמנם בשורות מס דרמטיות, בדומה לתקציב הקודם, ולכל הפחות אין העלאת מדרגות מס הכנסה - אבל ישנם כל מיני תיקונים "קטנים" לכאורה בסעיפי פקודת מס הכנסה, אשר בשקט-בשקט, כמעט מבלי שנשים אליהם לב, עומדים לחולל דרמה בחבויות המס ובחובת הדיווח של הציבור בישראל, וגם של חלק מהטייקונים שעזבו לכאורה את ישראל.

כך, תחת פרק המיסוי "צעדים למלחמה בהון השחור, להעמקת הגבייה ולסגירת פרצות מס", נכנסו מספר הוראות לתיקון החוק, אשר לטענת מומחי מס נועדו בעיקר לחסוך לרשות המסים עבודה, לחסום בפני נישומים את היכולת לטעון כי הם אינם חייבים בדיווח או בתשלום מס, ולאלץ אותם לחשוף בפני רשות המסים את נכסיהם והכנסותיהם - גם במקרים שבהם הם לא בהכרח חייבים "להתפשט כלכלית" מול הרשות.

על-פי האוצר ורשות המסים, התיקונים נועדו לסתום פרצות מס שגורמות לאובדן להכנסות המדינה, להגדלת אי-השוויון ולהמשך המאבק בתופעת ההון השחור הפוגעת בגביית המסים, בצדק החלוקתי ובשלטון החוק.

אחד התיקונים הללו הוא זה שקובע כי מרגע שיעבור החוק החדש יחויבו לדווח למס הכנסה על הכנסותיהם גם "ישראלים בפוטנציה" - אותם אנשים שטוענים כי הם גרים בחו"ל ושבינם לבין הרשות יש מחלוקת אם הם תושבי ישראל או תושבי חוץ. זאת, אם הם נכנסים לחזקה הקבועה בחוק, שרואה אדם כתושב ישראל אם הוא שהה 183 ימים או יותר בארץ בשנה.

סביב החזקה הזאת מתנהלים דיונים משפטיים רבים, ובין היתר נתקלו גם אנשי העסקים בני שטיינמץ ולב לבייב, שהחליטו לעזוב את ישראל לשוויץ ולאנגליה, בגישת רשות המסים שלא קיבלה את הגירתם לצרכי מס.

לדברי עו"ד משה מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי ברשות המסים, "עד כה, החזקה של 183 הימים הייתה ניתנת לסתירה. אתה יכול להיות מעל ל-183 ימים בארץ ועדיין לטעון שאתה תושב חוץ. יש ויכוחים גדולים בעניין הזה גם בבתי המשפט, כי תושב חוץ לא צריך להגיש בכלל דוחות בארץ ובטח שלא לשלם מס.

"עכשיו ברשות רוצים לחסוך לעצמם את הוויכוח הזה, אבל עם כל הכבוד להם, יש פה בעיה בינלאומית. אם אדם חושב שהוא תושב מדינה אחרת, אז המדינה הזאת לא יכולה להכריח אותו להגיש דוחות עד שהיא מוכיחה שהוא תושב שלה".

עוד אומר עו"ד מזרחי: "עכשיו, בחוק החדש, ברשות אומרים: 'אנחנו עדיין לא מבררים בשלב הזה אם אתה תושב או לא, ברגע שהחזקה מתקיימת תגיש דוחות, ורק אז נברר'. כלומר, קודם תגיש דוח, ואחרי זה לך תוכיח שאין לך אחות, זה אחרי שכבר דיווחת, ואתה כבר בסל שלהם, והם נחשפו לכל הכסף שלך. יש פה התחכמות של רשות המסים שתיחשף לכספים שהיא לא בהכרח אמורה להיחשף אליהם".

עו"ד ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי בינלאומי, מוסיף כי "מדובר בתיקון דרמטי מאוד ובעייתי מאוד". לדבריו, "יש היום אלפי ישראלים שנמצאים 'על הקו', מגיעים לפה לביקורים אבל עובדים בחוץ לארץ. יש אפילו זוגות נשואים שהבעל גר בדירה בחוץ לארץ ומגיע לפה לסופי שבוע, אז למה הוא צריך להיחשב לתושב ישראל? יש גם פסיקה של בית המשפט העליון שלא מקבלת את העמדה של מס הכנסה שכל אדם שנמצא פה מעל לפרק זמן מסוים או שמשפחתו פה בארץ חייב פה במס".

- מה הבעיה שאנשים ידווחו ואחר-כך יטענו לגבי אי-התושבות שלהם?

עו"ד נוב: "למה זה עסק של רשות המסים כמה כסף יש לאדם אם הוא לא תושב ישראל? יתרה מזאת, יכול להיות שזה בניגוד לאמנות המס. ישראלי שעובד באנגליה ומגיע לפה לביקורים חייב שם במס, והאמנה פותרת אותו בישראל מדיווח ומתשלום מס, אז מה פתאום לחייב אותו לדווח פה?

"יש פה משהו שהוא דרמטי, גם בניגוד לפסיקה של בית המשפט העליון וגם בניגוד לאמנות המס, ובכלל בניגוד להבנות של עולם שהוא גלובלי - שאנשים כל הזמן בנסיעות, ושלאנשים יש יותר מדירה אחת ברחבי העולם. זה העולם החדש, כך הוא מתנהל, ורשות המסים מנסה לתפוס את כולם בלי הבחנה".

תיקון נוסף שנכלל בתקציב החדש ונתקל בביקורת בקרב מומחי המס הוא זה שמבקש לקבוע מיסוי של הכנסות במסגרת סיום יחסי עובד ומעביד, ובין היתר על תשלום שמעביר המעביד לעובד בגין "אי-תחרות". אלה ימוסו כהכנסת עבודה (פירותית) של העובד ולא כהכנסה הונית שהמס בגינה נמוך באופן משמעותי.

עו"ד משה מזרחי מסביר כי "מדובר בניסיון שלישי של רשות המסים לתקן את החוק בעניין הזה, לאחר ששני ניסיונות קודמים כשלו, והם עושים את זה כי הם מפסידים בבתי המשפט בעניין הזה. יש פסקי דין של בתי המשפט בחיפה ובמרכז שלא קיבלו את הטענה של הרשות שמענקי אי-תחרות הם הכנסה מעבודה באופן אוטומטי.

"התיקון הוא מסלול עוקף לפסיקת בית המשפט. הם אומרים שמרגע שאתה מפסיק יחסי עובד-מעביד, לא משנה מה אתה מקבל זו הכנסה מעבודה. אבל בתי המשפט קבעו שיש תשלום עבור אי-תחרות שהוא לא חלק מיחסי העבודה, ושהוא בעצם סוג של מכר הוני, כמו מצב שהמעביד קונה את התחרות הפוטנציאלית העתידית שלך. אם התיקון יעבור הפעם, הרשות תעלה למעשה את שיעורי המס מ-25% לכמעט 50% - פי שתיים".

סעיף נוסף שנכלל בפרק זה ועשוי לעניין לא מעט אזרחים ישראלים, קובע כי מעת כניסתו לתוקף של החוק יחויבו בהגשת דוח שנתי לרשות המסים גם תושבי ישראל שהעבירו בשנת המס סך של חצי מיליון שקל או יותר אל מחוץ לישראל. עד היום דווחו ומדווחות העברות כספים בהיקפים כאלה ואף נמוכים יותר, באמצעות הבנקים לרשות לאיסור הלבנת הון. אבל גם רשות המסים רוצה להשתתף בחגיגת המידע שנצבר על תושבי ישראל, ואולי אחר-כך להעמיק ולחטט בחייו של אותו אדם שפתאום עלה על הרדאר שלה.

"זה גם מקומם מאוד", מבקר עו"ד נוב. "אני רוצה לקנות דירה בארה"ב - מה זה עניינה של רשות המסים? זה הכסף שלי, הרווחתי אותו ביושר, אני קונה דירה, למה הם צריכים לדעת? הם רוצים לתפוס אולי כל מיני קומבינות של אנשים שמתחמקים ממס, אבל יש את הדין הפלילי, יש את החוקים הקיימים, יש את חוקי הדיווח לרשות לאיסור הלבנת הון - ופה מוסיפים נטל שהוא לא לצורך.

"מי שישלם פה את המחיר זה דווקא האנשים הישרים ולא מי שרשות המסים מחפשת. הם מחפשים את העבריינים, אבל העבריינים ממילא לא יגישו דיווח. זה יכניס אלפי אנשים, שכירים ממעמד הביניים למעגל המדווחים שלא לצורך".

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2015 נכללו מספר סעיפים שמטרתם להיאבק בהון השחור, לסגור פרצות מיסוי ולטפל בתכנוני המס, וזאת על מנת לקדם את השוויון הנדרש בנטל המס. לעניין הרחבת הדיווח לגבי אזרחים הנמצאים במדינת ישראל וטוענים כי הם אינם תושבי ישראל ולכן אינם חייבים במס בישראל, מניסיון הרשות, בשנים האחרונות מתעצמת התופעה של אזרחים החיים בישראל וטוענים שאינם תושבי ישראל למרות מספר ימי השהייה הרב שלהם בארץ.

"משכך ועל מנת לאפשר לפקיד השומה לבדוק מי מביניהם הינו תושב ישראל וחייב במס בישראל ומי לא, מבקשת הרשות כי אזרחים אלה יגישו דוח לפקיד השומה לגבי הכנסותיהם בישראל בלבד.

"לעניין חובת הדיווח על העברות לחו"ל, כחלק מהמאבק הכולל בהון השחור ובהעלמות המס, מבקשת הרשות כי נישומים המעבירים לחו"ל כספים בסכומים גבוהים ואינם חייבים בדוח יגישו דוח לפקיד השומה על מנת לאפשר בדיקת מקורותיו הכספיים של המעביר והתפתחות הדיווח על הכנסותיו העתידיות.

"לעניין סוגיית אי-התחרות, מדובר בפרצת מס שבה נישומים מתוחכמים ובעלי ממון רב מסווגים באופן שונה הכנסות פירותיות החייבות בשיעורי מס שוליים, להכנסות הוניות בעלי שיעורי מס נמוכים יותר".

התיקונים המרכזיים בפרק המיסוי

■ החלת חובת דיווח לרשות המסים על כל אדם ששהה מעל 183 ימים בישראל בשנה, גם אם טרם נקבע כי הוא נחשב לתושב ישראל באופן חד-משמעי.

■ החלת חובת דיווח לרשות המסים על כל תושב ישראל שהעביר מעל חצי מיליון שקל לחו"ל בשנת מס.

■ החלת חובת דיווח על כל תושב ישראל מעל גיל 25, שהינו "נהנה" בנאמנות (מי שזכאי ליהנות מנכסי הנאמן או מהכנסת הנאמן).

■ ייקבע מודל מיסוי חדש ל"חברת בית" (חברה קטנה שמוחזקת על-ידי עד 5 בני אדם ומחזיקה אך ורק בבניינים, וזה עיסוקה), בדומה למודל המיסוי של החברה המשפחתית.

■ ייקבע מיסוי של הכנסות במסגרת סיום יחסי עובד-מעביד, בהם מענקי "אי-תחרות" וקבלת מניות, כך שבין היתר, הכספים המועברים לעובד המסיים את עבודתו יסווגו כהכנסה מעבודה ולא כהכנסה הונית (וימוסו בשיעורי מס גבוהים יותר).

■ שינוי השיטה שלפיה נקבעים היישובים הזכאים להטבות מס לפי פקודת מס הכנסה (ייקבעו 3 מסלולי הטבות בהתאם לניקוד המזכה של היישוב).

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"