מילקי בברלין וחנויות נוחות בטוקיו נמצאים הרחק מהישג ידם של מרבית הצרכנים הישראלים, והפערים במחירים בין מה שמשלמים שם ובין מה שאנחנו משלמים פה עבור המעדן הפופולרי משקפים את קצה הקרחון של הבעיה עמה הציבור הישראלי מתמודד: יוקר מחיה שמתבטא אכן במחיר המעדן היקר פה פי חמישה ונוגע בכל הרבדים של ההוצאות: ממוצרי מזון, טואלטיקה ופארם ועד מחירי המכוניות ומחירי הדיור.

כמעט הכול יקר יותר בישראל, ואם משקללים את המחירים הגבוהים עם רמת השכר שקפאה על שמריה - הרי שניצבת מולנו סיטואציה שמצריכה פעולה, ולא ניתן להסתפק בהוזלת המילקי בכמה רשתות.

אתמול (א') גם יצאה תנועת "ישראל יקרה לנו" בפנייה לרמי לוי ולאייל רביד (מנכ"ל רשת ויקטורי) בקריאה לבטל את המבצעים ברשתות על מילקי, על קורנפלקס ו"כל תרגיל אחר שנועד רק להרגעת הזעם הציבורי המוצדק על רמת מחירי המזון בישראל בהשוואה לעולם. אנו קוראים לכם להצטרף אלינו בדרישה ליצרניות המזון: הורידו באופן קבוע את כלל מחירי המזון בישראל. אם ברצונכם לבצע 'מבצעים' למען הציבור: עשו את מבצעים במוצריהם של יצרנים קטנים ובמותגים הפרטיים שלכם - כדי שהציבור ילמד על קיומן של אלטרנטיבות".

ועד שנצא בהמונינו לכיכר העיר למחאה נוספת ומתבקשת, "גלובס" מציע 10 צעדים של צרכנות נבונה, כזו שתחסוך לכם כסף וכזו שיש בה אמירה - משום שבסופו של דבר, הכוח מצוי בידי הצרכנים, ואם לא נקנה מוצר או מותג כזה או אחר - למחיר לא תהיה ברירה אלא לרדת, בין אם מדובר במילקי או בכל מותג חזק אחר ושמרשה לעצמו לגבות כמעט כל מחיר - כל עוד יש מפגש בין היצע ובין ביקוש.

1. מכירים את המחירים

אחת ההצלחות של מחאה קיץ 2011 היא הגברת מודעות הצרכנים בדבר מחירי המוצרים שכולנו קונים בסופר. רבים הרי לא ידעו כמה עולה קוטג' לפני המחאה, וכעת יש לקוות שהרוב יודעים (ואם לא אז נגלה לכם: 5.80 שקלים). כך או כך, המודעות (גם אם באופן כללי) למחיר של מוצרים אותם אתם נוהגים לצרוך הוא הבסיס לקנייה.

עד שיוקם מאגר שבו יחייבו הרשתות להציג את מחירי המוצרים (במסגרת חוק המזון), אפשר להסתייע באתרים להשוואת מחירים בטרם היציאה לקניות ובכלל. כאן ההעדפה היא להתייחס למחירים בהרשתות המוזלות (דוגמת רמי לוי) כסמן ימני למחיר, ומכאן לחשב עם עצמכם מהי הפרמיה שאתם מוכנים לשלם עבור אותו מוצר בקנייה במכולת שליד הבית או בסופר העירוני.

בחנו את המחירים בחשבוניות ואת המחירים שעל גבי המוצרים - שהסימון אגב יישאר באמצעות מדבקה על גבי המוצר, אחרי ששר הכלכלה נפתלי בנט החליט להשאיר את שיטת הסימון הקיימת ולוותר על סימון מחירים דיגיטלי אליו שאפו הרשתות.

עוד נזכיר כי זהו זמן טוב להכיר את רשימת המוצרים שבפיקוח ממשלתי והמחיר הקבוע למוצרים אלה.

2. השוואת מחירים

השוואת מחירים מוקדמת היא הבסיס לבחירת המוצר והחנות. הרשת המשתלמת יכולה להשתנות מדי קנייה, ולא תמיד מדובר באותה אחת. לפיכך ההמלצה לחרוג מהרגלים, כלומר להעדיף חיסכון על חשבון נאמנות לרשת או למוצר שאתם רגילים לצרוך.

באתר המועצה לצרכנות ובאתרים כמו מייסופרמרקט, זאפ מרקט ופרייסז, המחירים נגישים ובכמה רשתות - בהתאם לכך בחרו היכן משתלם לכם לקנות ומה לקנות, כלומר להחליף לא רק את החנות אלא גם את המוצר שהתכוונתם לרכוש במוצר מתחרה שנמכר כעת בהוזלה.

3. מפצלים את הקנייה

אם אתם מבצעים את הקניות במתחם שבו ממוקמות כמה רשתות, קחו בחשבון עוד כחצי שעה-שעה לקניות ופצלו אותן בהתאם למבצעים.

במקרה הזה זמן הוא כסף אבל במובן ההפוך: עוד זמן לקנייה יחסוך לכם כסף - הפערים בין אותם מוצרים במרחק של עשרות מטרים עשויים להפתיע - עלוני המבצעים והצצה מוקדמת באתרי הרשתות יסייעו לכם לגבש רשימת קניות משתלמת לכל רשת.

4. נותנים צ'אנס ליצרן קטן

מוצרים חלופיים ומותג פרטי - הוזלה על פריט כזה או אחר היא הזדמנות להתנסות במוצרים שאתם לא נוהגים לצרוך: כאן אפשר לתת צ'אנס וגם לפרגן ליצרנים הקטנים על הדרך ובתוך כך למוצרים של המותג הפרטי (שבמקרים רבים מיוצר על-ידי אותם יצרנים של מוצרים שמצויים בסמוך במדף: לדוגמה בירקות קפואים, טחינה או שימורים).

בשעה שבאנגליה נתח המכירות של המותג הפרטי מגיע לכ-15% מהמכירות, בישראל בקטגוריות רבות מדי, שולטים מותגים גדולים ביד רמה - כך שנותנים צ'אנס לקטנים וחוסכים.

5. קונים ביחד

כ-20 קואופרטיבים שקמו מאז פרוץ המחאה הם סממן נוסף להצלחתה. מעבר לרעיון החברתי שמחזיר אותנו לימי הכלכלה השיתופית, יש פה שתי אמירות: חיסכון לחברים בקואופרטיבים (ובחלק מהם גם לצרכנים מזדמנים) בתחום הבנקאות ורשתות המזון; ואמירה של הפסקה לכניעה לגופים גדולים שעושקים את הצרכנים - בסופר, בבנק וכדומה.

בין הקואופרטיבים שפועלים כיום, "העגלה", "שלנו" ו"בשותף" (צפו בראיון עם שני מקימי קואופרטיב בתוכנית "ברקוד" באמצעות סריקת לינק בראש העמוד).

6. שמים דגש על סוף עונה

רק בשבועות ספורים לאורך השנה נמכרים פריטי הלבוש והאופנה במחיר מלא. כבר כעת פריטי החורף נמכרים בהנחה של תחילת עונה, שרק תלך ותעמיק עד לשיאה בסוף דצמבר.

נצלו את ימי המכירות בהנחות שמגיעות ל-70% והצטיידו לעונה הבאה, בעיקר כשמדובר במוצרים קלאסיים שלא נס ליחם אחרי עונה אחת. הרגל כזה יכול לחסוך לא מעט.

7. חנויות עודפים

בחנות העודפים של הוניגמן בדרום תל-אביב פריטים רבים נמכרים ב-10 שקלים ואף ב-5 שקלים. מדובר בעודפים של עודפים מעונות קודמות. והתוצאה היא: ג'ינסים ב-20-30 שקל, חולצות ב-5-20 שקל, והמבחר גדול.

דוגמה זו ממחישה את כוחן של חנויות העודפים המכילות בחלקן אוצרות. נכנסים עם זמן ואורח-רוח, בלי הילדים ועם נכונות לפשפש בין הפריטים ולאתר את המציאות, ויש כאלה.

מאות חנויות עודפים פרוסות בכל הארץ, בתחום האופנה ובתחום כלי הבית והריהוט. והרי אם הג'ינס או השטיח הם מעונה קודמת ועלו חצי מחיר ופחות - הנה חיסכון יפה.

8. יד שנייה

גם בתחום הזה מודעות הציבור גדלה. לא רק לשוחרי פריטי הוינטאג' אלא גם בקרב מי שמבין שאפשר למצוא מציאות שהיו פעם בבעלות מישהו אחר וכעת יכולים להיות בבעלותכם במחיר שווה לכל נפש.

חנויות יד שנייה נפתחות בקצב שממחיש את המודעות לנושא הזה, ואף מילה על הקטע הסביבתי ויתרונות המחזור גם בהיבט הזה.

בסעיף זה נכניס את נושא המחזור של מוצרים קיימים בבית: משפצים ריהוט קיים, מתקנים מוצר חשמלי במקום לזרוק ולקנות חדש, ומחדשים בגדים קיימים רגע לפני שרצים לקנות חדש.

9. מזמינים אונליין

כשפרץ בסערה אתר הרשת הבריטית NEXT לתודעת הישראלים, סניפי דואר רבים ברחבי הארץ התמלאו בשקיות האפורות של הרשת, מלאות בפריטים איכותיים בעיקר לילדים. הבשורה, לצד קולקציות מקסימות היא מחיר. כשאין מסים על חבילות בשווי של עד 75 דולר, והמשלוח חינם - יש עסקאות משתלמות.

אם עברתם את מחסום הקנייה מרחוק, אתם בוודאי יודעים שיש מציאות - אלי אקספרס, eBay, נקסט ועוד - ביגוד והנעלה, ויטמינים ומוצרי ג'ילט זולים בעשרות אחוזים - המחירים הזולים מצויים במרחק קליק.

ולא רק מחו"ל: בתחום הפארם קמו מתחרים שמציעים מחירים תחרותיים לניו פארם ולסופארם בהם האתרים bela.co.il או habaitta.com, בתחום המזון לצד רשתות הדיסקאונט שנכנסות זו אחר זו לתחום האונליין, פועלים אתרים כמו סיטון שמציעים מחירים סיטונאיים עד הבית.

10. יבוא מקביל

מוצרים רבים עושים דרכם ארצה שלא דרך היבואן הרשמי, אלא דרך יבואנים מקבילים: ממוצרי חשמל, עבור במותגי בגדים, מותגי בישום ועוד.

ליבואן המקביל יש אינטרס שכולו מחיר: פריטי מעצבים בינלאומיים נמכרים בחנויות בבני-ברק במחירים זולים מזה של חנויות המעצבים (לקוסט, טומי הילפיגר וכדומה), בישום ביבוא מקביל מציעה רשת המשביר לצרכן ועוד - מכירים את מפת היבוא המקביל ונהנים ממחיר שהוא בדרך-כלל משתלם.